• ivf90

Vi som till slut blev gravida med IVF

Jag tänkte att det kan vara på plats med en tråd för oss som har blivit gravida med IVF så att inte IVF-trådarna svämmas över av gravidinnehåll. Här kan vi följas åt och diskutera allt graviditetsrelaterat såsom oro, ultraljudsundersökningar, tankar, händelser osv. 

En presentation av alla som vill skriva i tråden skulle passa fint tycker jag. Skriv hur mycket eller lite ni vill.

Ålder: 33 
    Vecka nu: 12+6 
    Kommande ultraljudsundersökningar: RUL 29/1 
    Tid med ofrivillig barnlösthet: 2 år 

Bakgrunden till min ofrivilliga barnlöshet:

Jag har länge inte vetat om jag vill ha barn öht och bestämde mig för att göra abort när jag var 28 samt 29 och blev oplanerat gravid med min kille (som jag fortfarande är ihop med). Men båda gångerna hann det sluta i tidigt missfall. Där och då väcktes en lite oro för att det fanns en risk för att jag skulle vara en sån som visserligen blev gravid lätt men då sen fick missfall.

När jag fyllde 31 fylldes jag av en stark önskan om att få barn. Min kille var med på tåget och vi började försöka. Jag blev gravid direkt i september 2021. Men testen var supersvaga och jag började blöda ut mitt tredje tidiga missfall efter några dagars lycka. 

Vi var inte överdrivet nedslagna eftersom det ändå hade hänt något på försöket. Men följande försök var inte lika lyckosamma. Vi var nitiska med ägglossningstester, men varje månad blev ändå en besvikelse. Till slut var vi uppe i ett år av negativa resultat och vi sökte då hjälp direkt. 

I november 2022 påbörjade vi vår fertilitetsutredning. I mars 2023 var den äntligen klar och vi fick diagnosen oförklarad infertilitet. Efter ytterligare någon månad fick vi vår regionsfinansierade IVF-remiss godkänd och vi fick komma till Livio och påbörja sprutor i maj 2023. Vid äggplocket fick vi ut 12 ägg och alla 12 befruktades! En 3-dagars sattes in och hela 5 stycken ytterligare utvecklades till fina blastocyster till frysen. Flera dagar innan min testdag började jag blöda kraftigt och det blev ännu en besvikelse. Det kändes otroligt tufft att behöva ta en lång paus över sommaren. 

När augusti kom missmatchade min ägglossning öppningen för kliniken med några dagar och det blev ytterligare en missad cykel. Cykeln därefter fick jag besked på ultraljudet inför insättningen att jag måste ha ägglossat en dag efter mensen och att vi hade missat chansen och behövde vänta en cykel till. 

Hur jag blev gravid: 

I början på oktober 2023 blev det äntligen dags för min första FET (och andra överföring). Redan två dagar efter överföringen fick jag innan mens-känningar och en rosa flytning, och jag var övertygad om att det var något fel med min cykel igen. Men det skulle visa sig vara en nidblödning! Mensen kom aldrig och när jag testade mig på RD11 fick jag ett knappt synbart streck. 

Hur jag har mått så här långt:
    De första veckorna trodde jag att jag höll på att bli galen på riktigt. Mina svaga positiva test gjorde mig övertygad om att det skulle bli ett fjärde tidigt missfall. Jag hade noll symtom och varje dag var som att leva i ett ångestmoln. 

Vi bokade in ett tidigt ultraljud i vecka 6+6 och då kunde ett hjärtljud konstateras. Men embryot mätte bara 6+2, vilket gjorde mig övertygad om att den skulle dö inom kort. På IVF-klinikens ultraljud i vecka 7+6 var embryot återigen 3-4 dagar för litet, men det hade vuxit 1 mm/dag och hjärtat slog fortfarande. Jag hade inga ömma bröst, inget illamående, men ett oändligt sömnbehov. 

I vecka 9-10 kände jag mig plötsligt piggare och hade därmed inga symtom alls. Vi bokade in ytterligare ett privat ultraljud eftersom jag var övertygad om missfall. Men i 9+5 fick vi se ett litet foster som hade vuxit som det skulle med en stabil hjärtrytm. Efter det vågade jag ändå börja slappna av lite. Och helt plötsligt kom illamåendet och jag började spy varannan dag ungefär. Men de fysiska gravidsymtomen lättade min ångest, så det gjorde mig ärligt inte så mycket. 

Inför KUB blev jag dock otroligt nervös igen. Jag var så rädd att det skulle ha dött, men allt såg ut precis som det skulle i vecka 12+4. Även om allt forftarande känns extremt overkligt så har jag ändå vågat börja tro på att det här faktiskt ska ske nu! 

Ser fram emot att läsa era andra presentationer!

• Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF
  • Noelani
    Vickan31 skrev 2024-04-02 17:25:58 följande:

Noelani: Men wow det börjar närma sig för dig nu, måste kännas lite overkligt! Ja usch för foglossning 😔 Jag har inte hittat någonting som hjälper tyvärr, finns det något som hjälper dig tycker du? Väldigt glad att höra att deppigheten har släppt och att du ändå har energi kvar och lust till saker Hjärta Hur har det gått med sängköp nu då? 😉

P.S. Förlåt för mitt gnäll, förutom foglossning och restless legs mår jag - och viktigast av allt: bebis! - bara bra och vi har börjat färdigställa barnrummet med ny färg på väggar, tak och lister samt lite möbler och inredning vilket känns fantastiskt mysigt och fortfarande lite overkligt 🥰

Kram /Vickan, vecka 28+5 

Åh jag förstår helt hur du har det! Jag har också restless legs och de är så fruktansvärt. Jag hade det även innan förlossningen och det som fungerat bäst är faktiskt akupunktur (gärna med el). Jag fick gå kanske 10-12 gånger innan det gav effekt men det tog bort det HELT och höll de borta genom 3 månaders IVF och 6 månaders graviditet.. Nu är det dock tillbaka och jag har precis börjat gå igen... Jag går dock hos en sjukgymnast som är utbildad akupunktör - skulle nog inte vilja gå till någon utan längre utbildning när jag är gravid. Men väl värt att testa!! Hittar man en sjukgymnast så är det också ofta knutna till regionen och på så sätt kan man ta det på frikort :) 

Samma för foglossningen, akupunktur kan hjälpa där också har jag hört! Jag har dock istället gått till kiropraktor och på massage och foglossningen i ryggen är nästan helt borta.. Foglossningen i bäckenet var dock värre att få bukt med - men min kiropraktor har gjort mkt även där + att jag ser till att inte röra mig för mkt och nu är jag nästan helt okej.

2 veckor och några dagar kvar nu till förlossningen.. Känns både surrealistiskt och väldigt välkommet. Även om jag mår rätt bra nu både fysiskt och psykiskt så är jag less haha.. Redo för nästa steg och komma tillbaka till sig själv på något sätt... iaf med lite mindre mage och mindre ont haha
    Jag kommer ta en paus från familjeliv nu och bara vila, lovar att kika in efter förlossningen och skriva en rad till er alla hur det gott Hjärta  Lycka till, till er alla som också är nära BF! Kram!! 
  • Clemmentina
    Noelani skrev 2024-04-08 10:00:19 följande:
    Åh jag förstår helt hur du har det! Jag har också restless legs och de är så fruktansvärt. Jag hade det även innan förlossningen och det som fungerat bäst är faktiskt akupunktur (gärna med el). Jag fick gå kanske 10-12 gånger innan det gav effekt men det tog bort det HELT och höll de borta genom 3 månaders IVF och 6 månaders graviditet.. Nu är det dock tillbaka och jag har precis börjat gå igen... Jag går dock hos en sjukgymnast som är utbildad akupunktör - skulle nog inte vilja gå till någon utan längre utbildning när jag är gravid. Men väl värt att testa!! Hittar man en sjukgymnast så är det också ofta knutna till regionen och på så sätt kan man ta det på frikort :) 

Samma för foglossningen, akupunktur kan hjälpa där också har jag hört! Jag har dock istället gått till kiropraktor och på massage och foglossningen i ryggen är nästan helt borta.. Foglossningen i bäckenet var dock värre att få bukt med - men min kiropraktor har gjort mkt även där + att jag ser till att inte röra mig för mkt och nu är jag nästan helt okej.

2 veckor och några dagar kvar nu till förlossningen.. Känns både surrealistiskt och väldigt välkommet. Även om jag mår rätt bra nu både fysiskt och psykiskt så är jag less haha.. Redo för nästa steg och komma tillbaka till sig själv på något sätt... iaf med lite mindre mage och mindre ont haha
    Jag kommer ta en paus från familjeliv nu och bara vila, lovar att kika in efter förlossningen och skriva en rad till er alla hur det gott Hjärta  Lycka till, till er alla som också är nära BF! Kram!! 
    Åh vad härligt att det närmar sig! :) Låter klokt att pausa och fokusera på att vila framöver. Jag kommer nog göra samma. 1,5 vecka kvar här nu. Så redo! Lycka till Noelani!
  • Clemmentina

@Vickan31 Det låter tufft och tungt med både foglossningen och restless legs. Vilken kämpe du är! Hur funkar det med jobbet? Jag har haft mycket problem med kramp på nätterna men det har faktiskt lättat nu på slutet. Sömnen blir bara sämre och sämre dock. Tror jag sov 4 h i natt. Tur att jag slutat jobba nu och kan vila på dagarna. Flört Och dagarna går och snart är det dags! Kul att inreda barnrum. Så mysigt! Så långt har vi inte kommit ännu utan det får vi ta tag i längre fram. Vid sidan av Föda utan rädsla kan jag rekommendera att gå en profylaxkurs. Vi gick den digitalt och tyckte det gav mycket. Kram 

@alla Så spännande att läsa om era uppdateringar även om jag själv inte varit så aktiv det senaste. Lycka till allihop! 

• Melsson
    grimaserar skrev 2024-04-05 09:48:05 följande:
    Jag är inne och läser ibland så hänger helt okej med i vad som händer för er, men är lite dålig på att skriva.

Jag mår helt okej, är i vecka 31+6 (tror jag, verkar som att olika vårdinstanser räknar lite olika). Har tydligen fått järnbrist, var nere på 92 för en och en halv vecka sedan så är lite stressad över det och väldigt, väldigt trött. Är inte typen som gråter, men just nu gråter jag typ dagligen av trötthet, känns som att vara tillbaka i början av graviditeten där tröttheten är helt förlamande. Men i övrigt flyter det på, min skrutt skruvar sig där inne, sparkar inte så hårt längre utan men puffar på mig i takt med att det verkar bli lite trängre för honom. 

Vi har renoverat kök nu i april men börjar nu se ett slut i tunneln vilket ska bli skönt, så ska ägna de sista två månaderna åt att fixa det sista för att han ska komma. Tror att vi har det mesta men vill gå igenom allt och ska köpa lite förbrukningsvaror och småfix samt ställa i ordning skötbord och sängar å så vidare, just nu står allt inställt i barnrummet så ska bli skönt att få ordning och lite mysigt. 
    Ja jag är också alltid inne och läser men tycker det är så "dåligt" att svara i mobiltelefonen så vill helst sitta vid datorn när jag gör inlägg. 

Gud vad tiden går, alla närmar sig slutet nu :D Tråkigt med järnbrist, är samma här. Dom vill jag ska trippla min dos på tabletterna men mår så dåligt i magen av dom, så försöker kämpa på med blutsaft och sideral. Har du blivit erbjuden järn intravenöst? Jag är också som du så himla trött och har börjat sova dåligt på nätterna med, kramp i vaderna och ont i höfterna har kommit som ett brev på posten, 

man känner sig som en levande zombie!! Men skönt att det går bra i övrigt <3 och nu är det ju inte alltför långt borta, man börjar se målet! Jag har också blivit så känslig haha, gråter hela tiden men tror det är på grund av tröttheten som du säger - just nu hoppas jag innerligt att man slipper gå två v över tiden!!!

Men gud så härligt med nyrenoverat kök lagom tills bebisen kommer, speciellt nu när du kommer spendera mycket tid hemma är det jättehärligt med nytt kök ju :D Ja det är svårt att veta om man har allting, vi ska ju snart flytta så jag kan inte förbereda någonting, det känns lite jobbigt faktiskt, men får ta tag i det direkt vi flyttat att se över vad vi har och vad vi behöver handla! 

Åh så spännande med två v kvar Noelani, du gör helt rätt som går in i en bubbla här innan. Stort lycka till när förlossningen närmar sig - ser fram mot att höra din förlossningsberättelse sen när du har tid och orkar. Stor kram <3
    Clemmentina skrev 2024-04-08 11:35:19 följande:

@alla Så spännande att läsa om era uppdateringar även om jag själv inte varit så aktiv det senaste. Lycka till allihop! 

Så nära för dig med nu Clemmentina, den lilla kan ju komma vilken dag som helst. Så otroligt spännande! Men du har inte haft några känningar om att det är på G? :) 

//Melsson v 32+6
  • Vickan31

Melsson: Ååh jag förstår känslan av att man tycker att man varit gravid i en evighet nu, och då har jag ändå inte varit gravid lika länge som du 😅 Men då verkar du ändå rätt pigg i kroppen om du klarat av skidåkning? Glad Det hade jag varken orkat eller vågat, haha. Men vilket bra tips, toppen att ni hittade en thulevagn till så bra pris begagnat ju! 😃 Jo men senaste veckan har det ändå varit på ungefär samma nivå, ett tag tyckte jag att smärtan av foglossningen trappades upp mer och mer för varje dag, men man vänjer sig nästan, haha.

Ja men precis, många säger ju just så, att det är först när man ser bebisen i verkligheten som man kan bestämma sig helt för namnet. Ska bli spännande att höra vad alla här i gruppen väljer för namn när det blir dags Glad

Alltså man vill ju typ inte klaga för man vet att det finns de som har det värre, och det var ju absolut en mycket jobbigare tillvaro psykiskt att inte bli gravid så jag är ju såååå glad att jag är där jag är nu! Hjärta Men lite måste man ändå få gnälla när kroppen hittar på en massa nya saker tycker jag 😆 Kramp i vaderna låter ju superjobbigt, och att inte få sova som man ska! Har det hållit i sig eller hur mår du nu?

Det verkar inte gå att skicka bild i meddelande-funktionen (FL har lite att jobba på där) men jag skickar här så får ni se, tack för peppen! 🥰

Awesomeginger: Det kommer att kännas så skönt när KUB är gjort, det är bara en vecka kvar nu eller något va? Glad Åååh förstår att du längtar efter att få berätta för dina föräldrar! Hjärta Jag kunde inte hålla mig, berättade för föräldrar och syster samma dag som jag plussade 😅

Ååh jag fattar, har också bott i Stockholm och det är såklart superdyrt om man vill ha en större lägenhet, radhus eller villa. Men bebisen kommer ju att få det lika mysigt ändå i eran tvåa med precis de saker den behöver och vill ha 🥰

Grimaserar: Vad roligt med en uppdatering från dig! Fy vad jobbigt med järnbrist, men det verkar tyvärr vara väldigt vanligt under graviditeten och de håller ju koll på det så du behöver nog inte vara orolig Hjärta Ååh det låter hemskt att vara så där trött och jag förstår verkligen att det får dig att gråta 😔 Har du fått järntabletter eller så? Så härligt med nytt kök, bra jobbat av er! 😃 Som du säger blir det ju toppen att få fokusera nu sista två månaderna på bebisens ankomst, vad ni kan tänkas behöva för grejer och så. Eftersom det är första barnet tycker jag att det är jättesvårt att veta vad man behöver och även hur mycket av allt? T.ex. kläder ? börjar man oftast med storlek 50 eller 56, och hur många plagg behöver man av de storlekarna liksom? Känner mig helt lost 😅

Noelani: Ååh har du också restless legs, så jobbigt det låter att du haft det så pass mycket! Jättebra tips med akupunktur, jag måste kolla upp det! Din kiropraktor låter ju också jättebra, fantastiskt att det hjälpt så mycket för foglossningen! 😃 Men du, vad spännande att det närmar sig nu, att ni snart ska få träffa ert efterlängtade barn! 😍 Låter klokt att pausa från nätet ett tag och fokusera på att vila. Stort lycka till och jag ser också fram emot att få höra din förlossningsberättelse sedan (men ingen stress att komma tillbaka till gruppen såklart, det finns annat som är viktigare och är prio direkt efter förlossningen förstås) Hjärta Stor kram!

Clemmentina: Tack för peppen fina du, fy vad jag känner mig gnällig med mina symptom men jag vet ju att vi alla har lite olika krämpor nu under graviditeten och det är ju såklart sååå värt det! Hjärta Sedan jag fick dispens att jobba mer hemifrån tycker jag att det går bättre, men jag ser verkligen fram emot att gå hem månadsskiftet april/maj förmodligen, för lite semester innan BF. Tack för tipset om profylaxkurs, tror att det ska ingå lite i föräldrakursen vi ska gå, annars skulle jag nog också vilja kolla på att gå en sådan kurs Glad Vad skönt att höra att krampen verkar ha lättat, men så himla jobbigt att du inte får sova! Bra att du kan få lite vila på dagarna i alla fall, och nu är det verkligen nära! 👏 Måste nästan kännas lite overkligt, att du snart har din efterlängtade bebis i din famn! Hjärta Så stort, och fy vad jag längtar efter att få se dig komma in här och skriva att nu har du äntligen blivit mamma! 😍💕 Stort lycka till ifall vi inte hörs mer innan din bebis kommer, så spännande! 

/Vickan, vecka 29+5

• Awesomeginger

Vickan31: ah men precis, nästa vecka är det KUB. Ska och lämna blodprov för det imorgon. Hoppas bara att allt ser bra ut, jag är livrädd att de inte ska finnas något hjärtslag nu. Skulle vilja ha ultraljud varannan vecka bara för att vara lung.

Det är ju det med stockholm. Mycket är bra, men just bostäder storlek är inte kanon 😅

PS så imponerad att du kommer ihåg och svara alla här inne, jag känner att jag är så dålig på det och har inte så mycket att tillföra till alla som är så mycket längre fram i graviditeterna. 

• Clemmentina
    Awesomeginger skrev 2024-04-09 11:23:20 följande:

Vickan31: ah men precis, nästa vecka är det KUB. Ska och lämna blodprov för det imorgon. Hoppas bara att allt ser bra ut, jag är livrädd att de inte ska finnas något hjärtslag nu. Skulle vilja ha ultraljud varannan vecka bara för att vara lung.

Det är ju det med stockholm. Mycket är bra, men just bostäder storlek är inte kanon 😅

PS så imponerad att du kommer ihåg och svara alla här inne, jag känner att jag är så dålig på det och har inte så mycket att tillföra till alla som är så mycket längre fram i graviditeterna. 

Spännande med kub! Förstår din oro?kände exakt samma sak och ville helst också göra ultraljud oftare. Men insåg ju rent logiskt att det inte funkar heller. För nästan alla ser det ju bra ut vid kub och då kanske oron kan släppa lite grann i alla fall. Håller tummarna! 
  • Clemmentina

@melsson Ja verkligen vilken dag som helst nu. :) Jag har en del förvärkar och sammandragningar men det har jag förstått kan pågå rätt länge innan. ;) 

Det låter som om du har liknande problem med sömnen som jag har haft. Tycker det hjälpt en hel del att ta magnesiumtabletter innan läggdags (ta dem ihop med kalcium för bästa effekt) samt ibland ta vätskeersättning eller elektrolyter. Tror man får kramp pga att det är problem med mineralbalansen. Höfterna är svårare...sover med flera kuddar under höft, mage och en mellan benen. Haha! Segt med ditt låga järnvärde. Hoppas det blir bättre. Hjärta

@Vickan31 Det är faktiskt helt okej att vara gnällig tycker jag även om jag inte tycker du är det. Även när man har kämpat för att bli gravid som vi alla här har gjort så är det jobbigt att ha ont eller må dåligt. Sååå skönt att du bara ska jobba några veckor till! Låter perfekt med lite semester och ledighet innan bebis kommer. Då är det förhoppningsvis vår och skönt väder hos er med. Kul med föräldrakursen. Det blir perfekt! Men känner du att du behöver mer så är en profylaxkurs inte dumt. Bra komplement till Att föda utan rädsla. Ser också fram emot att uppdatera här så småningom! 

• grimaserar
    Melsson skrev 2024-04-09 09:00:02 följande:
    Ja jag är också alltid inne och läser men tycker det är så "dåligt" att svara i mobiltelefonen så vill helst sitta vid datorn när jag gör inlägg. 

Gud vad tiden går, alla närmar sig slutet nu :D Tråkigt med järnbrist, är samma här. Dom vill jag ska trippla min dos på tabletterna men mår så dåligt i magen av dom, så försöker kämpa på med blutsaft och sideral. Har du blivit erbjuden järn intravenöst? Jag är också som du så himla trött och har börjat sova dåligt på nätterna med, kramp i vaderna och ont i höfterna har kommit som ett brev på posten, 

man känner sig som en levande zombie!! Men skönt att det går bra i övrigt <3 och nu är det ju inte alltför långt borta, man börjar se målet! Jag har också blivit så känslig haha, gråter hela tiden men tror det är på grund av tröttheten som du säger - just nu hoppas jag innerligt att man slipper gå två v över tiden!!!

Men gud så härligt med nyrenoverat kök lagom tills bebisen kommer, speciellt nu när du kommer spendera mycket tid hemma är det jättehärligt med nytt kök ju :D Ja det är svårt att veta om man har allting, vi ska ju snart flytta så jag kan inte förbereda någonting, det känns lite jobbigt faktiskt, men får ta tag i det direkt vi flyttat att se över vad vi har och vad vi behöver handla! 

Åh så spännande med två v kvar Noelani, du gör helt rätt som går in i en bubbla här innan. Stort lycka till när förlossningen närmar sig - ser fram mot att höra din förlossningsberättelse sen när du har tid och orkar. Stor kram <3Så nära för dig med nu Clemmentina, den lilla kan ju komma vilken dag som helst. Så otroligt spännande! Men du har inte haft några känningar om att det är på G? :) 

//Melsson v 32+6
    Ja, väldigt segt med järnbrist, vad ligger du på för värden? Jag var på 107 i vecka 22 och i vecka 29 var jag nere på 92, vet inte när jag/om jag ska bli orolig på riktigt eller om jag bara ska fortsätta knapra på så gott det går. Jag har inte fått intavenöst, har du blivit erbjuden? Väntar på kontakt från vårdcentral, men de verkar sega. Du vet säkert redan det men för mig hjälpte det att äta två-tre kiwi varje dag, försökte ofta äta dem i samband med järnet för tänker att det är bra C-vitamin som kan hjälpa kroppen ta upp järnet :) Nu har dock kroppen verkat vant sig och jag klarar av järntabletterna helt okej. 

Jag relaterar till krampen i höfterna, känns som att de bränner hela nätterna och jag är som en val som inte kan röra mig, går typ inte att vända mig i sängen och känner mig så oerhört osmidigt, inte främst för att magen är stor utan mer för att allt gör så förbannat ont...  Har haft foglossning sedan v. 18-20 typ och är så oerhört less på det, förstår inte hur jag ska klara de sista veckorna och min fysoterapeut bara skakade på huvudet när jag sa att jag tänkte jobba maj ut, får väl se om det går vägen.

Ja, väldigt lyxigt med nytt kök, och med diskmaskin(!!!), vilket typ var hela anledningen till att vi drog igång projektet nu innan barnet kommer. Förstår att det känns lite stressande att inte ha i ordning, men i gengäld tror jag att det går att lösa rätt fort när en väl får tummen ur :) och skönt att flytta innan trots allt, även om jag förstår att det hade varit skönt att fixa. När flyttar ni? 

Vickan31: Japp, äter två tabletter om dagen men de verkar inte hjälpa så som de vill, men hoppas att det ska vända så försöker äta järnrikt och överväger väl till och med om jag borde äta något med kött, är dock uppvuxen veg så känns oerhört svårt. Tänker att jag ska väntar på att vårdcentralen ska höra av sig så att jag ska få gå på kontroller hos dem, tydligen vill MVC inte greja med järnet. Men om det inte vänt nästa gång tänker jag att jag kanske får försöka mixa i tunnpaltsbröd eller något i gröten... försöker äta mycket ägg i alla fall, och hoppas att kroppen ska kunna ta upp det järnet :) 

Och jag tycker också att det är svårt med hur mycket en ska ha, vi har tagit det ganska lugnt med storlek 50-56, har några pyjamasar och några bodys som jag köpt mest för att de var söta och billiga, men har förstått att många knappt hinner använda de kläderna och att det ofta funkar med 62 ganska tidigt om en vikar upp ärmar och ben vilket ju till och med kan vara ganska gulligt, så har köpt mer av de storlekarna. Men vi har köpt allt second hand så har kommit undan rätt billigt och har därför också unnat mig att köpa allt jag tycker är fint typ, så vi har en rätt stor garderob men har absolut inte lagt mer än 1000 kr, och då har vi mycket 62, mer 68 och en hel del 74, efter det har jag dock chillat... Tänker att en ju löser det på få kläder också, bara att en får tvätta oftare :) Men min syster har en kräk-bebis så när jag sett henne byta kläder typ 8 gånger på en dag har jag väl tillåtit mig själv att fylla garderoben lite mer än nödvändigt Skrattande Sen går det ju alltid att komplettera om en märker att det behövs, världen stannar ju inte även om det ibland känns som att en ska gå in i en bubbla och aldrig någonsin kommer ha tid att göra något annat... Vi har till och med bunkrat tandkräm, som att vi tror att vi inte ska kunna ta oss till en mataffär när han väl kommer Tungan ute 

Segt med foglossning, jag har också rätt rejält vi får hoppas att det pikat nu och att det inte blir värre i alla fall, även om jag väl misstänker att så inte är fallet... Försöker intala mig att det ändå är bättre än typ ryggsmärtor eller andra kramper och krämpor en har genom livet, det här fyller ju ändå någon slags funktion och förbereder ju kroppen för vad som komma skal. Hjälper väl kanske inte jättemycket att intala sig det när en kvider så fort en råkar röra sig lite i soffan... Men men, vi börjar ändå närma oss slutet! Känns overkligt att det trots allt gått så bra, hade inte ens kunnat föreställa mig det när jag gjorde mitt äggplock innan sommaren förra året :) 
  • Vickan31

Nämen jag glömde ju bilderna jag lovade på barnrummet! Vi är inte klara än, behöver lite tavlor med mera, men här kommer ett par bilder för att visa hur det tar sig Glad Det blå är "före" och det grå/gröna "efter":

Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF