• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-06-11 06:50:21 följande:

Ingen skrev att du skulle erkänna dina känslor redan för 8 månader sedan. 

Men om du tycker det går bra nu så fortsätt i samma takt. Du lär aldrig bli tillsammans med henne, men det är kanske inte målet. Du vill kanske bara ha henne som fantasi. 

Jo i början av tråden skrev folk det. 
    Nej jag vill att det jag ska gå bättre och nej det är inte kört att bli ihop med henne iom att hon inte vet att jag gillar henne ens.
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-06-11 08:16:26 följande:
    Nej jag vill att det jag ska gå bättre och nej det är inte kört att bli ihop med henne iom att hon inte vet att jag gillar henne ens.

Jo, så länge hon inte vet att du gillar henne, så lär ni inte bli ihop. 

Och du vågar inte berätta det, eller ens föreslå en träff. Så nej, dina chanser är mikroskopiska. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    anonym05swe skrev 2024-06-11 08:16:26 följande:
    Och så länge hon inte vet att du gillar henne, kan du fortsätta drömma och hoppas. Det är därför du inte gör något konkret, eller hur? Du är rädd för att misslyckas. Du är rädd att hon ska säga nej. Då spricker drömmen som troll i solen.

Det är tryggare att fortsätta fantisera om henne på avstånd och bara ta myrsteg framåt. Men ju längre tiden går, desto större risk att det aldrig blir något, hon kanske t ex träffar någon annan. Hur vet du förresten att hon inte redan har kille?

Du måste inte berätta att du gillar henne. Men om du inte ens vågar föreslå en träff, hur ska ni då bli ihop?
  • Anonym (Aktiviteter nara henne)

Traden ar for lang att lasa igenom, men som jag forstar det sa bor hon langt bort, sa vad ni gor nu ar pratar/chattar som kompisar pa distans? Har jag uppfattat det korrekt?

Finns det i sa fall inga aktiviteter i narheten av henne som du skulle kunna prova och samtidigt foresla att hon hanger med pa? Alltsa att du anda ar i krokarna pga hundutstallningen i hennes stad, och sa fragar du om hon vill hanga med? Da ar det ju latt for henne att haka pa eftersom det ar i hennes stad. Kolla efter event i narheten. Nagon midsommarmarknad, ny restaurang, sportevenemang, utstallning, paintball, festival eller om hon bor vid kusten kanske nagon båttur? Ar du pa stranden med dina kompisar sa kan du ju fraga om hon vill komma dit och chilla lite, nar du anda ar i hennes stad och ni har chans att traffas.  

Nar ni sen traffats ett par ganger sa kan du pa ett naturligt satt saga att du tycker om att umgas med henne, att det ar sa roligt att prata med henne osv. Nasta gang foreslar du nagon aktivitet som kanske ligger narmare dig, eller mitt emellan er, och hoppas att hon fortfarande ar intresserad trots att hon nu maste anstranga sig mer for att traffa dig, da det inte ar i hennes stad.

• Anonym (Poppe)
    anonym05swe skrev 2024-06-10 23:56:23 följande:
    Att gå på en middag gör knappast så man växer ihop. Min drömdejt är oironiskt att bara prata i timmar utomhus och typ göra något lugnt. 
    Att äta middag är ju lugnt. Och nu är det sommar så att man kan äta utomhus - åtminstone vissa dagar.
  • Anonym (Tiden går)
    Anonym (Aktiviteter nara henne) skrev 2024-06-11 09:02:27 följande:

Traden ar for lang att lasa igenom, men som jag forstar det sa bor hon langt bort, sa vad ni gor nu ar pratar/chattar som kompisar pa distans? Har jag uppfattat det korrekt?

Finns det i sa fall inga aktiviteter i narheten av henne som du skulle kunna prova och samtidigt foresla att hon hanger med pa? Alltsa att du anda ar i krokarna pga hundutstallningen i hennes stad, och sa fragar du om hon vill hanga med? Da ar det ju latt for henne att haka pa eftersom det ar i hennes stad. Kolla efter event i narheten. Nagon midsommarmarknad, ny restaurang, sportevenemang, utstallning, paintball, festival eller om hon bor vid kusten kanske nagon båttur? Ar du pa stranden med dina kompisar sa kan du ju fraga om hon vill komma dit och chilla lite, nar du anda ar i hennes stad och ni har chans att traffas.  

Nar ni sen traffats ett par ganger sa kan du pa ett naturligt satt saga att du tycker om att umgas med henne, att det ar sa roligt att prata med henne osv. Nasta gang foreslar du nagon aktivitet som kanske ligger narmare dig, eller mitt emellan er, och hoppas att hon fortfarande ar intresserad trots att hon nu maste anstranga sig mer for att traffa dig, da det inte ar i hennes stad.

Lång tråd, men tryck visa endast på TS, så kan du läsa lite hur han tänker och formulerar sig. 

Då inser du att ditt inlägg, som är ett vettigt och bra inlägg, inte biter på honom. Han har fått liknande råd tidigare men har massor av ursäkter till varför det inte fungerar för honom. 

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-06-11 10:08:15 följande:

Lång tråd, men tryck visa endast på TS, så kan du läsa lite hur han tänker och formulerar sig. 

Då inser du att ditt inlägg, som är ett vettigt och bra inlägg, inte biter på honom. Han har fått liknande råd tidigare men har massor av ursäkter till varför det inte fungerar för honom. 

Jag har redan gjort lite av det som nämns, skrivit att det alltid varit roligt att träffa henne ex. 
  • anonym05swe
    Anonym (Poppe) skrev 2024-06-11 09:06:26 följande:
    Att äta middag är ju lugnt. Och nu är det sommar så att man kan äta utomhus - åtminstone vissa dagar.
    Lugnt? Ja 
    Tråkigt? Ja 

Att bara äta och prata är inte särskilt nytänkande direkt
  • Anonym (H)
    anonym05swe skrev 2024-06-11 10:28:46 följande:
    Jag har redan gjort lite av det som nämns, skrivit att det alltid varit roligt att träffa henne ex. 
    Oj nej! Har du skrivit att det är roligt att träffa henne??!! Är du helt från vettet? Nu har du förstört allt.  Hon kan tro att du gillar henne för hur hon ser ut!!!

Du har gjort modern dating när det är som värst!!
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-06-11 10:29:47 följande:
    Lugnt? Ja 
    Tråkigt? Ja 

Att bara äta och prata är inte särskilt nytänkande direkt

Vad är nytänkande? 

Varför gör du inte nytänkande saker med henne då? 

Blir bara löjligt när du avfärdar folks förslag, för sanningen är att du inte vågar göra något med henne. Inte ens dina egna nytänkande förslag vågar du föreslå. 

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?