• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-05-30 20:35:26 följande:
    Med dejta åsyftar jag inte modern dejtning.
    Det här är ju jätteroligt! TS går runt, runt i cirklar och kommer ingenstans.

-Han vill inte ha modern dejting men faktum är att han är förälskad utan att känna henne på riktigt= attraktionen består av att han gillar utseendet och hennes personlighet som han egentligen inte känner till.

-Han vill inte berätta för henne att han är förälskad för att hon inte ska tolka honom som ytlig men ändå tänker han att dom snart är ett par, dvs de ska bli ett par utan att känna varandra alls

-Han tänker att hon ska förstå att han vill bli ihop men ändå inte förstå att han vill det för då blir det för komplicerat och han kan bli retad och bortgjord

-Han vet redan att han är världsbäst på relationer men tycker att han har ett mycket tuffare läge än alla andra som är förälskade eftersom han minsann känner riktiga känslor till skillnad får alla ytliga människor som dejtar modernt.
  • Anonym (Do)
    Anonym (Hej) skrev 2024-05-30 20:51:56 följande:

-Han vill inte ha modern dejting men faktum är att han är förälskad utan att känna henne på riktigt= attraktionen består av att han gillar utseendet och hennes personlighet som han egentligen inte känner till.

-Han vill inte berätta för henne att han är förälskad för att hon inte ska tolka honom som ytlig men ändå tänker han att dom snart är ett par, dvs de ska bli ett par utan att känna varandra alls

-Han tänker att hon ska förstå att han vill bli ihop men ändå inte förstå att han vill det för då blir det för komplicerat och han kan bli retad och bortgjord

-Han vet redan att han är världsbäst på relationer men tycker att han har ett mycket tuffare läge än alla andra som är förälskade eftersom han minsann känner riktiga känslor till skillnad får alla ytliga människor som dejtar modernt.

Antingen trollar han, vilket jag innerligt hoppas och tror att han gör, då är det en legendarisk tråd.

Eller så är han en människa som måste ha proffesionell hjälp med sina social fobier snarast.

• anonym05swe
    Anonym (Do) skrev 2024-05-30 21:00:22 följande:

Antingen trollar han, vilket jag innerligt hoppas och tror att han gör, då är det en legendarisk tråd.

Eller så är han en människa som måste ha proffesionell hjälp med sina social fobier snarast.

Nej, jag trollar inte. Det är faktiskt rimligt att vara emot hur modern dejtning är. 

Nej, jag mår bra och nej, det är inte social fobi jag har eller dylikt. Det är normalt att inte vara egoistisk. 

• Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-05-30 21:03:29 följande:

Nej, jag trollar inte. Det är faktiskt rimligt att vara emot hur modern dejtning är. 

Nej, jag mår bra och nej, det är inte social fobi jag har eller dylikt. Det är normalt att inte vara egoistisk. 

Men du är ju egoistisk! Allting handlar om dina känslor och dina rädslor! Du försöker få det till att du respekterar henne eller visar hänsyn men allt du gör beror på att du inte vill bli bortgjord eller sumpa dina chanser.

1. Du har valt att inte skriva mer personligt med henne på 8 månader av rädsla att hon ska bli skrämd och tycka att du är ytlig, alla andra människor skulle se det som ett normalt steg att ställa frågor som gör att man kommer varandra närmare.

2. Du har valt att inte boka egen tid med henne av rädsla för att du ska få ett nej, det handlar ingenting om hennes känslor.

3. Du har valt att inte föreslå en dejt av rädsla för att du ska få ett nej (och skyller på avstånd), ingenting handlar om hänsyn till henne.
  • Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-05-30 20:35:26 följande:
    Med dejta åsyftar jag inte modern dejtning.
    Vad skiljer din dejting mot modern dejting?
    Hur närmar man sig en potentiell partner och vad gör man när man träffas enligt ditt sätt att dejta, och hur funkar det i modern dejting?

Har du en länk som beskriver modern dejting, för jag har aldrig hört det innan den här tråden och undrar om det är en föreställning du har eller om den delas av fler?
  • Anonym (X)

Spot on!

Anonym (Hej) skrev 2024-05-30 20:51:56 följande:

• Fiona M
    Anonym (Do) skrev 2024-05-30 21:00:22 följande:

Jag tror det senare och hoppas han söker hjälp.
    Han är ung och har tiden för sig, det är helt OK att vara oerfaren och ta hjälp för att hitta strategier för att hitta sin plats och hur man vill vara.
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-05-30 21:38:16 följande:
    Vad skiljer din dejting mot modern dejting?
    Hur närmar man sig en potentiell partner och vad gör man när man träffas enligt ditt sätt att dejta, och hur funkar det i modern dejting?

Har du en länk som beskriver modern dejting, för jag har aldrig hört det innan den här tråden och undrar om det är en föreställning du har eller om den delas av fler?

Här bland annat: 

www.vice.com/en/article/93k9jd/why-dating-sucks-we-asked-experts

Finns även mkt mer om du söker på "modern dating and it's problems"

Jag har även personliga preferenser rörande dejtning. 

Jag hade helst föredragit att bara träffa någon och sedan bara växa in i ett förhållande utan krångel. Genom att träffas och sedan att det bara känns naturligt att ta nästa steg. 

• anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-05-30 21:40:39 följande:
    Jag tror det senare och hoppas han söker hjälp.
    Han är ung och har tiden för sig, det är helt OK att vara oerfaren och ta hjälp för att hitta strategier för att hitta sin plats och hur man vill vara.
    Fast jag mår bra. Det är dessutom normalt att vilja lära känna den man gillar mer och inte bara slänga sig in i relationer jättefort. Jag tror dessutom jag hade varit bra i en relation är jag rätt säker på för jag är inte egoistisk. Jag söker en relation, inte bekräftelse. 
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-05-30 21:54:20 följande:

Här bland annat: 

www.vice.com/en/article/93k9jd/why-dating-sucks-we-asked-experts

Finns även mkt mer om du söker på "modern dating and it's problems"

Jag har även personliga preferenser rörande dejtning. 

Jag hade helst föredragit att bara träffa någon och sedan bara växa in i ett förhållande utan krångel. Genom att träffas och sedan att det bara känns naturligt att ta nästa steg. 

Ja, vi förstår att du vill att allt ska lösa sig med minsta möjliga besvär så att du enkelt kan lämna om det inte gick vägen utan att någon ska kunna kritisera dig. Jag känner ingen som har fått till ett förhållande utan att någon behövt ta ett steg, blotta sig, utsätta sig för att bli nekad och jag är väldigt mycket äldre än vad du är.

Det är aldrig bara naturligt att ta nästa steg! Någon måste kontakta den andre och fråga om nästa träff och då riskera att få ett nej, någon måste lyfta frågan vad den andre känner eller om den dejtar fler, någon måste prata om vad man önskar hos en partner mm.

Du vill ha allt lagt i ditt knä så att du inte behöver riskera något, du uppfattas faktiskt som lat och bekväm och självisk. Är du det?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?