• ivf90

Vi som till slut blev gravida med IVF

Jag tänkte att det kan vara på plats med en tråd för oss som har blivit gravida med IVF så att inte IVF-trådarna svämmas över av gravidinnehåll. Här kan vi följas åt och diskutera allt graviditetsrelaterat såsom oro, ultraljudsundersökningar, tankar, händelser osv. 

En presentation av alla som vill skriva i tråden skulle passa fint tycker jag. Skriv hur mycket eller lite ni vill.

Ålder: 33 
    Vecka nu: 12+6 
    Kommande ultraljudsundersökningar: RUL 29/1 
    Tid med ofrivillig barnlösthet: 2 år 

Bakgrunden till min ofrivilliga barnlöshet:

Jag har länge inte vetat om jag vill ha barn öht och bestämde mig för att göra abort när jag var 28 samt 29 och blev oplanerat gravid med min kille (som jag fortfarande är ihop med). Men båda gångerna hann det sluta i tidigt missfall. Där och då väcktes en lite oro för att det fanns en risk för att jag skulle vara en sån som visserligen blev gravid lätt men då sen fick missfall.

När jag fyllde 31 fylldes jag av en stark önskan om att få barn. Min kille var med på tåget och vi började försöka. Jag blev gravid direkt i september 2021. Men testen var supersvaga och jag började blöda ut mitt tredje tidiga missfall efter några dagars lycka. 

Vi var inte överdrivet nedslagna eftersom det ändå hade hänt något på försöket. Men följande försök var inte lika lyckosamma. Vi var nitiska med ägglossningstester, men varje månad blev ändå en besvikelse. Till slut var vi uppe i ett år av negativa resultat och vi sökte då hjälp direkt. 

I november 2022 påbörjade vi vår fertilitetsutredning. I mars 2023 var den äntligen klar och vi fick diagnosen oförklarad infertilitet. Efter ytterligare någon månad fick vi vår regionsfinansierade IVF-remiss godkänd och vi fick komma till Livio och påbörja sprutor i maj 2023. Vid äggplocket fick vi ut 12 ägg och alla 12 befruktades! En 3-dagars sattes in och hela 5 stycken ytterligare utvecklades till fina blastocyster till frysen. Flera dagar innan min testdag började jag blöda kraftigt och det blev ännu en besvikelse. Det kändes otroligt tufft att behöva ta en lång paus över sommaren. 

När augusti kom missmatchade min ägglossning öppningen för kliniken med några dagar och det blev ytterligare en missad cykel. Cykeln därefter fick jag besked på ultraljudet inför insättningen att jag måste ha ägglossat en dag efter mensen och att vi hade missat chansen och behövde vänta en cykel till. 

Hur jag blev gravid: 

I början på oktober 2023 blev det äntligen dags för min första FET (och andra överföring). Redan två dagar efter överföringen fick jag innan mens-känningar och en rosa flytning, och jag var övertygad om att det var något fel med min cykel igen. Men det skulle visa sig vara en nidblödning! Mensen kom aldrig och när jag testade mig på RD11 fick jag ett knappt synbart streck. 

Hur jag har mått så här långt:
    De första veckorna trodde jag att jag höll på att bli galen på riktigt. Mina svaga positiva test gjorde mig övertygad om att det skulle bli ett fjärde tidigt missfall. Jag hade noll symtom och varje dag var som att leva i ett ångestmoln. 

Vi bokade in ett tidigt ultraljud i vecka 6+6 och då kunde ett hjärtljud konstateras. Men embryot mätte bara 6+2, vilket gjorde mig övertygad om att den skulle dö inom kort. På IVF-klinikens ultraljud i vecka 7+6 var embryot återigen 3-4 dagar för litet, men det hade vuxit 1 mm/dag och hjärtat slog fortfarande. Jag hade inga ömma bröst, inget illamående, men ett oändligt sömnbehov. 

I vecka 9-10 kände jag mig plötsligt piggare och hade därmed inga symtom alls. Vi bokade in ytterligare ett privat ultraljud eftersom jag var övertygad om missfall. Men i 9+5 fick vi se ett litet foster som hade vuxit som det skulle med en stabil hjärtrytm. Efter det vågade jag ändå börja slappna av lite. Och helt plötsligt kom illamåendet och jag började spy varannan dag ungefär. Men de fysiska gravidsymtomen lättade min ångest, så det gjorde mig ärligt inte så mycket. 

Inför KUB blev jag dock otroligt nervös igen. Jag var så rädd att det skulle ha dött, men allt såg ut precis som det skulle i vecka 12+4. Även om allt forftarande känns extremt overkligt så har jag ändå vågat börja tro på att det här faktiskt ska ske nu! 

Ser fram emot att läsa era andra presentationer!

• Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF
  • Awesomeginger

Vickan31, Melsson, Noelani och Clemnentina.
    Tack för era svar, det är sån himla lättnad att ni förstår. Nämnde mina frustration för en vän som aldrig haft problem med fertilitet och hon tyckte att så kan man ju inte tänka.
    Jag hoppas verkligen att de blir bättre desto längre tiden går och att jag kommer tycka att de är kul med en nära kusin till lillen.
    Men de ger verkligen styrka att få höra att man inte är ensamn och inte en dålig människa för sina känslor. ❤️❤️

• Noelani
    Awesomeginger skrev 2024-03-18 16:53:23 följande:

Vickan31, Melsson, Noelani och Clemnentina.
    Tack för era svar, det är sån himla lättnad att ni förstår. Nämnde mina frustration för en vän som aldrig haft problem med fertilitet och hon tyckte att så kan man ju inte tänka.
    Jag hoppas verkligen att de blir bättre desto längre tiden går och att jag kommer tycka att de är kul med en nära kusin till lillen.
    Men de ger verkligen styrka att få höra att man inte är ensamn och inte en dålig människa för sina känslor. ❤️❤️

Äh folk förstår ju inte. De jämför säkert med typ missunsammhet över att inte ha råd med en ny bil medan tex grannen köper nytt. Men barnlöshet är ju en sjukdom. Tror knappast någon sagt till någon med cancer att du kan ju inte tycka det är orättvist att du är sjuk och andra är friska. Klart man kan! Och klart man kan verkligen äcklas av att folk som verkligen inte ens borde ha barn får barn och att man borde väl kunna få ett par månader i sin egen bubbla utan att syskon/ vänner ska plussa precis samtidigt..  inte konstigt alls 😅 

Sen tror jag kanske man mår bäst själv av att försöka tänka på annat och inte gå in för mkt i andras grejer.. men det är ju lättare sagt än gjort..  
  • Orkidé8181

Melsson: alltså jag vet inte ang magen, men något händer ju vid en förlossnin! de säger ju att det utsöndras något i kroppsform gör att man typ glömmer bort hur ont det gör, annars skulle man ju inte skaffa fler barn.
    jag tror dock att det där som utsöndras även tar bort annat, såsom hur det var å vara gravid 😂 för när jag hade magen var det som att jag glömt bort hur det var att inte ha magen, och nu kommer jag typ inte ihåg hur det kändes? har tittat på magbilder från de sista veckorna men får ingen känsla? helt sjukt! 😂

Vickan31: ja men precis, jag förstår hur de tänker, och jag har ju verkligen börjat om nu? men vi har ju själva valt och kämpat för det? och som jag misstänker att fler som gjort ivf känner så har man ju verkligen kämpat och processen är ju många gånger ganska lång så vi känner enbart lycka och tacksamhet ❤️

ja men det var verkligen speciellt att åka till kliniken, samma väg, samma garage, men att gå dit med en tårta, att framföra våran tacksamhet och få framföra detta direkt till dem 🥰
    att prata lite mer lättsamt med dem och inte bara prata om hur många ägg eller ? nu håller vi tummarna ? osv? bara småprata med dem ? och de själva kunde glädjas med oss och sa till varandra : titta vad vi gjort tillsammans!❤️
    underbart faktiskt ❤️❤️❤️

• Awesomeginger

Hur svullna var alla ni i början? Jag ser ut att vara i typ 7e månaden fast jag är i vecka 9. Kan inte ha några kläder och måste verkligen gömma magen i stora skjortor och stickade tröjor, då min chef inte vet något än.
    Hoppas att de är för progesteronen jag fortfarande tar som bråkar och att de ska lägga sig när jag väll slutar med de. Så att de bara blir själva bebis mage och inte bakomg mage.

• Melsson
    Vickan31 skrev 2024-03-18 16:20:46 följande:

Melsson skrev 2024-03-18 08:18:48 följande:
    Åh tack för tips med bananer, jag älskar bananpannkakor så får komma igång och äta det mer :D Ja men visst känns det som att tiden kommer gå fortare nu när det börjar bli vår med? Mycket ledigt osv med!

Ska kolla hos nya BM om det är någon föräldrakurs - för visst är det via barnmorskan man anmäler sig till en sån? Ja jag tror också det blir bra med en kurs, att få lite övningar osv man kan göra hemma! 

Vi får också låna av kompis - men får låna bedside crib hehe, så vi har ingen spjälsäng än! Så vi kör på det från start tror jag! Sen säger ju alla att det är så mysigt med bebis i sängen, tycker dock det är läskigt också men många har tipsat om en sån Najell sleep carrier med hårda kanter så att man inte riskerar att rulla över barnet eller nåt sånt. Så funderar på att köpa en sån :)

Appen heter "Hitta barnnamn".

Melsson: Ooh nu blev jag också sugen på bananpannkakor, haha! Ja jag tror verkligen att våren kommer att gå snabbare, och jag har längtat så mycket efter att det ska bli ljusare igen och allt mysigt som kommer med den här årstiden, inklusive ett gäng röda dagar 😉

Ja men precis, jag fick inbjudan till föräldrakursen direkt från min barnmorska och så skickade hon mer info via 1177, så kolla med nya barnmorskan när du ska dit Glad

Men toppen ju att ni får låna ett bedside crib! Det blir säkert toppen 😃 Ja vi har också funderat på en sån där Najell sleep carrier, och den är verkligen inte billig, men har hört av kompisar att den ska vara väldigt bra!

Tack för tipset, då ska jag kolla in den appen Glad

Ja det är ju SÅ gott :D Synd man är lite för lat för att orka göra det varje vardagsmorgon hehe. Ja det känns som livet börjar återvända till en med ljusare dagar och att man faktiskt blir piggare! Nu ska vi upp till vår lägenhet idag för en sista långhelg med utförsåkning! Jag hoppas att jag ska kunna åka lite utför, annars får det bara bli längd! Har ni börjat få lite vår uppe i norr eller är det fortfarande kallt hos er? 
    Åh ska kolla upp det med mitt möte med henne, hade varit jättekul att gå på en sån kurs!

Ja jag har lagt den i shoppingkorgen flera gånger men så blir jag lite snål...MEN som sagt det är ju sååå många som tipsar om den så vi kanske borde unna oss? Vi satt faktiskt och pratade namn här om dagen och vi har nog bestämt oss för Fredrika nu faktiskt, sen i mellan-namn så blir det Matilda efter min sambos syster som tyvärr gick bort i hjärntumör för 3 år sedan. Men vem vet vi kanske hinner ångra oss flera gånger om!
    Orkidé8181 skrev 2024-03-18 20:21:36 följande:

Melsson: alltså jag vet inte ang magen, men något händer ju vid en förlossnin! de säger ju att det utsöndras något i kroppsform gör att man typ glömmer bort hur ont det gör, annars skulle man ju inte skaffa fler barn.
    jag tror dock att det där som utsöndras även tar bort annat, såsom hur det var å vara gravid 😂 för när jag hade magen var det som att jag glömt bort hur det var att inte ha magen, och nu kommer jag typ inte ihåg hur det kändes? har tittat på magbilder från de sista veckorna men får ingen känsla? helt sjukt! 😂

Vad spännande, man har ju verkligen vant sig att ha någon sparka där inne varje dag - men sen får man ju den lilla på utsidan i och för sig! Hade du några baby blues? Blev varnad på jobbet igår att tiden efter en förlossning och första tiden med bebis inte alltid är guld och gröna skogar hehe. Jag tror jag ser allt i ett lite rosaskimmer där allt bara rullar på.. 
    Awesomeginger skrev 2024-03-20 13:40:53 följande:

Hur svullna var alla ni i början? Jag ser ut att vara i typ 7e månaden fast jag är i vecka 9. Kan inte ha några kläder och måste verkligen gömma magen i stora skjortor och stickade tröjor, då min chef inte vet något än.
    Hoppas att de är för progesteronen jag fortfarande tar som bråkar och att de ska lägga sig när jag väll slutar med de. Så att de bara blir själva bebis mage och inte bakomg mage.

Jag tyckte jag var svullen fram till typ v13, 14 isch, sen så la det sig och man gick tillbaka. Jag blir svullen av progestoron och sen så svullnar ju lätt tarmar osv också! 

• Orkidé8181

Melsson: vet faktiskt inte om jag har några baby blues, läst om det men kan inte riktigt känna igen mig i det? har inte gjort det tidigare heller.

däremot galet trött emellanåt, det enda jag kan känna nu ibland är att jag gärna skulle vilja vara lite mer med de stora på kvällarna, även om de helst sitter vid sina datorer, men nu har jag sagt som förslag att vi kan väl försöka ha någon typ av kvällsfika vid 21 och bara prata å äta något innan vi lägger oss ( de är alltid uppe och letar mat när vi gått och lagt oss ) får se om vi kan få till det?

jag är bara föräldraledig 1 vecka till sen börjar jag jobba så har mer fokus på det just nu 😅
    hur många min/ dag jag kommer behöva amma under arbetstid 🙈

• Clemmentina

@zaro Tänker på dig! Hjärta

@vickan31 Håller med! Tycker den är bra och ja den stärker en. Känner som du att jag litar både på vården och min make. Jag har lite förhöjd risk för havandeskapsförgiftning så tror det är därför de väljer att sätta igång vid bf. Nedräkning!

@alla Hoppas ni mår bra! Hur mår ni? Jag mår väl helt okej men sover väldigt dåligt på nätterna nu. Det är segt! Gör ont mest överallt och svårt att hitta en bekväm sovställning. Däremot är energinivån helt okej! Skäms

• Noelani

Clemmentina,

Hur länge är det kvar för dig nu? Har för mig du är 2 veckor före mig? 

Mitt snitt är planerat till om snart 4 veckor. Galet!! Jag har ganska svår foglossning men min deppighet har släppt helt så jag mår verkligen jättebra ändå. För första gången tror jag på hela graviditeten haha. Jag har svårt att gå längre men har massor med energi iaf och framförallt lust till saker. Hoppas det håller i sig iaf någon vecka till så man får njuta lite haha..

Det är eg helt galet men vi har inte köpt säng ännu.. måste sätta fart haha

• Melsson

@Orkide Skönt att du slapp babyblues. Förstår att du känner dig kluven med att få tiden att räcka till till dina stora barn med, men toppen om ni kan umgås lite på kvällarna allihop ju <3 

Hur har det gått att börja jobba? :) 

@Clemmentina Jag mår bra, tackar som frågar! Är i v 32 idag, vilken v är du i? Jag tycker magen växer VARJE dag det är ju helt sjukt? Så man börjar ju känna sig lite mer andfådd + att jag får en del sammandragningar när jag går eller anstränger mig lite mer. Men annars mår jag väldigt bra faktiskt vilket jag är väldigt tacksam över :) 

@Noelani men jäklar bara 4 v kvar, det är ju helt galet! Ja då är det dags fixa dom sista inköpen hihi! Vi har tur att få låna säng, men jag tror vi kommer ha bebisen mellan oss i början (men i ett baby nest för säkerhetsskull) mest bara för jag tror det kommer vara mysigast. Har tänkt köpa ett sånt med höga kanter från Najell. Skönt att du har mycket energi nu och lust att göra saker, tänk vad det kan vända snabbt <3 Har ni bestämt er för namn än?

//Melsson v 31+0

Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF