-
Eller ja, jag tog henne till frisören.Min sambo har en 4 årig dotter från tidigare förhållande, som bor hos oss vv.Förra veckan var våran vecka och jag tog med bonusbarnet till frisören, vilket pappa visste om. Flickan hade långt hår ner till svanken och varje dag var katastrof. Hennes hår bildade lätt tovor trots flätor, balsamspray, håroljor. Hon är dessutom väldigt håröm. Varje dag tårar och katastrof vid hårborstning och man kände sig jävligt elak som behövde utsätta henne för det. Så i samråd med henne gick vi till frisören och klippte det till axlarna. Barnet var inte ledsen innan eller efter. Hårborstningarna resterande dagarna av veckan gick utan tårar.På måndagen när mamma hämtade flickan från förskolan blev hon galen och såg det som en kränkande handling mot barnet och henne, av mig. Hon har även spelat in där hon ledande frågat barnet om det var jag som sa att hon skulle klippa sig. Barnet svarar JA. Men det var ju inget från mig tvång utan vi hade en dialog och hon var inte ledsen. Varken efter frisören eller resten av veckan.Nu ikväll skrev hon att hon inte kommer lämna på förskolan imorgon eller resten av veckan då hon inte vill att barnet ska till oss. Jag är ännu kluven, gjorde jag så fel? Gör hon fel? Vad gör man?
-
Svar på tråden Klippte bonusbarnets hår?
-
Alltså, vad hemskt. Ni som säger att det bara är hår, kan inte ha långt hår.
Från eget perspektiv, jag har alltid varit tjejen med långt och vackert hår och hatade som barn att bli klippt kort. Min mamma klippte av allt mitt hår när jag fick löss en gång och jag var så ledsen och kände mig så ful i flera år tills mitt hår kom tillbaka. Ärligt talat, jag kan inte förstå hur man får för sig att klipp av en lite flickans långa fina hår utan att fråga hennes egna mamma? Du sa att du fick ok av pappan, men hans visste inte heller att du skulle kapa av allt hår. Att gå till frisören och klippa topparna/ rensa allt slitna hår är en helt annan sak än att kapa av hela håret. Jag tycker att detta är något mellan mor och dotter! Visst har pappor också rätt att säga till om sina barn, men sällan är dom engagerade eller har förståelse för sina döttrars hår.
Hår är inte något oviktigt för en kvinna/tjej. Kvinnor idag betalar 5000 - 6000 för att sätta in låtsas hår för att få vackert långt hår. Det är faktiskt ganska stor del av kvinnors/ flickors identitet. INTE ALLA såklart, men för många av oss. Sen hur man borstar en flickas hår? Är du säker på att det är håret det är fel på ? Eller är du för hårdhänt mot henne? Det bästa är att låta håret vara mellan mor och dotter om ni inte vill ha bråk! -
Är det du som är mamman eller, reagerar lika rabiat? Du verkade missa att flickan själv var med på noternaHermis123 skrev 2024-02-27 19:10:30 följande:
Från eget perspektiv, jag har alltid varit tjejen med långt och vackert hår och hatade som barn att bli klippt kort. Min mamma klippte av allt mitt hår när jag fick löss en gång och jag var så ledsen och kände mig så ful i flera år tills mitt hår kom tillbaka. Ärligt talat, jag kan inte förstå hur man får för sig att klipp av en lite flickans långa fina hår utan att fråga hennes egna mamma? Du sa att du fick ok av pappan, men hans visste inte heller att du skulle kapa av allt hår. Att gå till frisören och klippa topparna/ rensa allt slitna hår är en helt annan sak än att kapa av hela håret. Jag tycker att detta är något mellan mor och dotter! Visst har pappor också rätt att säga till om sina barn, men sällan är dom engagerade eller har förståelse för sina döttrars hår.
Hår är inte något oviktigt för en kvinna/tjej. Kvinnor idag betalar 5000 - 6000 för att sätta in låtsas hår för att få vackert långt hår. Det är faktiskt ganska stor del av kvinnors/ flickors identitet. INTE ALLA såklart, men för många av oss. Sen hur man borstar en flickas hår? Är du säker på att det är håret det är fel på ? Eller är du för hårdhänt mot henne? Det bästa är att låta håret vara mellan mor och dotter om ni inte vill ha bråk!
-
Varken bio eller bonus. Aldrig levt i den typen av konstellation överhuvudtaget! Bara en 28åring helt neutral! Det är inte rabiat. Som sagt att dottern var med på noterna är styvmammans tolkning! Jag satt inte heller och grät när jag var 4 och fick håret avklippt, sa ingenting alls, men kände mig ful i många år framöver. Jag tror att mamman känner sitt barn bäst och hon har och reagerar av en anledning. Jag kommer från perspektivet att vara tjejen med det långa fina håret. Vet att det kan väcka avund hos kvinnor/ andra tjejer. Inte alla kan få det. Minns en när jag var 14 då klippte min kompis mina toppar en gång, jättefint!! Några månader senare ville min andra kompis också klippa mina toppar men hon klippte av halva mitt hår. Tog tid att reparera! Blev snett och fult. Hår är faktiskt viktigt !! Annars skulle inte kvinnor betala 5000 var tredje månad för hårförlängning!Anonym (...) skrev 2024-02-27 20:20:19 följande:Är det du som är mamman eller, reagerar lika rabiat? Du verkade missa att flickan själv var med på noterna
-
Inte okej överhuvudtaget utan mammans kännedom tycker jag. Förstår mammans reaktion fullt ut.
-
Kanske lite drastiskt att klippa page på barnet, men några decimeter låter ju rimligt att kapa. En fyraåring är ett barn och ingen skönhetsdrottning. Det låter ju som att ts får sköta hårvården av en håröm 4åring med hår till svanken, så lite att säga till om i det hela är väl rimligt att hon har?
Dock borde pappan pratat med mamman innan och inte låtit bonusmorsan ta smällen. -
Ja men det är det som är problemet. Hon kapade av nästan hela håret. Att klippa toppar är ju en annan sak, det gör man regelbundet, men inte klippa av helt. Sen handlar det inte om att vara skönhetsdrottning, bara för att man har långt hår. Sen att det skedde utan mammas vetskap är helt galet. Att säga sin åsikt har hon, men inte att agera utan att kolla med mamman. Att hon sköter dotterns hår är inget hon är skyldig till utan gör det av fri vilja. Mamman värkar inte ha haft problem med att sköta dotterns hår och hon känner sitt barn bäst i slutändan!Hellishen skrev 2024-02-27 21:27:57 följande:
Kanske lite drastiskt att klippa page på barnet, men några decimeter låter ju rimligt att kapa. En fyraåring är ett barn och ingen skönhetsdrottning. Det låter ju som att ts får sköta hårvården av en håröm 4åring med hår till svanken, så lite att säga till om i det hela är väl rimligt att hon har?
Dock borde pappan pratat med mamman innan och inte låtit bonusmorsan ta smällen.
-
Inte säkert att ett sådant litet barn säger emot om styvmodern talar om hur jobbigt det minsann är med det tokiga långa håret som minsann är sååå jobbigt att borsta.Anonym (...) skrev 2024-02-27 20:20:19 följande:Är det du som är mamman eller, reagerar lika rabiat? Du verkade missa att flickan själv var med på noterna
Sköter man ett långt hår rätt så är det inte svårt. Det ska borstas regelbundet. Sova med lös fläta, använda baksam osv. Antagligen har inte styvmodern själv långt hår eftseom hon inte kunde sköta flickans långa hår. Och pappor har sällan någon aning. -
Håller helt med.Hermis123 skrev 2024-02-27 19:10:30 följande:
Hår är inte något oviktigt för en kvinna/tjej. Kvinnor idag betalar 5000 - 6000 för att sätta in låtsas hår för att få vackert långt hår. Det är faktiskt ganska stor del av kvinnors/ flickors identitet. INTE ALLA såklart, men för många av oss. Sen hur man borstar en flickas hår? Är du säker på att det är håret det är fel på ? Eller är du för hårdhänt mot henne? Det bästa är att låta håret vara mellan mor och dotter om ni inte vill ha bråk!
Inte säkert att ett sådant litet barn säger emot om styvmodern talar om hur jobbigt det minsann är med det tokiga långa håret som minsann är sååå jobbigt att borsta.Anonym (...) skrev 2024-02-27 20:20:19 följande:Är det du som är mamman eller, reagerar lika rabiat? Du verkade missa att flickan själv var med på noterna
Sköter man ett långt hår rätt så är det inte svårt. Det ska borstas regelbundet. Sova med lös fläta, använda baksam osv. Antagligen har inte styvmodern själv långt hår eftseom hon inte kunde sköta flickans långa hår. Och pappor har sällan någon aning. -
Håller helt medHermis123 skrev 2024-02-27 19:10:30 följande:
-
Nej, en bonusmamma har givetvis ingen bestämmanderätt över sin partners barn om inte båda föräldrarna har godkänt detta.Anonym (För att hon är bonusmamma?) skrev 2024-01-21 22:49:48 följande:Hon är barnets bonusmamma. Lyssna på ordet, vilket ord innehåller det? Jo mamma. Hon är en av barnets föräldrar och har därför rätt att vara med i beslut om barnet. Givetvis inte lika mycket som mamman och pappan, men en sån här sak definitivt.Ööööh öööh biomamma hit biomamma dit. En bonusmamma är också en mamma till barnet.Ibland hälften av tiden. Ibland mer, ibland mindre.