Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Olika förutsättningar ekonomiskt

SmulanFnulan skrev 2023-12-18 10:05:08 följande:
    Hjärtat istället för plånboken? Det skrev jag aldrig. Jag förstår att det sticker i ögonen på såna som dig som dras med blancolån och inkassoskulder och som har våta drömmar om att en dag få åka till Ullared och shoppa järnet. Vi har helt enkelt olika drömmar och olika mål på vad vi vill uppnå i våra liv. :) 
    Jag tror att du är någon som bara fantiserar, för de verkligt rika uttrycker sig inte så där. De brukar vara jordnära och ödmjuka - i alla fall de med gamla pengar. 

Eller så ÄR det sant, men då tror jag att det handlar om en Bingolotto-vinst eller liknande.
  • Anonym (XXX)

För mig hade det spelat roll hur skulderna uppstått. Om det berodde på Lyxfällan-liv och total oförmåga att hålla i pengar, så hade jag inte vågat bilda familj med denne man.

Inte för att jag tror att barn blir lyckligare för att de kan få allt de pekar på, och i Sverige har vi ett socialt skyddsnät som gör att ingen kan bli helt utfattig. MEN jag hade inte orkat med den ständiga övervakningen, att alltid vara rädd att han ska återfalla i de tidigare beteendena. Att alltid vara rädd för att hitta räkningar som han har gömt undan, att plötsligt upptäcka att pengar man räknat med skulle finnas på ett konto bara är borta... kanske att han använt ens privata kreditkort till och med. Nä. De ska nog krävas en mycket stor kärlek i kombination med en mycket stark fysisk attraktion, för att uppväga det, i så fall.

Men om skulderna uppstått av skäl som han inte kunnat hjälpa - t.ex. att hans affärskompanjon eller exfru förskingrat pengar, påstått sig betala räkningar men inte gjort det, intecknat lokaler/hus/andra tillgångar utan att berätta det och liknande - så skulle jag inte hålla det emot honom.

Anonym (Numretharingenabonnent) skrev 2023-12-19 00:17:45 följande:
    Din sambo sitter ju i en extremt knasig sits.
    För jag gillar att ni har skrivit samboavtal. 
    Snacka om att vara livegen.
    Det är väl en självklarhet i ett sådant här fall, eller vad menar du? Fattas bara att karl'n skulle kunna framtvinga en försäljning av deras bostad också vid en separation, och försvinna med halva vinsten! Efter allt som hon har ställt upp för honom!

Jag tycker för övrigt att sambolagen borde avskaffas helt. Det är inte KLOKT att man riskerar sin bostad - som för de allra flesta även utgör största delen av förmögenheten - utan att ha skrivit på något avtal. Att det bara blir så per default, för att man flyttar ihop med någon - kanske utan att tänka så mycket.

Ett äktenskap är en helt annan sak, för då VET alla att man tar på sig ett ansvar för varandra, och man måste även skriva under ett avtal framme vid altaret/ på stadshuset. 
  • Anonym (XXX)
    Goneril skrev 2023-12-19 14:24:17 följande:

Anonym (xxx) Man riskerar inte sin egen bostad om den avskaffats innan man blev sambo, inte heller personliga arv eller gåvor och givetvis inte personliga tillhörigheter som mobiler. Däremot, om boendet avskaffats för gemensamt boende ingår den i sambo-egendomen. 

Det vet jag. Men för de allra flesta är förmögenheten instoppad just i bostaden. Så fort man har pengar amorterar man. 

Jag vet även detta, att man inte riskerar bostaden om man ägde den innan. Men det är nog rätt ovanligt, att en ensamstående person skaffar en bostad som är stor nog för en familj. Utan det blir ju när man träffar någon och bestämmer sig för att flytta ihop, som det blir aktuellt att börja titta på hus/radhus/större bostadsrättslägenheter. Och då inskaffas ju detta/denna "för gemensamt bruk" även om det bara är den ena som har några pengar att köpa för.  Och vid separation, ska det beloppet delas. Jag kan inte se hur det kan vara rimligt..? Jag har varnat mina vuxna barn för detta. 

Det man kan tänka på som förälder, är att om man ger sitt barn pengar till kontantinsatsen, så ska man skriva ett gåvobrev där det framgår att gåvan - och även det som "kommer i dess ställe", om de skulle sälja en lägenhet och köpa en ny för pengarna - ska vara barnets enskilda egendom. Och samma om man ger dem pengar som man sparat till dem. Jätteviktigt att det finns papper på att det är deras enskilda egendom. Och även i sitt testamente, att man skriver att pengarna som barnen ärver ska vara deras enskilda egendom.

Superviktigt - då är ens barn ekonomiskt skyddat i alla fall, även om det skulle råka på fel typ av partner. 
  • Anonym (XXX)
    Goneril skrev 2023-12-19 14:50:42 följande:

Tillägg till tidigare inlägg: i princip svarar var och en i ett äktenskap för sina tillgångar och skulder. Vill man att ens egendom ska vara enskild, det vill säga undantas från giftorättsgodset, måste man skriva äktenskapsförord. Det där med ansvaret för varandra låter fint men när skilsmässan är ett faktum är det inte lika självklart längre. Bra att reglera saker och ting medan man är sams. Nu vet jag inte vad Anonym (xxx) menar med underskrift vid altaret, det kan jag inte minnas att något sådant förekom. Man lovar att älska varandra i nöd och lust, ett muntligt och inte juridiskt förpliktigande löfte.

Man skriver på äktenskapskontraktet också framme vid altaret. Det måste du väl ha gjort, om du är gift? Annars kan man ogiltigförklara ditt äktenskap, om någon skulle vilja det. 

Ja, såklart känner jag till att man kan skydda sin egendom med ett äktenskapsförord. Jag tycker dock att det är OK att default är att man äger allt tillsammans, inom ett äktenskap. Så har det ju alltid varit.

Men inte inom ett samboförhållande - att en sambo ska kunna få ut den andras pengar, som var instoppade i en bostad, stör mig. Eftersom inget avtal har skrivits, och många inte ens vet om hur sambolagen ser ut. Den är så orimlig, att folk blir helt chockade när de inser att de måste sälja sin bostad, och lämna över kanske flera miljoner, som personen själv eller hans/hennes föräldrar slitit ihop, till någon som man vid det laget förmodligen är rejält osams med också. Det är egentligen konstigt att det inte sker fler mord i det läget!
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Jon) skrev 2023-12-19 22:44:00 följande:

Jag är inte ihop med min partner för trygghet. Känns som kvinnor ska ha en partner för trygghet, men en kille kan inte ha en partner som ekonomisk trygghet eller blir halvt försörjd av tjejen, det verkar bara gå bra åt andra hållet.

Jag är tillsammans med min tjej för att jag är kär i henne, hon är min bästa vän och en trygghet för mig känslomässigt och mentalt. 

Förstår att man vill kunna göra saker ihop, men för mig räcker det att vi kan ha kul och betala hyra och mat.

Jag tror att det är nedärvt från stenåldern, faktiskt. Vårt genom har inte ändrats sedan dess. Vi tänder på män som är självsäkra och starka och har ledaregenskaper, för stenålderskvinnan behövde en sådan man för att hon och hennes barn skulle kunna överleva. Det fanns ju inget socialkontor på den tiden, där man kunde få matkuponger till ICA, utan det måste finnas en stark man som kan fälla byten och dra hem dem, när kvinnan är inkapaciterad av graviditet eller ett spädbarn vid bröstet, och så småningom flera små att hålla rätt på vid grottan. 
  • Anonym (XXX)
    PH76 skrev 2023-12-20 08:12:32 följande:
    Ett gåvobrev skyddar inte så mycket som du tror. Om dessa pengar sedan stoppas in i en gemensam lägenhet, hus, eller i stort set vad som helst, så är pengarna sen just (gemensamma) oavsett om de tidigare låg i ett gåvobrev. De är bara enskild egendom så länge de inte har använts till något gemensamt.

det är lite krångligare än lin förklaring men det är den förenklade versionen.
    Inte om man skriver till formuleringen, som jag redan skrev: "samt det som kommer i dess ställe". I detta fall andelen i ett hus. Sedan är det en annan sak att efter flera försäljningar och nyköp och pengar hit och dit i många år, så kan det vara svårt att spalta upp vad som är vad.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Isabella) skrev 2023-12-21 08:53:17 följande:

Jag förstår vi har oddsen mot oss. 
    Min pojkvän vet också han har mycket att bevisa för mig. 

Jag är obotlig romantiker och tror man kan ändra på sig om man verkligen älskar varandra. Jag har stöttat honom genom tuffa tider nu är det hans tur bevisa det var värt det. 

Men jag hör vad ni säger angående missbruk. Det finns alltid en återfallsrisk? Så skulle vi gå igenom en tuff tid så finns det såklart risk för återfall. 

Men jag tycker så otroligt många män är fast i olika typer av missbruk. Alkohol, droger, överdriven användning av snus/cigg. Spelmissbruk. Det är få män som inte har någon brist idag, det som känns sorgligt. Nu har ju min pojkvän äntligen slutat med sina dåliga vanor så känner mig ändå väldigt stolt över honom! Få som klarar sluta med alla sina dåliga vanor rakt av.

Nu kom jag att tänka på min väninna, som var sambo och hade två barn med en man som var före detta missbrukare. Det började gå bra för honom; han hade en praktikplats hos en vaktmästare på en skola, och det jobbet klarade han av. Men visst var det stressigt med två små barn (tätisar), och de väntade det tredje också.

...sedan födde min väninna sitt tredje barn, och snubben skulle passa pojkarna ensam tills hon kom hem. Dagen efter fick hon ett samtal till sjukhuset. Grannarna hade reagerat på att pojkarna skrek så förtvivlat och ringt polisen. Barnen var ensamma, hade inte fått mat och dryck eller fått blöjorna bytta. Pappan hade tagit kontakt med sina gamla missbrukarvänner när min väninna var på sjukhus - han kände sig väl fri från övervakningen - och bara lämnat ungarna och återgått till knarket.

Det blev en lång och svår tid för min väninna, som helt ensamstående med tre små barn, socialtjänsten inblande (även hon blev utsatt för en förnedrande utredning), och dessutom problemet med karl'n som regelbundet kom dit och hotade henne och skulle ha pengar till sina knarkskulder., och använde barnen som slagträn på olika sätt...

Jag skulle faktiskt inte våga lita på en före detta missbrukare. De blir helt personlighetsförändrade när de återupptar missbruket, och de rör sig i farliga kriminella kretsar för att få tag i sitt knark. Knarkförsäljarna kan hota att skada och till och med döda en kunds partner och barn, för att få tillbaka sina pengar. Man kan hamna i en helt annan värld plötsligt, med en sådan partner. 
Svar på tråden Olika förutsättningar ekonomiskt