• Anonym (Brak)

    Invandrarkultur kontra feminism

    Jag är medveten om att det finns enormt många hårt arbetande invandrare i detta land. All kred till dom. Det finns även väldigt trevliga invandrare.

    Men tyvärr finns det en baksida med högre kriminalitet, övergrepp av olika slag och en horribel kvinnosyn med gruppvåldtäkter, hedersmord, balkongflygningar där kvinnor och tom flickor behandlas som en sak som inte ska bli besudlad, en ägodel.

    Den generella kvinnan i Sverige har vida större valfrihet än en kvinna från mellanöstern. Generellt sett.

    Hur kan det ha blivit så att feminism vurmar för denna kultur, vilket dom borde ta avstånd från med sin värdegrund, och sedan riktar sitt ogillande kring den vita mannen främst?

  • Svar på tråden Invandrarkultur kontra feminism
  • Anonym (Werthers)
    Tom Araya skrev 2024-12-04 03:57:31 följande:

    Du har ju diskuterat detta med mig och andra i tråden sedan i våras och fortfarande med grund i att du inte kollat på eller läst något länkat och som trådens ämne grundar sig på.

    I mina inlägg #192 och 194  länkar jag till ett antal tv-inslag där hederskultur och hedersrelaterade brott och övergrepp beskrivs, bl.a. med verkliga fall.

    I inlägg #193 så länkar jag till ett antal tidningsartiklar.
    Dessa är

    1. En opinionsartikel från 2017 som handlar om hur utsatta personer är som kommer från konservativa kulturer och sedan kommer ut som HBTQ. Man menar att det svenska samhället sviker dessa genom att blunda för problemet. 
    Bakom artikeln står Mats Nordström, Robert Hannah och Anton Johansson från Liberalerna samt Sara Mohammad, grundare av organisationen 'Glöm aldrig Pela och Fadime'.
    ?Våga se hedersförtrycket mot hbtq-personer? | SVT Nyheter

    2. Debattartikel i GP 2017 med frågan "Varför har vänsterns så svårt att se hedersförtrycket", skriven av författaren och journalisten Mikael Törnqvist.
    Rubriken talar nog för sig självt, så jag lägger inte till någon ytterligare beskrivning.
    Varför har vänstern så svårt för att se hedersförtrycket? | Göteborgs-Posten

    3. Artikel från Expressens ledarredaktion 2023. Rubriken talar nog för sig självt här också; "Strandhäll och S blundar fortfarande för hederskulturen".
    Strandhäll och S blundar fortfarande för hederskulturen

    4. Artikel i ETC 2019 av Ulrika Lindahl om den problematiska och splittrande interna debatten inom Vänsterpartiet om hur man ska hantera hederkultursproblematiken. Rubriken är; "Så har hedersfrågan delat Vänsterpartiet".
    Så har hedersfrågan delat Vänsterpartiet | Dagens ETC

    5. Debattartikel i DN 2021 av Maria Hind Alias, Mattias Färm och Maria Arkeby från AiP media och tankesmedjan Tiden. Rubriken är; "Vänstern måste våga diskutera hederskultur utan ängslighet".
    ?Vänstern måste våga diskutera hederskultur utan ängslighet? - DN.se

    6. Debattartikel i Aftonbladet 2029 av Omar Makram och Sara Mohammad, båda från organisationen GAPF. Rubriken är; "Jo, hederskultur har med religion att göra".
    Hederskultur har faktiskt med religion att göra

    I mitt inlägg #235 länkar jag till en intervju med journalisten Helene Bergman, där hon bl.a. berättar om sin nya bok 'Med svärtad ögonskugga' samt om sina upplevelser av hur hederskultursfrågan har hanterats och bemöts inom vänstern och bland vänsterorienterade journalister och media.

    I mitt inlägg #236 länkar jag till en intervju med Sara Mohammad om hedersvåld, förtryck och Islamism.
    Mer om vem Sara är kan du läsa här:
    Sara Mohammad ? Wikipedia

    I mitt inlägg #241 länkar jag till en intervju med Per Brinkemo och Sohelia Fors om skillnaderna mellan hederskultur/hederrelaterat våld och våld i nära relationer i mer generell mening.

    I mitt inlägg #242 länkar jag till ett kort tv-inslag av den tyska tv-kanalen DW, där man intervjuar män på gatan i något ME-land och där de med egna ord beskriver vad heder betyder för dem.

    I mitt inlägg #243 länkar jag till Youtubern Henrik Jönssons mycket välgjorda video i ämnet, där han går igenom vad problemet handlar om, hur olika politiska företrädare ställer sig inför detta och vilka konsekvenser det för med sig. Henrik uttrycker inte bara sina egna ord och uppfattningar, utan är flitig med att klippa in även intervjuer, debatter och artiklar.

    I mitt inlägg #246 länkar jag till Tv-programmet 'Kalla fakta's avsnitt om oskuldskontroll.

    I mitt inlägg #248 länkar jag till en video med Amineh Kakabavehs tal i riksdagen om hedersförtryck.

    I mitt inlägg #149 länkar jag till en video från ett seminarie om homofobi och hederskultur, med bl.a. Josef Wijk och Eduardo Grutzky.

    I mitt inlägg #250 länkar jag till samtalet mellan Sakine Madon och Navid Modiri om svensk yttrandefrihet.

    Men intet av det här tycker du är viktigt och är ej heller intresserad av att diskutera eller bemöta.


     


     


    Vad är kopplingen till feminism? Det är det jag ifrågasätter. Förstår du? 


    Skulle vara intressant om du postade en video där feminister berättar hur bra hedersvåld, hederskultur, misogyni och våldsutsatta kvinnor är i feminismens namn. Men av förklarliga skäl så existerar det inte.

  • Anonym (Werthers)
    Tom Araya skrev 2024-12-04 04:08:35 följande:
    Du har redan fått flera och omfattande svar på din fråga.

    Du får börja läsa, ta till dig och bemöta dem istället för att bara upprepa samma fråga om och om igen.
    Det är ju det jag inte får. Och det är inte en fråga utan mer ett påstående om att misogyni och våld mot kvinnor inte är feminism eller är något som feminister står för.

    Det är lite anmärkningsvärt att något sånt inte klassas som  allmän kunskap. 
  • Tom Araya
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-04 04:08:52 följande:

    Vad är kopplingen till feminism? Det är det jag ifrågasätter. Förstår du? 


    Skulle vara intressant om du postade en video där feminister berättar hur bra hedersvåld, hederskultur, misogyni och våldsutsatta kvinnor är i feminismens namn. Men av förklarliga skäl så existerar det inte.


    Nej, de undviker ju debatten. Är inte det talande nog?
  • Tom Araya
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-04 04:11:41 följande:
    Det är ju det jag inte får. Och det är inte en fråga utan mer ett påstående om att misogyni och våld mot kvinnor inte är feminism eller är något som feminister står för.

    Det är lite anmärkningsvärt att något sånt inte klassas som  allmän kunskap. 
    Läs och bemöt de svar du har fått! Visa att du har intellektuell begåvning nog för det.
  • Tom Araya
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-04 04:08:52 följande:

    Vad är kopplingen till feminism? Det är det jag ifrågasätter. Förstår du? 


    Skulle vara intressant om du postade en video där feminister berättar hur bra hedersvåld, hederskultur, misogyni och våldsutsatta kvinnor är i feminismens namn. Men av förklarliga skäl så existerar det inte.


    Du menar att inga av de som artiklarna, tv-inslagen och Youtube-videona handlar om är feminister?
  • Tom Araya

    Fler artiklar om hur problemet från vissa håll undviks att debattera och hantera:


    Feministerna och hederskulturen

    När hedersproblematiken har lyfts fram har den förringats eller förnekats. Av rädsla för att fiska i grumliga vatten har unga tjejer och kvinnor, och för all del även pojkar och män, offrats.


    En av de få i vänsterleden som har varit öppen med hur stort problemet är, är socialdemokraten Nalin Pekgul. Hon har dock fått kämpa i stark motvind.



    Efter valet 2010 lämnade Pekgul politiken, men nu ska hon göra comeback i valrörelsen. Nalin Pekgul ska kampanja tillsammans med Göteborgssossen och kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson. Hermansson har på senare tid medgett att Socialdemokraterna varit ?ängsliga i de här frågorna?.
    ...


    För bara tio år sedan tillsatte dåvarande integrationsministern Mona Sahlin Masoud Kamali att utreda etnisk diskriminering och maktstrukturer. Kamali hade sin egen uppfattning om hedersstrukturer: ?Man gör en jättestor grej av att några invandrartjejer blivit utsatta för så kallat hedersrelaterat våld.?


    Enligt Kamali är hedersförtryck en myt som vittnar om ?fördomar?. Våld finns ju överallt. Kamalis resonemang påminner starkt om 
    ">Fatta-feministernas bisarra inställning
     till kulturens betydelse för sexuella övergrepp. Det handlar om ?alla män?, inte bara några, är tesen.


     


    Och tänk, feministerna har varit framme och relativiserat och förnekat hedersproblematiken också. Fi-ledaren Gudrun Schyman har framfört tesen att den som gör distinktioner av olika sorters våld medverkar till ?rasism och förenklade analyser?.
    ...
    Handfallenhet kombinerad med ovilja att ta i realiteter när dessa går emot den egna ideologin, samt en aldrig sinande förmåga att snickra ihop egna vansinniga alternativa teorier, har möjliggjort för hederskulturen att blomstra i Sverige. Att börja bemöta problemet nu när det har blivit en del av vardagen för så många unga kommer bli oerhört svårt.

    Feministerna och hederskulturen - Fristad


    Jenny Nordberg:
    Hederskultur bör vara avgörande integrationsfrågan

    När Sverige sakta rör sig mot konsensus om att hederskultur är ett allvarligt problem blir frågan hur långt vi är beredda att gå för att skydda samtliga svenska flickor och kvinnor ? och betrakta bekämpandet av hederskultur som en helt avgörande integrationsfråga.
    Hederskultur kan vara största integrationsfrågan | Jenny Nordberg


    Svenska feministrörelsen motarbetar kampen mot hedersrelaterat våld!
    Publicerad 20 januari 2012
    HEDERSKULTUR · 

    Gulan Avci (FP), tio år efter mordet på Fadime:


    Det borde råda konsensus kring vikten att bekämpa hederskulturen. Men så är det inte. De som borde ställa sig på barrikaderna och ta kamp mot hedersförtrycket är den svenska feministrörelsen. Men så är det inte idag. Feministerna och delar av vänsterrörelsen har vänt dessa tjejer och killar ryggen. Det talar hellre om mansskatt, eldar pengar och kallar svenska män för talibaner. Samtidigt skriker deras medsystrar och bröder efter hjälp i det tysta.


    Om delar av den feministiska rörelsen nonchalerat hedersförtrycket vore det en sak. Då hade de kunnat skylla på att de valt att prioritera andra frågor. Men det är mycket värre än så. Många feminister har aktivt valt att motarbeta arbetet mot det hedersrelaterade våldet.
    Svenska feministrörelsen motarbetar kampen mot hedersrelaterat våld! | SVT Nyheter


    Sverige sviker hederskulturens offer

    Rädslan för att uppfattas som främlingsfientlig får inte leda till att svenska myndigheter lägger sig platta inför hederskulturen. I Sverige råder nolltolerans mot kvinnoförtryck, detta gäller alla, oavsett trostillhörighet och bakgrund.


    Sverige sviker hederskulturens offer - Dagens Samhälle


    Varför har hederskulturer normaliserats i Sverige?
    Debatt. 
    Varför har hederskulturer normaliserats i Sverige? - Opulens

     Öronbedövande tystnad om hederskultur
    När diskussionen om hedersutsatta kvinnor och barn kom upp under senaste fullmäktige i Region Kalmar län blev det tomt i talarlistan, menar M, som pekar på tystad från S, C, V-majoriteten.
    Hederskultur ? då blev det tomt i talarlistan


    Hederskultur under radarn
    Mordet på Fadime Sahindal år 2002 blev startpunkten för en långdragen och infekterad debatt om hedersrelaterat förtryck i Sverige. Det var ett uppvaknande till en verklighet som få politiker, journalister eller forskare kände till. Genom åren har olika försök gjorts att förstå det till synes ofattbara. Men ännu saknas viktig kunskap om hederskulturens mekanismer, skriver författaren Per Brinkemo.
    ...


    Utan insikt, ingen förändring

    Om vi bättre förstår hederskulturens rötter kan vi sannolikt mer effektivt förebygga och motverka dess vidare etablering i Sverige. Med för enkla förklaringsmodeller, som talet om samma slags patriarkala strukturer bland talibaner som bland svenska män, negligerar man att den liberala demokratiska rättsstaten och jämställdhetsrörelsen åstadkommit något av värde för individens frigörelse, vare sig det handlar om män eller kvinnor. Med en sådan analys förbiser man dessutom att inte heller män kan agera som autonoma individer i en hederskultur.


    Hederskultur under radarn - Kvartal
  • Tom Araya
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-04 04:08:52 följande:

    Vad är kopplingen till feminism? Det är det jag ifrågasätter. Förstår du? 


    Skulle vara intressant om du postade en video där feminister berättar hur bra hedersvåld, hederskultur, misogyni och våldsutsatta kvinnor är i feminismens namn. Men av förklarliga skäl så existerar det inte.


    Man jobbar inte så. Istället tystar man de röster som pekar ut detta som ett problem för jämställdheten och det svenska samhället.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-04 03:42:36 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-12-04 03:14:40 följande:
    annan agenda än feminism är nog vanligare än vad man tror

    Vem vill främja våld mot kvinnor och misogyni?

    Tror det kan vara samma personer som vill ha ut alla invandrare med motiveringen att de är de som våldtar kvinnor. Tror att feministerna fattar det också. 


    -en annan agenda. Sen att dra slutsatsen att det då ska vara feministerna som vill ha våld mot kvinnor och misogyni handlar antagligen om samma personer med en annan agenda.

    Snart kanske det kommer påståenden såsom att feministerna äter hundar och katter.


    Det är från Kimberlé Crenshaws mapping the margins: intersectionality, identity politics, and violence against women of color jag klistrat in längst ner
    supportny.org/wp-content/uploads/2018/04/mapping-the-margins.pdf

    Jag tror invandrarkvinnor har känt sej ganska svikna av vänstern, främst feminister
    Medan det har varit girlpower att kasta skit på män har det varit islamofobiskt av invandrarkvinnor att vilja prata om hedersvåld. Att förneka det idag är som att försöka ösa vatten ur ett skepp som redan ligger på havsbotten, att de har en annan agenda än feminism är ju ganska uppenbart.

    Det är ju samma strukturer och det finns ju en gemensam nämnare, män.

    "Snart kanske det kommer påståenden såsom att feministerna äter hundar och katter."

    Det finns ju lesbiska kvinnor med tjejkukar som är feminister
    ClumsySmurf skrev 2024-04-15 00:49:50 följande:
    KillBill skrev 2024-04-14 15:58:29 följande:

    När du kopplar våldet och usel kvinnosyn till invandring trivialiserar du problemet. Svinaktiga män finns överallt..


    php1hKT6k46361.jpg

    //


    KillBill skrev 2024-04-14 16:19:26 följande:
    Nej Jag blandar inte bort korten.  Mäns våld mot kvinnor och övergrepp som begås av män mot kvinnor är ett problem i alla samhällen och kulturer. På 60-talet var det  lagligt för svenska män att våldta en kvinna inom äktenskapet och först i slutet av 70 talet blev olagligt för svenskar föräldrar att slå sina barn. 

    Har du fakta som stödjer att inte SD män är överrepresenterade eller gissar du bara? Det är rätt många SD kvinnor som larmat  om en sunkig kultur och SDs EU parlamentsledamot Peter Lundgren dömdes för sexuellt ofredande. 

    omni.se/hanna-wigh-lamnar-sd-efter-larm-om-sexovergrepp/a/9PPBE

    Not only do race-based priorities function to obscure the problem of violence suffered by women of color; feminist concerns often suppress minority experiences as well. Strategies for increasing awareness of domestic violence within the white community tend to begin by citing the commonly shared assumption that battering is a minority problem. The strategy then focuses on demolishing this strawman, stressing that spousal abuse also occurs in the white community. Countless firstperson stories begin with a statement like, "I was not supposed to be a battered wife." That battering occurs in families of all races and all classes seems to be an ever-present theme of antiabuse campaigns. First-person anecdotes and studies, for example, consistently assert that battering cuts across racial, ethnic, economic, educational, and religious lines. Such disclaimers seem relevant only in the presence of aninitial, widely held belief that domestic violence occurs primarily in minority or poor families. Indeed some authorities explicitly renounce the "stere-otypical myths" about battered women. A few commentators have even transformed the message that battering is not exclusively a problem of the poor or minority communities into a claim that it equally affects all races and classes. Yet these comments seem less concerned with exploring domestic abuse within "stereotyped" communities than with removing the stereotype as an obstacle to exposing battering within white middle- and upper- class communities

    ClumsySmurf skrev 2024-04-15 00:49:50 följande:
    KillBill skrev 2024-04-14 15:58:29 följande:
    Invandrarkultur kontra feminism

    När du kopplar våldet och usel kvinnosyn till invandring trivialiserar du problemet. Svinaktiga män finns överallt..


    //


    KillBill skrev 2024-04-14 16:19:26 följande:
    Nej Jag blandar inte bort korten.  Mäns våld mot kvinnor och övergrepp som begås av män mot kvinnor är ett problem i alla samhällen och kulturer. På 60-talet var det  lagligt för svenska män att våldta en kvinna inom äktenskapet och först i slutet av 70 talet blev olagligt för svenskar föräldrar att slå sina barn. 

    Har du fakta som stödjer att inte SD män är överrepresenterade eller gissar du bara? Det är rätt många SD kvinnor som larmat  om en sunkig kultur och SDs EU parlamentsledamot Peter Lundgren dömdes för sexuellt ofredande. 

    omni.se/hanna-wigh-lamnar-sd-efter-larm-om-sexovergrepp/a/9PPBE

    Not only do race-based priorities function to obscure the problem of violence suffered by women of color; feminist concerns often suppress minority experiences as well. Strategies for increasing awareness of domestic violence within the white community tend to begin by citing the commonly shared assumption that battering is a minority problem. The strategy then focuses on demolishing this strawman, stressing that spousal abuse also occurs in the white community. Countless firstperson stories begin with a statement like, "I was not supposed to be a battered wife." That battering occurs in families of all races and all classes seems to be an ever-present theme of antiabuse campaigns. First-person anecdotes and studies, for example, consistently assert that battering cuts across racial, ethnic, economic, educational, and religious lines. Such disclaimers seem relevant only in the presence of aninitial, widely held belief that domestic violence occurs primarily in minority or poor families. Indeed some authorities explicitly renounce the "stere-otypical myths" about battered women. A few commentators have even transformed the message that battering is not exclusively a problem of the poor or minority communities into a claim that it equally affects all races and classes. Yet these comments seem less concerned with exploring domestic abuse within "stereotyped" communities than with removing the stereotype as an obstacle to exposing battering within white middle- and upper- class communities

  • ClumsySmurf
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-04 04:08:52 följande:

    Vad är kopplingen till feminism? Det är det jag ifrågasätter. Förstår du? 


    Skulle vara intressant om du postade en video där feminister berättar hur bra hedersvåld, hederskultur, misogyni och våldsutsatta kvinnor är i feminismens namn. Men av förklarliga skäl så existerar det inte.


    Jag tycker det hade varit intressant med en video där feminister rationellt förklarar på vilket sätt det är feministiskt det är att tycka att invandrarkvinnor i förorten ska hålla klaffen medan de själva klagar på osynliga mikroaggressioner.

    annan agenda än feminism är nog vanligare än vad man tror
Svar på tråden Invandrarkultur kontra feminism