• MHe86

Bf Oktober 2024

Hejsan!

Såg att det inte fanns någon tråd för de med bf i Oktober.
    Tänkte att jag gör en så kan vi följas åt de som vill. Skrattande

Nu är det 10 år sen sist jag var gravid och råkar visst fått samma bf datum som då också.

• Svar på tråden Bf Oktober 2024
  • Användare50

Grattis alla som precis upptäckt att de är gravida :)

Jag hade första mötet med barnmorska idag och fick information om att vi i Östergötland bara erbjuds KUB och om KUB:er visar förhöjd sannolikhet för avvikelser görs ett fostervattenprov. NIPT erbjöds inte överhuvudtaget utan det behövde man isåfall bekosta själv hos en privat aktör för ca 8000 kr. 

Kändes lite jobbigt av någon anledning.. Jag fyller 35 snart så vet inte om det är att jag läst så mycket om förhöjda risker som gör mig orolig att eventuella sjukdomar och kromosomavvikelser kan förbli oupptäckta..

Hur fungerar detta för er andra och hur tänker ni kring fosterdiagnostik? 

• JustLikeHoney
    Användare50 skrev 2024-02-14 16:03:30 följande:

Jag hade första mötet med barnmorska idag och fick information om att vi i Östergötland bara erbjuds KUB och om KUB:er visar förhöjd sannolikhet för avvikelser görs ett fostervattenprov. NIPT erbjöds inte överhuvudtaget utan det behövde man isåfall bekosta själv hos en privat aktör för ca 8000 kr. 

Kändes lite jobbigt av någon anledning.. Jag fyller 35 snart så vet inte om det är att jag läst så mycket om förhöjda risker som gör mig orolig att eventuella sjukdomar och kromosomavvikelser kan förbli oupptäckta..

Det är ganska liten ökning vid 35, jag fyller snart 43 och då är det betydligt högre risk men fortf mycket större chans att allt är bra. 

jag är kluven till nipt, trisomi 13/18 brukar man se stora avvikelser på förutom förhöjd risk på kub och jag tror att jag skulle behålla ett barn med trisomi 21. Senast var jag 41 och fick 1:225 och valde att betala nipt själv ( i Stockholm måste det vara högre än 1:200 för att få det betalt medan i t ex skåne är det 1:1000). Det är rätt mkt pengar men samtidigt skönt att veta säkrare. Så avvaktar tills jag vet att det ens är nåt därinne. 

• Flowerpower33

Usch känner mig så nedstämd idag. Fick svagare graviditetstest, och kisset var verkligen inte utspätt. Tog blodprov igår som visade 76, kändes högt och bra för ÄL+12. Men idag känns det inte bra alls. Ska ta blodprov imorgon Igen och hoppar det dubblats då. Men med tanke på testen idag känns det hopplöst 😭 

vet att RFSU längst ner är mindre känsligt (25) men de andra två jag tagit idag ska vara extra känsliga (10) 

• Användare50
    JustLikeHoney skrev 2024-02-14 17:38:57 följande:

Det är ganska liten ökning vid 35, jag fyller snart 43 och då är det betydligt högre risk men fortf mycket större chans att allt är bra. 

jag är kluven till nipt, trisomi 13/18 brukar man se stora avvikelser på förutom förhöjd risk på kub och jag tror att jag skulle behålla ett barn med trisomi 21. Senast var jag 41 och fick 1:225 och valde att betala nipt själv ( i Stockholm måste det vara högre än 1:200 för att få det betalt medan i t ex skåne är det 1:1000). Det är rätt mkt pengar men samtidigt skönt att veta säkrare. Så avvaktar tills jag vet att det ens är nåt därinne. 

Jaa jag förstår, jag känner med att jag skulle vilja veta med säkerhet om jag får ett sådant resultat och skulle helst vilja göra NIPT. Jag förstod inte riktigt, varför är du kluven till NIPT den här gången?

Jag har ju inte ens gjort KUB än så vet inte hur det kommer se ut men.. tankarna springer ju iväg ändå:P
  • Heybae

Testade positivt 9/2 med clearblue digital, testade även 13/2 positivt med samma test. Haft jätte mycket symtom som ömma bröst, illamående, trötthet. 
    Haft bruna flytningar till och från sen några dagar innan plusset.  Nu tycker jag att alla mina symptom förutom lite dovt illamående har försvunnit samtidigt som det fortsätter komma bruna flytningar.  Jag har använt natural cycle där jag tempat, tempen har varit hög fram tills för 2 dagar sen då sjönk den och är nere under coverline nu.  Så nu är jag såklart orolig att det är missfall på gång eller att fostret inte lever.  Har hälsosamtal hos BM idag och ska lyfta detta då.  Usch så jobbigt att behöva oroa sig hela tiden, hade ett tidigt missfall i september så börjar ställa mig in på att det är det som händer nu. 😔

• Anonym (Lycklig)
    Friskisnörd skrev 2024-02-13 17:20:18 följande:

Är de någon mer än jag som upplever att symtomen kommer och går? Mitt första symtom va ömma bröst. Har typ inte gått att ta på dem! Men idag är de knappt ömma alls. Är de normalt ?

Ja! Hade ömma bröst till en början men det försvann. Nu börjar dock illamåendet smyga sig på.. 
  • Anonym (Lycklig)
    Heybae skrev 2024-02-15 07:22:14 följande:

Testade positivt 9/2 med clearblue digital, testade även 13/2 positivt med samma test. Haft jätte mycket symtom som ömma bröst, illamående, trötthet. 
    Haft bruna flytningar till och från sen några dagar innan plusset.  Nu tycker jag att alla mina symptom förutom lite dovt illamående har försvunnit samtidigt som det fortsätter komma bruna flytningar.  Jag har använt natural cycle där jag tempat, tempen har varit hög fram tills för 2 dagar sen då sjönk den och är nere under coverline nu.  Så nu är jag såklart orolig att det är missfall på gång eller att fostret inte lever.  Har hälsosamtal hos BM idag och ska lyfta detta då.  Usch så jobbigt att behöva oroa sig hela tiden, hade ett tidigt missfall i september så börjar ställa mig in på att det är det som händer nu. 😔

Det behöver inte vara mf, det är ju vanligt med blödningar såpass tidigt! Håller tummarna för dig {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Lycklig)
    Användare50 skrev 2024-02-14 16:03:30 följande:

Jag fyller också 35 snart och är inte alls orolig. Kommer inte ta några test för att se avvikelser. Jag tänker är det något avvikande så får det väl vara det.. Skäms jag är mer orolig för hur man hade reagerat om testet visade något. 
  • Användare50
    Anonym (Lycklig) skrev 2024-02-15 07:44:15 följande:
    Jag fyller också 35 snart och är inte alls orolig. Kommer inte ta några test för att se avvikelser. Jag tänker är det något avvikande så får det väl vara det.. Skäms jag är mer orolig för hur man hade reagerat om testet visade något. 

Vad skönt att du inte känner oro, ska försöka ta efter från dig! 

Ja okej, ja vi alla har ju helt olika inställningar till det och finns bara rätt och fel för den enskilda personen/familjen :) Vad fint att du är trygg i ditt val. 

• Flowerpower33

Jag fick 2-3 på veckoindikatorn idag (ÄL+14) och mina clearblue verkar öka bra, så var nog defekta test från easy at home. Sån himla lättnad, har gått ett dygn nu och trott på missfall, hemsk. Så himla skönt att det verkar öka på bra! 

Svar på tråden Bf Oktober 2024