• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    anonym05swe skrev 2023-11-23 19:28:00 följande:

Nej men jag skulle ex inte gå in i ett förhållande för ett förhållandes skull. Jag skulle aldrig bli ihop med någon som jag inte 100% kunde lita på och som jag inte kände djupt innan. Att bli exklusiv ska för mig komma naturligt men bör också vara tydligt med när man vill bli det. 

Jag vet att jag är oerfaren (har haft 0 partners någonsin som 18 åring). Det är just därför jag prioriterar personer jag får känslor för först. Jag skulle aldrig någonsin inte göra allt för att min partner inte skulle få ut maximalt i form av glädje osv. 

Om jag hypotetiskt sett skulle bli ihop med henne dag x vet jag att jag skulle vara helt öppen för henne i jämförelse med någon man inte är ihop med. Det är inte direkt så jag pratar om de jag gillar med mina klasskamrater eller dylikt. 

Det enda förhållande jag - delvis - gick in i för förhållandets skull, för att det var nytt och spännande, var mitt första förhållande. Om man nu kan kalla det förhållande, mer tonårsromans eller vår- / sommarromans kanske. Men han var den första jag kysste osv.

I senare relationer har det aldrig varit den främsta drivkraften, att bara testa eller ha någon. Jag har haft äkta känslor samt varit seriös och trogen. Men det blir inte alltid som man har tänkt sig. Särskilt inte när man är ung och under utveckling, samt utan större livserfarenhet. Det kommer du att märka.

Många 18-åringar är oerfarna. Du är INTE ensam om det. Det är inget fel att vara seriös från början, men du har mycket höga förväntningar och förhoppningar. Risken är stor att du antingen blir besviken eller skrämmer bort potentiella partners.
  • anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-11-23 19:40:13 följande:
    Det enda förhållande jag - delvis - gick in i för förhållandets skull, för att det var nytt och spännande, var mitt första förhållande. Om man nu kan kalla det förhållande, mer tonårsromans eller vår- / sommarromans kanske. Men han var den första jag kysste osv.

I senare relationer har det aldrig varit den främsta drivkraften, att bara testa eller ha någon. Jag har haft äkta känslor samt varit seriös och trogen. Men det blir inte alltid som man har tänkt sig. Särskilt inte när man är ung och under utveckling, samt utan större livserfarenhet. Det kommer du att märka.

Många 18-åringar är oerfarna. Du är INTE ensam om det. Det är inget fel att vara seriös från början, men du har mycket höga förväntningar och förhoppningar. Risken är stor att du antingen blir besviken eller skrämmer bort potentiella partners.

Ja, självklart kommer jag märka det, har dock aldrig varit med någon. Allt jag drömmer om är att träffa någon som gillar mig tillbaka. Det kan ta tid för den personen att göra det men liksom det är det enda jag strävar efter (utanför studier och jobb). 

Mm, vet att det finns andra som är oerfarna men de jag känner är det typ inte och så pratar vi inte direkt relationer med de jag känner. Är dock jobbigt att vara ensam och oerfaren. 

Hur menar du att jag har höga förväntningar och förhoppningar? 

Jag känner mig dessutom inte trygg med att prata om relationer med andra då jag enbart vill prata om det med en partner eller en person jag kan tänka mig vara ihop med (på riktigt med folk).

• Anonym (X)

Nej men jag skulle ex inte gå in i ett förhållande för ett förhållandes skull. Jag skulle aldrig bli ihop med någon som jag inte 100% kunde lita på och som jag inte kände djupt innan. Att bli exklusiv ska för mig komma naturligt men bör också vara tydligt med när man vill bli det. 

Jag vet att jag är oerfaren (har haft 0 partners någonsin som 18 åring). Det är just därför jag prioriterar personer jag får känslor för först. Jag skulle aldrig någonsin inte göra allt för att min partner inte skulle få ut maximalt i form av glädje osv. 

Om jag hypotetiskt sett skulle bli ihop med henne dag x vet jag att jag skulle vara helt öppen för henne i jämförelse med någon man inte är ihop med. Det är inte direkt så jag pratar om de jag gillar med mina klasskamrater eller dylikt. 

Ändå är det precis så det låter, som att du vill ha ett förhållande, ETT, spelar inte så stor roll med vem.

Hur vet du hur du skulle vara i ett förhållande? Du pratar om hur du tänker när du dejtar etc men du har ju inte gjort nåt av det, så vad vet du?
    Du har inga nära vänner men tror du skulle hitta en intimitet och soulmate i henne.
    Läskigt.
  • Anonym (X)

Hur ska du lära känna henne så väl?
    anonym05swe skrev 2023-11-23 19:50:22 följande:

Ja, självklart kommer jag märka det, har dock aldrig varit med någon. Allt jag drömmer om är att träffa någon som gillar mig tillbaka. Det kan ta tid för den personen att göra det men liksom det är det enda jag strävar efter (utanför studier och jobb). 

Mm, vet att det finns andra som är oerfarna men de jag känner är det typ inte och så pratar vi inte direkt relationer med de jag känner. Är dock jobbigt att vara ensam och oerfaren. 

Hur menar du att jag har höga förväntningar och förhoppningar? 

Jag känner mig dessutom inte trygg med att prata om relationer med andra då jag enbart vill prata om det med en partner eller en person jag kan tänka mig vara ihop med (på riktigt med folk).

Ditt egentliga problem är kanske att det är det ENDA du strävar efter?

Studier, jobb och förhållande.

Vad hände med vänner och intressen?

Du besvarar din egen fråga. Du lägger väldigt mycket på en eventuell flickvän. Hon ska uppfylla alla dina behov och du hennes. Få tjejer kan eller vill leva upp till det. Självklart är man viktig för varandra, men man behöver ett eget liv också.
  • anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-11-23 20:10:49 följande:
    Ditt egentliga problem är kanske att det är det ENDA du strävar efter?

Studier, jobb och förhållande.

Vad hände med vänner och intressen?

Du besvarar din egen fråga. Du lägger väldigt mycket på en eventuell flickvän. Hon ska uppfylla alla dina behov och du hennes. Få tjejer kan eller vill leva upp till det. Självklart är man viktig för varandra, men man behöver ett eget liv också.

Jag har intressen vid sidan om redan (sport) och nyheter och aktiviteterna i min organisation så det är lugnt helt. 

Nej, jag ser inte folk i en checklista likt beskrivet. Jag föll för henne och är redo att göra mycket för att bli med henne också. Jag värderar henne för den hon är. 

Självklart är egentid viktigt, om vi 2 blir ett par har vi mycket egentid då vi bor på avstånd och kan enbart träffas på helger och fredagar typ. 

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2023-11-23 20:07:39 följande:
    Ändå är det precis så det låter, som att du vill ha ett förhållande, ETT, spelar inte så stor roll med vem.

Hur vet du hur du skulle vara i ett förhållande? Du pratar om hur du tänker när du dejtar etc men du har ju inte gjort nåt av det, så vad vet du?
    Du har inga nära vänner men tror du skulle hitta en intimitet och soulmate i henne.
    Läskigt.

Nej, det är enbart henne jag kan se mig själv med. Jag är monogam och kan enbart falla för en person och/eller vara intresserad av en person. 

Jag vet hur jag skulle agera då jag vet hur jag själv agerar. 

Jag har vänner och som sagt, jag skulle enbart bli ihop med henne efter att jag dejtat med henne och hon är lika villig att bli ett par som mig. 

Jag har fallit för henne efter att vi sågs, dansade och pratade under vårt event och vet att det är seriöst. Har bara upplevt samma typ av känsla en gång tidigare. 

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2023-11-23 20:08:53 följande:
    Hur ska du lära känna henne så väl?
    Genom att prata med henne på riktigt. 
    anonym05swe skrev 2023-11-23 20:14:54 följande:

Jag har intressen vid sidan om redan (sport) och nyheter och aktiviteterna i min organisation så det är lugnt helt. 

Nej, jag ser inte folk i en checklista likt beskrivet. Jag föll för henne och är redo att göra mycket för att bli med henne också. Jag värderar henne för den hon är. 

Självklart är egentid viktigt, om vi 2 blir ett par har vi mycket egentid då vi bor på avstånd och kan enbart träffas på helger och fredagar typ. 

Först skriver du att ett förhållande är det enda du strävar efter förutom studier och jobb. Sen skriver du att du redan har en social och aktiv fritid.

Jag vet att du är ung, men det är svårt att hänga med i svängarna ibland. Om du menar att du trivs med ditt liv och har det du önskar dig förutom en flickvän, blir det tydligare. Men fortfarande vill hon kanske inte mest vara någon som ska passa in i ditt liv. Vad har DU att erbjuda HENNE?

Och nej, du värderar inte tjejen i föreningen för den hon är. Det kan du inte, för du känner henne inte, i alla fall inte närmare. Ni har bara träffats några få gånger och bara umgåtts ytligt, det har du själv skrivit. Du har byggt upp en drömbild och satt henne på piedestal. Det är nästan som idoldyrkan. Och det är ingen bra grogrund för fortsatt bekantskap och eventuell relation.
    anonym05swe skrev 2023-11-23 20:22:14 följande:
    Genom att prata med henne på riktigt. 
    Gör det då i stället för att sitta här? 

Skriv till henne. Kontakta henne angående er gemensamma organisation. Hitta en anledning, en öppning. Se vad du får för respons.

Ju längre du väntar, ju fler luftslott du bygger upp kring henne, desto hårdare blir fallet OM hon inte skulle vara intresserad.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?