Anonym (Py) skrev 2023-12-18 10:46:56 följande:
Jag har varit i din situation. Jag skilde mig, för det var oerhört tungt att vara den som bar hela ekonomin. Också min föredetta hade skulder och en betalningsanmärkning. Det ledde till att jag fick stå på hela bostadslånet till exempel. Jag funderade en del på att byta karriär och utbilda mig ytterligare, men det gick ju inte eftersom vi var helt beroende av min lön. Jag var också rädd för att bli sjuk en längre period, eftersom han inte hade tillräckligt med inkomst.
Vad jag vill säga är, att man kan få både och. Nu lever jag med en man som förvisso har en betydligt högre inkomst och större förmögenhet än vad jag har, men det rör inte mig eftersom vi delar helt lika på våra utgifter. Det är så skönt att inte behöva känna stressen av att vara försörjaren. Det är också skönt att leva med en man med sunt ekonomiskt sinne. Mitt ex hade som sagt skulder och det där slarviga tankesättet satt liksom kvar, även när dessa var borta.
Helt enig med dig. Vet inte varför vissa försöker intala sig själva att det bara går att få antingen kärlek eller ekonomisk frihet? Kanske en klen tröst för dom som bara har "kärlek"? Jag är iallafall omåttligt kär i min man samtidigt som jag vet att vi sätter av stora summor pengar varje månad till saker som vi vill göra tillsammans.