• Anonym (Isabella)

Olika förutsättningar ekonomiskt

Jag och min sambo har varit ihop 5+ år. Vi har inga problem förutom när det gäller ekonomi.

Nu till problemet..

Min partner har haft stora skulder. Efter han blev tillsammans med mig har han aktivt arbetat för få bort dessa även om det varit några stedsteg på vägen. Nu börjar vi äntligen se ljuset ur tunneln. Däremot kan jag känna det fortfarande känns otroligt tungt! Då han inte förrän nu har startat sitt sparande. Han har en normal inkomst.

Jag har en stabil ekonomi och högre inkomst.

Jag står för 70/30 av våra utgifter pga våra inkomstskillnader. Har ej haft några större problem med det däremot tänker jag ofta på att det blir svårt för oss i framtiden. All press ekonomiskt ligger på mig. Bostadsköp, bilköp, semestrar.

Jag känner osäkerhet inför skaffa familj pga detta. 
    Jag behöver ekonomisk trygghet från min partner. Min partner har äntligen blivit skuldfri, dock tar det lång tid innan man kan bygga upp en ekonomisk trygghet!
    Vad händer om jag blir arbetslös?

Vad har ni för råd? 

Jag känner mig som en hemsk flickvän som tvivlar pga detta.

• Svar på tråden Olika förutsättningar ekonomiskt
  • Anonym (Anna)

Ni har varit tillsammans i 5 år, du har stått vid hans sida medan han ordnat upp sin ekonomi. Det tyder på kärlek, tänker jag. Och det vore dumt att kasta bort. 

Nu vet jag inte hur gamla ni är, om ni vill bo i hus/BR, när ni vill skaffa barn. Men jag tänker så här: med tanke på det som varit, så se till att skydda dina egna tillgångar. Skriv avtal om det behövs. Du får görna vara generös om du vill, men tänk efter noga innan ni tar gemensamma ekonomiska beslut, så att du inte blir sittande med skulder som egentligen är hans. 

• SmulanFnulan

Inga problem förutom ekonomin? Ekonomin är typ den enskilt viktigaste faktorn för att en relation ska hålla över tid. Personligen så hade jag aldrig valt en partner som inte har en ordnad ekonomi, ehklt enkelt för att jag vill göra så mycket i livet och vill inte vara begränsad av att min partner inte har samma köpkraft som mig.

• Anonym (Blondie)
    SmulanFnulan skrev 2023-12-18 09:51:25 följande:

Inga problem förutom ekonomin? Ekonomin är typ den enskilt viktigaste faktorn för att en relation ska hålla över tid. Personligen så hade jag aldrig valt en partner som inte har en ordnad ekonomi, ehklt enkelt för att jag vill göra så mycket i livet och vill inte vara begränsad av att min partner inte har samma köpkraft som mig.

Wow alltså!
    Så glad jag är att min man inte resonerar som du.

Han behöver inte sponsra mig men vi ser till att göra det vi båda har råd med, även om han ibland ändå står för mer än jag.

Himla skönt med människor som väljer med hjärtat istääet för plånboken.
  • SmulanFnulan
    Anonym (Blondie) skrev 2023-12-18 09:56:00 följande:
    Wow alltså!
    Så glad jag är att min man inte resonerar som du.

Han behöver inte sponsra mig men vi ser till att göra det vi båda har råd med, även om han ibland ändå står för mer än jag.

Himla skönt med människor som väljer med hjärtat istääet för plånboken.
    Hjärtat istället för plånboken? Det skrev jag aldrig. Jag förstår att det sticker i ögonen på såna som dig som dras med blancolån och inkassoskulder och som har våta drömmar om att en dag få åka till Ullared och shoppa järnet. Vi har helt enkelt olika drömmar och olika mål på vad vi vill uppnå i våra liv. :) 
  • Anonym (Anna)
    SmulanFnulan skrev 2023-12-18 10:05:08 följande:
    Hjärtat istället för plånboken? Det skrev jag aldrig. Jag förstår att det sticker i ögonen på såna som dig som dras med blancolån och inkassoskulder och som har våta drömmar om att en dag få åka till Ullared och shoppa järnet. Vi har helt enkelt olika drömmar och olika mål på vad vi vill uppnå i våra liv. :) 
    Så du kunde inte svara sakligt utan att slänga in en massa personangrepp?
  • Anonym (Blondie)
    Jag har inte en enda skuld, men tjänar umgefär hälften mot vad min man gör. Det innebär inte att jag är lågavlönad utan att mannen har en hög lön. 
    Jobbigt va?

Vilken unken människa du verkar vara som dömer ut andra utan att veta ett dugg om dem. Jag hoppas verkligen att du är och förblir singel. För den eventuellapartners skull.
  • Anonym (Blondie)
    Anonym (Anna) skrev 2023-12-18 10:08:29 följande:
    Så du kunde inte svara sakligt utan att slänga in en massa personangrepp?
    Ännu en anledning till att hen definitivt bör vara singel och barnlös.
  • Anonym (XXX)
    Jag tror att du är någon som bara fantiserar, för de verkligt rika uttrycker sig inte så där. De brukar vara jordnära och ödmjuka - i alla fall de med gamla pengar. 

Eller så ÄR det sant, men då tror jag att det handlar om en Bingolotto-vinst eller liknande.
  • SmulanFnulan
    Anonym (Blondie) skrev 2023-12-18 10:10:38 följande:
    Jag har inte en enda skuld, men tjänar umgefär hälften mot vad min man gör. Det innebär inte att jag är lågavlönad utan att mannen har en hög lön. 
    Jobbigt va?

Vilken unken människa du verkar vara som dömer ut andra utan att veta ett dugg om dem. Jag hoppas verkligen att du är och förblir singel. För den eventuellapartners skull.
    Jobbigt? Inte för mig men uppenbarligen för dig eftersom du tog så illa vid dig. Jag svarade bara på ts frågeställning och vips så hoppade du på mig. Det är alldeles uppenbart att det är en känslig fråga för dig eftersom du blev måttligt provocerad av mitt inlägg.
  • Anonym (Avtändande)

Urk, riktigt avtändande med människor som har stora skulder. Mer ett karaktärsdrag som lämnar en hel del avsmak i munnen. Tänk dig för både en och två gånger innan du skaffar barn med människan.

Svar på tråden Olika förutsättningar ekonomiskt