• anonym gullviva

Vår situation är så udda! Eller?

Känns som min o sambons situation är otroligt udda, men det kanske den inte är? 

Vi har varit ett par i 20+ år, upp och ner där mina känslor är utanpå och hans inombords, men vi har aldrig pausat, gnisslat eller ens funderat på en separation. Vår kärlek har alltid varit grundad i betong och vi är verkligen allra bästa vänner. 

Sen hände ngt i våras. Sambon bytte jobb, från ett osocialt mansdominerad yrke till ett helt annat med mkt nytt folk och han som är rätt osocial blommade upp och fick nya fina arbetskamrater. Han mådde superbra! Och då mådde vi alla bra! (tung tid med dottern med ångest och lite allmänt vardagsstress) 

Han blev mkt god vän med en tjej på jobbet, han pratade mkt om henne, hon anförtodde sig för honom då hon inte hade så mkt vänner. Jag tyckte det var fint men ngt kändes inte rätt.. De började träffas efter jobbet o promenera och prata. 
    Och en kväll hade de sett på film och han kom hem med världens ångest då de hånglat. 

Han berättade alltså direkt och mådde superdåligt av det. 
    Jag blev såklart chockad o vädligt ledsen men inte arg! Besviken sviken... Men genuint inte arg. Vi pratade mkt om det efter och de fortsatte träffas som vänner då han mådde bra av det, kanske dumt men alternativet var att kasta ut honom men det ville jag inte. Inte kasta bort 20 år kärlek o vänskap. 
    Det gick rätt så bra från och till, absolut svartsjuk och mkt ångest från bådas håll när han började känna att han han tyckte om henne mer och mer. Men vi var hela tiden öppna o pratade mkt. 
    Han visste inte vad han kände och jag vara beredd för familjens skull att bara låta tiden gå ett tag, andas... 
    Vi umgicks hemma, och han sov alltid hemma och vi hade mkt sex som var fantastisk! Han sa ofta att han aldrig vill mista mig, hur allt än blir. Att skulle vi separera skulle det vara som allra bästa vänner. Och jag kände exakt likadant!
    Men hoppet att han inte skulle lämna fanns alltid...
    Tyvärr blev min ångest för jobbig så vi bestämde att vi ska pausa "oss", bo i hop som vi gör och reda ut allt i lugn o ro med barn hus ekonomi. Men att jag skulle kunna släppa på svartsjukan o ångesten.

Inte lätt men faktiskt blev jag lugnare!
    Jag släppte alla mina misstankar mot deras sms, vad de gjorde när de sågs. Nu var det inte min sak på ngt sätt? Och han var mkt öppen med det mesta. 
    De inledde en relation o i går sa han att han vill vara med henne, exklusivt.
    Men att vi ska separera som vänner och inte skynda med ngt. Som vi redan bestämt. Vi grät kramades, ja vi hade även sex... Som ett avslut? 

Otroligt smärtsamt.  Men vi är så fruktansvärt tighta! Vi kan gå från gråt till skratt på en minut.
    Vi har haft fantastisk sex och pratat mer än någonsin! Till och med haft sex fast vi sagt att det är över. Vi känner så mkt för varann! Är det galet om vi båda mår bra av det?? 
    Nu ska det vara de 2 så då gissar jag att sexbiten försvinner men vi vill fortsätta göra saker ihop, umgås. 

Och han säger att man aldrig vet vad framtiden bär med sig, men att han aldrig vill mista mig eller familjen helt. Att vi är en del av varandra för evigt. Han tänker på oss varje dag och undrar om han gör rätt, men han mår så bra med henne.

Jag känner honom utan o innan o tror genuint på hans ord. Jag är fortfarande inte ett dugg arg. Sorgsen mest.
    Det går upp o ner men när vi träffas mår jag så bra!

Tanken är bo kvar  ihop över årsskiftet sen börja se över försäljning av hus etc. I lugn o ro.

Kommer vi kunna fortsätt vara bästa vänner som vi vill?
    Skulle han komma i morgon o säga ta mig tillbaka skulle jag inte ens tveka. Vi har så.mkt historia, så sammanväxta. Men känner att vara hans vän skulle betyda så mkt... 

Har vi en chans att fixa detta på ett bra sätt? 
  • Svar på tråden Vår situation är så udda! Eller?
  • Anonym (Brbf)

Det är då inte lugnt än då inte dottern vet ett dugg och ni ljuger för henne. du ligger med honom än och säger han inte vet vad han vill. En enda röra bara. 

• Anonym (helen)
    Anonym (Snowihite) skrev 2023-11-15 20:53:27 följande:
    Men kan vi se klarare?  Vi har ju bara vad hon skrivit, vi lever ju inte livet hon lever. 
    Som Maria skriver så verkar räden som ges inte vara särskilt väl underbyggda och mest gå ut på att TS borde hämnas.

Att hämnas har väl aldrig varit någon bra strategi när det gäller relationer.

Tror många faktiskt skriver utifrån egen erfaring.

De ville sköta allt snyggt, men efteråt har de förstått att de blivit utnyttjade och manipulerade och vill inte att TS ska behöva gå igenom det.

Att ha hämndtankar är iofs inte fel, men man ska inte göra någon illa. 

• anonym gullviva
    Anonym (Brbf) skrev 2023-11-18 15:35:29 följande:

Det är då inte lugnt än då inte dottern vet ett dugg och ni ljuger för henne. du ligger med honom än och säger han inte vet vad han vill. En enda röra bara. 

Han har gjort ett val men säger att det ändå inte är lätt då han ju fortfarande har vissa känslor för mig. Så han är förvirrad ja men har inte sagt att han kommer ändra sig. 
    Är bara glad att jag fortf betyder så mkt för honom för trots allt betyder han mkt för mig med efter allt vi haft. 

Vet inte om jag skrivit när vi låg senast? Så det vet du inte? 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Maria) skrev 2023-11-18 14:25:17 följande:
    TS är inte intresserad av att ?sätta ner foten? eller kasta ut honom. Du verkar utgår från dina egna känslor, vad du skulle ha behövt i den situationen. 
    Ja jag utgick efter mina egna känslor, (och det gör ju du med-eller har du inga känslor?).från när jag själv var tonåring som TS dotter... då min mamma hade varit otrogen och ville skiljas..från min pappa.

Men dom skötte det snyggt, låg framförallt inte med varandra efter det, och min mamma berättade vad som hänt..Långt innan flytt..

Men innan hon berättade så visste jag redan att hon hade träffat en ny...Tonåringar är faktiskt inte dumma i huvudet! Som ni verkar tro!

Men TS ser tydligen inte sin dotter som en smart tonåring? Vilket är lite synd..

Och självklart skulle jag bete mig som jag skrev att TS borde göra om min man hade fått en löjlig 40 årskris..och betett sig så illa..

Först hade jag varit iskall..
    Sen så skulle han åkt ut på en gång!

Men jag har fattat att TS inte vill eller inte ens kan sätta ner foten..hon är för snäll..
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Lisa) skrev 2023-11-18 18:21:00 följande:
    Ja jag utgick efter mina egna känslor, (och det gör ju du med-eller har du inga känslor?).från när jag själv var tonåring som TS dotter... då min mamma hade varit otrogen och ville skiljas..från min pappa.

Men dom skötte det snyggt, låg framförallt inte med varandra efter det, och min mamma berättade vad som hänt..Långt innan flytt..

Men innan hon berättade så visste jag redan att hon hade träffat en ny...Tonåringar är faktiskt inte dumma i huvudet! Som ni verkar tro!

Men TS ser tydligen inte sin dotter som en smart tonåring? Vilket är lite synd..

Och självklart skulle jag bete mig som jag skrev att TS borde göra om min man hade fått en löjlig 40 årskris..och betett sig så illa..

Först hade jag varit iskall..
    Sen så skulle han åkt ut på en gång!

Men jag har fattat att TS inte vill eller inte ens kan sätta ner foten..hon är för snäll..
    Men det är ju inte relevant för TS dotter, du känner inte henne eller vet att hon känner som du eller ser på saken som du. Hur smart hon är vet du inte heller, människor är olika smarta.
    Det finns ingenting att sätta ner foten om. TS vill ha det såhär och anser det är bäst, och hon har fått som hon ville. Han flyttar ju om hon skulle vilja det, han själv erbjöd det. Du tolkar ju helt fel om du tror att TS egentligen vill ha ut honom, men inte vågar eller vad det nu är du menar med att hon inte kan och är för snäll.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Maria) skrev 2023-11-18 18:42:38 följande:
    Men det är ju inte relevant för TS dotter, du känner inte henne eller vet att hon känner som du eller ser på saken som du. Hur smart hon är vet du inte heller, människor är olika smarta.
    Det finns ingenting att sätta ner foten om. TS vill ha det såhär och anser det är bäst, och hon har fått som hon ville. Han flyttar ju om hon skulle vilja det, han själv erbjöd det. Du tolkar ju helt fel om du tror att TS egentligen vill ha ut honom, men inte vågar eller vad det nu är du menar med att hon inte kan och är för snäll.
    Ja visst alla är olika smarta, men varför tror du att ts dotter skulle vara mindre smart än andra tonåringar?
    För att TS har skrivit att hon mår dåligt psykiskt, eller?

Man kan vara smart även om man har sk psykiska problem..
    Som förälder bör man väl utgå ifrån att ens barn är MINST lika smart som en själv..(oftast är barn smartare än sina föräldrar)..

Nej jag tror inte TS vill ha ut honom (just nu) utan vad jag menade som flera har skrivit är att jag tror att hon är manipulerad eller hjärntvättad..

Och då kan man oftast inte ens stå upp för sig själv..Så det är eg inget konstigt att hon försvarar honom, att hon ljuger för dottern...För hon tror att det är så det ska vara..Tills hon kommer till insikt om att det han gjort var ruttet..., om ngr mån eller år..
  • anonym gullviva
    Anonym (Lisa) skrev 2023-11-18 19:14:10 följande:
    Ja visst alla är olika smarta, men varför tror du att ts dotter skulle vara mindre smart än andra tonåringar?

Som förälder bör man väl utgå ifrån att ens barn är MINST lika smart som en själv..(oftast är barn smartare än sina föräldrar)..

Nej jag tror inte TS vill ha ut honom (just nu) utan vad jag menade som flera har skrivit är att jag tror att hon är manipulerad eller hjärntvättad..

Och då kan man oftast inte ens stå upp för sig själv..Så det är eg inget konstigt att hon försvarar honom, att hon ljuger för dottern...För hon tror att det är så det ska vara..Tills hon kommer till insikt om att det han gjort var ruttet..., om ngr mån eller år..
    Så. Härligt med folk som vet hur en helt okänd människa på nätet fungerar? 

Klart jag fattar att han gjort fel??  Sjukt fel!! 
    Att jag agerat som  jag gjort betyder ju inte att jag blivit sårad, besviken, ledsen, haft ångest, mått dåligt.... Jag har gått ner 10kg!

Men ändå hatar jag intw honom! Jag har valt att ta till mig vad han haft att säga, och eftersom han varit så öppen med allt så har jag inte kunnat hata honom. Hade jag det hade han säkerligen åkt ut med huvudet före! 
    Han har erbjudit sig att ta in på hotell eller likande sedan dag ett! Men vi pratade om det och i början när allt var så oklart så kände jag att inget skulle lösa sig om vi var på olika håll. Jag var beredd att se vart allt skulle leda. Jag var inte beredd att kasta bort allt direkt. 

Nu blev det som det blev. Men eftersom vi kan kommunicera så bra, bättre än någonsin, så står jag fast vid att vi ska lösa detta i vår takt. Nej jag väntar mig inte att vi ska bli vi igen, jag menar att lösa allt praktiskt sen tillslut börja leva våra separata liv. 
    Jag har inte blivit tvingad till ngt, han har inte försökt övertala mig till något! 

Klart jag anser att min dotter är smart! 
    Men jag känner henne och hon lever lite o det blå, tyvärr ja pga måendet så hon har stora sociala brister. Jag lovar hade hon fattat så hade jag fått höra det eller märkt det.
    Hon är. Ingen typisk tonåring som tjurar på rummet, döljer saker, inte vill hänga med oss.. 
    Hon har inga vänner irl utan hon och jag har då blivit fruktansvärt tighta istället.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Lisa) skrev 2023-11-18 19:14:10 följande:

Jag skrev inte att jag tror att hon är mindre smart. Jag vet inte hur det ligger till med den saken, jag har ingen uppfattning om hur smart hon är. Dessutom kan man vara smart på olika sätt, att man inte inser eller lägger ihop ett plus ett i vissa saker betyder förresten inte att man inte är smart. Och det kan vara så väldigt olika individ från individ.

Det är väl inte du som bestämmer hur det SKA vara. Om man inte håller med er betyder inte att man är hjärntvättad. TS skulle väl kunna säga samma sak, ni i tråden är hjärntvättade till att tro att ni vet hur det ska vara, att man måste kasta ut gubben annars står man inte upp för sig själv. Det kanske gäller er, om ni känner så för egen del. Ni kanske behöver det för att känna att ni är värda något, TS behöver uppenbarligen inte det. Om TS inte VILL kasta ut gubben så står hon ju upp för sin vilja nu. Det verkar förresten vara TS idé att undanhålla det för dottern så det är ju inget som han hjärntvättat fram.
Svar på tråden Vår situation är så udda! Eller?