• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2023-11-23 21:53:42 följande:
    Du verkar hängt upp dig på det här med att du dansade och skreksjöng med henne och andra. Har du aldrig gjort det förut?

OK, hur mycket tid spenderade du med henne bara ni två? Vad pratade ni om som inte rörde organisationen?

1. Jo efter en bankett tidigare men inte på samma sätt alls. Den gången var inte hon med och då var inte samma sak alls. Vi var dessutom med varandra över en hel kväll, morgon tillsammans med andra. 

2. Mest uppväxt, stad osv, läge i allmänhet.  Inte direkt som man öppnar med att prata relationer med folk speciellt när den personen har en nära släktning i organisationen i samma regionala avdelning så andra riskerar känna till det. Vågade inte bjuda in henne till något direkt. 

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2023-11-23 21:56:29 följande:

Är inte dålig på att uttrycka kärlek.

Hur vet du det? Vem har du uttryckt kärlek för, och vem har tagit emot den?
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2023-11-23 21:59:30 följande:
    Du verkar inte ta in det folk skriver. Är det för att du inte kan? Eller för att du inte vill?

Jo, jag tar in det men jag ser inte det som särskilt stora problem. Ser det som ett större problem emotionellt att ev inte bli med henne. 

Att inte öppna upp sig för varenda person är rätt rimligt då det är en privatsak. Jag pratar aldrig relationer överlag för att inte riskera något även fast jag ofta tänker på det. 

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2023-11-23 21:59:57 följande:

1. Jo efter en bankett tidigare men inte på samma sätt alls. Den gången var inte hon med och då var inte samma sak alls. Vi var dessutom med varandra över en hel kväll, morgon tillsammans med andra. 

2. Mest uppväxt, stad osv, läge i allmänhet.  Inte direkt som man öppnar med att prata relationer med folk speciellt när den personen har en nära släktning i organisationen i samma regionala avdelning så andra riskerar känna till det. Vågade inte bjuda in henne till något direkt. 

Du undviker frågan. Hur mycket tid, timmar, minuter, bara ni två och inte som grupp?

Nu fattar jag ingenting. Vad spelar hennes släkt för roll? Vad tänkte du egentligen prata om? Och du tror alltså att hon spritt det vidare? Det låter rätt oschysst.
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2023-11-23 22:00:21 följande:
    Hur vet du det? Vem har du uttryckt kärlek för, och vem har tagit emot den?

1. Jag kan vara tydlig i språket ex 

2. När jag fått nej har jag bara förklarat mina känslor innan och klarat det bra. 

Bara för att man inte varit i en relation betyder att man inte kan uttrycka det. Kärlek är dessutom olika för olika personer. Icke-ömsesidig kärlek har jag upplevt flera gånger (en gång var dock jobbigare än den andra) 

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2023-11-23 22:02:51 följande:
    Du undviker frågan. Hur mycket tid, timmar, minuter, bara ni två och inte som grupp?

Nu fattar jag ingenting. Vad spelar hennes släkt för roll? Vad tänkte du egentligen prata om? Och du tror alltså att hon spritt det vidare? Det låter rätt oschysst.

1. Jag vet inte, använde inte tidtagarur eller kollade klockan. 

2. Nej, men menar att risken finns. Tror inte att hon skulle göra det men risken finns alltid där om man säger något till någon. Har inte sagt till henne heller att jag gillar henne. 

Tror inte hon skulle göra det. 

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2023-11-23 22:04:37 följande:

1. Jag kan vara tydlig i språket ex 

2. När jag fått nej har jag bara förklarat mina känslor innan och klarat det bra. 

Bara för att man inte varit i en relation betyder att man inte kan uttrycka det. Kärlek är dessutom olika för olika personer. Icke-ömsesidig kärlek har jag upplevt flera gånger (en gång var dock jobbigare än den andra) 

Du har aldrig haft en relation och har följdaktligen aldrig uttryckt kärlek till en partner. Att kunna klämma fram att man är kär till sin crush är modigt men säger faktiskt ingenting om hur man kommunicerar sin kärlek när det väl gäller.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2023-11-23 22:06:40 följande:

1. Jag vet inte, använde inte tidtagarur eller kollade klockan. 

2. Nej, men menar att risken finns. Tror inte att hon skulle göra det men risken finns alltid där om man säger något till någon. Har inte sagt till henne heller att jag gillar henne. 

Tror inte hon skulle göra det. 

Nu slingrar du dig igen. Är det en halvtimme bara du och hon, 5 min, ingen tid alls?

Nej, vi vet att du inte sagt det, men vad spelar hennes släkt för roll i det här? Er organisation låter helt inavlad.
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2023-11-23 22:10:53 följande:
    Nu slingrar du dig igen. Är det en halvtimme bara du och hon, 5 min, ingen tid alls?

Nej, vi vet att du inte sagt det, men vad spelar hennes släkt för roll i det här? Er organisation låter helt inavlad.

1. Mellan 10-20 totalt kanske så vet inte.

2. Nej, rätt så många organisationer har folk som är syskon i. De är syskon så den risken finns att de pratar med varandra men tror som sagt inte på det. Litar helt på henne. 

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2023-11-23 22:09:15 följande:
    Du har aldrig haft en relation och har följdaktligen aldrig uttryckt kärlek till en partner. Att kunna klämma fram att man är kär till sin crush är modigt men säger faktiskt ingenting om hur man kommunicerar sin kärlek när det väl gäller.

Nej jag har aldrig haft det men jag skulle göra allt för att min partner skulle känna sig älskad som man ska i en relation (gäller såklart långdistans också som det skulle bli om vi blir ett par)

Jag skulle göra allt för att hon skulle känna sig bra. 

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?