• Anonym (Isabella)

Olika förutsättningar ekonomiskt

Jag och min sambo har varit ihop 5+ år. Vi har inga problem förutom när det gäller ekonomi.

Nu till problemet..

Min partner har haft stora skulder. Efter han blev tillsammans med mig har han aktivt arbetat för få bort dessa även om det varit några stedsteg på vägen. Nu börjar vi äntligen se ljuset ur tunneln. Däremot kan jag känna det fortfarande känns otroligt tungt! Då han inte förrän nu har startat sitt sparande. Han har en normal inkomst.

Jag har en stabil ekonomi och högre inkomst.

Jag står för 70/30 av våra utgifter pga våra inkomstskillnader. Har ej haft några större problem med det däremot tänker jag ofta på att det blir svårt för oss i framtiden. All press ekonomiskt ligger på mig. Bostadsköp, bilköp, semestrar.

Jag känner osäkerhet inför skaffa familj pga detta. 
    Jag behöver ekonomisk trygghet från min partner. Min partner har äntligen blivit skuldfri, dock tar det lång tid innan man kan bygga upp en ekonomisk trygghet!
    Vad händer om jag blir arbetslös?

Vad har ni för råd? 

Jag känner mig som en hemsk flickvän som tvivlar pga detta.

• Svar på tråden Olika förutsättningar ekonomiskt
  • Jårdi

Har det tidigare funnits ett missbruk finns det alltid risk för återfall. 

TS om jag vore du skulle jag vilja ha full insyn i ekonomin, annars vara särbo. Du har gjort en jättestor och fin insats för honom, var stolt över det men försäkra dig om att han inte drar ner dig igen med nya skulder. Hans skulder = hans ansvar. Du ska såklart kunna unna dig att ta hand om dig själv för dina pengar. 

• Anonym (Lev)

Du kan dö i morgon lev människa. 

• Anonym (Isabella)
    Tow2Mater skrev 2023-12-18 16:43:05 följande:

Vad gör han för att kunna öka sina inkomster? Det låter som han tjänar väldigt lite?

Han får in ca 20.000 varje månad efter skatt. 

Bett honom byta jobb alternativt skaffa ett till jobb för att öka inkomsten.
  • SmulanFnulan
    Anonym (Isabella) skrev 2023-12-18 20:09:00 följande:

Och vad svarar han på det?
  • Anonym (JB)
    Anonym (Isabella) skrev 2023-12-18 20:09:00 följande:

Vill han själv byta jobb?
  • Anonym (Isabella)
    Anonym (JB) skrev 2023-12-18 21:03:49 följande:
    Vill han själv byta jobb?
    Ja. Dock inte utbildad så han har inte mycket att välja på..
  • Anonym (Numretharingenabonnent)
    Anonym (Sofia) skrev 2023-12-18 11:33:49 följande:
    Fast om han betalar mer än du gör så sponsrar han väl dig? Eller tänker jag fel nu? Det är klart man ska tänka ekonomiskt, jag ser inget fel med det alls. Om ingen av parterna i en relation tänker på ekonomin blir det problem längre fram. 

Jag tycker TS verkar sund som funderar på pengarna och inte vill gå ut som ekonomisk förlorare ur en längre relation. Det är så många som gör det, tyvärr. Se till att ha alla papper skrivna och dela inte med dig av mer än du känner dig bekväm med så tror jag det blir bra. Din man har i alla fall visat i handling att han vill ha en bättre ekonomi genom att betala av lånen och börja ett sparande. Det visar att han verkligen vill förändras. Det är mycket värt! 

För egen del har jag en nära 20-årig relation och det är jag (och har alltid varit jag) som äger vårt boende 100% och så kommer det förbli. Jag har högre inkomst än han och står för reparationer och liknande, samt betalar av på lånet själv. Resten delar vi på. Man måste inte sätta sig i en knasig sits bara för att man älskar någon.
    Din sambo sitter ju i en extremt knasig sits.
    För jag gillar att ni har skrivit samboavtal. 
    Snacka om att vara livegen.
  • Anonym (Numretharingenabonnent)

Gissar, skulle det stå. Inte gillar. 

• Anonym (XXX)

För mig hade det spelat roll hur skulderna uppstått. Om det berodde på Lyxfällan-liv och total oförmåga att hålla i pengar, så hade jag inte vågat bilda familj med denne man.

Inte för att jag tror att barn blir lyckligare för att de kan få allt de pekar på, och i Sverige har vi ett socialt skyddsnät som gör att ingen kan bli helt utfattig. MEN jag hade inte orkat med den ständiga övervakningen, att alltid vara rädd att han ska återfalla i de tidigare beteendena. Att alltid vara rädd för att hitta räkningar som han har gömt undan, att plötsligt upptäcka att pengar man räknat med skulle finnas på ett konto bara är borta... kanske att han använt ens privata kreditkort till och med. Nä. De ska nog krävas en mycket stor kärlek i kombination med en mycket stark fysisk attraktion, för att uppväga det, i så fall.

Men om skulderna uppstått av skäl som han inte kunnat hjälpa - t.ex. att hans affärskompanjon eller exfru förskingrat pengar, påstått sig betala räkningar men inte gjort det, intecknat lokaler/hus/andra tillgångar utan att berätta det och liknande - så skulle jag inte hålla det emot honom.

Anonym (Numretharingenabonnent) skrev 2023-12-19 00:17:45 följande:
    Din sambo sitter ju i en extremt knasig sits.
    För jag gillar att ni har skrivit samboavtal. 
    Snacka om att vara livegen.
    Det är väl en självklarhet i ett sådant här fall, eller vad menar du? Fattas bara att karl'n skulle kunna framtvinga en försäljning av deras bostad också vid en separation, och försvinna med halva vinsten! Efter allt som hon har ställt upp för honom!

Jag tycker för övrigt att sambolagen borde avskaffas helt. Det är inte KLOKT att man riskerar sin bostad - som för de allra flesta även utgör största delen av förmögenheten - utan att ha skrivit på något avtal. Att det bara blir så per default, för att man flyttar ihop med någon - kanske utan att tänka så mycket.

Ett äktenskap är en helt annan sak, för då VET alla att man tar på sig ett ansvar för varandra, och man måste även skriva under ett avtal framme vid altaret/ på stadshuset. 
  • Goneril

Anonym (xxx) Man riskerar inte sin egen bostad om den avskaffats innan man blev sambo, inte heller personliga arv eller gåvor och givetvis inte personliga tillhörigheter som mobiler. Däremot, om boendet avskaffats för gemensamt boende ingår den i sambo-egendomen. 

Svar på tråden Olika förutsättningar ekonomiskt