• ivf90

Vi som till slut blev gravida med IVF

Jag tänkte att det kan vara på plats med en tråd för oss som har blivit gravida med IVF så att inte IVF-trådarna svämmas över av gravidinnehåll. Här kan vi följas åt och diskutera allt graviditetsrelaterat såsom oro, ultraljudsundersökningar, tankar, händelser osv. 

En presentation av alla som vill skriva i tråden skulle passa fint tycker jag. Skriv hur mycket eller lite ni vill.

Ålder: 33 
    Vecka nu: 12+6 
    Kommande ultraljudsundersökningar: RUL 29/1 
    Tid med ofrivillig barnlösthet: 2 år 

Bakgrunden till min ofrivilliga barnlöshet:

Jag har länge inte vetat om jag vill ha barn öht och bestämde mig för att göra abort när jag var 28 samt 29 och blev oplanerat gravid med min kille (som jag fortfarande är ihop med). Men båda gångerna hann det sluta i tidigt missfall. Där och då väcktes en lite oro för att det fanns en risk för att jag skulle vara en sån som visserligen blev gravid lätt men då sen fick missfall.

När jag fyllde 31 fylldes jag av en stark önskan om att få barn. Min kille var med på tåget och vi började försöka. Jag blev gravid direkt i september 2021. Men testen var supersvaga och jag började blöda ut mitt tredje tidiga missfall efter några dagars lycka. 

Vi var inte överdrivet nedslagna eftersom det ändå hade hänt något på försöket. Men följande försök var inte lika lyckosamma. Vi var nitiska med ägglossningstester, men varje månad blev ändå en besvikelse. Till slut var vi uppe i ett år av negativa resultat och vi sökte då hjälp direkt. 

I november 2022 påbörjade vi vår fertilitetsutredning. I mars 2023 var den äntligen klar och vi fick diagnosen oförklarad infertilitet. Efter ytterligare någon månad fick vi vår regionsfinansierade IVF-remiss godkänd och vi fick komma till Livio och påbörja sprutor i maj 2023. Vid äggplocket fick vi ut 12 ägg och alla 12 befruktades! En 3-dagars sattes in och hela 5 stycken ytterligare utvecklades till fina blastocyster till frysen. Flera dagar innan min testdag började jag blöda kraftigt och det blev ännu en besvikelse. Det kändes otroligt tufft att behöva ta en lång paus över sommaren. 

När augusti kom missmatchade min ägglossning öppningen för kliniken med några dagar och det blev ytterligare en missad cykel. Cykeln därefter fick jag besked på ultraljudet inför insättningen att jag måste ha ägglossat en dag efter mensen och att vi hade missat chansen och behövde vänta en cykel till. 

Hur jag blev gravid: 

I början på oktober 2023 blev det äntligen dags för min första FET (och andra överföring). Redan två dagar efter överföringen fick jag innan mens-känningar och en rosa flytning, och jag var övertygad om att det var något fel med min cykel igen. Men det skulle visa sig vara en nidblödning! Mensen kom aldrig och när jag testade mig på RD11 fick jag ett knappt synbart streck. 

Hur jag har mått så här långt:
    De första veckorna trodde jag att jag höll på att bli galen på riktigt. Mina svaga positiva test gjorde mig övertygad om att det skulle bli ett fjärde tidigt missfall. Jag hade noll symtom och varje dag var som att leva i ett ångestmoln. 

Vi bokade in ett tidigt ultraljud i vecka 6+6 och då kunde ett hjärtljud konstateras. Men embryot mätte bara 6+2, vilket gjorde mig övertygad om att den skulle dö inom kort. På IVF-klinikens ultraljud i vecka 7+6 var embryot återigen 3-4 dagar för litet, men det hade vuxit 1 mm/dag och hjärtat slog fortfarande. Jag hade inga ömma bröst, inget illamående, men ett oändligt sömnbehov. 

I vecka 9-10 kände jag mig plötsligt piggare och hade därmed inga symtom alls. Vi bokade in ytterligare ett privat ultraljud eftersom jag var övertygad om missfall. Men i 9+5 fick vi se ett litet foster som hade vuxit som det skulle med en stabil hjärtrytm. Efter det vågade jag ändå börja slappna av lite. Och helt plötsligt kom illamåendet och jag började spy varannan dag ungefär. Men de fysiska gravidsymtomen lättade min ångest, så det gjorde mig ärligt inte så mycket. 

Inför KUB blev jag dock otroligt nervös igen. Jag var så rädd att det skulle ha dött, men allt såg ut precis som det skulle i vecka 12+4. Även om allt forftarande känns extremt overkligt så har jag ändå vågat börja tro på att det här faktiskt ska ske nu! 

Ser fram emot att läsa era andra presentationer!

• Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF
  • Clemmentina

@vickan31 Jag mår helt okej nu! Börjar bli tung och trött men så är det ju bara 10-11 veckor kvar till bf. Tycker äntligen att illamåendet börjar ge dig också. Hur mår du? :) Vilken vecka är du i? 

• Orkidé8181

Hej allihop 😊

Tack för gratulationerna ❤️

ska försöka att ge er en förlossningsberättelse som inte är alltför lång 😊

Jobbade som vanligt i fredags, låg i sängen vid 16.30 och vilade, tänkte städa å fixa efter att ha stängt ner jobb, helt plötsligt knäpper det bara till och det blir helt blött, trots att jag aldrig varit med om att vattnet går så var det ingen tvekan.
    gick till toan och bytte om? sedan kom det 2 vändor till, inte lika mycket vatten men sipprande och ibland med lite klumpar ( slempropp antar jag fast jag aldrig varit med om den heller ).

jag ringde förlossningen som ville vi skulle avvakta 2 timmar för att se om värkar kommit igång, kände ingenting.

då var klockab ca 16.40 och min sambo tog en taxi hem.
    tingde förlossningen igen kl 18.40 och vi fick en tid för kontroll kl 20.

kom in kl 20, allt lugnt, var öppen 3 cm, bebis och jag mådde bra, de ville att vi skulle ta en promenad på 30-45 min för att se om något kom igång annars skulle de skicka hem oss.

vi var ute 15 min sedan fick jag ont både pga att gå men också ont och sammandragningar som jag ändå haft senaste tiden.

gick in, de vågade ändå inte skicka hem eftersom  har 2 snabba förlossningar i min historik.

Kl 22.00 får vi ändå 1 rum på förlossningen och blir inskrivna då kvällspersonalen kommer.

värkarna blir starkare men ändå inte tätare.
    tillslut får jag lustgas, vet inte vad klockan är, men får en tens också efter det eftersom jag skrivit det som önskemål.

jag har ju ingen tidsuppfattning här, men vi blir inskrivna km 22 och 23.52 är han ute och allt klart 😊

fick sys med 3 stygn, men var nog mer kosmetiskt om jag förstod det rätt? gick bra, sved lite av bedövningen, sen fick jag någon spruta så livmodern skyller dra ihop sig?

fock 1 rum på BB vid 3, lpg mest och väntade på läkaren igår fm, fick gå vid 13 eftersom allt gått bra och bra?
    ska tillbaka snart nu idag bara för att mäta värden för ev gulso, men han låg bra igår när vi åkte hem men de ville ha koll eftersom ett av mina tidigare varit lite gul 😊

fråga gärna om ni har frågor 😊

• Vickan31
    Orkidé8181 skrev 2024-02-03 12:35:22 följande:

Hej,

våran lilla kille bestämde sig för att komma ut igår? 
    efter 2 timmar på förlossningen så är han äntligen
    här 🥰

Ååh stort grattis Orkidé, så häftigt att nu är han äntligen här!! 🥰 Tack för förlossningsberättelsen också, det verkar ha gått snabbt den här gången med men jag är så glad att höra att det gick bra och jag hoppas att ni mår fint idag Hjärta STORT grattis igen och välkommen till er nya lilla familjemedlem! 💕 
  • Vickan31
    Clemmentina skrev 2024-02-04 10:27:40 följande:

@vickan31 Jag mår helt okej nu! Börjar bli tung och trött men så är det ju bara 10-11 veckor kvar till bf. Tycker äntligen att illamåendet börjar ge dig också. Hur mår du? :) Vilken vecka är du i? 

Ååh du har verkligen fått tampas med illamåendet länge, hoppas verkligen att det börjar ge med sig nu Hjärta Tänk att det bara är ungefär tio veckor kvar nu, så häftigt! Glad Jag mår bra tack, lite foglossning som spökar men annars ska jag verkligen inte klaga 😁 Jag är i vecka 21 nu, känns overkligt att vara halvvägs! 
  • Vickan31
    ivf90 skrev 2024-01-31 09:24:05 följande:

Vickan: vill bara återigen säga grattis till dig!! Så skönt att RUL nu är avklarat. Så otroligt spännande med rörelser också! Men segt med foglossning såklart, hoppas att det inte blir värre. Har ni några förberedelser framför er nu när RUL är klart? Inköp osv? 

Tack fina du, det är verkligen en milstolpe och en lättnad att allt såg bra ut på RUL för både dig och mig 🥰 Ja det är lite segt med foglossning, men med övningarna från sjukgymnasten och foglossningsbälte ska det förhoppningsvis vara överkomligt. Ja det känns så kul att nu vågar vi äntligen göra första inköpen till bebisen Glad Vi har köpt en babysitter och amningskudde, men spanar för fullt på barnvagn, babyskydd, skötbord med mera, men det är ju fortfarande gott om tid tänker jag Glad Har ni börjat inhandla och förbereda för bebisens ankomst? Och hur mår du nu? Hjärta Hade du börjat känna rörelser eller hur var det? Min moderkaka är i framvägg så det är väldigt sparsamt med det tyvärr, men jag hoppas att det kommer att kännas tydligare snart. 
  • Zaro
    Vickan31 skrev 2024-02-05 10:53:53 följande:
    Tack fina du, det är verkligen en milstolpe och en lättnad att allt såg bra ut på RUL för både dig och mig 🥰 Ja det är lite segt med foglossning, men med övningarna från sjukgymnasten och foglossningsbälte ska det förhoppningsvis vara överkomligt. Ja det känns så kul att nu vågar vi äntligen göra första inköpen till bebisen Glad Vi har köpt en babysitter och amningskudde, men spanar för fullt på barnvagn, babyskydd, skötbord med mera, men det är ju fortfarande gott om tid tänker jag Glad Har ni börjat inhandla och förbereda för bebisens ankomst? Och hur mår du nu? Hjärta Hade du börjat känna rörelser eller hur var det? Min moderkaka är i framvägg så det är väldigt sparsamt med det tyvärr, men jag hoppas att det kommer att kännas tydligare snart. 
    Apropå framvägg känner jag min bebis jättetydligt nu igen ändå, vet du om moderkakan kan flytta på sig ytterligare? Annars är det nog en galning i magen. Om du är i vecka 21 tror jag också du kommer känna mer med tiden, tror det är först i vecka 25 man ska känna rörelser varje dag. Jag är i vecka 26 nu.
  • Vickan31
    Zaro skrev 2024-02-05 12:29:56 följande:
    Apropå framvägg känner jag min bebis jättetydligt nu igen ändå, vet du om moderkakan kan flytta på sig ytterligare? Annars är det nog en galning i magen. Om du är i vecka 21 tror jag också du kommer känna mer med tiden, tror det är först i vecka 25 man ska känna rörelser varje dag. Jag är i vecka 26 nu.
    Ahaa, vad intressant! Jag har läst någonstans att moderkakan kan flytta sig när livmodern växer ja, men jag är lite osäker på om det bara är att den kan flytta sig uppåt eller om det också är att den kan flytta sig från framvägg och bakåt så att man därför känner rörelserna mer. Men så härligt att du känner rörelserna så tydligt nu! 😃 Så himla fint att du kommit så långt som till vecka 26 nu, då händer det säkert jättemycket där inne, och tack för att du lugnar mig med när man ska börja känna rörelser varje dag 🥰 Hur mår du nu?
  • Melsson

@Orkide GRATTIS <3 Wow helt otroligt att din lilla baby är här nu! Hur gjorde du med smärtlindring om allt gick så fort? Hinner man med något sådant då? Hoppas ni är hemma från BB och njuter i fulla muggar nu! Hur har det gått med storasyskonen? Är dom glada? 

@Zaro Det där med vikt och mage tror jag är väldigt olika, jag har gått upp 4 kg men fick typ panik för det kändes så mkt (är vi 23+5) och magen är rätt så liten men är inte platt längre utan började växa ganska rejält för typ 2 v sen, kunde ha mina vanliga byxor fram till första dagen i v 23 men sen dess har jag behövt ha gravidbyxor som inte klämmer åt i magen! Och min navel ser typ precis likadan ut fortfarande, magen är lite mer nere än så länge men den har börjat röra sig uppåt! Ska försöka få till någon bild någon dag :P 

@Vickan åh så kul att ni börjat handla, det är ju sååå mycket man måste fixa så man blir ju helt matt haha! Angående fosterrörelser så kom det första gången i v 20, och nu känns det mycket varje dag (i början kände jag kanske varannan var tredje dag) men sedan 1-2 v tillbaka känner jag henne flera ggr/dag, hon har till och med väckt mig på natten med sina sparkar :P Jag har också moderkakan i framvägg så håll ut, det kommer snart snart ska du se <3

• Zaro

Vickan: så mycket att hålla koll på, man undrar ju om man verkligen är kvinna, så dålig koll man har Skrattande Ja, lugn bara lugn, det kommer gå jättebra! Jag mår bra även om virusen inte riktigt släpper taget om mig, men så är det ju för många nu. Fokuserar mycket på jobb och socialt umgänge. Hur mår du?

Melsson: skönt att höra, det låter ju lite likt! Blir spännande att höra vad du får för sf mått, 23 var tydligen medel. Vore också jättekul att få se en bild! Hjärta

• Melsson
    Zaro skrev 2024-02-05 14:49:18 följande:

Vickan: så mycket att hålla koll på, man undrar ju om man verkligen är kvinna, så dålig koll man har Skrattande Ja, lugn bara lugn, det kommer gå jättebra! Jag mår bra även om virusen inte riktigt släpper taget om mig, men så är det ju för många nu. Fokuserar mycket på jobb och socialt umgänge. Hur mår du?

Melsson: skönt att höra, det låter ju lite likt! Blir spännande att höra vad du får för sf mått, 23 var tydligen medel. Vore också jättekul att få se en bild! Hjärta

Ska se om jag lyckas klistra in en bild här nedan. Den vänstra bilden är typ 2.5 v sen och den högra tog jag nyss inne på toaletten på jobbet haha! Går in i v 25 imorgon ! Så magen har växt snabbt på kort tid men ser inte riktigt gravid ut än utan mer lite smårund ut bara haha. Hur mäter man SF mått? har börjat känna mig extremt trött sista tiden med så tror mina järnvärden droppat lite tyvärr :/

är ju sjukt kul att se magbilder så lägg gärna ut alla, gick att täcka ansiktet med lite fin målning haha! 

Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF