• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-30 22:54:40 följande:

Fast det är ju komplexa saker. 

Nej, jag har ingen drömbild av henne för jag gillar henne. 

Jag har som sagt tidigare sagt att jag vill träffa henne 1-on-1 men att det inte är enkelt utifrån de olika hindrena som finns. Jag vill träffa henne ja, men inte "dejta" utan hellre växa in i något utan att formella steg. Vi har organisationen som grund och jag känner dessutom hennes syster som också är min vän. 

Nej, vi har 2 event kvar som båda är i Juli. 

Alltså jag skulle kunna försöka men är rädd att det ska tolkas fel. 

Nä. ATt du tycker det är jobbigt betyder inte att det är komplext. 

Att börja gilla en tjej man tycker är söt och verkar trevlig är inte komplext.
    Att bo långt från varandra är inte komplext.
    Att vilja men inte våga är inte komplext.

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-30 22:54:40 följande:

Fast det är ju komplexa saker. 

Nej, jag har ingen drömbild av henne för jag gillar henne. 

Jag har som sagt tidigare sagt att jag vill träffa henne 1-on-1 men att det inte är enkelt utifrån de olika hindrena som finns. Jag vill träffa henne ja, men inte "dejta" utan hellre växa in i något utan att formella steg. Vi har organisationen som grund och jag känner dessutom hennes syster som också är min vän. 

Nej, vi har 2 event kvar som båda är i Juli. 

Alltså jag skulle kunna försöka men är rädd att det ska tolkas fel. 

Skriver du med hennes syster också? Har du nånsin gjort det?
    Har ni träffats ensamma utanför föreningen?  

Varför påstår du att ni är vänner?

• anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-05-30 22:50:52 följande:
     Nej, det är inte normen.
    De som anser det vara viktigt med bekräftelse och likes kommer synas i spna medier men om du ser dig omkring i den verkliga världen, vad ser du då? Är dina vänner så? Din familj? De andra i föreningen?

Vad för tråkiga saker menar du att normer tvingar en att göra?

Ja. Många tycker det är lättare att prata än att skriva, men nu har du inte det alternativet. Har du svårt att uttrycka dig i skrift så kan du välja att ringa henne, inte att ta ett steg tillbaka och fortsätta skriva ytligt. Det leder ingenvart.

Vad betyder det här? Och vad får du allt ifrån?
    Enligt normen, man förväntas göra saker som inte ens är nödvändigt för en god relation i modern dejtning. 

Delvis är det det vilket syns i den breda sfären. 

Jag pratar inte direkt relationer med mina vänner och dylikt. Inte sagt ett ord om hon jag gillar i organisationen till någon annan.

Jag förstår men jag vet inte vad hon föredrar. Ska verkligen försöka fixa något bra när vi ses nästa gång. 

Det menas ex att man förväntas äta ute (vilket är normen i dejtning) som det största exemplet men även som att prata om helt basic frågor som saknar relevans för en stark relation. 

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-05-30 22:59:30 följande:

Skriver du med hennes syster också? Har du nånsin gjort det?
    Har ni träffats ensamma utanför föreningen?  

Varför påstår du att ni är vänner?

Lite grann men inte på långa vägar så mycket som med hon jag gillar. Ingenting romantiskt eller dylikt. Nej. 

För vi har god kontakt och ses med förbundet, är vänner på sociala medier osv också. 

• Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-05-30 23:00:08 följande:

Det menas ex att man förväntas äta ute (vilket är normen i dejtning) som det största exemplet men även som att prata om helt basic frågor som saknar relevans för en stark relation. 

Att gå ut och äta är vanligt i dejting, inte just modern dejting.
    Om du skulle åka till henne för att träffas, hur skulle du då föredra att göra med mat, äta på nåt trevligt ställe med henne eller ta en snabb burgare själv?
    För övrigt brukar det ofta vara mat OCH en aktivitet, nåt för båda.
    Men vad skulle du vilja göra om ni träffades?

OK, men det är precis det du gör, pratar med henne om helt irrelvanta och basic saker. Varför gör du så?

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-30 23:01:52 följande:

Lite grann men inte på långa vägar så mycket som med hon jag gillar. Ingenting romantiskt eller dylikt. Nej. 

För vi har god kontakt och ses med förbundet, är vänner på sociala medier osv också. 

Du är jävligt snabb att kalla folk vänner.
    Jag lovar att du skrivit mer och djupare med flera av oss  i tråden än vad du har med tjejen och hennes syster.

Är vi vänner?
    Har vi nåt på gång?
  • Anonym (X)

Jag pratar inte direkt relationer med mina vänner och dylikt. Inte sagt ett ord om hon jag gillar i organisationen till någon annan.

Det här är inte normalt. Man pratar med vänner.

Hur ska du kunna prata med en flickvän om du inte kan prata med vänner?
  • Anonym (X)

Ska verkligen försöka fixa något bra när vi ses nästa gång. 

.

Som vad?
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-05-30 23:06:41 följande:

Att gå ut och äta är vanligt i dejting, inte just modern dejting.
    Om du skulle åka till henne för att träffas, hur skulle du då föredra att göra med mat, äta på nåt trevligt ställe med henne eller ta en snabb burgare själv?
    För övrigt brukar det ofta vara mat OCH en aktivitet, nåt för båda.
    Men vad skulle du vilja göra om ni träffades?

OK, men det är precis det du gör, pratar med henne om helt irrelvanta och basic saker. Varför gör du så?

Ja och det är tråkigt. Jag pratar hellre i timmar samtidigt som man gör något aktivt (ex gå tillsammans). Att bara sitta still och behöva göra onödiga saker är inte särskilt roligt direkt.

Jag försöker men det är svårare när man inte kan prata öga mot öga.

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-05-30 23:16:21 följande:
    Det här är inte normalt. Man pratar med vänner.

Hur ska du kunna prata med en flickvän om du inte kan prata med vänner?

Ja, det gör jag också men har inget skäl att ständigt prata om kärleksproblem.

Skulle göra det jättebra i en relation för kan kompromissa.

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?