• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-05-30 22:08:44 följande:

Ha ha!

What is the difference between traditional dating and modern dating?
    In traditional dating, males are expected to take a more active role, exert more effort, and couples reserve sexual activity for marriage. In contemporary dating, the gender roles and sexual boundaries have become blurred and men are no longer initially exerting more effort than women.
    Jag gillar inte "traditional dating" heller för den delen.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-30 22:06:52 följande:

Nä, jag kan INTE ge upp nu.

Det är klart du kan ge upp nu!
    Du har inte gjort eller riskerat nåt, inte kommit ett steg närmre!
  • Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-05-30 22:14:35 följande:

OK, då jag svarar igen: 

Med uppbackning syftar jag ex på att inte ha någon plan B om det inte går vägen. 

Jag brukar mest lära känna nya folk genom att bara börja prata och hålla igång konversationer. Nej, jag vill träffas innan det och sedan hålla kontiunerlig kontakt under lumpen för att visa att jag bryr mig vilket jag gör. Ja, jag vill lära känna henne bättre. 

Delvis hamnar man i en relation då man inte direkt väljer vem man "faller för". Dels kan det också vara slumpmässigt eller osannolikt att man träffar personen överhuvudtaget. Ja, aktioner måste också ske men en del är slumpen också och att man inte tolkas fel ex.

Vad är din plan B då?

Men varför gör du in tre så då, pratar med henne och håller igång konversationer?
    Det är helt obegripligt att bara skriva lite nonsens om man vill lära känna nån! Vad ska hon tro?

Har du skjutit allt till efter att hon gjort lumpen nu?
    Ni lär inte träffas alls på ett år, tror du inte hon kommer dejta då? Ska du vänta på henne fast hon inte ens vet att du gör det?
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-30 22:15:43 följande:
    Jag gillar inte "traditional dating" heller för den delen.
    Hur vill du dejta då?
  • Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-05-30 22:14:35 följande:

OK, då jag svarar igen

Med uppbackning syftar jag ex på att inte ha någon plan B om det inte går vägen. 

Jag brukar mest lära känna nya folk genom att bara börja prata och hålla igång konversationer. Nej, jag vill träffas innan det och sedan hålla kontiunerlig kontakt under lumpen för att visa att jag bryr mig vilket jag gör. Ja, jag vill lära känna henne bättre. 

Delvis hamnar man i en relation då man inte direkt väljer vem man "faller för". Dels kan det också vara slumpmässigt eller osannolikt att man träffar personen överhuvudtaget. Ja, aktioner måste också ske men en del är slumpen också och att man inte tolkas fel ex.

Varför skriver du att du svarat igen när du inte hade svarat innan det här?
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-05-30 22:19:08 följande:
    Vad är din plan B då?

Men varför gör du in tre så då, pratar med henne och håller igång konversationer?
    Det är helt obegripligt att bara skriva lite nonsens om man vill lära känna nån! Vad ska hon tro?

Har du skjutit allt till efter att hon gjort lumpen nu?
    Ni lär inte träffas alls på ett år, tror du inte hon kommer dejta då? Ska du vänta på henne fast hon inte ens vet att du gör det?

Vet inte, är ett såååå tufft läge. Det var inte detta jag förväntade mig när jag gick med i förbundet direkt. 

Jag vill göra det men är rädd att hon ska tolka saker fel. Vill känna henne på djupet på riktigt men känns fel att ta via text snarare än face 2 face. 

Nej, jag ska försöka göra innan det såklart men är svårt. Var inte direkt så jag för flera månader sedan direkt kunde förutspå detta. 

• Fiona M
    Fiona M skrev 2024-05-30 21:38:16 följande:
    Vad skiljer din dejting mot modern dejting?
    Hur närmar man sig en potentiell partner och vad gör man när man träffas enligt ditt sätt att dejta, och hur funkar det i modern dejting?
    Jag undrar fortfarande.
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-05-30 22:23:38 följande:
    Varför skriver du att du svarat igen när du inte hade svarat innan det här?
    Med det menade jag att svarade på det som du länkade till inte passade svaren enligt de länkarna. 
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-05-30 22:25:00 följande:
    Jag undrar fortfarande.

Jag sätter den jag dejtar i första taget och jag söker inte bekräftelse direkt som inte är normen idag. 

Man växer in i ett förhållande efter att ha gjort roliga, inte tråkiga saker tillsammans som faktiskt stärker och inte stjälper relationer. Djupa konversationer och samtal om allt mellan himmel och jord är även en viktig del. I dagens moderna dejtning sker det snarare genom att man måste göra tråkiga saker och absolut inte göra något som överhuvudtaget är djupt eller känslofyllt. 

• Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-05-30 22:24:23 följande:

Vet inte, är ett såååå tufft läge. Det var inte detta jag förväntade mig när jag gick med i förbundet direkt. 

Jag vill göra det men är rädd att hon ska tolka saker fel. Vill känna henne på djupet på riktigt men känns fel att ta via text snarare än face 2 face. 

Nej, jag ska försöka göra innan det såklart men är svårt. Var inte direkt så jag för flera månader sedan direkt kunde förutspå detta. 

Precis som jag skrev om mina elever. :-/

Dessutom känner du henne inte och ni är inte ens vänner så du kommer komma över din förälskelse om du bara slutar bygga upp en drömbild.

Du tänker inte skriva personligt.
    Du tänker inte föreslå att träffas.
    Du vill inte dejta.
    Ni har inget sammanhang eller grund där ni kan lära känna varandra.
    Ni har ett event kvar innan lumpen?
    Ni kommer inte ses på minst ett år och ja, du vågar fortfarande inte skriva djupare tankar och frågor till henne.

Hur tänker du gå framåt?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?