• ivf90

Vi som till slut blev gravida med IVF

Jag tänkte att det kan vara på plats med en tråd för oss som har blivit gravida med IVF så att inte IVF-trådarna svämmas över av gravidinnehåll. Här kan vi följas åt och diskutera allt graviditetsrelaterat såsom oro, ultraljudsundersökningar, tankar, händelser osv. 

En presentation av alla som vill skriva i tråden skulle passa fint tycker jag. Skriv hur mycket eller lite ni vill.

Ålder: 33 
    Vecka nu: 12+6 
    Kommande ultraljudsundersökningar: RUL 29/1 
    Tid med ofrivillig barnlösthet: 2 år 

Bakgrunden till min ofrivilliga barnlöshet:

Jag har länge inte vetat om jag vill ha barn öht och bestämde mig för att göra abort när jag var 28 samt 29 och blev oplanerat gravid med min kille (som jag fortfarande är ihop med). Men båda gångerna hann det sluta i tidigt missfall. Där och då väcktes en lite oro för att det fanns en risk för att jag skulle vara en sån som visserligen blev gravid lätt men då sen fick missfall.

När jag fyllde 31 fylldes jag av en stark önskan om att få barn. Min kille var med på tåget och vi började försöka. Jag blev gravid direkt i september 2021. Men testen var supersvaga och jag började blöda ut mitt tredje tidiga missfall efter några dagars lycka. 

Vi var inte överdrivet nedslagna eftersom det ändå hade hänt något på försöket. Men följande försök var inte lika lyckosamma. Vi var nitiska med ägglossningstester, men varje månad blev ändå en besvikelse. Till slut var vi uppe i ett år av negativa resultat och vi sökte då hjälp direkt. 

I november 2022 påbörjade vi vår fertilitetsutredning. I mars 2023 var den äntligen klar och vi fick diagnosen oförklarad infertilitet. Efter ytterligare någon månad fick vi vår regionsfinansierade IVF-remiss godkänd och vi fick komma till Livio och påbörja sprutor i maj 2023. Vid äggplocket fick vi ut 12 ägg och alla 12 befruktades! En 3-dagars sattes in och hela 5 stycken ytterligare utvecklades till fina blastocyster till frysen. Flera dagar innan min testdag började jag blöda kraftigt och det blev ännu en besvikelse. Det kändes otroligt tufft att behöva ta en lång paus över sommaren. 

När augusti kom missmatchade min ägglossning öppningen för kliniken med några dagar och det blev ytterligare en missad cykel. Cykeln därefter fick jag besked på ultraljudet inför insättningen att jag måste ha ägglossat en dag efter mensen och att vi hade missat chansen och behövde vänta en cykel till. 

Hur jag blev gravid: 

I början på oktober 2023 blev det äntligen dags för min första FET (och andra överföring). Redan två dagar efter överföringen fick jag innan mens-känningar och en rosa flytning, och jag var övertygad om att det var något fel med min cykel igen. Men det skulle visa sig vara en nidblödning! Mensen kom aldrig och när jag testade mig på RD11 fick jag ett knappt synbart streck. 

Hur jag har mått så här långt:
    De första veckorna trodde jag att jag höll på att bli galen på riktigt. Mina svaga positiva test gjorde mig övertygad om att det skulle bli ett fjärde tidigt missfall. Jag hade noll symtom och varje dag var som att leva i ett ångestmoln. 

Vi bokade in ett tidigt ultraljud i vecka 6+6 och då kunde ett hjärtljud konstateras. Men embryot mätte bara 6+2, vilket gjorde mig övertygad om att den skulle dö inom kort. På IVF-klinikens ultraljud i vecka 7+6 var embryot återigen 3-4 dagar för litet, men det hade vuxit 1 mm/dag och hjärtat slog fortfarande. Jag hade inga ömma bröst, inget illamående, men ett oändligt sömnbehov. 

I vecka 9-10 kände jag mig plötsligt piggare och hade därmed inga symtom alls. Vi bokade in ytterligare ett privat ultraljud eftersom jag var övertygad om missfall. Men i 9+5 fick vi se ett litet foster som hade vuxit som det skulle med en stabil hjärtrytm. Efter det vågade jag ändå börja slappna av lite. Och helt plötsligt kom illamåendet och jag började spy varannan dag ungefär. Men de fysiska gravidsymtomen lättade min ångest, så det gjorde mig ärligt inte så mycket. 

Inför KUB blev jag dock otroligt nervös igen. Jag var så rädd att det skulle ha dött, men allt såg ut precis som det skulle i vecka 12+4. Även om allt forftarande känns extremt overkligt så har jag ändå vågat börja tro på att det här faktiskt ska ske nu! 

Ser fram emot att läsa era andra presentationer!

• Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF
  • Orkidé8181

Melsson:

ja verkligen, så skönt att allt funkar 😊

han blir 6 veckor nu på fredag, tiden går så fort! ja men precis, gud vilken koll du har! Jag börjar jobba 50% from 1: a april 😊
    det ska nog gå bra, kommer jobba hemifrån och fortsätta helamma så blir kanske någon timme hit och dit på kväll/ helg, men det känns helt ok att göra så 😊

hur mår du?
    och min Amningshjärna har såklart ingen koll alls på när du är beräknad 😅🤯

• Awesomeginger

Allt på ultraljudet såg så bra ut, fick höra de tickade hjärtat och se den lilla. Mest fantastiska jag varit med om börjar gråta och skratta och allt.
    Efter måttet så beräknas jag till vecka 7+1 och då bli BF 27/10-24. ❤️❤️❤️

• Vickan31
    Clemmentina skrev 2024-03-07 20:55:05 följande:

@Vickan31 En del märker ingen skillnad förrän bebisen kommer men de flesta kan ju amma ändå. Men jag hade sett fram emot lite större bröst, haha. Skönt att du kan jobba mer hemifrån även om det låter jobbigt med dagliga avstämningar. Man hade ju önskat att de hade lite mer tilltro till en i de lägena. Så var det under pandemin..då hade vi också det. Hoppas de släpper på det framöver! Ta hand om dig! Vi börjar bli mer och mer förberedda. Har köpt/fixat det mesta nu som vi vill innan bebis kommer. Men jag har mycket mer jag vill läsa på om. Har både en bok om amning och Föda utan rädsla liggandes på sängbordet. :) 

Clemmentina: Vad härligt att höra att ni börjar känna er förberedda, även om det finns lite mer att läsa på om, ifall man vill Glad Ååh jag har precis beställt Att föda utan rädsla och väntar på leverans! Har du börjat kika någonting i den nu? Ja det känns skönt med lite mer hemmajobb nu även om dagliga möten med just den personen inte känns så bra för hon har uttryckt ett missnöje över att jag inte alltid jobbade hela dagar under tiden vi genomgick IVF och jag kände bara att men snälla någon, vi har ju flex på mitt jobb och annars har jag använt semester vilket är min rätt att ta ut om min chef godkänner det vilket han har gjort varenda gång, men den här kvinnliga chefen/arbetsledaren har ändå irriterat sig på att jag varit borta en del och jag känner bara att hon får nog vänja sig för när jag kommer tillbaka efter föräldraledigheten och barnet börjar på förskola så lär jag vara borta då och då pga vab och andra saker som rör barnet. Jag har ett kontorsjobb, ingenting livsviktigt som jag missar för att jag måste ta ledigt någon timme när jag haft inbokat ultraljud, äggplock, återföring eller annat som hade med IVF-behandling att göra. Förlåt för att jag skriver en halv roman nu, haha, men jag blev lite frustrerad över att hon uttryckte ett missnöje över att jag varit frånvarande när jag ändå valde att vara öppen och berätta exakt orsak till det trots att jag inte var skyldig henne det, och hon inte är min chef som godkänner semester och annan frånvaro ändå så jag tycker att det är lite fult att hon då klagar först inför honom och sedan direkt till mig.

Orkidé8181 skrev 2024-03-08 07:47:21 följande:

Hej allihop,

ang amning? mina bröst ömmade och började växa då mjölken rann till? den Första mjölken är som ni skriver råmjölk, men det är r den ? riktiga ? mjölken rann till som mina bröst växte och ömmade.
    jag kunde knappt ta ner armarna pga att jag hade så ont i armhålorna och var helt knölig? tack och lov gick det över efter ett par dagar?

Orkidé8181: Intressant att höra att dina bröst började växa när mjölken rann till! Låter otroligt obekvämt dock att de ömmade så pass mycket, men skönt att det lugnade ner sig efter några dagar. Tänk att eran minsting redan är sex veckor snart, tiden går verkligen fort! Hoppas att ni har det bra och spännande med jobb 1 april Glad Skönt att du har möjlighet att jobba hemifrån!

Melsson skrev 2024-03-08 09:55:33 följande:
    Ja det är så häftigt ju längre man kommer att känna rörelserna där inne, hon bökar runt för fullt där inne och är väldigt aktiv <3 

Ja jag tycker du mer ska tänka på din systers förlossningar, tänker det ligger närmast till hands att era blir lika <3 Men jättebra att du får prata mer med barnmorskan om oron och så vidare! Jag ska faktiskt byta barnmorska nu i och med att vi flyttar - men det känns OK. Har tyckt att min barnmorska faktiskt varit lite dömande så ska bli skönt att byta :)

Skönt att höra att det finns fler godisråttor här inne så att inte alla äter supernyttigt! 

Ja det ska bli så mysigt att få bygga upp ett helt nytt hem tillsammans <3 Känner ni er hemma ordentligt nu i ert nya? 

Melsson: Ååh vad fint att höra att du känner hennes rörelser så mycket nu <3 Men vad skönt att du ska få byta då, har hört om flera som upplevt att deras barnmorska är lite konservativ eller dömande, så jag hoppas att din nya ska vara toppen! Börjar ni känna er redo för livet som tre? Eller det kanske inte är klart än med alla inköp eftersom ni håller på med flytt, men liksom så redo man nu kan känna sig? Hjärta Låter superfint att ni ska få bygga upp ett helt nytt hem tillsammans! Ja vi trivs otroligt bra, har bott i huset ungefär ett halvår nu men det kändes hemma från första stund måste jag säga. Mysigt nu med vårt lilla barnrumsprojekt, även om det är sambon som gör det mesta nu när tak och väggar ska målas om därinne Glad Vilka fina namnförslag förresten! 🥰

Zaro skrev 2024-03-09 09:41:39 följande:

Senaste nytt är att besöket hos överläkaren gick bra, han ligger ned men är ej fixerad, och har gått upp 400 gram på 2 veckor. Barnmorskan tyckte att jag inte skulle handmjölka förrän två veckor innan förlossningen men bad mig kolla med överläkaren som bad mig låta bli helt, vet ej varför. Vi har också önskat bvc nu och tackat ja till en forskningsstudie kring bebisen. Om 2 samt 2,5 veckor ska vi planera en aprilförlossning med två överläkare verkar det som. Det finns en chans att prova vaginal förlossning med extra personal och övervakning men att det kanske slutar med snitt ändå. Har vi tur kanske vi tom slipper neontalen. Så länge han inte vill titta ut tidigare än april känns allt väldigt positivt. Skrattande

Zaro: Så skönt att höra att besöket hos överläkaren gick bra! Det låter ju toppen med viktökningen och bra att få råd om handmjölkning även om det inte framgick varför överläkaren bad dig att låta bli helt, hade varit intressant att veta varför. Tänk att april snart är här, inte alls långt kvar tills ni får träffa honom! Hjärta Låter ju jättebra att du har möjlighet att jobba mycket hemifrån och precis som du säger kan det ju vara skönt att skingra tankarna lite med jobb, så kanske tiden går lite snabbare dessutom när man har saker att göra i väntan. 

Quincey skrev 2024-03-09 13:28:17 följande:

Hej alla, jag fick tillslut göra UL igår i 6+2 och de kunde inte se en graviditet i magen. Så tyvärr var gravtesterna korrekta när de visade en minskning av hcg i mitt fall. Idag var de nästan helt blanka. 

Önskar er alla lycka till med kommande förlossningar! ❤️❤️

Quincey: Åååh kära du, jag vet inte ens vad jag ska säga! Det finns inga ord när något så här smärtsamt händer, och jag är verkligen så ledsen för din skull. Hoppas att du kommer tillbaka till gruppen snart med en ny graviditet som går hela vägen, och så länge hoppas jag att du är omgiven av fina människor som tar hand om dig mitt i det här sorgliga och orättvisa Hjärta 

Noelani skrev 2024-03-11 20:36:17 följande:

Awesomeginger, 
    Är det IVF-kliniken som gör ultraljudet? Då skulle jag tippa på VUL. Men jag fick göra UL en vecka efter första tidiga ultraljudet - men då på vanlig mödravårdscentral och då var det inte vaginalt längre.. så de handlar nog om vad kliniken har för maskin.. IVF-kliniler har nog ingen nytta av annat än VUL tex.. 

Zaro,
    Låter ju som han växer bra iaf ❤️
    Jag är ju i v.33 o vår lilla kille är ännu inte över 2 kg. Håller alla tummar för att han stannar inne länge och kommer ut pigg och frisk 🙏

Noelani: Ååh vecka 33 nu, då är det inte alltför lång tid kvar! Hur mår du nu? Hjärta

Awesomeginger skrev 2024-03-12 12:20:46 följande:

Allt på ultraljudet såg så bra ut, fick höra de tickade hjärtat och se den lilla. Mest fantastiska jag varit med om börjar gråta och skratta och allt.

Awesomeginger: STORT grattis till så glada nyheter på ultraljudet! 😍💕 Så många känslor verkligen, jag grät också av lycka på alla våra ultraljud den här graviditeten faktiskt, det är ju så stort! Verkligen glädjande att höra, och de säger ju att om man ser ett hjärta som slår på det tidiga ultraljudet så är oddsen väldigt goda för att allt ska gå bra Hjärta 

/Vickan, vecka 25+5

• Zaro

Igår njöt vi hela dagen, åt våfflor och pizza och myste, idag är jag inlagd. Det kan svänga fort. Får se vad de kommer fram till Hjärta

• Vickan31
    Zaro skrev 2024-03-12 16:32:16 följande:

Igår njöt vi hela dagen, åt våfflor och pizza och myste, idag är jag inlagd. Det kan svänga fort. Får se vad de kommer fram till Hjärta

Men oj vilken berg- och dalbana! Vad har hänt? Bra att du är i goda händer som kan ta hand om dig och bebisen, uppdatera oss gärna så fort du vet mer. Tänker på dig massor! Hjärta 
  • Noelani
    Orkidé8181 skrev 2024-03-12 11:39:05 följande:

Melsson:

han blir 6 veckor nu på fredag, tiden går så fort! ja men precis, gud vilken koll du har! Jag börjar jobba 50% from 1: a april 😊
    det ska nog gå bra, kommer jobba hemifrån och fortsätta helamma så blir kanske någon timme hit och dit på kväll/ helg, men det känns helt ok att göra så 😊

hur mår du?

Åh jag blir så glad av att höra detta! Jag hoppas ju också kunna gå tillbaka till jobb på deltid relativt snabbt (8-12 veckor). Känns så bra när man hör att andra lyckas! 
    Vickan31 skrev 2024-03-12 13:48:30 följande:

Noelani skrev 2024-03-11 20:36:17 följande:

Awesomeginger, 
    Är det IVF-kliniken som gör ultraljudet? Då skulle jag tippa på VUL. Men jag fick göra UL en vecka efter första tidiga ultraljudet - men då på vanlig mödravårdscentral och då var det inte vaginalt längre.. så de handlar nog om vad kliniken har för maskin.. IVF-kliniler har nog ingen nytta av annat än VUL tex.. 

Zaro,
    Låter ju som han växer bra iaf ❤️
    Jag är ju i v.33 o vår lilla kille är ännu inte över 2 kg. Håller alla tummar för att han stannar inne länge och kommer ut pigg och frisk 🙏

Noelani: Ååh vecka 33 nu, då är det inte alltför lång tid kvar! Hur mår du nu? Hjärta

Nej typ 6 veckor kvar bara iom kejsarsnitt! Känns på ett sätt som jättelångt bort men samtidigt också så nära. Kom på mig själv igår att det kanske är dags att packa BB-väskan haha.. Och jag mår mkt bättre än innan. Blev diagnostiserad med svår depression mitt i allt och fick självmordstankar (hur galet efter allt man lyckats med i detta?) men har fått toppenhjälp och nu känner jag mig både gladare och har inga sådana mörka tankar. Det är tydligen rätt vanligt pga alla hormoner samt att graviditetsdiabetes kan förvärra det ytterligare... men jag hade aldrig hört om det innan så trodde det var mig det var fel på. Satt bara och grät hela dagarna typ. 

Nu är det mest rejäl foglossning som är problemet men iom att jag jobbar hemifrån och bara deltid så fungerar det rätt okej. Läkaren tyckte jag kanske borde överväga att vara sjukskriven på heltid ganska snart och det ska jag kanske ta en rejäl funderare på... 

Hur mår du? V.25 är ju en bra bit på vägen det med.. Gud så fort tiden går för oss alla!! Snart sitter vi här med våra sommarbebisar hihi

Åh finaste Zaro! Uppdatera oss hur det går! Massor med kramar! 

• Melsson
    Zaro skrev 2024-03-12 09:28:33 följande:

Verkligen, ibland känns det tydligt att det är en kroppsdel där inne som rör sig, vilket har jag ingen aning om! Imponerad över vårdpersonalens kunskap, som hittar hjärtat eller huvudet direkt. Haha, jag sa samma sak till min sambo (vi är ett samkönat par, därav donator), annars hade det väl blivit 5-6 kg och snitt eller mätning av bäckenet på det. Tyst Å andra sidan läser jag på för mycket, inte så bra i detta sammanhang...

Alla de namnen är vackra och pojknamnen väldigt gulliga! Kommer ni bestämma det definitivt när hon tittat ut tror du? Att du ens jobbar tycker jag är en bedrift, helt förståeligt att inte orka göra det ordentligt och det tycker jag ska vara okej. Du jobbar ju redan med produktionen i magen Flört

Jag jobbar på hemifrån! Vet ju inte datumet eller förlossningssätt ännu, men jobbar på så länge jag kan, skönt att tänka på annat och få undan saker innan förlossningen. Men trist att inte vara på själva jobbet. Eftersom jag har lite blödningar och kortare tapp kan det startas igång spontant före v 34, så jag vill vara hemma för det är nära vårt sjukhus där vi nu ju känner personalen. 

För det första så tråkigt att du är inlagd Zaro, tänker så på er <3 Vet du hur länge som ni blir kvar? Är det fram till en eventuell förlossning nu? Hoppas du har bra böcker och filmer/serier osv att roa dig med..... <3

Ja jag försöker klämma ibland men förstår aldrig vad som är vad haha. Åh vad med ett samkönat par, blir motpol här mot dom flesta som lever i heterosexuella förhållanden så spännande att se om man tänker annorlunda framåt (typ dela FL och sånt) eller om det blir ungefär lika :D 

Det blir nog att bestämma namn när den lille kommer ut - ni har inte spikat något än?
    Orkidé8181 skrev 2024-03-12 11:39:05 följande:

Melsson:

hur mår du?

6 veckor redan, gud vad tiden går fort, känns som du nyss födde!
    Spännande att du snart börjar jobba - har du ett sånt jobb där du själv kan välja arbetstider fritt? Eller kommer du behöva ta möten osv? 

Jag mår bra! Har börjat få lite kramp i vaderna på nätterna + att den lilla verkar gilla att leva om på nätterna med så man har lite svårt att somna. Men annars rent kroppsligt mår jag bra! Jag gick in i v 30 idag så har exakt 10 v kvar
    Awesomeginger skrev 2024-03-12 12:20:46 följande:

ÅHHH stort grattis till er <3 Vilka fantastiska nyheter! Fick du ett BF datum? :D 
    Vickan31 skrev 2024-03-12 13:48:30 följande:

Melsson: Ååh vad fint att höra att du känner hennes rörelser så mycket nu <3 Men vad skönt att du ska få byta då, har hört om flera som upplevt att deras barnmorska är lite konservativ eller dömande, så jag hoppas att din nya ska vara toppen! Börjar ni känna er redo för livet som tre? Eller det kanske inte är klart än med alla inköp eftersom ni håller på med flytt, men liksom så redo man nu kan känna sig? Hjärta Låter superfint att ni ska få bygga upp ett helt nytt hem tillsammans! Ja vi trivs otroligt bra, har bott i huset ungefär ett halvår nu men det kändes hemma från första stund måste jag säga. Mysigt nu med vårt lilla barnrumsprojekt, även om det är sambon som gör det mesta nu när tak och väggar ska målas om därinne Glad Vilka fina namnförslag förresten! 🥰

Ja det är så kul med alla rörelser, du måste ju känna mycket nu också? :D Ja jag hoppas med att den nya blir bra, nästa besök blir med henne! Vi är så fokuserade på flytt och renovering nu att vi nästan glömmer bort att prata om lilltjejen, jag känner mig lite stressad över att inte kunna "boa", men vi har ju det viktigaste som vagn, babyskydd, kläder, säng osv så det kommer lösa sig tänker jag <3 Vi ska på profylaxkurs här i början av april med så då hoppas jag att man blir lite mer taggad att läsa in sig ordentligt på förlossning osv! Känner ni er redo? 
    Åh så mysigt med barnrum, längtar så mycket efter att fixa det! Gjorde ni något speciellt på väggarna eller bara målade? Har ni några namn ni funderar på? 

//Melsson v 29+0 
  • Awesomeginger

Tack alla. Hoppas jag bara att allt går bra nu. 
    Tänkte betala själv för ett NIPT, och om allt ser bra ut där tror jag att jag kommer kunna slappna av lite.
    Hur har ni gjort med tester?

• Vickan31
    Glad
    Noelani skrev 2024-03-12 17:29:21 följande:
    Nej typ 6 veckor kvar bara iom kejsarsnitt! Känns på ett sätt som jättelångt bort men samtidigt också så nära. Kom på mig själv igår att det kanske är dags att packa BB-väskan haha.. Och jag mår mkt bättre än innan. Blev diagnostiserad med svår depression mitt i allt och fick självmordstankar (hur galet efter allt man lyckats med i detta?) men har fått toppenhjälp och nu känner jag mig både gladare och har inga sådana mörka tankar. Det är tydligen rätt vanligt pga alla hormoner samt att graviditetsdiabetes kan förvärra det ytterligare... men jag hade aldrig hört om det innan så trodde det var mig det var fel på. Satt bara och grät hela dagarna typ. 

Nu är det mest rejäl foglossning som är problemet men iom att jag jobbar hemifrån och bara deltid så fungerar det rätt okej. Läkaren tyckte jag kanske borde överväga att vara sjukskriven på heltid ganska snart och det ska jag kanske ta en rejäl funderare på... 

Hur mår du? V.25 är ju en bra bit på vägen det med.. Gud så fort tiden går för oss alla!! Snart sitter vi här med våra sommarbebisar hihi

Noelani: Ooh sex veckor går förhoppningsvis rätt fort, sååå spännande! Haha ja det kanske är en bra idé att packa BB-väskan nu så den är redo 😉 Ska bli så roligt att höra vad det är för liten personlighet som har grott där i din livmoder ? er alldeles egna bebis! Så glad jag blir att höra att du mår mycket bättre nu, det låter ju helt fruktansvärt som du har haft det! Så hemskt att gråta hela dagarna och att hormoner och graviditetsdiabetes tydligen kan göra det värre, för hur ska man kunna veta det. Som du säger är det så mycket som inte pratas om och som man inte hört talas om. Tur att du fått bra hjälp och att det där mörka, tunga är bakom dig nu Hjärta

Finns det något man kan göra åt foglossningen nu sista tiden, eller är det framför allt vila som är medicinen? Toppen att du jobbar hemifrån och deltid, men du får som sagt känna efter om det kan krävas sjukskrivning på heltid nu sista veckorna.

Jag mår bra för det mesta, men foglossningen har blivit värre och värre här, framför allt i den stora fogen fram mot blygdbenet och ut i benen, insida lår osv. Så jag har fått ok från chefen att jobba lite mer hemifrån, typ tre dagar i veckan, så jag hoppas att det ska funka. Jag har ju ungefär tre månader kvar till BF så jag hoppas att foglossningen inte ska vara så här illa ända till dess, men sjukgymnasten sa att det kan bli bättre ett tag också, att det inte behöver vara konstant tills bebisen föds. Men som sagt, förutom foglossningen mår jag toppen och njuter av att se magen växa, känna bebisen röra sig, och att boa i huset Hjärta

Melsson skrev 2024-03-13 11:03:35 följande:
    För det första så tråkigt att du är inlagd Zaro, tänker så på er <3 Vet du hur länge som ni blir kvar? Är det fram till en eventuell förlossning nu? Hoppas du har bra böcker och filmer/serier osv att roa dig med..... <3

Ja jag försöker klämma ibland men förstår aldrig vad som är vad haha. Åh vad med ett samkönat par, blir motpol här mot dom flesta som lever i heterosexuella förhållanden så spännande att se om man tänker annorlunda framåt (typ dela FL och sånt) eller om det blir ungefär lika :D 

Det blir nog att bestämma namn när den lille kommer ut - ni har inte spikat något än?6 veckor redan, gud vad tiden går fort, känns som du nyss födde!
    Spännande att du snart börjar jobba - har du ett sånt jobb där du själv kan välja arbetstider fritt? Eller kommer du behöva ta möten osv? 

Jag mår bra! Har börjat få lite kramp i vaderna på nätterna + att den lilla verkar gilla att leva om på nätterna med så man har lite svårt att somna. Men annars rent kroppsligt mår jag bra! Jag gick in i v 30 idag så har exakt 10 v kvarÅHHH stort grattis till er <3 Vilka fantastiska nyheter! Fick du ett BF datum? :D 
    Ja det är så kul med alla rörelser, du måste ju känna mycket nu också? :D Ja jag hoppas med att den nya blir bra, nästa besök blir med henne! Vi är så fokuserade på flytt och renovering nu att vi nästan glömmer bort att prata om lilltjejen, jag känner mig lite stressad över att inte kunna "boa", men vi har ju det viktigaste som vagn, babyskydd, kläder, säng osv så det kommer lösa sig tänker jag <3 Vi ska på profylaxkurs här i början av april med så då hoppas jag att man blir lite mer taggad att läsa in sig ordentligt på förlossning osv! Känner ni er redo? 
    Åh så mysigt med barnrum, längtar så mycket efter att fixa det! Gjorde ni något speciellt på väggarna eller bara målade? Har ni några namn ni funderar på? 

//Melsson v 29+0 

Melsson: Härligt att höra att du mår bra, men det låter inte så skönt med kramp i vaderna, och lite besvärligt att inte få sova ordentligt. Kanske är bebisen och kroppen som vill att vi ska öva för vad som komma skall, haha 😂 Tio veckor kvar, så häftigt! 👏

Vad spännande att nästa besök blir med din nya barnmorska, hoppas att det ska kännas toppen! Förstår att det blir mycket fokus på flytt och renovering nu, det är ju helt naturligt, och jag tror egentligen inte att det är någon stress med att ?boa?, plus att det låter som att ni fixat det mesta redan Glad Som en kompis till mig sa, det är ju inte så att affärerna stänger så fort man kommer hem från BB, det går att handla saker efter födseln också 😉 Vad spännande med profylax-kurs! Tror absolut att man blir mer fokuserad och taggad efter det. Jag blev lite besviken att våran föräldrakurs inte börjar förrän i slutet av maj och är nedskuret till bara tre träffar (en i veckan, tidigare var det fem eller sex träffar), men det betyder att om bebisen kommer tidigare så kan vi missa sista kurstillfället, så jag hade önskat att kursen var lite tidigare, men men.

Ja absolut, nu känns det rätt mycket där i magen och även att andra kan känna rörelserna utanpå magen vilket är lite häftigt. Vi har inte börjat måla än, haha, har tagit rätt mycket tid med allt förarbete då vi ska måla på tapet så vi har slipat tapeterna och tagit bort alla skarvar etc, sedan målat med någon slags grundfärg ett par varv och därefter slipat, så nu ska vi måla taket och efter det får vi äntligen måla väggarna med den färgen vi har valt Glad

Ja vi försöker med jämna mellanrum att prata om flicknamn men det går inte så bra, haha 😅 Vi har båda alldeles för få namnförslag som vi verkligen gillar, inget som vi tycker känns klockrent än. Men vi har lite tid kvar att fundera ändå, så vi ska nog hitta något som känns perfekt till slut. Ni hade inte heller spikat namn va?

Awesomeginger skrev 2024-03-13 12:20:02 följande:

Tack alla. Hoppas jag bara att allt går bra nu. 
    Tänkte betala själv för ett NIPT, och om allt ser bra ut där tror jag att jag kommer kunna slappna av lite.
    Hur har ni gjort med tester?

Awesomeginger: Oron försvinner såklart inte över en natt, men precis som jag var inne på tidigare så är ju oddsen mycket bättre nu när man sett hjärtaktivitet, så vi hoppas och tror att det här kommer att gå bra Hjärta Vilken vecka kommer ni att göra NIPT? Vi gjorde inte NIPT, men däremot KUB i vecka 12.

Zaro: Vill bara säga än en gång att jag tänker på dig massor Hjärta

/Vickan, vecka 25+6

• Awesomeginger
    Vickan31 skrev 2024-03-13 14:38:27 följande:
    Glad
    Noelani: Ooh sex veckor går förhoppningsvis rätt fort, sååå spännande! Haha ja det kanske är en bra idé att packa BB-väskan nu så den är redo 😉 Ska bli så roligt att höra vad det är för liten personlighet som har grott där i din livmoder ? er alldeles egna bebis! Så glad jag blir att höra att du mår mycket bättre nu, det låter ju helt fruktansvärt som du har haft det! Så hemskt att gråta hela dagarna och att hormoner och graviditetsdiabetes tydligen kan göra det värre, för hur ska man kunna veta det. Som du säger är det så mycket som inte pratas om och som man inte hört talas om. Tur att du fått bra hjälp och att det där mörka, tunga är bakom dig nu Hjärta

Finns det något man kan göra åt foglossningen nu sista tiden, eller är det framför allt vila som är medicinen? Toppen att du jobbar hemifrån och deltid, men du får som sagt känna efter om det kan krävas sjukskrivning på heltid nu sista veckorna.

Jag mår bra för det mesta, men foglossningen har blivit värre och värre här, framför allt i den stora fogen fram mot blygdbenet och ut i benen, insida lår osv. Så jag har fått ok från chefen att jobba lite mer hemifrån, typ tre dagar i veckan, så jag hoppas att det ska funka. Jag har ju ungefär tre månader kvar till BF så jag hoppas att foglossningen inte ska vara så här illa ända till dess, men sjukgymnasten sa att det kan bli bättre ett tag också, att det inte behöver vara konstant tills bebisen föds. Men som sagt, förutom foglossningen mår jag toppen och njuter av att se magen växa, känna bebisen röra sig, och att boa i huset Hjärta

Melsson skrev 2024-03-13 11:03:35 följande:

Det blir nog att bestämma namn när den lille kommer ut - ni har inte spikat något än?6 veckor redan, gud vad tiden går fort, känns som du nyss födde!

Jag mår bra! Har börjat få lite kramp i vaderna på nätterna + att den lilla verkar gilla att leva om på nätterna med så man har lite svårt att somna. Men annars rent kroppsligt mår jag bra! Jag gick in i v 30 idag så har exakt 10 v kvarÅHHH stort grattis till er <3 Vilka fantastiska nyheter! Fick du ett BF datum? :D 

//Melsson v 29+0 

Melsson: Härligt att höra att du mår bra, men det låter inte så skönt med kramp i vaderna, och lite besvärligt att inte få sova ordentligt. Kanske är bebisen och kroppen som vill att vi ska öva för vad som komma skall, haha 😂 Tio veckor kvar, så häftigt! 👏

Vad spännande att nästa besök blir med din nya barnmorska, hoppas att det ska kännas toppen! Förstår att det blir mycket fokus på flytt och renovering nu, det är ju helt naturligt, och jag tror egentligen inte att det är någon stress med att ?boa?, plus att det låter som att ni fixat det mesta redan Glad Som en kompis till mig sa, det är ju inte så att affärerna stänger så fort man kommer hem från BB, det går att handla saker efter födseln också 😉 Vad spännande med profylax-kurs! Tror absolut att man blir mer fokuserad och taggad efter det. Jag blev lite besviken att våran föräldrakurs inte börjar förrän i slutet av maj och är nedskuret till bara tre träffar (en i veckan, tidigare var det fem eller sex träffar), men det betyder att om bebisen kommer tidigare så kan vi missa sista kurstillfället, så jag hade önskat att kursen var lite tidigare, men men.

Ja absolut, nu känns det rätt mycket där i magen och även att andra kan känna rörelserna utanpå magen vilket är lite häftigt. Vi har inte börjat måla än, haha, har tagit rätt mycket tid med allt förarbete då vi ska måla på tapet så vi har slipat tapeterna och tagit bort alla skarvar etc, sedan målat med någon slags grundfärg ett par varv och därefter slipat, så nu ska vi måla taket och efter det får vi äntligen måla väggarna med den färgen vi har valt Glad

Ja vi försöker med jämna mellanrum att prata om flicknamn men det går inte så bra, haha 😅 Vi har båda alldeles för få namnförslag som vi verkligen gillar, inget som vi tycker känns klockrent än. Men vi har lite tid kvar att fundera ändå, så vi ska nog hitta något som känns perfekt till slut. Ni hade inte heller spikat namn va?

Awesomeginger: Oron försvinner såklart inte över en natt, men precis som jag var inne på tidigare så är ju oddsen mycket bättre nu när man sett hjärtaktivitet, så vi hoppas och tror att det här kommer att gå bra Hjärta Vilken vecka kommer ni att göra NIPT? Vi gjorde inte NIPT, men däremot KUB i vecka 12.

Zaro: Vill bara säga än en gång att jag tänker på dig massor Hjärta

/Vickan, vecka 25+6

Tror du kommer behöva skriva de varje gång, är lite trög sådär. Vågar inte tro på att något gott kan hända. Nipt kan göras från 10+0, inte bokat änd men hoppas de går att göra så fort som möjligt då.
    Får vi veta kön då med 😲❤️
Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF