Postman skrev 2024-03-13 19:32:57 följande:
Jag har inte svar på alla dina frågor. Du frågade vad som skulle till och jag gav uppslag på något som liknade det man fick lära sig i lumpen. Allt var förstås inte bra då men en hel del var det faktiskt, många killar behövde komma hemifrån, få lära sig lite disciplin, ta hänsyn och att arbeta i grupp.
Kanske är killar mer speedade idag i och med alla tv-data-spel tillgänglighet på godis, läsk osv osv, kanske killar har mer diagnoser som triggas i och med att alla ska in så snabbt på dagis, förskola osv. Killar kanske mognar än senare idag och varför flickor verkar bli allt mer disciplinerade vet jag inte. Någonting knas måste det ändå vara eftersom så många killar glider iväg eller inte kan klara sig riktigt längre.
Skolan ska förbereda tjejer och killar för livet efter skolan. Idag behövs inte katederdrillande papegojor utan människor som kan arbeta självständigt och i grupp med ett analytiskt, lösningsorienterat och källkritiskt synsätt. Det får man inte av att bädda sängar så enkronor studsar på en grå yllefilt.
OK. Och vems ansvar är det att så många killar inte spelar bort sin ungdom och blir höga på socker och energidryck så de inte kan hålla sig vakna under lektioner om de ens går dit?