• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2023-11-23 21:31:35 följande:
    Japp, det tror jag.

Att kolla någons profil är inte stalking.

Jag vågade inte men vågar definitivt vara med henne. Är dock mer introvert och mindre risktagande, speciellt i sociala situationer vilket gjorde att jag förmodligen inte vågade prata om att ses efteråt.

Vet inte om vad jag kan göra åt det heller att jag inte vågar ta risker i sociala sammanhang eller öppna upp mig för folk såvida jag inte känner de på djupet. Så tror det också är ett hinder för mig med att prata med henne. Målet är detsamma men det är ett problem som jag känner till hos mig själv som rör att bli med någon som är jobbigt. 

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2023-11-23 21:40:05 följande:
    Nej, man behöver absolut inte prata om sånt med personer man nyss mött, men om man känner varandra är det sånt man gör.

Inte andra gången man ses.

Jag pratar inte ens relationer med mina närmsta skolkamrater utan duckar alltid eller byter ämne för anser att man enbart ska prata det med folk man själv skulle kunna vara ihop eller jättenära vänner med samt föräldrar typ. 

• Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2023-11-23 21:41:24 följande:

Jag vågade inte men vågar definitivt vara med henne. Är dock mer introvert och mindre risktagande, speciellt i sociala situationer vilket gjorde att jag förmodligen inte vågade prata om att ses efteråt.

Vet inte om vad jag kan göra åt det heller att jag inte vågar ta risker i sociala sammanhang eller öppna upp mig för folk såvida jag inte känner de på djupet. Så tror det också är ett hinder för mig med att prata med henne. Målet är detsamma men det är ett problem som jag känner till hos mig själv som rör att bli med någon som är jobbigt. 

Ja, som sagt så bör du nog fokusera mer på det problemet än hur ert förhållande skulle se ut.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2023-11-23 21:45:35 följande:

Inte andra gången man ses.

Jag pratar inte ens relationer med mina närmsta skolkamrater utan duckar alltid eller byter ämne för anser att man enbart ska prata det med folk man själv skulle kunna vara ihop eller jättenära vänner med samt föräldrar typ. 

Säg inte att ni känner varann då.

Vad gör du om hon har pojkvän? Backar du?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2023-11-23 21:47:11 följande:
    Säg inte att ni känner varann då.

Vad gör du om hon har pojkvän? Backar du?

Vi har pratat 2 gånger och andra gången har vi dansat t.om och pratat både innan och efteråt då vi skreksjöng tillsammans och så och kollade in varandra. Så vi känner varandra, men jag pratar inte ens relationer med någon jag känner. 

Ja, det gör jag.

• Anonym (r)
    anonym05swe skrev 2023-11-23 21:49:11 följande:

Vi har pratat 2 gånger och andra gången har vi dansat t.om och pratat både innan och efteråt då vi skreksjöng tillsammans och så och kollade in varandra. Så vi känner varandra, men jag pratar inte ens relationer med någon jag känner. 

Så helt vanliga saker som kan göras även med ytligt bekanta på en tillställning.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2023-11-23 21:49:11 följande:

Ja, det gör jag.

Du verkar hängt upp dig på det här med att du dansade och skreksjöng med henne och andra. Har du aldrig gjort det förut?

OK, hur mycket tid spenderade du med henne bara ni två? Vad pratade ni om som inte rörde organisationen?
  • Anonym (X)
    Anonym (r) skrev 2023-11-23 21:52:13 följande:
    Så helt vanliga saker som kan göras även med ytligt bekanta på en tillställning.
    Precis.
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2023-11-23 21:47:02 följande:
    Ja, som sagt så bör du nog fokusera mer på det problemet än hur ert förhållande skulle se ut.

Jag tror dock att jag ändå skulle vara en bra partner till henne då jag skulle slippa ta risker överhuvudtaget som nämns. Är inte dålig på att uttrycka kärlek.

Innan jag ev blir ihop med henne skulle jag även bygga upp en relation med henne också genom dejter sedan tidigare nämnt. Så det problemet finns inte då på samma sätt. 

De problemen är inte så farliga heller i ett förhållande, alla är inte extroverta. Jag är typ enbart extrovert när det behövs (ex när jag vill uttrycka en åsikt om x sak) eller skapa en diskussion ex. Skulle definitivt öppna upp mig helt för henne, det spelar ingen roll då det är en privatsak. 

• Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2023-11-23 21:56:29 följande:

Jag tror dock att jag ändå skulle vara en bra partner till henne då jag skulle slippa ta risker överhuvudtaget som nämns. Är inte dålig på att uttrycka kärlek.

Innan jag ev blir ihop med henne skulle jag även bygga upp en relation med henne också genom dejter sedan tidigare nämnt. Så det problemet finns inte då på samma sätt. 

De problemen är inte så farliga heller i ett förhållande, alla är inte extroverta. Jag är typ enbart extrovert när det behövs (ex när jag vill uttrycka en åsikt om x sak) eller skapa en diskussion ex. Skulle definitivt öppna upp mig helt för henne, det spelar ingen roll då det är en privatsak. 

Du verkar inte ta in det folk skriver. Är det för att du inte kan? Eller för att du inte vill?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?