• RahRah

Gaza eller Israel?

🇵🇸 & 🇮🇱 

Vems  ?sida? står du på och varför? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gaza eller Israel?
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-12-06 21:07:59 följande:
    Fox världens största lögnare. Du borde börja läsa oberoende medier.
    Och vad spelar det för roll att Fox kanske har rättigheter på den? Det är en Israels ministrar som uttalar sig. Han säger ju samma saker oavsett vem som står på videon. Men du hakar alltid upp dig på sånt som inte har betydelse. 
  • Tukt
    AndreaBD skrev 2023-12-06 23:02:08 följande:
    Ändå väljer de att attackera Israel hela tiden. Även om utfallet är mycket lägre så gör det ju att israelerna aldrig kan känna sig säkra. Det är nog det som är syftet. 

Israel har ju valt att lägga sina pengar på ett dyrt system som skyddar befolkningen. Hamas däremot skiter i befolkningen på Gaza, gräver upp vattenrör och gör raketer av dem. Att skydda befolkningen har de inte på sin agenda. Är detta Israels fel, eller snarare palestiniernas dumhet? Och då menar jag både de som röstat på Hamas och de som är aktiva i Hamas. 
    Men nu pratade ju jag faktiskt om att utfallet av det hat som kommer från både Hamas och den israeliska försvarsmakten. 
    Båda använder våld, men utfallet av det våldet är det över tid rätt stor skillnad på. Lite som att hugga någon i halsen med en morakniv för att man blivit knuffad.
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2023-12-06 22:55:57 följande:
    Du får väl ta och citera en sån lag? 

Nej, det är förstås inte som Ryssland och Ukraina. Judarna har fått landet från britterna. De har just inte stulit det.
    Du får väl googla själv. Jag kan inte servera allting åt dig. Utbilda dig sjölv i ämnet innan du ger dig in i debatten. 

Jo, hela Israel skapades genom fördrivningar av palestinier. 
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2023-12-06 23:07:00 följande:
    Och vad spelar det för roll att Fox kanske har rättigheter på den? Det är en Israels ministrar som uttalar sig. Han säger ju samma saker oavsett vem som står på videon. Men du hakar alltid upp dig på sånt som inte har betydelse. 
    Men det ju det jag säger. Det går inte att lita på Israels ministrar heller. Det är ju just de som ljuger så oerhört mycket och som har väldigt rasistiska åsikter om alla andra som inte är judar. FOX ger utrymme till just ich endast sådana personer.
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-12-07 08:59:55 följande:
    Du får väl googla själv. Jag kan inte servera allting åt dig. Utbilda dig sjölv i ämnet innan du ger dig in i debatten. 

Jo, hela Israel skapades genom fördrivningar av palestinier. 
    Du hänvisar mycket obestämt på "internationella lagar" som skulle rättfärdiga att man ifrån Gaza - som är helt oberoende, som Israel har lämnat helt 2005 - skjuter raketer på Israel med jämna mellanrum. Trots att inte Israel har attackerat Gaza först. Om det verkligen skulle finnas lagar som rättfärdigar sånt, så är det verkligen läge att redovisa vilka det skulle vara. 

Rena logik säger att det inte kan finnas såna.
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-12-07 09:02:48 följande:
    Men det ju det jag säger. Det går inte att lita på Israels ministrar heller. Det är ju just de som ljuger så oerhört mycket och som har väldigt rasistiska åsikter om alla andra som inte är judar. FOX ger utrymme till just ich endast sådana personer.
    Du sa Fox och det är oväsentligt här. Det visas säkert på många andra kanaler. Och ministern redovisade exakta siffror, som de säkert kan belägga. Både antal raketer från Gaza, antal övergrepp på civila (där finns det säkert också ett mörkertal), skadade israeler, stupade soldater, osv. Sexuella övergrepp ska också vara på agendan. Och glöm inte att det finns videon på förhör med förövarna där de erkänner det de har gjort. 
  • Anonym (HataHatet)
    Anonym (Fader) skrev 2023-12-06 20:47:17 följande:
    Du har missat allt. Israel är ockupationsmakt. Det är som att säga att Ryssland försvarar sig från Ukraina när de ockuperar Ukraina. Mer än så behöver man egentligen inte säga för att fullständigt spoliera allt det du skrivit. Israel fördriver, mördar och förtrycker palestinier och det är palestinier som enligt internationella lagar har rätt att försvara sig.

Sedan kan tilläggas att Israel är apartheidregim. 

//

Att förenkla denna fråga med en haltande liknelse, inte bemöta en enda av mina punkter för att sedan argumentera att jag är den som "missatallt" är bara oseriöst och korkat.
    Om du nu inte vill ge ett seriöst svar på det jag skrev får du gärna förklara närmare hur du tänker när du skriver att Israel är en "ockupationsmakt" och en apartheidregim"?

• Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2023-12-07 11:08:29 följande:
    Du hänvisar mycket obestämt på "internationella lagar" som skulle rättfärdiga att man ifrån Gaza - som är helt oberoende, som Israel har lämnat helt 2005 - skjuter raketer på Israel med jämna mellanrum. Trots att inte Israel har attackerat Gaza först. Om det verkligen skulle finnas lagar som rättfärdigar sånt, så är det verkligen läge att redovisa vilka det skulle vara. 

Rena logik säger att det inte kan finnas såna.
    Det är mycket bestämt vad folkrätten är för något. Din logik har visat sig vara helt fel många gånger. Du skriver att du är lärare och insuinerar att du kan allting bättre än tex experterna från FN och Amnesty. Då borde du väl känna till vad folkrätten säger om rätten att försvara sig vid ockupation. Gaza är ockuperad av Israel. Grunden till konflikten är att Israel fördriver, mördar och förtrycker palestinier. De kan inte leva ett normalt liv överhuvudtaget. 7 miljoner palestinier är flyktingar pga Israels fördrivningar.
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2023-12-07 11:12:46 följande:
    Du sa Fox och det är oväsentligt här. Det visas säkert på många andra kanaler. Och ministern redovisade exakta siffror, som de säkert kan belägga. Både antal raketer från Gaza, antal övergrepp på civila (där finns det säkert också ett mörkertal), skadade israeler, stupade soldater, osv. Sexuella övergrepp ska också vara på agendan. Och glöm inte att det finns videon på förhör med förövarna där de erkänner det de har gjort. 
    Spelar ingen roll vilka kanaler som visar vad han säger. Det är fortfarande lögner och propaganda. Det finns inga oberoende siffror om det han pratar om. IDF- lögner tex har blivit komiskt virala på de sociala medierna. Tom internt i Israel kritiseras ledningen för att ljuga.

www.middleeastmonitor.com/20231012-israel-former-senior-advisor-to-prime-minister-says-govt-uses-lies-to-justify-attack/

• Anonym (Fader)
    Anonym (HataHatet) skrev 2023-12-07 11:47:06 följande:

Att förenkla denna fråga med en haltande liknelse, inte bemöta en enda av mina punkter för att sedan argumentera att jag är den som "missatallt" är bara oseriöst och korkat.
    Om du nu inte vill ge ett seriöst svar på det jag skrev får du gärna förklara närmare hur du tänker när du skriver att Israel är en "ockupationsmakt" och en apartheidregim"?

Jag svarade så seröst som möjligt på din oseriösa kommentar som i grunden är grov förvrängning av det som händer i Gaza. 

Israel är apartheidregim och ockupationsmakt. Läs gärna någon av rapporterna som gjordes av tex Amnesty eller HRW.

Svar på tråden Gaza eller Israel?