![Anonym (BonusPia)](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
Eller ja, jag tog henne till frisören.Min sambo har en 4 årig dotter från tidigare förhållande, som bor hos oss vv.Förra veckan var våran vecka och jag tog med bonusbarnet till frisören, vilket pappa visste om. Flickan hade långt hår ner till svanken och varje dag var katastrof. Hennes hår bildade lätt tovor trots flätor, balsamspray, håroljor. Hon är dessutom väldigt håröm. Varje dag tårar och katastrof vid hårborstning och man kände sig jävligt elak som behövde utsätta henne för det. Så i samråd med henne gick vi till frisören och klippte det till axlarna. Barnet var inte ledsen innan eller efter. Hårborstningarna resterande dagarna av veckan gick utan tårar.På måndagen när mamma hämtade flickan från förskolan blev hon galen och såg det som en kränkande handling mot barnet och henne, av mig. Hon har även spelat in där hon ledande frågat barnet om det var jag som sa att hon skulle klippa sig. Barnet svarar JA. Men det var ju inget från mig tvång utan vi hade en dialog och hon var inte ledsen. Varken efter frisören eller resten av veckan.Nu ikväll skrev hon att hon inte kommer lämna på förskolan imorgon eller resten av veckan då hon inte vill att barnet ska till oss. Jag är ännu kluven, gjorde jag så fel? Gör hon fel? Vad gör man?
-
Svar på tråden Klippte bonusbarnets hår?
-
Jag tänker att det var ju av välvilja såklart. Ska ett barn behöva skrika och gråta sig igenom varje hårborstning för att mamman vill att barnet ska ha långt hår? Min sambo är konflikträdd och har iallafall bett om ursäkt för övertrampet. Tänker också att jag inte kommer göra om detta. Håret kommer växa ut igen och kanske hårborstningarna då inte är ett lika stort problem
-
Mamman hade samma problem. Tårar och skrik varje morgon men med inställningen att håret ska bara borstas helt enkelt.Anonym (M) skrev 2024-01-22 08:32:02 följande:
Mammans reaktion är väldigt överdriven och inte okej att bete sig så inför barnet. Däremot förstår jag att man reagerar om någon klipper av barnet en så lång bit av barnets hår och får reda på det när man ser det själv. Vem hade inte gjort det liksom? Jag tycker pappan borde nämnt för mamman att ni planerat detta, och han har gjort fel här.
jag antar att eftersom ni anser att håret varit ett problem att ni tagit upp det med mamman förut? Hon har ju antagligen då inte upplevt samma bekymmer, kanske skött om det annorlunda än ni. Uppenbarligen är ju också barnets hår viktigt för mamman, vilket ni bör varit medvetna om, så detta problem hade ju kunnat undvikits med lite kommunikation. Det hade ju varit skillnad om ni bara toppat håret eller så. Nej ni skötte det dåligt, mamman hanterar det dåligt och jag tycker synd om barnet som får ta följderna av det.
Jag ser att många reagerat på att det är JAG hemma hos oss som tar hand om håret eller att min sambo skulle ha dumpat sitt barn på mig. Så är inte fallet. Jag valde dom båda när vi ingick i en relation och vi lever som en familj vv. Jag börjar mitt jobb tre timmar senare än min sambo och vi tycker att det är fantastiskt att då kunna korta av barnets tid på förskolan med tre timmar varje dag. Därför är det oftast jag som borstar håret, för jag lämnar på förskola varannan vecka. För att jag vill. -
Vi har tangle teezer och en svinhårsborste.Anonym (Alexandra) skrev 2024-01-22 17:02:45 följande:Alltså, har ni också gått igenom era borstar? Det finns ju liksom hårborstar som är skonsammare än andra och inte sliter lika mycket i tovor.
-
Jag förstår att vi skulle pratat med mamman om det. Men jag tycker inte det är en grund till att vägra lämna barnet till oss på våran vecka.
-
Hon har redan hål i öronen. Som mamman lät göra utan att informera pappan. Vi valde att inte göra en grej av det. Men ja..
-
Jag kan inte trycka citera... varför jag skulle bry mig?
Jag älskar barnet. Jag har varit med i hennes liv i 3 år. Jag bryr mig om barnets välmående. Jag lämnar på förskolan, läser godnattsagor, leker, har VABdagar för barnet osv. -
Vi har ett gemensamt som är 3 månader.Anonym (Exfru) skrev 2024-01-22 20:46:43 följande:Har du egna barn?
Slutet gott allting gott. Imorgon kommer bonusen till oss, mamman är fortfarande inte glad men det får väl ta sin tid att komma över för henne 😊. Vi har båda ursäktat övertrampet och kommer inte ta barnet till frisören igen 😊 -
Jag känner mig inte det minsta hotad eller har ett behov av att markera revir. Mitt enda intresse var och är barnets välmående. Nu blev det fel och jag sökte fler perspektiv, vilket jag fick.
Huruvida mamman är snyggare än mig, har bättre jobb etc är irrelevant 😊 -
Vi har pratat med henne för några månader sen om att håret är en ständig katastrof hos oss när det så lätt tovar sig och hon är så fruktansvärt håröm. Därav vet jag att det var likadant hos mamman eftersom hon sa att borsta håret är en grej som ska göras. Liksom om barnet inte vill borsta tänderna, det är bara att borsta.Anonym (Nä) skrev 2024-01-23 14:57:37 följande:
Det står väl ingenstans att mamman helt är emot att klippa barnets hår. Däremot står det klart att inget samtal eller diskussion har förts om detta innan faktum att det är avklippt flera decimeter. Varför antar ni att mamman tycker att barnet ska lida för att det är fint att ha långt hår. Det normala här hade väl varit att ha ett samtal FÖRÄLDRAR EMELLAN att det är jobbigt hos oss att borsta Stinas hår, det vore bra att klippa det lite (eller mycket), vad säger du om det? INNAN det klipps av!! Om man inte kan ha en kommunikation om så basala saker om barnet så har man ju allvarliga problem. Dock står det ingenstans att mamman bara vill att barnet ska ha långt hår för att det är sött och kvinnligt och "inte har någon identitet utan" så därför får hon stå ut och lida. Överdriver much! Suck. Problemet är att det gjordes utan mammans vetskap, inte lite toppning utan en helt ny frisyr .
Och borsta tänderna måste man ju faktiskt 😁 men gråta och vara ledsen varje morgon och kväll pga långt hår är inte ett måste. -
Jag vill även åter påtala att jag inte tog ett gråtande barn till frisören och tvingade en klippning mot dess vilja. Vi pratade om fördelarna med att sköta om kortare hår. Kollade på olika frisyrer och längder. Jag gick inte till frisören med ett barn som inte ville och en bild på hur JAG bestämt att håret ska se ut. Vi kollade bilder på både kortare o längre frisyrer än den hon har nu.😊