Inlägg från: Anonym (Mamma till fem) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma till fem)

Klippte bonusbarnets hår?

Blir mest förvånad i denna tråd över hur folk ser på en bonusmammas roll. Jag är också bonusmamma och min sambo har sina barn varannan vecka. Jag umgås alltså med dem så gott som lika mycket som deras egen mamma gör. Jag har också barn sedan innan och för oss är det en självklarhet att vi behandlar alla barnen likadant, som om de vore våra egna. Ska man bara stå och se på och inte uppfostra, ta hand om och vårda ett barn som bor i samma hushåll? Världen har blivit märklig. Vi tar hand om våra barn TILLSAMMANS.

Jag har toppat mina bonusbarns hår utan att vi checkat av med mamman. Hon har inte sagt något om det. Men tycker att i detta fall var att frisyrändringen så pass stor att man absolut borde ha meddelat mamman innan man gjorde någonting åt det. Förkastligt dock att ha så långt hår på flickan så det ställde till med bekymmer för flickan själv.

Anonym (Betty) skrev 2024-01-22 18:31:57 följande:
    Vilket märkligt i lägg. Det alla i tråden klagar på är ju att ts och pappan borde ha checkat av med mamman inför en så här stor frisyrförändring. Att ts i egenskap av bonusmor inte kan ta det beslutet över mammans huvud. 

Men du klagar alltså på vad alla i tråden skriver för att sedan själv skriva samma sak som alla redan sagt. Nämligen att man borde kommunicerat med mamman innan. Alltså säger du ju samma sak som majoriteten i tråden säger. 
    Ja jag tycker lika som de flesta andra i tråden. Men i flera inlägg fanns det attityden att bonusmamman inte ska göra NÅGONTING åt ett bonusbarn. Det är enbart pappan (och mamman) som ska ta hand om sitt barn, en ny partner har ingenting med hans barn att göra. Det var långt ifrån alla, men många inlägg innehöll den attityden. Det var det jag reagerade på. 
    Anonym (XXX) skrev 2024-01-23 05:15:57 följande:

Hår kan vara en stor sak för mammor och döttrar! Jag tycker inte att en utomstående ska ta ett sådant beslut utan att fråga mamman, när barnet är så litet som fyra. Oc hade barnet varit några år äldre, tycker jag att det borde ha fått bestämma det helt själv.

Samtidigt kan det inte vara en jättekatastrof, hår växer ju ut. Det hade varit värre om styvmamman hade tagit hål i öronen på barnet! Sådant händer också nämligen...

Håller med dig, men tycker inte att man kan kalla en bonusförälder för "utomstående". Visst kan rollen variera, men bor man i samma hushåll kan man åtminstone inte kallas utomstående.
Svar på tråden Klippte bonusbarnets hår?