![Anonym (BonusPia)](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
Eller ja, jag tog henne till frisören.Min sambo har en 4 årig dotter från tidigare förhållande, som bor hos oss vv.Förra veckan var våran vecka och jag tog med bonusbarnet till frisören, vilket pappa visste om. Flickan hade långt hår ner till svanken och varje dag var katastrof. Hennes hår bildade lätt tovor trots flätor, balsamspray, håroljor. Hon är dessutom väldigt håröm. Varje dag tårar och katastrof vid hårborstning och man kände sig jävligt elak som behövde utsätta henne för det. Så i samråd med henne gick vi till frisören och klippte det till axlarna. Barnet var inte ledsen innan eller efter. Hårborstningarna resterande dagarna av veckan gick utan tårar.På måndagen när mamma hämtade flickan från förskolan blev hon galen och såg det som en kränkande handling mot barnet och henne, av mig. Hon har även spelat in där hon ledande frågat barnet om det var jag som sa att hon skulle klippa sig. Barnet svarar JA. Men det var ju inget från mig tvång utan vi hade en dialog och hon var inte ledsen. Varken efter frisören eller resten av veckan.Nu ikväll skrev hon att hon inte kommer lämna på förskolan imorgon eller resten av veckan då hon inte vill att barnet ska till oss. Jag är ännu kluven, gjorde jag så fel? Gör hon fel? Vad gör man?
-
Svar på tråden Klippte bonusbarnets hår?
-
Håller med dig, men tycker inte att man kan kalla en bonusförälder för "utomstående". Visst kan rollen variera, men bor man i samma hushåll kan man åtminstone inte kallas utomstående.Anonym (XXX) skrev 2024-01-23 05:15:57 följande:
Hår kan vara en stor sak för mammor och döttrar! Jag tycker inte att en utomstående ska ta ett sådant beslut utan att fråga mamman, när barnet är så litet som fyra. Oc hade barnet varit några år äldre, tycker jag att det borde ha fått bestämma det helt själv.
Samtidigt kan det inte vara en jättekatastrof, hår växer ju ut. Det hade varit värre om styvmamman hade tagit hål i öronen på barnet! Sådant händer också nämligen...
-
Ja garanterat, men det beror troligen på just vilken relation man bygger upp när man lever under samma tak. Har man den inställningen som många här verkar ha att bonusföräldern ska luta sig tillbaka och låta bio föräldern sköta barnet till 100% eftersom det inte är bonusförälderns bio barn. Ja är det så i familjen så försvinner nog relationen mellan barn och bonusförälder. Men om bonusen tar dig an barnet som sin egen och bygger en sådan fin relation. Då kan nog inte en separation förstöra den relationen. Men det beror ju såklart på hur gammal barnen är också. Är dom små så är det ju rent ut föräldrarna som avgör om barnet får kontakt med sin bonusmamma. Och ja man kan faktiskt se sig som fortsatt bonusmamma trots skilsmässa om relation är på den nivån.Anonym (Exfru) skrev 2024-01-23 01:25:21 följande:Finns säkert lika många som tappat kontakten med bonusföräldrer efter skilsmässan och vuxen ålder .Inte för att jag menar är bra.Som en sa:att ha bonusbarn var berikande ,men inget jag skulle rekommendera.
-
Meddelande borttaget
-
Varför ska hon be om förlåtelse? Pappan gav tillstånd det är också hans dotterAnonym skrev 2024-01-22 17:44:29 följande:
Ja, du gjorde helt fel. Du har gjort bort dig.
En så stor förändring med håret på en flicka som är 4 år måste du ha mammans tillåtelse till.
Om du i framtiden vill ha en normal relation till flickans mor behöver du verkligen be om förlåtelse.
Om nån ska be om förlåtelse är det mamman till ungen då hån låter sin bitterhet gå ut över barnet , Det är igen stor grej men hon söker bråk
TS har inte gjort nåt fel och ska inte be om ursäkt -
Min dotter har långt hår och hon lider inte av det på mina veckor för jag vet hur det ska skötas. Pappan är intr lika bra på det trots att jag informerat och tipsat.Anonym (Y) skrev 2024-01-23 04:47:29 följande:
Jag verkar vara den enda som står på TS sida. Hon gjorde det ju av välmening? Varför ska en 4åring ha hår till svanken när hon dessutom lider pga det?
Mammab verkar behöva släppa lite på kontrollbehovet. inte måste man vara delaktig i varje minsta lilla beslut? Som något så värdsligt som hår, som växer ut. Tycker många här i tråden överreagerar. Ställ er frågan vad som egentligen var bäst för barnet.
Skulle han och hans nya (eller som i det här fallet vara den nya kvinnan) ta beslutet att klippa hennes hår för att det tycker det är besvärligt med alla tover, gråt och skrik så skulle jag bli vansinnig. Sköt håret rätt isället för att klippa av det.
Ville min dotter däremot väldigt gärna själv ha en kortare frisyr så skulle jag inte motsätta mig det. Men då ska det vara för att hon verkligen vill det. Inte för att andra har problem med att sköta hennes hår.
Hår är inte värdsligt. Det är superviktigt. Fråga nästan vilken kvinna som helst. Och jo det kan vara ett speciellt band mellan mor dotter angående håret. Både jag och dottern har långt fint tjockt hår och det är en del av våran identitet. Men som sagt hon skulle få klippa sig om hon väldigt gärna ville det. Men då vill jag vara säker på att biomamman inte har tryckt på barnen sina åsikter om håret först. -
Om hår skötseln är så besvärande att det orsakar smärta tårar och skrik kanske man borde göra nåt åt det?Anonym (Betty) skrev 2024-01-23 12:09:42 följande:Min dotter har långt hår och hon lider inte av det på mina veckor för jag vet hur det ska skötas. Pappan är intr lika bra på det trots att jag informerat och tipsat.
Skulle han och hans nya (eller som i det här fallet vara den nya kvinnan) ta beslutet att klippa hennes hår för att det tycker det är besvärligt med alla tover, gråt och skrik så skulle jag bli vansinnig. Sköt håret rätt isället för att klippa av det.
Ville min dotter däremot väldigt gärna själv ha en kortare frisyr så skulle jag inte motsätta mig det. Men då ska det vara för att hon verkligen vill det. Inte för att andra har problem med att sköta hennes hår.
Hår är inte värdsligt. Det är superviktigt. Fråga nästan vilken kvinna som helst. Och jo det kan vara ett speciellt band mellan mor dotter angående håret. Både jag och dottern har långt fint tjockt hår och det är en del av våran identitet. Men som sagt hon skulle få klippa sig om hon väldigt gärna ville det. Men då vill jag vara säker på att biomamman inte har tryckt på barnen sina åsikter om håret först.
Men jag förmodar att det är strunt samma så länge mamman tycker att det är fint med långt hår och prackar på sin unge dessa åsikter?
Varför är det ok för dig att trycka på dina åsikter på barnet men inte ok för hennes pappa? -
Besvärligt med gråt och skrik...?Anonym (Betty) skrev 2024-01-23 12:09:42 följande:Min dotter har långt hår och hon lider inte av det på mina veckor för jag vet hur det ska skötas. Pappan är intr lika bra på det trots att jag informerat och tipsat.
Hår är inte värdsligt. Det är superviktigt. Fråga nästan vilken kvinna som helst. Och jo det kan vara ett speciellt band mellan mor dotter angående håret. Både jag och dottern har långt fint tjockt hår och det är en del av våran identitet. Men som sagt hon skulle få klippa sig om hon väldigt gärna ville det. Men då vill jag vara säker på att biomamman inte har tryckt på barnen sina åsikter om håret först.
Det stackars barnet vågar väl inte gråta på dina veckor.
I TS fall var det ju gråt varje dag även på mammans veckor, och hon hade låtit misshandla sitt barn (bara för att det ville) genom hål i öronen utan pappans vetskap. -
Denna kvinna har ju helt klart prackat på sin dotter att det minsann är fint och kvinnligt med långt hårt, och att hon inte har nån identitet utanTow2Mater skrev 2024-01-23 13:19:43 följande:Besvärligt med gråt och skrik...?
Det stackars barnet vågar väl inte gråta på dina veckor.
I TS fall var det ju gråt varje dag även på mammans veckor, och hon hade låtit misshandla sitt barn (bara för att det ville) genom hål i öronen utan pappans vetskap.
Medans ungen skriker och gråter av smärta, men mamma tycker det är fint så då är det ok
Barnmisshandel är vad det är -
Då får väl DU åka till pappan morgon och kväll eller vad som nu behövs, på hans veckor då och sköta håret, om DU vill att hon ska ha långt hår.Anonym (Betty) skrev 2024-01-23 12:09:42 följande:Min dotter har långt hår och hon lider inte av det på mina veckor för jag vet hur det ska skötas. Pappan är intr lika bra på det trots att jag informerat och tipsat.
Hår är inte värdsligt. Det är superviktigt. Fråga nästan vilken kvinna som helst. Och jo det kan vara ett speciellt band mellan mor dotter angående håret. Både jag och dottern har långt fint tjockt hår och det är en del av våran identitet. Men som sagt hon skulle få klippa sig om hon väldigt gärna ville det. Men då vill jag vara säker på att biomamman inte har tryckt på barnen sina åsikter om håret först. -
Det står väl ingenstans att mamman helt är emot att klippa barnets hår. Däremot står det klart att inget samtal eller diskussion har förts om detta innan faktum att det är avklippt flera decimeter. Varför antar ni att mamman tycker att barnet ska lida för att det är fint att ha långt hår. Det normala här hade väl varit att ha ett samtal FÖRÄLDRAR EMELLAN att det är jobbigt hos oss att borsta Stinas hår, det vore bra att klippa det lite (eller mycket), vad säger du om det? INNAN det klipps av!! Om man inte kan ha en kommunikation om så basala saker om barnet så har man ju allvarliga problem. Dock står det ingenstans att mamman bara vill att barnet ska ha långt hår för att det är sött och kvinnligt och "inte har någon identitet utan" så därför får hon stå ut och lida. Överdriver much! Suck. Problemet är att det gjordes utan mammans vetskap, inte lite toppning utan en helt ny frisyr .