• Anonym (Isabella)

Olika förutsättningar ekonomiskt

Jag och min sambo har varit ihop 5+ år. Vi har inga problem förutom när det gäller ekonomi.

Nu till problemet..

Min partner har haft stora skulder. Efter han blev tillsammans med mig har han aktivt arbetat för få bort dessa även om det varit några stedsteg på vägen. Nu börjar vi äntligen se ljuset ur tunneln. Däremot kan jag känna det fortfarande känns otroligt tungt! Då han inte förrän nu har startat sitt sparande. Han har en normal inkomst.

Jag har en stabil ekonomi och högre inkomst.

Jag står för 70/30 av våra utgifter pga våra inkomstskillnader. Har ej haft några större problem med det däremot tänker jag ofta på att det blir svårt för oss i framtiden. All press ekonomiskt ligger på mig. Bostadsköp, bilköp, semestrar.

Jag känner osäkerhet inför skaffa familj pga detta. 
    Jag behöver ekonomisk trygghet från min partner. Min partner har äntligen blivit skuldfri, dock tar det lång tid innan man kan bygga upp en ekonomisk trygghet!
    Vad händer om jag blir arbetslös?

Vad har ni för råd? 

Jag känner mig som en hemsk flickvän som tvivlar pga detta.

• Svar på tråden Olika förutsättningar ekonomiskt
  • Anonym (Py)
    Anonym (Älska för kärlekens skull) skrev 2023-12-18 11:27:48 följande:
    Visst är ekonomi viktigt, men rullar vardagen på utan ekonomiska problem även om båda inte har samma förutsättning, så skulle det inte hindra mig.

För mig är kärlek, ömhet och näret, trohet och vänskap mycket högre värderat än en hög lön eller stora besparingar.
    Har du varit den huvudsakliga försörjaren för en som saknar ekonomiskt sinne?
  • Anonym (Blondie)
    Anonym (Avtändande) skrev 2023-12-18 11:22:44 följande:
    Helt uppenbart att du tog illa vid dig? Smulan gav bara sin syn på saken utifrån ts frågeställning och då hoppade du direkt in i diskussionen och började rabbla upp "riktig kärlek" och drog jämförelser med din situation. Förstår att det är jobbigt att vara ekonomisk gisslan till sin partner men det ger dig inte rätten att spy galla på andra som uppenbarligen har det betydligt bättre än vad du har. Du har full rådighet över din egen situation varesig du vill tro det eller inte.
    Kul med medlemmar som utnyttjar möjligheten med dubbel anonymitet, och tror att det inte är uppenbart. 
    Så, ditt extranick kommer inte heller bemötas så du får mucka gräl någon annanstans.
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Blondie) skrev 2023-12-18 09:56:00 följande:
    Wow alltså!
    Så glad jag är att min man inte resonerar som du.

Han behöver inte sponsra mig men vi ser till att göra det vi båda har råd med, även om han ibland ändå står för mer än jag.

Himla skönt med människor som väljer med hjärtat istääet för plånboken.
    Fast om han betalar mer än du gör så sponsrar han väl dig? Eller tänker jag fel nu? Det är klart man ska tänka ekonomiskt, jag ser inget fel med det alls. Om ingen av parterna i en relation tänker på ekonomin blir det problem längre fram. 

Jag tycker TS verkar sund som funderar på pengarna och inte vill gå ut som ekonomisk förlorare ur en längre relation. Det är så många som gör det, tyvärr. Se till att ha alla papper skrivna och dela inte med dig av mer än du känner dig bekväm med så tror jag det blir bra. Din man har i alla fall visat i handling att han vill ha en bättre ekonomi genom att betala av lånen och börja ett sparande. Det visar att han verkligen vill förändras. Det är mycket värt! 

För egen del har jag en nära 20-årig relation och det är jag (och har alltid varit jag) som äger vårt boende 100% och så kommer det förbli. Jag har högre inkomst än han och står för reparationer och liknande, samt betalar av på lånet själv. Resten delar vi på. Man måste inte sätta sig i en knasig sits bara för att man älskar någon.
  • Anonym (Älska för kärlekens skull)
    Anonym (Py) skrev 2023-12-18 11:28:55 följande:
    Har du varit den huvudsakliga försörjaren för en som saknar ekonomiskt sinne?
    Om du läste vad du kommenterade så skrev jag: "Visst är ekonomi viktigt, men rullar vardagen på utan ekonomiska problem även om båda inte har samma förutsättning, så skulle det inte hindra mig."

Det betyder inte att jag skulle välja att försörja en ekonomisk katastrof till partner.
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Älska för kärlekens skull) skrev 2023-12-18 11:27:48 följande:
    Visst är ekonomi viktigt, men rullar vardagen på utan ekonomiska problem även om båda inte har samma förutsättning, så skulle det inte hindra mig.

För mig är kärlek, ömhet och näret, trohet och vänskap mycket högre värderat än en hög lön eller stora besparingar.
    Jag tror inte TS pratar om hög lön och stora besparingar, utan om att vara ekonomiskt ansvarstagande, att ha ett regelbundet sparande (behöver inte vara stora summor) och att minska på lånebördan så mycket det går - för att kunna vara fri att köpa ett fint boende där båda kommer trivas och där barnen kan bo i trygghet och lugn och ro. Det behöver inte vara enorma summor. Bara en sund ekonomi. Det är också kärlek och ömhet att vara ansvarsfull med sina tillgångar. För annars sätter man den andra i en galen sits. 
  • Anonym (Blondie)
    Anonym (Sofia) skrev 2023-12-18 11:33:49 följande:
    Fast om han betalar mer än du gör så sponsrar han väl dig? Eller tänker jag fel nu? Det är klart man ska tänka ekonomiskt, jag ser inget fel med det alls. Om ingen av parterna i en relation tänker på ekonomin blir det problem längre fram. 

Jag tycker TS verkar sund som funderar på pengarna och inte vill gå ut som ekonomisk förlorare ur en längre relation. Det är så många som gör det, tyvärr. Se till att ha alla papper skrivna och dela inte med dig av mer än du känner dig bekväm med så tror jag det blir bra. Din man har i alla fall visat i handling att han vill ha en bättre ekonomi genom att betala av lånen och börja ett sparande. Det visar att han verkligen vill förändras. Det är mycket värt! 

För egen del har jag en nära 20-årig relation och det är jag (och har alltid varit jag) som äger vårt boende 100% och så kommer det förbli. Jag har högre inkomst än han och står för reparationer och liknande, samt betalar av på lånet själv. Resten delar vi på. Man måste inte sätta sig i en knasig sits bara för att man älskar någon.
    Han behöver inte sponsra mig men väljer självmant emellanåt att bjuda, ibland avböjer jag för det känns inte bra och andra gånger tar jag emot hans generositet.

Vi är båda ekonomiskt sinnade, dock har jag som sagt betydligt lägre inkomst.
  • PH76
    Anonym (Isabella) skrev 2023-12-18 08:57:42 följande:
    Olika förutsättningar ekonomiskt

Jag och min sambo har varit ihop 5+ år. Vi har inga problem förutom när det gäller ekonomi.

Nu till problemet..

Min partner har haft stora skulder. Efter han blev tillsammans med mig har han aktivt arbetat för få bort dessa även om det varit några stedsteg på vägen. Nu börjar vi äntligen se ljuset ur tunneln. Däremot kan jag känna det fortfarande känns otroligt tungt! Då han inte förrän nu har startat sitt sparande. Han har en normal inkomst.

Jag har en stabil ekonomi och högre inkomst.

Jag står för 70/30 av våra utgifter pga våra inkomstskillnader. Har ej haft några större problem med det däremot tänker jag ofta på att det blir svårt för oss i framtiden. All press ekonomiskt ligger på mig. Bostadsköp, bilköp, semestrar.

Jag känner osäkerhet inför skaffa familj pga detta. 
    Jag behöver ekonomisk trygghet från min partner. Min partner har äntligen blivit skuldfri, dock tar det lång tid innan man kan bygga upp en ekonomisk trygghet!
    Vad händer om jag blir arbetslös?

Vad har ni för råd? 

Jag känner mig som en hemsk flickvän som tvivlar pga detta.

Vad är det mer exakt som du är ute efter? Ni har uppenbarligen varit tillsammans under många år där han haft skulder och gjort dumma ekonomiska beslut, och nu när han kommit lite på fötter och skärpt till sig så får du kalla fötter?

Om man vänder på det och någon ställer frågan till dig i stället. Vad skulle han realistiskt kunna göra här och nu för att du ska känna dig bekväm nog att fortsätta vara ihop med honom?

Är svaret, (jag vet inte), eller (inte mycket) så tycker att jag du ska avbryta det på en gång och bespara er båda tiden det kommer att ta innan det tar slut.

Du nämnde också att du var rolig vad som skulle hända om du blev av med jobbet, men du har ju besparingar samt A-kassa och inkomstförsäkring får jag anta?

Jag tjänar ca 4x mer än min fru (hon har en normal lön) och allt vi båda tjänar är familjen pengar.
  • Lynx123

Tänker att ditt inlägg mer handlar om ansvar och tillit än ekonomi. Vet inte hur han ådragit sig skulder, men gissar att det berott på dåligt omdöme eller kanske till och med missbruk. Om det är så förstår jag helt din tvekan, hade också känt så!

• Goneril

Alltid intressant att följa spannet av åsikter när det gäller ekonomi. Kärleken, den rosenröda skimrande, tycks inte mattas av skulder enligt vissa i tråden. Nu tror jag inte att det förhåller sig så egentligen utan det är ett sätt att försvara sitt eget livsval.                                                                                                                                                                                                                                            I grunden mår alla bra av en stabil ekonomi, ett lugnt vardagsliv utan chockartade upplevelser i form av betalningspåminnelser. Jag skulle aldrig välja en partner som visar bristande ansvar för privatekonomin; det säger så mycket om personens läggning. Jag skulle inte vilja leva med den oron eller de begränsningar som en usel ekonomi innebär. Sen kan man ha olika tolerans i denna fråga; vi väljer förstås. Att aldrig kunna resa, att inte ha råd med goda middagar, opera, konserter eller ett socialt liv överhuvudtaget skulle jag se som en livssorg.

• Anonym (Avtändande)
    Goneril skrev 2023-12-18 13:07:09 följande:

Alltid intressant att följa spannet av åsikter när det gäller ekonomi. Kärleken, den rosenröda skimrande, tycks inte mattas av skulder enligt vissa i tråden. Nu tror jag inte att det förhåller sig så egentligen utan det är ett sätt att försvara sitt eget livsval.                                                                                                                                                                                                                                            I grunden mår alla bra av en stabil ekonomi, ett lugnt vardagsliv utan chockartade upplevelser i form av betalningspåminnelser. Jag skulle aldrig välja en partner som visar bristande ansvar för privatekonomin; det säger så mycket om personens läggning. Jag skulle inte vilja leva med den oron eller de begränsningar som en usel ekonomi innebär. Sen kan man ha olika tolerans i denna fråga; vi väljer förstås. Att aldrig kunna resa, att inte ha råd med goda middagar, opera, konserter eller ett socialt liv överhuvudtaget skulle jag se som en livssorg.

Ajaj, nu kommer alla som valt just ett fattigt liv att hoppa på dig med kommentarer så som "kärleken övervinner allt" och "hjärta före plånbok" :D :D

Håller förövrigt helt med i ditt resonemang.
Svar på tråden Olika förutsättningar ekonomiskt