• ivf90

Vi som till slut blev gravida med IVF

Jag tänkte att det kan vara på plats med en tråd för oss som har blivit gravida med IVF så att inte IVF-trådarna svämmas över av gravidinnehåll. Här kan vi följas åt och diskutera allt graviditetsrelaterat såsom oro, ultraljudsundersökningar, tankar, händelser osv. 

En presentation av alla som vill skriva i tråden skulle passa fint tycker jag. Skriv hur mycket eller lite ni vill.

Ålder: 33 
    Vecka nu: 12+6 
    Kommande ultraljudsundersökningar: RUL 29/1 
    Tid med ofrivillig barnlösthet: 2 år 

Bakgrunden till min ofrivilliga barnlöshet:

Jag har länge inte vetat om jag vill ha barn öht och bestämde mig för att göra abort när jag var 28 samt 29 och blev oplanerat gravid med min kille (som jag fortfarande är ihop med). Men båda gångerna hann det sluta i tidigt missfall. Där och då väcktes en lite oro för att det fanns en risk för att jag skulle vara en sån som visserligen blev gravid lätt men då sen fick missfall.

När jag fyllde 31 fylldes jag av en stark önskan om att få barn. Min kille var med på tåget och vi började försöka. Jag blev gravid direkt i september 2021. Men testen var supersvaga och jag började blöda ut mitt tredje tidiga missfall efter några dagars lycka. 

Vi var inte överdrivet nedslagna eftersom det ändå hade hänt något på försöket. Men följande försök var inte lika lyckosamma. Vi var nitiska med ägglossningstester, men varje månad blev ändå en besvikelse. Till slut var vi uppe i ett år av negativa resultat och vi sökte då hjälp direkt. 

I november 2022 påbörjade vi vår fertilitetsutredning. I mars 2023 var den äntligen klar och vi fick diagnosen oförklarad infertilitet. Efter ytterligare någon månad fick vi vår regionsfinansierade IVF-remiss godkänd och vi fick komma till Livio och påbörja sprutor i maj 2023. Vid äggplocket fick vi ut 12 ägg och alla 12 befruktades! En 3-dagars sattes in och hela 5 stycken ytterligare utvecklades till fina blastocyster till frysen. Flera dagar innan min testdag började jag blöda kraftigt och det blev ännu en besvikelse. Det kändes otroligt tufft att behöva ta en lång paus över sommaren. 

När augusti kom missmatchade min ägglossning öppningen för kliniken med några dagar och det blev ytterligare en missad cykel. Cykeln därefter fick jag besked på ultraljudet inför insättningen att jag måste ha ägglossat en dag efter mensen och att vi hade missat chansen och behövde vänta en cykel till. 

Hur jag blev gravid: 

I början på oktober 2023 blev det äntligen dags för min första FET (och andra överföring). Redan två dagar efter överföringen fick jag innan mens-känningar och en rosa flytning, och jag var övertygad om att det var något fel med min cykel igen. Men det skulle visa sig vara en nidblödning! Mensen kom aldrig och när jag testade mig på RD11 fick jag ett knappt synbart streck. 

Hur jag har mått så här långt:
    De första veckorna trodde jag att jag höll på att bli galen på riktigt. Mina svaga positiva test gjorde mig övertygad om att det skulle bli ett fjärde tidigt missfall. Jag hade noll symtom och varje dag var som att leva i ett ångestmoln. 

Vi bokade in ett tidigt ultraljud i vecka 6+6 och då kunde ett hjärtljud konstateras. Men embryot mätte bara 6+2, vilket gjorde mig övertygad om att den skulle dö inom kort. På IVF-klinikens ultraljud i vecka 7+6 var embryot återigen 3-4 dagar för litet, men det hade vuxit 1 mm/dag och hjärtat slog fortfarande. Jag hade inga ömma bröst, inget illamående, men ett oändligt sömnbehov. 

I vecka 9-10 kände jag mig plötsligt piggare och hade därmed inga symtom alls. Vi bokade in ytterligare ett privat ultraljud eftersom jag var övertygad om missfall. Men i 9+5 fick vi se ett litet foster som hade vuxit som det skulle med en stabil hjärtrytm. Efter det vågade jag ändå börja slappna av lite. Och helt plötsligt kom illamåendet och jag började spy varannan dag ungefär. Men de fysiska gravidsymtomen lättade min ångest, så det gjorde mig ärligt inte så mycket. 

Inför KUB blev jag dock otroligt nervös igen. Jag var så rädd att det skulle ha dött, men allt såg ut precis som det skulle i vecka 12+4. Även om allt forftarande känns extremt overkligt så har jag ändå vågat börja tro på att det här faktiskt ska ske nu! 

Ser fram emot att läsa era andra presentationer!

• Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF
  • Melsson

@orkide det lät ju väldigt bra! Det ska jag be om 🥰 Måste börja läsa in mig lite på förlossning känner jag, har noll koll så kan vara bra ha lite koll på olika alternativ iallafall! Men den där massagen lät kanske lite svår att lära sambon haha. vi alla andra får hoppas att vi också får en student som kan massera! 

vad skönt att det inte var en alldeles för liten en som kom! hur går allt? Nätter osv? ❤️ 

@Noelani åh vad spännande, hur är känslan, beviljat dom ofta? tycker det är lite dumt att man inte får välja själv hur man ska föda?. Jag är också lite förlossningsrädd, framförallt inför eftervård eftersom min mamma hade tuffa förlossningar. Men jag har inte ens orkat ge mig in i kampen om snitt?. Jag är beräknad i slutet av maj, 27/5🥰 Visst är du precis i början av maj eller kommer jag ihåg fel? 

@zaro min barnmorska sa igår på besöket bara ?där är rumpan, där är huvudet?. Men jag har då aldrig ens lyckats känna att det är ett barn hahaha. Man vill ju inte klämma för hårt heller hehe

• Orkidé8181
    Zaro skrev 2024-02-08 20:41:30 följande:

En till nyfiken fråga, när kan man möjligtvis känna utanpå att det är en specifik kroppsdel där i magen? Tex känna bebisens fot eller så?

Vi kände aldrig ( tror jag ) att tex här är en fot eller hand, där emot kände vi att det var en fot eller hand i rörelsen att den liksom drogs in ( aldrig känt eller sätt fot eller hand med mina 2 andra heller ).
    på slutet visste vi ju att han var fixerad/ låg med huvudet neråt så då visste vi att det runda som buktade ut var rumpan och inte huvudet eftersom det var neråt 😊
  • Orkidé8181
    Melsson skrev 2024-02-10 13:32:13 följande:

@orkide det lät ju väldigt bra! Det ska jag be om 🥰 Måste börja läsa in mig lite på förlossning känner jag, har noll koll så kan vara bra ha lite koll på olika alternativ iallafall! Men den där massagen lät kanske lite svår att lära sambon haha. vi alla andra får hoppas att vi också får en student som kan massera! 

vad skönt att det inte var en alldeles för liten en som kom! hur går allt? Nätter osv? ❤️ 

@Noelani åh vad spännande, hur är känslan, beviljat dom ofta? tycker det är lite dumt att man inte får välja själv hur man ska föda?. Jag är också lite förlossningsrädd, framförallt inför eftervård eftersom min mamma hade tuffa förlossningar. Men jag har inte ens orkat ge mig in i kampen om snitt?. Jag är beräknad i slutet av maj, 27/5🥰 Visst är du precis i början av maj eller kommer jag ihåg fel? 

@zaro min barnmorska sa igår på besöket bara ?där är rumpan, där är huvudet?. Men jag har då aldrig ens lyckats känna att det är ett barn hahaha. Man vill ju inte klämma för hårt heller hehe

Ja men gör det 😊

jac har aldrig gått någon kurs osv utan har skrivit önskemål i förlossningskrev.

jag vill ju inte må illa eller blir alltför påverkad av något ( om jag inte måste )?

Så vid mina nu 3 förlossningar har jag endast haft lustgas och TENS, den massage de ger är helt otrolig? låter kanske flummigt men de trycker och typ avlastar genom värkarna? det är ingen annan liknande massage jag fått tidigare typ som när man går till en massör? utan de typ trycker på något sätt genom hela värken, och däremellan klappar på något sätt så man verkligen kan slappna av mellan värkarna?

Jag kan hantera smärta bättre än typ mående ( yrsel/ illamående osv ) och så har det varit genom alla mina graviditeter så denna smärtlindring har funkat jätte bra för mig?

lustgasen hinner gå ur kroppen innan nästa värk så mellan värkarna har jag varit helt klar samma sak direkt efter förlossning så har jag inte varit påverkad av någonting.
    För egen del har det bara varit positivt för mig, däremot har jag skrivit i mina förlossningsbrwv att jag är öppen för alternativa förslag om de ser att jag inte orkar, har mer ont än jag behöver ha osv? 

Men aldrig behövt något annat? kanske pga att jag haft snabba förlossningar?

Min mamma konstaterade härom dagen att jag fött 3 barn på totalt 5 timmar och 15 min 😂
    Hon la ihop den totala tiden för alla 3 😂
  • Noelani
    Melsson skrev 2024-02-10 13:32:13 följande:

Jag har fått beviljat nu - min läkare och barnmorska på spec är helt underbara. Det lyssnade noga på vad jag sa och sen var det inte mer med det. De ville mest stämma av att jag förstått fördelar/nackdelar med snitt osv. Så redan i april  kommer vår efterlängtade son - nästan 11 år efter att vi bestämde oss för att börja barnverkstan. Sinnessjukt! 

Jag har hört att de är ca 50% som får beviljat men jag tror att om man står på sig och säger tydligt vad man känner så kommer de lyssna. Din bm kan hjälpa dig skicka remiss från att du går in i v.19 - be henne göra det så du iaf får någon att prata med inför oavsett vad du landar i för beslut. Nu kan jag äntligen börja njuta av att vara gravid!

Vi var på UL idag och allt såg fint ut. 8% för liten men han väger nu ca 1,2 kg och det ska ändå vara inom det normala. Jag hade också lite för mkt fostervatten men tydligen också inom ramen.. Tänkte på Zaro och önskade man kunde dela med sig... <3 

• Zaro
    Noelani skrev 2024-02-12 17:15:14 följande:

Jag har fått beviljat nu - min läkare och barnmorska på spec är helt underbara. Det lyssnade noga på vad jag sa och sen var det inte mer med det. De ville mest stämma av att jag förstått fördelar/nackdelar med snitt osv. Så redan i april  kommer vår efterlängtade son - nästan 11 år efter att vi bestämde oss för att börja barnverkstan. Sinnessjukt! 

Jag har hört att de är ca 50% som får beviljat men jag tror att om man står på sig och säger tydligt vad man känner så kommer de lyssna. Din bm kan hjälpa dig skicka remiss från att du går in i v.19 - be henne göra det så du iaf får någon att prata med inför oavsett vad du landar i för beslut. Nu kan jag äntligen börja njuta av att vara gravid!

Vi var på UL idag och allt såg fint ut. 8% för liten men han väger nu ca 1,2 kg och det ska ändå vara inom det normala. Jag hade också lite för mkt fostervatten men tydligen också inom ramen.. Tänkte på Zaro och önskade man kunde dela med sig... <3 

Underbart, vet att du oroat dig över detta från start. Stort grattis! Vad blir det speciella datumet? Hjärta

Skönt att de har koll och tycker allt ser bra ut! Och så lustigt att vår är 2% större men knappt har fostervatten, det hade tyvärr inte ökats nu sist så även om jag själv också utgått ifrån statistik i överlevnad och så verkar det inte vara helt applicerbart i vår 1%-situation. Men jag är så pass positiv att jag vet att jag klarar vad som än kommer vilket känns betryggande Solig

• Zaro
    Svarar dig här Noelani om sparkar - trots livmoder som först var vid slidan och nu i framvägg och pölar till fostervatten har jag hela tiden känt sparkar väldigt tydligt och mycket! Antar att det är individuellt för många andra med livmoder i framvägg verkar inte känna så mycket. Finns väl många faktorer. Tex galenpannor till barn Drömmer
  • Vickan31

Åååh men tack fina ni för alla era gulliga ord om min mage! Hjärta Blir så glad för all pepp och att ni säger att ni tycker att den är fin när jag som sagt fått så många kommentarer som att den skulle vara ovanligt stor för vecka 22 eller något. Är bara så glada att magen och vår efterlängtade lilla dotter däri verkar växa och att jag börjar känna lite mer av vad jag tror är lilltjejens rörelser. Njuter mycket mer av graviditeten nu än någonsin tidigare, mycket tror jag på grund av de positiva beskeden på RUL och som sagt att det känns och syns mer att jag är gravid nu. Så fint att få följas åt, spännande tider nu framöver här i gruppen!

Humlaaan: Tack för att du delar med dig om kommentarer du fått om din mage, folk kan vara så okänsliga och deras ord kan verkligen såra mer än de tror. Men nu är du snart inte gravid längre, för snart får ni träffa eran efterlängtade bebis!! Hjärta Så otroligt häftigt, hoppas att allt ska gå bra och jag ser fram emot att få önska den lilla ett varmt välkommen till världen snart. Vilken dag den här veckan är det planerat?

Orkidé8181: Det låter som en helt perfekt liten pojke ni har fått, och din mage var ju så otroligt fin! Hjärta Hoppas att ni mår fortsatt bra nu när ni får lära känna efterlängtade lillebror och vänja er vid en ny vardag med tre barn. Intressant att läsa om vilken smärtlindring du hade, och väldigt fascinerande det din mamma räknade ut att du nu har fött 3 barn på totalt 5 timmar och 15 min, wow! Skrattande

Noelani: Nej men gud vad underbar du är, tack för dina fina ord om mig och magen! Hjärta Och så himla roligt skrivet om att du tycker att du själv har mage som en ölgubbe, haha! Ja det är verkligen en djungel att välja barnvagn och alla andra inköp man ska göra till bebisen, men jag är övertygad om att ni kommer att hitta något bra, tror inte att det säljs dåliga barnvagnar idag Glad Så ledsen att höra att du haft det tungt nu med depressionen, hoppas att du får bra hjälp för det och att det ska kännas bättre när alla hormoner har lugnat ner sig lite. Blir så glad att höra att er lilla skatt mådde bra på senaste UL och att de har beviljat kejsarsnittet nu! Hjärta Fantastiskt när man känner att man möter personal som verkligen är empatiska och lyssnar. Tänk att i april är det dags, som vi alla längtar! 👏

Melsson: Ja det har varit kul att få läsa på lite mer om olika vagnar, även om min sambo gjort den mesta av researchen och till och med drömt mardrömmar om vagnar och babyskydd som sagt, haha 😂 Vi testade några olika vagnar, t.ex. som min syster och några kompisar har köpt, och fastnade för Emmaljunga NXT 310 som vi tror ska passa oss och vårt norrländska klimat Glad Så du hade ju helt rätt i att den serien skulle passa mig Flört Nämen tack, vad gulligt sagt om min mage! Hjärta Hur var det hos barnmorskan nu senast, var det mätning och hjärtljud på schemat?

Zaro: Så skönt att du känner så mycket och tydliga sparkar! Den lilla verkar ju må bra trots att fostervattnet inte har ökat, så jag tänker också att du ska vara positiv som du säger och att det här kommer att gå bra Hjärta

/Vickan, vecka 21+5

• Noelani

Zaro, tack fina du ❤️ Känner mig för första gången gravid på riktigt och njuter! En sån efterlängtad känsla och jag fattar att jag nog förträngt mkt pga rädslan för förlossningen. Igår gick jag bara runt och log för mig själv och tom min man blev extra glad när han såg mig så glad..  

Skönt att du känner fosterrörelser.. Jag tänker att då kommer du väl märka om de ändras och på så sätt kunna åka in o ev bli igångsatt om fostervattnet skulle bli för lågt ? Gissar nu men hoppas det finns någon rimlighet i det. Varför skulle inte statistiken vara applicerbar på er ? Är han påverkad på något sätt av allt eller ser det ändå okej ut förutom volymen? 

Vickan, 
    Känns så mkt bättre nu. Inte känt mig deppig sen beskedet om kejsarsnitt och längtar verkligen nu ❤️ Ja jag tror nog alla vagnar blir bra om man inte som er bor norrut o behöver tänka även på det..  

Ja april... helt galet kort tid kvar egentligen 😅

• Vickan31
    Noelani skrev 2024-02-13 16:08:56 följande:

Vickan, 
    Känns så mkt bättre nu. Inte känt mig deppig sen beskedet om kejsarsnitt och längtar verkligen nu ❤️ Ja jag tror nog alla vagnar blir bra om man inte som er bor norrut o behöver tänka även på det..  

Så glad att höra det, och vad fint att det märks utåt hur glad du är nu efter det här beskedet 🥰 Förstår att du längtar, och våren brukar ju gått rätt snabbt: om bara två veckor är det mars, sen blir det påsk i slutet av mars och därefter är det redan april, så spännande! Hjärta
  • Zaro
    Noelani skrev 2024-02-13 16:08:56 följande:

Zaro, tack fina du ❤️ Känner mig för första gången gravid på riktigt och njuter! En sån efterlängtad känsla och jag fattar att jag nog förträngt mkt pga rädslan för förlossningen. Igår gick jag bara runt och log för mig själv och tom min man blev extra glad när han såg mig så glad..  

Skönt att du känner fosterrörelser.. Jag tänker att då kommer du väl märka om de ändras och på så sätt kunna åka in o ev bli igångsatt om fostervattnet skulle bli för lågt ? Gissar nu men hoppas det finns någon rimlighet i det. Varför skulle inte statistiken vara applicerbar på er ? Är han påverkad på något sätt av allt eller ser det ändå okej ut förutom volymen? 

Vickan, 

Så skönt att kunna känna sig glad i graviditeten också! Kanske ett datum gör att man kan slappna av lite mer. Det blir något att hålla fast i och så vet du att du inte behöver vara gravid i typ 42 veckor och inte veta hur det kommer ske.

Man vet inte riktigt varför det blivit som det blivit sa de för några dagar sen eller hur han är påverkad, de får fortsätta kolla det de kan och undersöka mer när han kommit ut. Men jag har fått vissa instruktioner om när jag ska åka in och det kan bli förlossning närsom, imorgon eller i vecka 42. Så det gäller att vara chill och ta det som det kommer Solig
Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF