• Anonym (Såledsen)

Förlorad son

Min yngste son har två barn vilka jag inte träffat på ett och ett halvt år. När barnen föddes var barnens mormor med på förlossningarna och jag fick inte ens veta när de väntade sitt andra barn. Fick reda på det av en slump när jag stötte ihop med min svärdotter och såg hennes mage och jag grattade henne då.

Min son och svärdottern hade en bra kontakt med mig innan de flyttade hemifrån tills dom fick barn. Men efter första barnet gled han/dom bort från mig mer och mer. Barnens mormor och övriga kvinnliga släkt har styrt och ställt med allt och jag har inte haft en chans att komma in där. Min son dansar efter deras pipa hela tiden och fattar inte hur otroligt ledsen jag är. Mina barnbarn tycker om mig. Det vet jag.

Det är som att bara för att jag är farmor räknas inte jag. Det är bara mormor som räknas. Ingen bryr sig hur mycket jag än försöker förklara. De blir bara arga när jag talar om hur ledsen jag är. Allt det här är helt sinnessjukt och jag är fruktansvärt besviken på min son och svärdotter. 

Barnen var dessutom inte planerade enligt mamman själv.

Jag är verkligen inte sugen på fler barnbarn och har ju aldrig varit den som tjatat om det heller. Hade dock aldrig trott att det skulle bli såhär. Jag träffar min partners barn och barnbarn och det är inga problem med det.

Jag känner mig fullständigt maktlös. Nån annan som upplever liknande?
  • Svar på tråden Förlorad son
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Såledsen) skrev 2023-12-12 12:41:13 följande:

Jag har pratat med professionella om detta, men tyvärr inte fått särskilt mycket hjälp. Har föreslagit min son att gå med mig och prata men han vill inte.

Min svärdotter har flera gånger sagt att barnen (de är två) inte var planerade. Ok - om inte det första var planerat, men även det andra?😳Hon sa också att barn brukar väl inte vara planerade?? Det är ju lite konstigt att resonera så. Och hon satt ju långt innan och var så fascinerad av dessa TV-program om unga mammor, teen-age-moms och som att barn är nåt slags leksaker man skaffar. Mina barn var högst önskade och planerade. De var inga ?olyckshändelser?. Sen har ju svärdottern fått otroligt mycket hjälp av sin mamma och släkten också. Varför skaffar man barn och iskallt räknar med att alla ska hjälpa till? Jag har iofs jättegärna velat hjälpa till men inte kunnat. Men när jag/vi fick barn var jag helt på det klara med att ta hand om barnen själv och förväntade mig inte hjälp med dom. 

Vissa undrar vad mitt ex har med allt att göra. Är det svårt att förstå att jag tycker det är mycket märkligt att mina barns pappa som svek oss och splittrade familjen, umgås med barnbarnen, men inte jag? Hur kan det vara svårt att förstå? Är det fint att vara otrogen mot sin kvinna som varit på väg att mista livet och gett en två barn och som mist båda föräldrarna på kort tid? Tycker ni att det är en fin, klok och kärleksfull handling? Hela mitt liv raserades och jag har mist otroligt mycket av mina barns liv. Absolut inget jag hade drömt om. Ändå klarade jag av situationen och har tagit hand om mina barn. Jag hade lika gärna kunnat vara död idag med tanke på hur fruktansvärt dåligt jag mådde efter allt som hände.

På frågan om jag tyckte om min svärdotter från början?Jag hade inget emot henne och vi pratade mycket med varandra. Hon var mycket hos mig när sonen bodde hemma. Hon skaffade hund och han var hos mig massor också och som jag var hundvakt åt en hel del.
    Allt förändrades när de fick barn. Hon/de försvann in i den släkten mer och mer och svärdotterns mamma blev som en extramamma åt barnbarnen, liksom svärdotterns pappa blev extrapappa. Han fick för övrigt barn nästan samtidigt med sin nya kvinna, som sin egen dotter. Så som ni kanske förstår så är det ganska rörigt.

Jag har föreslagit massor med gånger om vi kunde ses. Frågat vad de vill eller vad kan vi göra för att få bättre kontakt. Men ingen respons. Så är läget. 

Fast igen: även om ditt ex behandlade dig svinaktigt har det inget med hans relation till sina vuxna barn att göra. Det har heller inget med din relation till din son att göra. 

Och du måste sluta döma din svärdotter och hennes relation till sin familj. Att du inte fick/behövde någon hjälp med dina barn har inget att göra med hur mycket support hon får. Du låter mycket bitter och ältande. Och du verkar vilja att även din son ska straff alla andra för hur tufft du hade det. Det flyger inte, du måste ändra inställning om du vill ha en chans att rädda din relation till din son. 

• Anonym (Stackars stackars)

Jag har pratat med professionella om detta, men tyvärr inte fått särskilt mycket hjälp. Har föreslagit min son att gå med mig och prata men han vill inte.

Min svärdotter har flera gånger sagt att barnen (de är två) inte var planerade. Ok - om inte det första var planerat, men även det andra?😳Hon sa också att barn brukar väl inte vara planerade?? Det är ju lite konstigt att resonera så. Och hon satt ju långt innan och var så fascinerad av dessa TV-program om unga mammor, teen-age-moms och som att barn är nåt slags leksaker man skaffar. Mina barn var högst önskade och planerade. De var inga ?olyckshändelser?. Sen har ju svärdottern fått otroligt mycket hjälp av sin mamma och släkten också. Varför skaffar man barn och iskallt räknar med att alla ska hjälpa till? Jag har iofs jättegärna velat hjälpa till men inte kunnat. Men när jag/vi fick barn var jag helt på det klara med att ta hand om barnen själv och förväntade mig inte hjälp med dom. 

Vissa undrar vad mitt ex har med allt att göra. Är det svårt att förstå att jag tycker det är mycket märkligt att mina barns pappa som svek oss och splittrade familjen, umgås med barnbarnen, men inte jag? Hur kan det vara svårt att förstå? Är det fint att vara otrogen mot sin kvinna som varit på väg att mista livet och gett en två barn och som mist båda föräldrarna på kort tid? Tycker ni att det är en fin, klok och kärleksfull handling? Hela mitt liv raserades och jag har mist otroligt mycket av mina barns liv. Absolut inget jag hade drömt om. Ändå klarade jag av situationen och har tagit hand om mina barn. Jag hade lika gärna kunnat vara död idag med tanke på hur fruktansvärt dåligt jag mådde efter allt som hände.

På frågan om jag tyckte om min svärdotter från början?Jag hade inget emot henne och vi pratade mycket med varandra. Hon var mycket hos mig när sonen bodde hemma. Hon skaffade hund och han var hos mig massor också och som jag var hundvakt åt en hel del.
    Allt förändrades när de fick barn. Hon/de försvann in i den släkten mer och mer och svärdotterns mamma blev som en extramamma åt barnbarnen, liksom svärdotterns pappa blev extrapappa. Han fick för övrigt barn nästan samtidigt med sin nya kvinna, som sin egen dotter. Så som ni kanske förstår så är det ganska rörigt.

Jag har föreslagit massor med gånger om vi kunde ses. Frågat vad de vill eller vad kan vi göra för att få bättre kontakt. Men ingen respons. Så är läget. 

Mina båda barn var oplanerade, de är högt älskade och väl omhändertagna ändå. 

Sen måste du inse att dina barn har en egen relation till sin pappa. Du kan inte kräva att de ska ta avstånd från honom för att han lämnade dig för många många år sedan och du fortfarande inte kommit över det. Mina föräldrar skildes när jag var ca 20 (det är många år sedan, jag är över 50 nu). Min pappa dumpade mamma ganska brutalt för en annan kvinna. En sak jag älskar min mamma för var att trots att hon mådde jättedåligt (åka in flera gånger på psykakuten-dåligt) så pratade hon aldrig skit om pappa och hon sa till och med till mig och min bror att det som hänt mellan dem är mellan dem och inte mellan oss och vår pappa. Så beter sig en kärleksfull föräldrar som kan se bortom sina egna problem och till barnens bästa. Något säger mig att du inte riktigt betett sig likadant.

Terapi funkar, men man måste ju vilja ändras också.

• Jemp

Nu dömer du dem igen, för att de fått hjälp av hennes släkt. 

Inget av det du skriver är relevant. Förståeligt att du mådde dåligt av det då, men det rör inte din kontakt med dina barnbarn. Din son har inget med ditt ex otrohet att göra och har ingen skyldighet att ta ställning där. I regel hindrar heller inte kontakt med en mor/farförälder kontakt med de övriga. 

• molly50

Kan det vara så att du har försökt få din son att ta ställning mot ditt ex på något sätt?
    Jag kan förstå att du blev djupt sårad när det hände.
    Men att dra in sina barn i det hela är inte rätt väg att gå.
    Det kanske inte är så,men känslan man får är att du är bitter och dömande gentemot din svärdotter.
    Kanske skulle du behöva backa ett par steg och låta dem ta kontakten?
    Och kanske prova att gå till en annan kurator om du inte var nöjd med den du gick till?
  • Agda90

Och hur många år sedan är det din man lämnade dig? 1 eller 2? För så som du tar upp det skulle man kunna tro att det är väldigt färskt. Du har klart och tydligt inte kommit över det som har hänt! Och terapi har inte hjälpt för du har inte velat ta till dig de råd du har fått. 

Hur ofta har du pratat skit om ditt ex inför dina barn eller till dina barn? 

Jag ville inte ha min mamma i närheten av mig när jag skulle föda barn och definitivt inte svärmor heller. Men det är ju upp till den födande kvinnan vem som ska stötta och hjälpa, inget du kan påverka eller ens har rätt att ha en åsikt om!
    Eller tog du upp det för att du var bitter över att inte få ha varit med där själv?

Vi har våra barn till låns. Vad de väljer att göra som vuxna är deras beslut. Du har gjort bort någonstans på vägen, och det rejält eftersom din son vägrar ha kontakt med dig. Men istället för att försöka laga relationen försöker du pressa fram ett umgänge. Varför puschar du så?

Skriv ett brev istället där du är ödmjuk och inte dömer eller kastar skit på andra och fråga vad du har gjort för fel och hur du kan göra för att få en möjlighet att vara delaktig i din sons och hans familjs liv igen. För vill du ha en relation och ens få en möjlighet till att ha en så får du lära dig att backa undan, be om ursäkt och ta till dig det som sägs!
  • Anonym (Såledsen)

Jag har aldrig försökt påverka mina barn till att ta avstånd från deras pappa. De vet vad som hänt. Hade varit helt omöjligt att hemlighålla det. De visste att deras pappa träffat en ny, sin kollega. Hans ?nya? flyttade ju in direkt samma helg jag flyttade ut. Det var inte ok mot barnen. Allt gick glck för fort och det tycker även psykologer. Mina barn sörjde vår separation och att jag deras mamma inte längre bodde med dom och då kommer en ny kvinna helt plötsligt och ska ta över efter 16 års relation, fast barnen var 6 och 4 då. Man gör inte så mot barn. Min äldste son mådde jättedåligt och det var jag (inte barnens pappa) som fick skit för det också. Förskolepersonalen vände sig till mig istf att prata med pappan, som faktiskt hade söndrat familjen. Det var jag som fick trösta barnen, när de var ledsna hos mig pga vad som hänt eller när de saknade mig. Min äldste son tycker inte att det var ok hur pappan handlade. Det har han aldrig tyckt, men han har kontakt med pappan ändå. 

Jag är absolut inte bitter över att jag inte haft massor med hjälp av andra med mina barn. Min egen mamma tog hand om en stor barnaskara så gott som själv, så jag har aldrig tyckt synd om mig för det. Min mamma har gett mig en enorm styrka, med tanke på hur stark hon var. Jag är glad och stolt över vad jag gjort och jag vet att det inte varit lätt. Jag har alltid varit helt inställd på att ta hand om mina barn själv, tillsammans med deras pappa, när vi var tillsammans och definitivt ännu mer när jag bara kunde ha dom på halvtid. Det är väl bra om man kan få hjälp av andra, men det är inget man ska kräva eller räkna?med. Ens barn är ens eget ansvar, inte andras.

Jag är verkligen glad och tacksam att jag klarat av det jag gjort, när mina barn bodde med mig. Och mina barn är det käraste jag har. Så tänker väl varje normal förälder? Annat vore ju konstigt. 

Jag hoppas och vill tro att min son och hans tjej kommer till mer insikt om saker längre fram. 

• Anonym (Såledsen)

För er som undrar. Tror ni inte att jag bett om ursäkt? Jag har bett om ursäkt massor med gånger för fel jag begått och för fel som jag inte ens vet om. Jag har hur många gånger som helst bett om ursäkt och sagt att jag är bara en människa, inte perfekt och det vill jag inte vara heller. Ingen är perfekt..Men sen finns det människor som aldrig ber om ursäkt vad de än gör.

Jag har smsat, ringt och mailat. Bett om ursäkt muntligen och skriftligen. Men det är fullständigt dött på den sidan. Nu är det bara upp till dom att göra det de känner för.

• Anonym (Dotter)
    Anonym (Såledsen) skrev 2023-12-12 14:08:39 följande:

Jag har aldrig försökt påverka mina barn till att ta avstånd från deras pappa. De vet vad som hänt. Hade varit helt omöjligt att hemlighålla det. De visste att deras pappa träffat en ny, sin kollega. Hans ?nya? flyttade ju in direkt samma helg jag flyttade ut. Det var inte ok mot barnen. Allt gick glck för fort och det tycker även psykologer. Mina barn sörjde vår separation och att jag deras mamma inte längre bodde med dom och då kommer en ny kvinna helt plötsligt och ska ta över efter 16 års relation, fast barnen var 6 och 4 då. Man gör inte så mot barn. Min äldste son mådde jättedåligt och det var jag (inte barnens pappa) som fick skit för det också. Förskolepersonalen vände sig till mig istf att prata med pappan, som faktiskt hade söndrat familjen. Det var jag som fick trösta barnen, när de var ledsna hos mig pga vad som hänt eller när de saknade mig. Min äldste son tycker inte att det var ok hur pappan handlade. Det har han aldrig tyckt, men han har kontakt med pappan ändå. 

Jag är absolut inte bitter över att jag inte haft massor med hjälp av andra med mina barn. Min egen mamma tog hand om en stor barnaskara så gott som själv, så jag har aldrig tyckt synd om mig för det. Min mamma har gett mig en enorm styrka, med tanke på hur stark hon var. Jag är glad och stolt över vad jag gjort och jag vet att det inte varit lätt. Jag har alltid varit helt inställd på att ta hand om mina barn själv, tillsammans med deras pappa, när vi var tillsammans och definitivt ännu mer när jag bara kunde ha dom på halvtid. Det är väl bra om man kan få hjälp av andra, men det är inget man ska kräva eller räkna?med. Ens barn är ens eget ansvar, inte andras.

Jag är verkligen glad och tacksam att jag klarat av det jag gjort, när mina barn bodde med mig. Och mina barn är det käraste jag har. Så tänker väl varje normal förälder? Annat vore ju konstigt. 

Jag hoppas och vill tro att min son och hans tjej kommer till mer insikt om saker längre fram. 

Vad menar du att de ska komma till insikt om? Att DU anser att man ska ta hand om sina barn utan hjälp från någon bara för att det var så för dig? Det är din åsikt, ingen sanning. Och hur vet du vad de kräver eller räknar med? Du har ju inte träffar dem på drygt ett år? Varför inte glädjas åt att barnen har ett så stort kontaktnät med massa trygghet? Det finns inget positivt med att odla martyrskap och inte ta den hjälp som erbjuds. 

• Anonym (Pomme)
    Anonym (Såledsen) skrev 2023-12-12 14:16:02 följande:

För er som undrar. Tror ni inte att jag bett om ursäkt? Jag har bett om ursäkt massor med gånger för fel jag begått och för fel som jag inte ens vet om. Jag har hur många gånger som helst bett om ursäkt och sagt att jag är bara en människa, inte perfekt och det vill jag inte vara heller. Ingen är perfekt..Men sen finns det människor som aldrig ber om ursäkt vad de än gör.

Jag har smsat, ringt och mailat. Bett om ursäkt muntligen och skriftligen. Men det är fullständigt dött på den sidan. Nu är det bara upp till dom att göra det de känner för.

Nu vet jag ju inte vad som hänt, men en person som ber om ursäkt men sen gör om samma fel igen och igen för att den inte förstår vad den gör för fel, den personens ursäkt betyder till sist ingenting. Det som spelar roll är vad man gör.

Om ens som säger att han blir stressad av att ha kontakt så är det tex helt fel väg att gå att upprepade gånger sms:a och ringa honom och sen dessutom åka dit och knacka på. Jag hade brutit kontakten om min mamma hade betett sig så hänsynslöst. 

Och så behöver du sluta skuldbelägga din svärdotter för att hon har något som du verkligen saknat. Det är inte hennes fel. Du behöver också sluta blanda in din exmans dåliga beteende med din son. De är två olika individer och din son har inget ansvar att göra något för att kompensera ditt exs brister. 

Att gå och prata med psykolog hjälper bara om man själv är villig att göra de förändringar som behövs. Har du varit det? 

• Anonym (CN)

Om det är en tröst för dig TS så är det vanligt att låta den föräldern man står minst nära få vissa fördelar. Detta kan upplevas som orättvist på ett sätt av den andra föräldern men handlar om att det finns ett visst andningsrum i den ytligare relationen. Din son kanske känner sig tryggare när det är lite lättsamt, låter sin pappa komma o hälsa på oftare just för att han kanske beter sig mer som en gäst?

Jag får känslan att någon eller flera i din närhet upplever dig som gränslös i ditt beteende och därför vill ha dig på lite avstånd. Som andra påpekat är dina söner i princip inte skyldiga dig annat än basal medmänsklig respekt. Du beskriver dem dock nästan som förlängda delar av dig själv och jag tror det är där skon trycker. Hur var det med andra relationer? Till din nye partners barn t ex?

• Anonym (Stackars stackars)
    Anonym (Såledsen) skrev 2023-12-12 14:16:02 följande:

Men hur kan du be om ursäkt för något du inte ved vad det är? Det är ju ingen ursäkt, bara ett sätt att försöka bli av med problemet. 
  • Anonym (Såledsen)

Det är verkligen otroligt komiskt att kalla mig gränslös😊Jag har alltid varit artig, tagit hänsyn, inte trängt mig på och om vi pratat i telefon har jag alltid frågat om de har tid eller om jag stör. Har aldrig kommit oanmäld, förutom en enda gång under alla år när jag inte fått tag på min son på länge. Och då var jag orolig.

Svärdotterns familj kan i princip åka skytteltrafik till dom, annäld eller oanmäld. Och jag har nästan aldrig kunnat umgås med min son och barnbarn, utan att någon ur den familjen dykt upp oanmäld. Det har inte varit några åsikter om det. Men några i den släkten är till åren komna, så släkten kommer att krympa av förklarliga skäl som det gör.

Ingen kan tvinga någon att tycka om en, det vet jag. Men det finns familjer och grupperingar av människor som helst vill umgås med sin egen familj och vill inte släppa in andra. Då får det vara så. Jag har en väldigt stor släkt, så det finns andra. Men jag är ju självklart ledsen för det här med sonen.

Jag har inga problem med min partners barn eller barnbarn. Har aldrig haft det. 

Svar på tråden Förlorad son