• Anonym (BonusPia)

Klippte bonusbarnets hår?

Eller ja, jag tog henne till frisören.

Min sambo har en 4 årig dotter från tidigare förhållande, som bor hos oss vv.

Förra veckan var våran vecka och jag tog med bonusbarnet till frisören, vilket pappa visste om. Flickan hade långt hår ner till svanken och varje dag var katastrof. Hennes hår bildade lätt tovor trots flätor, balsamspray, håroljor. Hon är dessutom väldigt håröm. Varje dag tårar och katastrof vid hårborstning och man kände sig jävligt elak som behövde utsätta henne för det. Så i samråd med henne gick vi till frisören och klippte det till axlarna. Barnet var inte ledsen innan eller efter. Hårborstningarna resterande dagarna av veckan gick utan tårar. 

På måndagen när mamma hämtade flickan från förskolan blev hon galen och såg det som en kränkande handling mot barnet och henne, av mig. Hon har även spelat in där hon ledande frågat barnet om det var jag som sa att hon skulle klippa sig. Barnet svarar JA. Men det var ju inget från mig tvång utan vi hade en dialog och hon var inte ledsen. Varken efter frisören eller resten av veckan.

Nu ikväll skrev hon att hon inte kommer lämna på förskolan imorgon eller resten av veckan då hon inte vill att barnet ska till oss.  Jag är ännu kluven, gjorde jag så fel? Gör hon fel? Vad gör man?
  • Svar på tråden Klippte bonusbarnets hår?
  • Anonym (Exfru)
    Anonym (Hm) skrev 2024-01-22 22:42:56 följande:
    Måste säga att det är en väldigt tragisk inställning att gå in med i ett förhållande med bonusbarn. 
    Glad att du iaf skrev att verkligheten kan se annorlunda ut. Det finns så många som vuxit upp med bonusföräldrar som fortfarande i vuxen ålder ser bonusen som en förälder även om bonusföräldern och bioföräldern är separerade. 

Så går man in med en inställning att man bara är bonus under tiden man är i ett förhållande så ska man nog inte gå in i ett förhållande där barn redan finns.

Min bonusson på 14 frågade mig en gång om han skulle få bo hos mig varannan vecka om jag och hans far separerade. Hur fint är inte det? Självklart skulle han få bo med mig hur mycket han ville.
    Finns säkert lika många som tappat kontakten med bonusföräldrer efter skilsmässan och vuxen ålder .Inte för att jag menar är bra.Som en sa:att ha bonusbarn var berikande ,men inget jag skulle rekommendera.
  • Tow2Mater
    Anonym (Io) skrev 2024-01-23 00:38:00 följande:
    Du verkar dock ha missat poängen och tagit på offerkoftan. -kommer inte ta barnet till frisören igen- 
    Du borde lägga till där -utan att mamman vet om det- eller -och klippa av allt håret utan att ha stämt av med den andra föräldern- 
    (Nu lät det som klassisk manlig strategisk inkompetens, vi kommer inte göra det igen eftersom vi inte klarade av det första gången?)

Ja ni har lite tillit att bygga upp och det kan ta tid, men bra att ni bett om ursäkt nu, det är ju ett steg i rätt riktning. Barnets föräldrar verkar ju ha lite svårt med kommunikationen redan som det är med tanke på att mamman tagit hål i öronen på barnet utan att nämna det för pappan. Men hoppas det blir bättre för dem och dig framöver.
    Du var bara tvungen att lägga in lite på FL vis klassiskt manshat där också.
  • Anonym (Y)

Jag verkar vara den enda som står på TS sida. Hon gjorde det ju av välmening? Varför ska en 4åring ha hår till svanken när hon dessutom lider pga det?
    Mammab verkar behöva släppa lite på kontrollbehovet. inte måste man vara delaktig i varje minsta lilla beslut? Som något så värdsligt som hår, som växer ut. Tycker många här i tråden överreagerar. Ställ er frågan vad som egentligen var bäst för barnet.

• Anonym (XXX)

Hår kan vara en stor sak för mammor och döttrar! Jag tycker inte att en utomstående ska ta ett sådant beslut utan att fråga mamman, när barnet är så litet som fyra. Oc hade barnet varit några år äldre, tycker jag att det borde ha fått bestämma det helt själv.

Samtidigt kan det inte vara en jättekatastrof, hår växer ju ut. Det hade varit värre om styvmamman hade tagit hål i öronen på barnet! Sådant händer också nämligen...

• Anonym (M)
    Anonym (Y) skrev 2024-01-23 04:47:29 följande:

Jag verkar vara den enda som står på TS sida. Hon gjorde det ju av välmening? Varför ska en 4åring ha hår till svanken när hon dessutom lider pga det?
    Mammab verkar behöva släppa lite på kontrollbehovet. inte måste man vara delaktig i varje minsta lilla beslut? Som något så värdsligt som hår, som växer ut. Tycker många här i tråden överreagerar. Ställ er frågan vad som egentligen var bäst för barnet.

Fast hade du själv tyckt det var okej om någon klippt av håret på din dotter och du får reda på det när du hämtar din dotter? Ingen har sagt något innan? Tycker det är fullt normalt att inte känna att det är ok, sen är ju mammans reaktion överdriven. Men uppenbarligen är ju kommunikationen bristfällig dem emellan och sannolikt var ju tilliten inte så hög sedan innan heller. 

Inte hade man tyckt det var okej om farmor eller mormor gjorde så utan att prata med föräldrarna heller. Eller förskolepersonalen, som ju faktiskt träffar barnen mer vaken tid än vv föräldrar om de går heltid. Är det inte okej hos båda föräldrarna är det inte okej att en bonus förälder fattar beslut kring barnen som normalt bara föräldrar gör. 

• Anonym (Y)
    Anonym (M) skrev 2024-01-23 05:52:47 följande:
    Fast hade du själv tyckt det var okej om någon klippt av håret på din dotter och du får reda på det när du hämtar din dotter? Ingen har sagt något innan? Tycker det är fullt normalt att inte känna att det är ok, sen är ju mammans reaktion överdriven. Men uppenbarligen är ju kommunikationen bristfällig dem emellan och sannolikt var ju tilliten inte så hög sedan innan heller. 

Inte hade man tyckt det var okej om farmor eller mormor gjorde så utan att prata med föräldrarna heller. Eller förskolepersonalen, som ju faktiskt träffar barnen mer vaken tid än vv föräldrar om de går heltid. Är det inte okej hos båda föräldrarna är det inte okej att en bonus förälder fattar beslut kring barnen som normalt bara föräldrar gör. 

Nej jag hade förmodligen inte uppskattat det. Men, den här mamman tar ju inte beslut som är bäst för dottern. En 4åring ska inte behöva gråta varje dag pga hårborstning. Dessutom, vad sänder mamman ut för signaler till dottern nu? Att hon inte duger utan sitt långa fina hår.. 
  • Anonym (Ninni)
    Anonym (Y) skrev 2024-01-23 06:55:04 följande:
    Nej jag hade förmodligen inte uppskattat det. Men, den här mamman tar ju inte beslut som är bäst för dottern. En 4åring ska inte behöva gråta varje dag pga hårborstning. Dessutom, vad sänder mamman ut för signaler till dottern nu? Att hon inte duger utan sitt långa fina hår.. 
    Det är det här jag också reagerar på. Mamman verkar ha dottern som en accessoar som ska vara söt. Hon struntar i hur dottern mår - det viktigste är att hon är fin. :( 
  • Kvittning
    Anonym (Y) skrev 2024-01-23 06:55:04 följande:
    Ja jag tänker precis samma. 

Utifrån vad TS beskriver så verkar det ju inte vara dotterns val (eller för hennes bästa) som hon har så långt hår så det är ju egentligen jättemärkligt att det alls har fått växa ut så långt och inte klippts kortare för längesedan. 

Kanske att pappan förstod att mamman aldrig skulle gå med på det och lät bli att berätta innan för sin dotters skull? Vilket är korkat, men kan ju vara en förklaring till den dåliga kommunikationen. 
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Ninni) skrev 2024-01-23 07:34:24 följande:
    Det är det här jag också reagerar på. Mamman verkar ha dottern som en accessoar som ska vara söt. Hon struntar i hur dottern mår - det viktigste är att hon är fin. :( 
    Nu drar ni väl ändå lite väl överdrivna slutsatser. Det handlar ju inte om ifall flickan behövde klippa håret eller inte. Utan om att bonusmamma klipper av det flera decimeter utan att informera mamman om detta utan hon får upptäcka det vid hämtning på förskolan. Dessutom är det inte alls säkert att det är ett så stort problem att borsta håret hos mamman, handlar ju om hur man sköter och tar hand om håret också. Men som sagt övertrampet här är att en icke biologisk förälder till barnet klipper håret så mycket utan att båda vårdnadshavare är överens om det innan. Hur kan detta vara svårt att förstå?
  • Anonym (Mamma till fem)
    Anonym (Betty) skrev 2024-01-22 18:31:57 följande:
    Vilket märkligt i lägg. Det alla i tråden klagar på är ju att ts och pappan borde ha checkat av med mamman inför en så här stor frisyrförändring. Att ts i egenskap av bonusmor inte kan ta det beslutet över mammans huvud. 

Men du klagar alltså på vad alla i tråden skriver för att sedan själv skriva samma sak som alla redan sagt. Nämligen att man borde kommunicerat med mamman innan. Alltså säger du ju samma sak som majoriteten i tråden säger. 
    Ja jag tycker lika som de flesta andra i tråden. Men i flera inlägg fanns det attityden att bonusmamman inte ska göra NÅGONTING åt ett bonusbarn. Det är enbart pappan (och mamman) som ska ta hand om sitt barn, en ny partner har ingenting med hans barn att göra. Det var långt ifrån alla, men många inlägg innehöll den attityden. Det var det jag reagerade på. 
Svar på tråden Klippte bonusbarnets hår?