Inlägg från: Anonym (Blondie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Blondie)

Olika förutsättningar ekonomiskt

SmulanFnulan skrev 2023-12-18 09:51:25 följande:

Inga problem förutom ekonomin? Ekonomin är typ den enskilt viktigaste faktorn för att en relation ska hålla över tid. Personligen så hade jag aldrig valt en partner som inte har en ordnad ekonomi, ehklt enkelt för att jag vill göra så mycket i livet och vill inte vara begränsad av att min partner inte har samma köpkraft som mig.

Wow alltså!
    Så glad jag är att min man inte resonerar som du.

Han behöver inte sponsra mig men vi ser till att göra det vi båda har råd med, även om han ibland ändå står för mer än jag.

Himla skönt med människor som väljer med hjärtat istääet för plånboken.
  • Anonym (Blondie)
    SmulanFnulan skrev 2023-12-18 10:05:08 följande:
    Hjärtat istället för plånboken? Det skrev jag aldrig. Jag förstår att det sticker i ögonen på såna som dig som dras med blancolån och inkassoskulder och som har våta drömmar om att en dag få åka till Ullared och shoppa järnet. Vi har helt enkelt olika drömmar och olika mål på vad vi vill uppnå i våra liv. :) 
    Jag har inte en enda skuld, men tjänar umgefär hälften mot vad min man gör. Det innebär inte att jag är lågavlönad utan att mannen har en hög lön. 
    Jobbigt va?

Vilken unken människa du verkar vara som dömer ut andra utan att veta ett dugg om dem. Jag hoppas verkligen att du är och förblir singel. För den eventuellapartners skull.
  • Anonym (Blondie)
    Anonym (Anna) skrev 2023-12-18 10:08:29 följande:
    Så du kunde inte svara sakligt utan att slänga in en massa personangrepp?
    Ännu en anledning till att hen definitivt bör vara singel och barnlös.
  • Anonym (Blondie)
    SmulanFnulan skrev 2023-12-18 10:18:34 följande:
    Jobbigt? Inte för mig men uppenbarligen för dig eftersom du tog så illa vid dig. Jag svarade bara på ts frågeställning och vips så hoppade du på mig. Det är alldeles uppenbart att det är en känslig fråga för dig eftersom du blev måttligt provocerad av mitt inlägg.
    Tog illa vid mig?
    Inte alls, jag beklagade bara din unkenhet.

Sen får du tro vad du vill, och vill du kasta mer skit på mig så varsågod. Såna som du brukar vilja ha sista ordet, så bara kör.
    Jag lovar att inte replikera, oavsett hur lågt du sjunker.

Ps, jag tror att (XXX) i inlägg #8 är något på spåret. Cool
  • Anonym (Blondie)
    Anonym (Avtändande) skrev 2023-12-18 11:22:44 följande:
    Helt uppenbart att du tog illa vid dig? Smulan gav bara sin syn på saken utifrån ts frågeställning och då hoppade du direkt in i diskussionen och började rabbla upp "riktig kärlek" och drog jämförelser med din situation. Förstår att det är jobbigt att vara ekonomisk gisslan till sin partner men det ger dig inte rätten att spy galla på andra som uppenbarligen har det betydligt bättre än vad du har. Du har full rådighet över din egen situation varesig du vill tro det eller inte.
    Kul med medlemmar som utnyttjar möjligheten med dubbel anonymitet, och tror att det inte är uppenbart. 
    Så, ditt extranick kommer inte heller bemötas så du får mucka gräl någon annanstans.
  • Anonym (Blondie)
    Anonym (Sofia) skrev 2023-12-18 11:33:49 följande:
    Fast om han betalar mer än du gör så sponsrar han väl dig? Eller tänker jag fel nu? Det är klart man ska tänka ekonomiskt, jag ser inget fel med det alls. Om ingen av parterna i en relation tänker på ekonomin blir det problem längre fram. 

Jag tycker TS verkar sund som funderar på pengarna och inte vill gå ut som ekonomisk förlorare ur en längre relation. Det är så många som gör det, tyvärr. Se till att ha alla papper skrivna och dela inte med dig av mer än du känner dig bekväm med så tror jag det blir bra. Din man har i alla fall visat i handling att han vill ha en bättre ekonomi genom att betala av lånen och börja ett sparande. Det visar att han verkligen vill förändras. Det är mycket värt! 

För egen del har jag en nära 20-årig relation och det är jag (och har alltid varit jag) som äger vårt boende 100% och så kommer det förbli. Jag har högre inkomst än han och står för reparationer och liknande, samt betalar av på lånet själv. Resten delar vi på. Man måste inte sätta sig i en knasig sits bara för att man älskar någon.
    Han behöver inte sponsra mig men väljer självmant emellanåt att bjuda, ibland avböjer jag för det känns inte bra och andra gånger tar jag emot hans generositet.

Vi är båda ekonomiskt sinnade, dock har jag som sagt betydligt lägre inkomst.
  • Anonym (Blondie)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-20 04:38:34 följande:
    Man skriver på äktenskapskontraktet också framme vid altaret. Det måste du väl ha gjort, om du är gift? Annars kan man ogiltigförklara ditt äktenskap, om någon skulle vilja det. 

Ja, såklart känner jag till att man kan skydda sin egendom med ett äktenskapsförord. Jag tycker dock att det är OK att default är att man äger allt tillsammans, inom ett äktenskap. Så har det ju alltid varit.

Men inte inom ett samboförhållande - att en sambo ska kunna få ut den andras pengar, som var instoppade i en bostad, stör mig. Eftersom inget avtal har skrivits, och många inte ens vet om hur sambolagen ser ut. Den är så orimlig, att folk blir helt chockade när de inser att de måste sälja sin bostad, och lämna över kanske flera miljoner, som personen själv eller hans/hennes föräldrar slitit ihop, till någon som man vid det laget förmodligen är rejält osams med också. Det är egentligen konstigt att det inte sker fler mord i det läget!
    Jag har varit gift två gånger och har aldrig skrivit på något vid altaret.
    Ringde och frågade min föräldralediga sonhustru nu och hon kikade igenom filmen från kyrkan, för säkerhets skull, och inget skrevs vid altaret då heller när de gifte sig 2017.
  • Anonym (Blondie)
    PH76 skrev 2023-12-20 14:23:02 följande:
    Nu gifte jag mig iof utomlands och borgligt men jag har ett minne av att vi skrev på något, kommer dock inte ihåg vad det var.
    Jag minns inget som skivits på men det har ju såklart gjorts någon gång, någonstans.
    Dock inte i kyrkan eller dagen då vigseln genomfördes.

Här har vi svaret.

Efter vigseln undertecknar vigselförrättaren vigselintyget och skickar in det till Skatteverket för registrering i folkbokföringen. Det är vigselförrättaren som ansvarar för att intyget skickas iväg. 

Källa: 
    www.horby.se/omsorg-och-stod/vad-innebar-det-att-gifta-sig/vilka-handlingar-behover-vi/
Svar på tråden Olika förutsättningar ekonomiskt