• ivf90

Vi som till slut blev gravida med IVF

Jag tänkte att det kan vara på plats med en tråd för oss som har blivit gravida med IVF så att inte IVF-trådarna svämmas över av gravidinnehåll. Här kan vi följas åt och diskutera allt graviditetsrelaterat såsom oro, ultraljudsundersökningar, tankar, händelser osv. 

En presentation av alla som vill skriva i tråden skulle passa fint tycker jag. Skriv hur mycket eller lite ni vill.

Ålder: 33 
    Vecka nu: 12+6 
    Kommande ultraljudsundersökningar: RUL 29/1 
    Tid med ofrivillig barnlösthet: 2 år 

Bakgrunden till min ofrivilliga barnlöshet:

Jag har länge inte vetat om jag vill ha barn öht och bestämde mig för att göra abort när jag var 28 samt 29 och blev oplanerat gravid med min kille (som jag fortfarande är ihop med). Men båda gångerna hann det sluta i tidigt missfall. Där och då väcktes en lite oro för att det fanns en risk för att jag skulle vara en sån som visserligen blev gravid lätt men då sen fick missfall.

När jag fyllde 31 fylldes jag av en stark önskan om att få barn. Min kille var med på tåget och vi började försöka. Jag blev gravid direkt i september 2021. Men testen var supersvaga och jag började blöda ut mitt tredje tidiga missfall efter några dagars lycka. 

Vi var inte överdrivet nedslagna eftersom det ändå hade hänt något på försöket. Men följande försök var inte lika lyckosamma. Vi var nitiska med ägglossningstester, men varje månad blev ändå en besvikelse. Till slut var vi uppe i ett år av negativa resultat och vi sökte då hjälp direkt. 

I november 2022 påbörjade vi vår fertilitetsutredning. I mars 2023 var den äntligen klar och vi fick diagnosen oförklarad infertilitet. Efter ytterligare någon månad fick vi vår regionsfinansierade IVF-remiss godkänd och vi fick komma till Livio och påbörja sprutor i maj 2023. Vid äggplocket fick vi ut 12 ägg och alla 12 befruktades! En 3-dagars sattes in och hela 5 stycken ytterligare utvecklades till fina blastocyster till frysen. Flera dagar innan min testdag började jag blöda kraftigt och det blev ännu en besvikelse. Det kändes otroligt tufft att behöva ta en lång paus över sommaren. 

När augusti kom missmatchade min ägglossning öppningen för kliniken med några dagar och det blev ytterligare en missad cykel. Cykeln därefter fick jag besked på ultraljudet inför insättningen att jag måste ha ägglossat en dag efter mensen och att vi hade missat chansen och behövde vänta en cykel till. 

Hur jag blev gravid: 

I början på oktober 2023 blev det äntligen dags för min första FET (och andra överföring). Redan två dagar efter överföringen fick jag innan mens-känningar och en rosa flytning, och jag var övertygad om att det var något fel med min cykel igen. Men det skulle visa sig vara en nidblödning! Mensen kom aldrig och när jag testade mig på RD11 fick jag ett knappt synbart streck. 

Hur jag har mått så här långt:
    De första veckorna trodde jag att jag höll på att bli galen på riktigt. Mina svaga positiva test gjorde mig övertygad om att det skulle bli ett fjärde tidigt missfall. Jag hade noll symtom och varje dag var som att leva i ett ångestmoln. 

Vi bokade in ett tidigt ultraljud i vecka 6+6 och då kunde ett hjärtljud konstateras. Men embryot mätte bara 6+2, vilket gjorde mig övertygad om att den skulle dö inom kort. På IVF-klinikens ultraljud i vecka 7+6 var embryot återigen 3-4 dagar för litet, men det hade vuxit 1 mm/dag och hjärtat slog fortfarande. Jag hade inga ömma bröst, inget illamående, men ett oändligt sömnbehov. 

I vecka 9-10 kände jag mig plötsligt piggare och hade därmed inga symtom alls. Vi bokade in ytterligare ett privat ultraljud eftersom jag var övertygad om missfall. Men i 9+5 fick vi se ett litet foster som hade vuxit som det skulle med en stabil hjärtrytm. Efter det vågade jag ändå börja slappna av lite. Och helt plötsligt kom illamåendet och jag började spy varannan dag ungefär. Men de fysiska gravidsymtomen lättade min ångest, så det gjorde mig ärligt inte så mycket. 

Inför KUB blev jag dock otroligt nervös igen. Jag var så rädd att det skulle ha dött, men allt såg ut precis som det skulle i vecka 12+4. Även om allt forftarande känns extremt overkligt så har jag ändå vågat börja tro på att det här faktiskt ska ske nu! 

Ser fram emot att läsa era andra presentationer!

• Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF
  • grimaserar
    Orkidé8181 skrev 2024-02-03 12:35:22 följande:

Hej,

våran lilla kille bestämde sig för att komma ut igår? 
    efter 2 timmar på förlossningen så är han äntligen
    här 🥰

Så fint! Stort grattis, hoppas att ni båda mår bra {#emotions_dlg.flower}
  • Noelani

Åh wow Orkidé8181 😍😍 Grattis!! Mår ni alla bra? 

Jag är snart i v 29. Och nu sparkas det livligt varje dag. Moderkakan kan absolut flytta sig och gör det när livmodern växer. Min låg också i framvägg och jag kände inget alla då. Nu har den flyttat sig rejält (syntes även på ul) och jag känner allt, alldeles för väl haha

Det är nog dags snart för oss atr köpa vagn och sånt. Ev kejsarsnitt så då är det ju dags om ca 10 veckor... helt sjukt.. känns som det var v 10 nyss och samtidigt går tiden så långsamt. Längtar så mkt till att få pussa på min lilla son ❤️🙏

• Orkidé8181
    Orkidé8181 skrev 2024-02-04 13:11:04 följande:

Hej allihop 😊

Tack för gratulationerna ❤️

ska försöka att ge er en förlossningsberättelse som inte är alltför lång 😊

Jobbade som vanligt i fredags, låg i sängen vid 16.30 och vilade, tänkte städa å fixa efter att ha stängt ner jobb, helt plötsligt knäpper det bara till och det blir helt blött, trots att jag aldrig varit med om att vattnet går så var det ingen tvekan.
    gick till toan och bytte om? sedan kom det 2 vändor till, inte lika mycket vatten men sipprande och ibland med lite klumpar ( slempropp antar jag fast jag aldrig varit med om den heller ).

jag ringde förlossningen som ville vi skulle avvakta 2 timmar för att se om värkar kommit igång, kände ingenting.

då var klockab ca 16.40 och min sambo tog en taxi hem.
    tingde förlossningen igen kl 18.40 och vi fick en tid för kontroll kl 20.

kom in kl 20, allt lugnt, var öppen 3 cm, bebis och jag mådde bra, de ville att vi skulle ta en promenad på 30-45 min för att se om något kom igång annars skulle de skicka hem oss.

vi var ute 15 min sedan fick jag ont både pga att gå men också ont och sammandragningar som jag ändå haft senaste tiden.

gick in, de vågade ändå inte skicka hem eftersom  har 2 snabba förlossningar i min historik.

Kl 22.00 får vi ändå 1 rum på förlossningen och blir inskrivna då kvällspersonalen kommer.

värkarna blir starkare men ändå inte tätare.
    tillslut får jag lustgas, vet inte vad klockan är, men får en tens också efter det eftersom jag skrivit det som önskemål.

jag har ju ingen tidsuppfattning här, men vi blir inskrivna km 22 och 23.52 är han ute och allt klart 😊

fick sys med 3 stygn, men var nog mer kosmetiskt om jag förstod det rätt? gick bra, sved lite av bedövningen, sen fick jag någon spruta så livmodern skyller dra ihop sig?

fock 1 rum på BB vid 3, lpg mest och väntade på läkaren igår fm, fick gå vid 13 eftersom allt gått bra och bra?
    ska tillbaka snart nu idag bara för att mäta värden för ev gulso, men han låg bra igår när vi åkte hem men de ville ha koll eftersom ett av mina tidigare varit lite gul 😊

fråga gärna om ni har frågor 😊

citerar mitt eget inlägg och svarar här som tillägg? 

vad gäller smärtlindring så blev det samma som med mina 2 andra, TENS och lustgas.

jag måste ändå säga att den massage som BM gjorde, eller studenten gjorde ( hade en BM och ensfyrens ) var nog det som avladtade mest.
    hade en student med på min första förlossning också?
    de är så goa och engagerade ❤️

vi mår bra allihop, men han föddes i v 37+3 så vi hade kanske trott minst 1 vecka till iallafall 😅
    men nu blev det inte så 😅

har gått lite segt med amningen så har varit tillbaka varje dag sedan vi kom hem i lördags, men nu idag kom den äntligen igång och det har blivit lite lugnare 😊
    men tror jag fortfarande går på lite hormoner och känner mig inte speciellt trött som tur var 😊
  • Vickan31
    Melsson skrev 2024-02-05 14:20:45 följande:

@Vickan åh så kul att ni börjat handla, det är ju sååå mycket man måste fixa så man blir ju helt matt haha! Angående fosterrörelser så kom det första gången i v 20, och nu känns det mycket varje dag (i början kände jag kanske varannan var tredje dag) men sedan 1-2 v tillbaka känner jag henne flera ggr/dag, hon har till och med väckt mig på natten med sina sparkar :P Jag har också moderkakan i framvägg så håll ut, det kommer snart snart ska du se <3

Melsson: Haha ja jag håller verkligen med, är så glad att sambon är så intresserad och läst på om barnvagn, babyskydd med mera, så nu är det faktiskt beställt igår! Glad Tack för att du säger så, jag tror ju att jag har börjat känna och går in i vecka 22 idag så det borde bli tydligare och oftare snart trots moderkaka i framvägg, alltid ska jag noja över något, haha 😅 Vad roligt att du delar med dig av magbilder, jag tycker att din är superfin och så häftigt att se skillnaden nu på bara några veckor! Hjärta Tråkigt med tröttheten bara, har du tid hos barnmorska snart för att kolla upp järnvärdet? Jag skickar en magbild också strax 😉
    Zaro skrev 2024-02-05 14:49:18 följande:

Vickan: så mycket att hålla koll på, man undrar ju om man verkligen är kvinna, så dålig koll man har Skrattande Ja, lugn bara lugn, det kommer gå jättebra! Jag mår bra även om virusen inte riktigt släpper taget om mig, men så är det ju för många nu. Fokuserar mycket på jobb och socialt umgänge. Hur mår du?

Zaro: Ja men eller hur, haha! Skrattande Tack för stödet fina du Hjärta Usch vad jobbigt att du fortsatt drabbas av virus, men precis som du säger är det ju så för många just nu tyvärr. Toppen att ha sådana saker att fokusera på så att tiden går lite snabbare. Vilken vecka är du i nu? Glad
    Noelani skrev 2024-02-07 21:00:02 följande:

Jag är snart i v 29. Och nu sparkas det livligt varje dag. Moderkakan kan absolut flytta sig och gör det när livmodern växer. Min låg också i framvägg och jag kände inget alla då. Nu har den flyttat sig rejält (syntes även på ul) och jag känner allt, alldeles för väl haha

Det är nog dags snart för oss atr köpa vagn och sånt. Ev kejsarsnitt så då är det ju dags om ca 10 veckor... helt sjukt.. känns som det var v 10 nyss och samtidigt går tiden så långsamt. Längtar så mkt till att få pussa på min lilla son ❤️🙏

Noelani: Ååh det låter som att det är full fart där inne, och tänk att det bara är ungefär 10 veckor kvar nu, så snabbt tiden har gått på ett sätt! Hjärta Har ni hittat någon vagn ni vill ha? Ååh vad fint skrivet, det är verkligen en dag att längta till! 😍
    Orkidé8181 skrev 2024-02-07 22:13:45 följande:

vad gäller smärtlindring så blev det samma som med mina 2 andra, TENS och lustgas.

jag måste ändå säga att den massage som BM gjorde, eller studenten gjorde ( hade en BM och ensfyrens ) var nog det som avladtade mest.

vi mår bra allihop, men han föddes i v 37+3 så vi hade kanske trott minst 1 vecka till iallafall 😅

har gått lite segt med amningen så har varit tillbaka varje dag sedan vi kom hem i lördags, men nu idag kom den äntligen igång och det har blivit lite lugnare 😊
    men tror jag fortfarande går på lite hormoner och känner mig inte speciellt trött som tur var 😊
    Orkidé8181: Vad roligt att du haft studenter med dig vid två förlossningar nu, speciellt eftersom de verkar ha gjort bra saker Glad Ååh ja han kom lite tidigare än beräknat då kan man säga, men så fint att höra att ni mår bra! Hjärta Glad att höra att det går bättre med amningen nu, och så häftig kroppen är ändå med alla hormoner som kickar in! Skrattande

• Vickan31

Här kommer en bild på min mage, har fått rätt många kommentarer om att den är stor, att jag "blivit tjock snabbt", att det verkar bli en stor bebis osv, men jag tycker att den är fin och har längtat efter den här magen och hon som ligger där i så många år nu Hjärta

P. S. Ursäkta den fula röda markeringen och att det ser ut som att jag bara har en arm 😅

Vecka 21+0 idag:

• Zaro
    Vickan31 skrev 2024-02-08 09:08:02 följande:

Här kommer en bild på min mage, har fått rätt många kommentarer om att den är stor, att jag "blivit tjock snabbt", att det verkar bli en stor bebis osv, men jag tycker att den är fin och har längtat efter den här magen och hon som ligger där i så många år nu Hjärta

P. S. Ursäkta den fula röda markeringen och att det ser ut som att jag bara har en arm 😅

Vecka 21+0 idag:

Men wow! Det var nog bland den finaste gravidmagen jag sett! Goals Hjärta
  • Vickan31
    Zaro skrev 2024-02-08 09:57:41 följande:
    Men wow! Det var nog bland den finaste gravidmagen jag sett! Goals Hjärta
    Nämen gud vad glad jag blev nu, TACK fina du för de otroligt värmande orden! 😍💕
  • Humlaaan

Vilka fina magar <3 spelar ingen roll storlek eller form, allt är fint! håller med om Vickan31s mage! SNYGG!

Helt sjukt det där med kommentarer på magar alltså. Jag har fått allt från att oj vad liten till är du säker på att det inte är tvillingar...
    Vilket verkligen kan såra då jag själv vet att min son ligger på -25% i tillväxt. Man borde tänka mer på vad man säger...

Härligt att läsa alla uppdateringar här inne, Grattis Orkide8181 till ert barn, vad underbart! 

Zaro, så coolt att följa er resa och hur ni kämpar och hur positiv du är, det gör allt! 

Noelani, så häftigt att det snart är er tur alltså! :) Hur mår du? 

Jag blir troligen igångsatt nästa vecka, då är jag i 37+0, lite läskigt att sätta ett datum sådär bara ;)

• Zaro
    Humlaaan skrev 2024-02-08 11:50:37 följande:

Vilka fina magar <3 spelar ingen roll storlek eller form, allt är fint! håller med om Vickan31s mage! SNYGG!

Helt sjukt det där med kommentarer på magar alltså. Jag har fått allt från att oj vad liten till är du säker på att det inte är tvillingar...
    Vilket verkligen kan såra då jag själv vet att min son ligger på -25% i tillväxt. Man borde tänka mer på vad man säger...

Härligt att läsa alla uppdateringar här inne, Grattis Orkide8181 till ert barn, vad underbart! 

Zaro, så coolt att följa er resa och hur ni kämpar och hur positiv du är, det gör allt! 

Noelani, så häftigt att det snart är er tur alltså! :) Hur mår du? 

Jag blir troligen igångsatt nästa vecka, då är jag i 37+0, lite läskigt att sätta ett datum sådär bara ;)

Men åh! Först Orkidé och snart du! Uppdatera mig, varför blir du igångsatt nästa vecka? Blir jättespännande att följa dig! Hjärta
  • Orkidé8181
    Vickan31 skrev 2024-02-08 08:59:53 följande:
    Melsson: Haha ja jag håller verkligen med, är så glad att sambon är så intresserad och läst på om barnvagn, babyskydd med mera, så nu är det faktiskt beställt igår! Glad Tack för att du säger så, jag tror ju att jag har börjat känna och går in i vecka 22 idag så det borde bli tydligare och oftare snart trots moderkaka i framvägg, alltid ska jag noja över något, haha 😅 Vad roligt att du delar med dig av magbilder, jag tycker att din är superfin och så häftigt att se skillnaden nu på bara några veckor! Hjärta Tråkigt med tröttheten bara, har du tid hos barnmorska snart för att kolla upp järnvärdet? Jag skickar en magbild också strax 😉
    Zaro skrev 2024-02-05 14:49:18 följande:

Vickan: så mycket att hålla koll på, man undrar ju om man verkligen är kvinna, så dålig koll man har Skrattande Ja, lugn bara lugn, det kommer gå jättebra! Jag mår bra även om virusen inte riktigt släpper taget om mig, men så är det ju för många nu. Fokuserar mycket på jobb och socialt umgänge. Hur mår du?

Zaro: Ja men eller hur, haha! Skrattande Tack för stödet fina du Hjärta Usch vad jobbigt att du fortsatt drabbas av virus, men precis som du säger är det ju så för många just nu tyvärr. Toppen att ha sådana saker att fokusera på så att tiden går lite snabbare. Vilken vecka är du i nu? GladNoelani: Ååh det låter som att det är full fart där inne, och tänk att det bara är ungefär 10 veckor kvar nu, så snabbt tiden har gått på ett sätt! Hjärta Har ni hittat någon vagn ni vill ha? Ååh vad fint skrivet, det är verkligen en dag att längta till! 😍
    Orkidé8181 skrev 2024-02-07 22:13:45 följande:

Orkidé8181: Vad roligt att du haft studenter med dig vid två förlossningar nu, speciellt eftersom de verkar ha gjort bra saker Glad Ååh ja han kom lite tidigare än beräknat då kan man säga, men så fint att höra att ni mår bra! Hjärta Glad att höra att det går bättre med amningen nu, och så häftig kroppen är ändå med alla hormoner som kickar in! Skrattande

Jag upplever att studenterna är väldigt engagerade, har bara positiva upplevelser 😊

han vägde 3099 g och var 50 cm så är rätt glad att han kom nu och inte om 2 v 😂
Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF