• ivf90

Vi som till slut blev gravida med IVF

Jag tänkte att det kan vara på plats med en tråd för oss som har blivit gravida med IVF så att inte IVF-trådarna svämmas över av gravidinnehåll. Här kan vi följas åt och diskutera allt graviditetsrelaterat såsom oro, ultraljudsundersökningar, tankar, händelser osv. 

En presentation av alla som vill skriva i tråden skulle passa fint tycker jag. Skriv hur mycket eller lite ni vill.

Ålder: 33 
    Vecka nu: 12+6 
    Kommande ultraljudsundersökningar: RUL 29/1 
    Tid med ofrivillig barnlösthet: 2 år 

Bakgrunden till min ofrivilliga barnlöshet:

Jag har länge inte vetat om jag vill ha barn öht och bestämde mig för att göra abort när jag var 28 samt 29 och blev oplanerat gravid med min kille (som jag fortfarande är ihop med). Men båda gångerna hann det sluta i tidigt missfall. Där och då väcktes en lite oro för att det fanns en risk för att jag skulle vara en sån som visserligen blev gravid lätt men då sen fick missfall.

När jag fyllde 31 fylldes jag av en stark önskan om att få barn. Min kille var med på tåget och vi började försöka. Jag blev gravid direkt i september 2021. Men testen var supersvaga och jag började blöda ut mitt tredje tidiga missfall efter några dagars lycka. 

Vi var inte överdrivet nedslagna eftersom det ändå hade hänt något på försöket. Men följande försök var inte lika lyckosamma. Vi var nitiska med ägglossningstester, men varje månad blev ändå en besvikelse. Till slut var vi uppe i ett år av negativa resultat och vi sökte då hjälp direkt. 

I november 2022 påbörjade vi vår fertilitetsutredning. I mars 2023 var den äntligen klar och vi fick diagnosen oförklarad infertilitet. Efter ytterligare någon månad fick vi vår regionsfinansierade IVF-remiss godkänd och vi fick komma till Livio och påbörja sprutor i maj 2023. Vid äggplocket fick vi ut 12 ägg och alla 12 befruktades! En 3-dagars sattes in och hela 5 stycken ytterligare utvecklades till fina blastocyster till frysen. Flera dagar innan min testdag började jag blöda kraftigt och det blev ännu en besvikelse. Det kändes otroligt tufft att behöva ta en lång paus över sommaren. 

När augusti kom missmatchade min ägglossning öppningen för kliniken med några dagar och det blev ytterligare en missad cykel. Cykeln därefter fick jag besked på ultraljudet inför insättningen att jag måste ha ägglossat en dag efter mensen och att vi hade missat chansen och behövde vänta en cykel till. 

Hur jag blev gravid: 

I början på oktober 2023 blev det äntligen dags för min första FET (och andra överföring). Redan två dagar efter överföringen fick jag innan mens-känningar och en rosa flytning, och jag var övertygad om att det var något fel med min cykel igen. Men det skulle visa sig vara en nidblödning! Mensen kom aldrig och när jag testade mig på RD11 fick jag ett knappt synbart streck. 

Hur jag har mått så här långt:
    De första veckorna trodde jag att jag höll på att bli galen på riktigt. Mina svaga positiva test gjorde mig övertygad om att det skulle bli ett fjärde tidigt missfall. Jag hade noll symtom och varje dag var som att leva i ett ångestmoln. 

Vi bokade in ett tidigt ultraljud i vecka 6+6 och då kunde ett hjärtljud konstateras. Men embryot mätte bara 6+2, vilket gjorde mig övertygad om att den skulle dö inom kort. På IVF-klinikens ultraljud i vecka 7+6 var embryot återigen 3-4 dagar för litet, men det hade vuxit 1 mm/dag och hjärtat slog fortfarande. Jag hade inga ömma bröst, inget illamående, men ett oändligt sömnbehov. 

I vecka 9-10 kände jag mig plötsligt piggare och hade därmed inga symtom alls. Vi bokade in ytterligare ett privat ultraljud eftersom jag var övertygad om missfall. Men i 9+5 fick vi se ett litet foster som hade vuxit som det skulle med en stabil hjärtrytm. Efter det vågade jag ändå börja slappna av lite. Och helt plötsligt kom illamåendet och jag började spy varannan dag ungefär. Men de fysiska gravidsymtomen lättade min ångest, så det gjorde mig ärligt inte så mycket. 

Inför KUB blev jag dock otroligt nervös igen. Jag var så rädd att det skulle ha dött, men allt såg ut precis som det skulle i vecka 12+4. Även om allt forftarande känns extremt overkligt så har jag ändå vågat börja tro på att det här faktiskt ska ske nu! 

Ser fram emot att läsa era andra presentationer!

• Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF
  • Zaro
    Melsson skrev 2024-03-06 16:56:45 följande:
    Ja det är tacksamt! Men nu kommer man ju precis in i tredje trimestern så nu blir det väl andra bullar :P Ja vi ligger ju väldigt nära varandra så känns så konstigt att din lilla baby snart är här medan jag får vänta en evighet ;) Glömde fråga förut men kommer du få en sån lung-mognad spruta då? Så skönt att ni slapp bli inlagda, hoppas det håller i sig så <3 Har du haft höga sockervärden? Jag bävar lite över mäta socker igen, jag är en sån sockergris det senaste så kommer väl få högt snart! Du kanske skrivit det redan, men blir du igångsatt eller blir det KS? 
    Quincey skrev 2024-03-06 13:58:40 följande:

Tack alla för allt stöd! Jag tog nya test imorse i hopp om att se starka streck som kunde lugna mig lite men tyvärr syntes det knappt alls nu så räknar med att jag fått missfall. Hoppas komma tillbaka till denna tråd igen längre fram ❤️

Åh håller tummarna att testen bara är lite oklara och att det är ett litet hjärta där inne. Stor kram till dig <3
    Haha, ja, det blir ju det! Alla perioder har sina prövningar om man säger så Tungan ute Ja, det känns konstigt att vi borde gå igenom samma process men inte kommer göra det. Jag vet inte ännu om det blir vaginalt eller kejsarsnitt, det beror på hur han ligger och vad de tror att han kommer orka, vändningsförsök kan de inte göra i alla fall pga bristen på vatten. Kejsarsnitt verkar väldigt läskigt tycker jag. Ska du föda vaginalt eller blir det kejsarsnitt?
    Menar du glukosbelastning? Ska du göra det för andra gången då? Jag är också en riktig godisråtta och ska göra testet imorgon. Gjorde det förra veckan och de hoppades det visade fel Flört
  • Zaro

Glömde svara om kortison för lungorna Melsson, de menar att man bara gör det när man vet att förlossningen är på g och jag antar att man mest får det när det är väldigt tidigt. I vecka 34 ska lungorna i princip vara klara, ibland verkar man dock behöva hjälp med bland annat andningen till vecka 36 eller så. I vårt fall skulle kortison inte hjälpa eftersom annan problematik ligger bakom evt problem med lungorna.

• Awesomeginger

Zaro: tack tack, får försöka hitta några snälla byxor för mage. Får fråga kliniken om vad jag kan ta för illamående, har provat sånna armband för min vanliga åksjuka men inte hjälp.
    Men gick till butike på lunchen så jag har majskakor och kex på jobbet och äta. Tack för tipsen 

• Clemmentina

@melsson Skönt att det är någon mer som inte märkt någon skillnad på brösten. Ska dock testa att börja handmjölka inom kort, Tänker att det inte kan skada. Flört Så spännande med nytt boende! 

@awesomeginger Köpt de skönaste gravidbyxorna på HM som jag bor i. Svarta med bra mudd upp till. Jag har varit väldigt illamående i långa perioder. Fick tips av min läkare att testa vitamin B6 och det tycker jag hjälper. Du ska ta mellan 120 och 160 mg per dag. Sen kan läkare skriva ut bra mediciner också. 

@quincy Åh vad jobbigt. Håller med om blodprov! Håller tummarna Hjärta

@Zaro Hoppas glukosbelastningen imorgon går bara bra så du slipper tänka på det. Skönt att du inte blev inlagd. 

• Clemmentina

@Vickan31 Din stackare som har så ont! Fy sjutton vad jobbigt. :( Vill också säga något peppigt?det enda jag vet är att för vissa kan det bli bättre efter hand. Hoppas verkligen att det är så för dig! Men så länge hoppas vi att du kan jobba mer hemifrån och få till mer vila/variation i kroppsställningen. Håller tummarna! 

• Zaro
    Clemmentina skrev 2024-03-06 22:25:25 följande:

@melsson Skönt att det är någon mer som inte märkt någon skillnad på brösten. Ska dock testa att börja handmjölka inom kort, Tänker att det inte kan skada. Flört Så spännande med nytt boende! 

@awesomeginger Köpt de skönaste gravidbyxorna på HM som jag bor i. Svarta med bra mudd upp till. Jag har varit väldigt illamående i långa perioder. Fick tips av min läkare att testa vitamin B6 och det tycker jag hjälper. Du ska ta mellan 120 och 160 mg per dag. Sen kan läkare skriva ut bra mediciner också. 

@Zaro Hoppas glukosbelastningen imorgon går bara bra så du slipper tänka på det. Skönt att du inte blev inlagd. 

Har du också planerat att handmjölka? Vad kul! Har du fått instruktioner om det?
  • Melsson
    Zaro skrev 2024-03-06 17:17:13 följande:
    Haha, ja, det blir ju det! Alla perioder har sina prövningar om man säger så Tungan ute Ja, det känns konstigt att vi borde gå igenom samma process men inte kommer göra det. Jag vet inte ännu om det blir vaginalt eller kejsarsnitt, det beror på hur han ligger och vad de tror att han kommer orka, vändningsförsök kan de inte göra i alla fall pga bristen på vatten. Kejsarsnitt verkar väldigt läskigt tycker jag. Ska du föda vaginalt eller blir det kejsarsnitt?
    Menar du glukosbelastning? Ska du göra det för andra gången då? Jag är också en riktig godisråtta och ska göra testet imorgon. Gjorde det förra veckan och de hoppades det visade fel Flört
    Ja känns konstigt men ändå så häftigt att du snart är där! Nu börjar man ju faktiskt se slutet av sin graviditet, det har känts så långt bort hela tiden!

Jag har hört bra om kejsarsnitt (iaf planerade snitt) från kompisar som gjort när bebis legat i säte, en av mina närmsta vänner har gjort både vaginalt och KS och föredrog KS. Sen förstår jag att du kanske känner dig "snuvad" på en vaginal förlossning, men så länge den lilla kommer ut och mår bra så tror jag det är allt man bryr sig om <3 Man slipper ju även ev problem där nere med att sy, inkontinens osv osv.. Jag ska föda vaginalt men hade gärna gjort kejsarsnitt haha, men orkar inte bråka med vården för att få det.. 

Ja den här genen med att ge bebisen bra med näring verkar inte jag fått, min baby får leva på choklad godis och chips, äter dock rätt bra mat så det kanske väger upp haha. Har inte gjort glukosbelastningen än men har legat lite högt i fingret..Ser inte fram mot svälja vätskan :P 

Okej då förstår jag, men skönt att lungorna kommer vara såpass utvecklade så att du slipper den! Sjukt att du snart kommer få ett datum!!!!

Du har inte heller märkt något? Tänker du är ju ändå höggravid nu typ? Spännande att du ska testa handmjölka, du får uppdatera hur det går! Vilken vecka är du i nu? Jag är i v 28+1 idag, hoppas tiden till maj går fort! Men på våren brukar ju veckorna gå snabbare än vad dom gör på vintern:)
  • Zaro
    Melsson skrev 2024-03-07 09:13:31 följande:
    Ja känns konstigt men ändå så häftigt att du snart är där! Nu börjar man ju faktiskt se slutet av sin graviditet, det har känts så långt bort hela tiden!

Jag har hört bra om kejsarsnitt (iaf planerade snitt) från kompisar som gjort när bebis legat i säte, en av mina närmsta vänner har gjort både vaginalt och KS och föredrog KS. Sen förstår jag att du kanske känner dig "snuvad" på en vaginal förlossning, men så länge den lilla kommer ut och mår bra så tror jag det är allt man bryr sig om <3 Man slipper ju även ev problem där nere med att sy, inkontinens osv osv.. Jag ska föda vaginalt men hade gärna gjort kejsarsnitt haha, men orkar inte bråka med vården för att få det.. 

Ja den här genen med att ge bebisen bra med näring verkar inte jag fått, min baby får leva på choklad godis och chips, äter dock rätt bra mat så det kanske väger upp haha. Har inte gjort glukosbelastningen än men har legat lite högt i fingret..Ser inte fram mot svälja vätskan :P 

Okej då förstår jag, men skönt att lungorna kommer vara såpass utvecklade så att du slipper den! Sjukt att du snart kommer få ett datum!!!!

Du har inte heller märkt något? Tänker du är ju ändå höggravid nu typ? Spännande att du ska testa handmjölka, du får uppdatera hur det går! Vilken vecka är du i nu? Jag är i v 28+1 idag, hoppas tiden till maj går fort! Men på våren brukar ju veckorna gå snabbare än vad dom gör på vintern:)
    Bra mat låter toppen! Men då tittar de alltså på det värdet via fingret innan glukosbelastningen? Inte tänkt på det!

Så skönt att höra om deras erfarenheter, tack! Men de som gjort kejsarsnitt, har ärret läkt snabbt och fint? Har de kunnat bära saker snabbt och börja träna? Lite rädd för att få endometrios där eller en hängig mage eller jättestort ärr om man får tänka så. Och barnen har inte fått astma eller allergier? För vaginalt ska vara bäst för barnen på så sätt att det minskar risken för det och dessutom behöver de mer sällan hjälp med andning. Tror jag läser på för mycket. Såklart gör man det som krävs och det kan ju bli vilket som.

Alltså. Det blir sista gången jag orkar ta det här med lungorna för börjar bli frustrerande med alla frågor. Jag försöker bara acceptera så känns utmattande. Lungorna är kanske komplett trasiga. Kortison hjälper alltså inte. Så de ger inte kortison för att lungorna är utvecklade, utan för att det inte hjälper i vårt fall. Vi får se hur det går helt enkelt.
  • Vickan31

Melsson: Vad fint att höra att du får må bra och att du känner den där fina, häftiga kontakten med din lilla tjej i magen Hjärta Tack för att du säger det där med att jag förhoppningsvis får lika bra förlossningar som min syster, för jag har mest tänkt att det blir säkert som för min mamma men det är ju ingenting som säger att det blir så. Jag ska träffa barnmorskan igen nästa vecka och då prata enbart om förlossningsrädslan, så får vi se om hon rekommenderar aurora-samtal eller något annat. Jag känner precis som du att jag är en sådan godisråtta på sistone och att jag inte har någon självbehärskning om jag har socker hemma, så jag var också orolig för mitt glukosvärde men det såg bra ut förra veckan i alla fall så det kanske inte påverkar så mycket om man äter bra mat och så Glad Ååh men vad fint att ni ska få flytta in i ert gemensamma hus som ni valt tillsammans! Som du säger blir det verkligen starten på ett nytt kapitel och att ni nu kan planera vad som kommer att bli barnrum och se framför er hur er dotter kommer att springa omkring i ert nya hus framöver Hjärta

Awesomeginger: Tycker att du fått jättebra tips redan, och om du inte redan gjort det så prata med din barnmorska om vilken medicin som rekommenderas för dig som är i ett tidigare skede av graviditeten. Att småäta ofta och försöka prioritera vila och sömn hjälpte en del för mig, hoppas att du ska hitta sätt som funkar för dig också Hjärta

Quincey: Ååh så ledsen jag blir att läsa om dina nya tester, förstår att du blir jätteorolig men hoppas att ett blodprov hos barnmorska kan ge bättre svar. Jag är verkligen ingen expert, men har förstått det som att testerna visar svagare efter några veckor i graviditeten för att det blir utspätt på något sätt, kan inte riktigt förklara det jag läst men många avråder från att fortsätta testa för att det blir så missvisande när det gått några veckor. Fortsätter att hålla tummarna för dig! Hjärta

Clemmentina: Jag har inte heller märkt någon skillnad i brösten, de är lika små som vanligt, haha! Går in i vecka 26 idag så det är visserligen ett tag kvar men vi får se vad som händer på den fronten helt enkelt. Tack, du är alltid så stöttande Hjärta Jag har fått ok att jobba mer hemifrån nu så jag hoppas att det ska hjälpa lite för att minska smärtan och så. Enda motkravet är att jag då måste ha morgonmöte varje dag med en av mina chefer som inte litar på att man jobbar när man är hemma och som alltid får mig att känna stress och dåligt självförtroende, så jag är inte helt nöjd över det men jag får ge det en chans och se hur de mötena känns. Hur känns det för dig, börjar du/ni vara förberedda för den nya lilla familjemedlemmen? Glad

Zaro: Nu kanske jag missförstår om det är frågor utifrån eller här i gruppen som blir för mycket, men jag har full förståelse för att du känner så och jag är säker på att Melsson genom sina frågor bara ville uttrycka sin omtanke och att hon bryr sig. Men jättebra att du säger till när det är saker du inte vill skriva mer om så att vi vet. Det är nog svårt för oss som inte är i samma sits att fullt ut förstå vad du går igenom nu, och det viktigaste är att du vet att vi tänker på dig och håller tummarna för att allt ska gå bra Hjärta

• Zaro

Det var verkligen inte meningen att låta aggro, jättekul att skriva med er alla! Bara överväldigande med alla som frågar eller inte fattar det här med lungorna, det är rätt svårt att ta in själv att tvingas föda, kanske på ett sätt man inte vill, och behöva vänta och se om ens första barn andas. Men inte en enda har ju menat illa såklart, det förstår jag! Hjärta

Idag konstaterades att jag inte hade graviddiabetes i alla fall och ikväll ska vi få introduktion på förlossningen. Imorgon uppföljning hos vår överläkare. Som ni märker måste man snart sjukskriva sig eller anmäla bisyssla för att hinna med sina typ 5 vårdbesök i veckan + telefonsamtal och sms kring dem. {#emotions_dlg.djavulsk}

Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF