• Anonym (I-landsproblem?)

Hur kan en del snygga eller hyfsat snygga människor trivas så illa med sig själva?

Blir lika förvånad varje gång en person som ser hyfsat bra ut eller tillochmed är riktigt snygg ser negativt på sitt utseende och nojar över småsaker, som att öronen är "för stora", streck under ögonen som är ganska normalt och inte behöver betyda att man är på väg att få "påsar", för tjocka eller för smala läppar, lite osymmetrisk i någon del av kroppen osv.

Jag pratar alltså om sådant som folk i gemen knappast lägger märke till (förutom då sanna utseendefascister kanske). Jag förstår inte heller snygga människor eller människor som ser bra ut som faktiskt blir på dåligt humör över dessa "skavanker" som knappt någon lägger märke till, och låter detta dåliga humör gå ut över sina liv och sin omgivning.

Kan det egentligen inte sägas vara ett "I-landsproblem" att se bra ut/ vara snygg och ändå inte trivas med sig själv och sitt utseende?

• Svar på tråden Hur kan en del snygga eller hyfsat snygga människor trivas så illa med sig själva?
  • Anonym (Badbollen)

Jag tycker själv att jag ser ok ut, men jag har dåligt självförtroende och självkänsla. Mycket beror saker som kvinnor har sagt genom åren, påhopp och negativa kommentarer. Det i kombination med att jag aldrig har haft en flickvän bidrar till mitt dåliga självförtroende. Jag tycker att många kan tänka på vad de säger till andra människor.

• Anonym (Snyggo)

De vackra som har fastnat i sitt utseende jämför sig med andra, ännu vackrare människor.

Skönhetens fördelar är globala, och därför är det inget i-landsproblem.

Även om man aldrig kommer att vara oberörd av vare sig stor skönhet eller grotesk fulhet så kan det vara klokt att träna på att fokusera på en helhet om man vet med sig att man är väldigt fixerad vid hur man själv eller andra ser ut.

Jag tror att det skulle vara bra för dig att fokusera bort från utseende. Det känns som en av de saker som du tänker lite för mycket på. 

• Anonym (I-landsproblem?)
    Anonym (Snyggo) skrev 2023-10-18 10:18:50 följande:

De vackra som har fastnat i sitt utseende jämför sig med andra, ännu vackrare människor.

Även om man aldrig kommer att vara oberörd av vare sig stor skönhet eller grotesk fulhet så kan det vara klokt att träna på att fokusera på en helhet om man vet med sig att man är väldigt fixerad vid hur man själv eller andra ser ut.

Jag tror att det skulle vara bra för dig att fokusera bort från utseende. Det känns som en av de saker som du tänker lite för mycket på. 

Jag tänker väl "måttligt" på det, men har förstått att samhället idag är oerhört utseendefascistiskt, så pass att även människor som ser bra ut/ är snygga inte trivs med sina utseenden.

Man märker ju också skillnaden i hur en snygg och en inte så attraktiv person bemöts av folk. Attityden hos en del mot mindre attraktiva är "Gå och dö", typ,även om dessa personer är trevliga och vänliga.

• Anonym (Badbollen)
    Anonym (Snyggo) skrev 2023-10-18 10:18:50 följande:

Om det är mig du menar så går inte jag bara efter utseendet på kvinnor. Jag tänkte på mitt utseende när jag var yngre, så som de flesta gör, men det blev värre när kvinnor uppenbarligen hade problem med mitt utseende och kände att de behövde tala om för mig hur jag skulle se ut.
  • Anonym (Badbollen)
    Mrs Moneybags skrev 2023-10-18 10:22:31 följande:

Det är väl för att självförtroende inte sitter i utseendet. 

Klart det gör. Om du får negativa kommentarer från män och män klankar ner på ditt utseende, får du bättre självförtroende då?
  • Anonym (Badbollen)

Många tränar för att må bättre och känna att de har snyygare kropp, de får bra självförtroende av det.

Träning kan hjälpa en att få självförtroende. Fysisk träning gör att kroppen mår bättre, vilket även påverkar självförtroendet. Om man tränar i en lagsport kan det också stärka ens tankar om sig själv. Man behövs, är en viktig del av en helhet.

• Anonym (Snyggo)
    "Jag tänker väl "måttligt" på det, men har förstått att samhället idag är oerhört utseendefascistiskt, så pass att även människor som ser bra ut/ är snygga inte trivs med sina utseenden.

Man märker ju också skillnaden i hur en snygg och en inte så attraktiv person bemöts av folk. Attityden hos en del mot mindre attraktiva är "Gå och dö", typ,även om dessa personer är trevliga och vänliga"

Alltså det har ju betydelse. När hon som jag beskrivit i den andra tråden fick för sig att jag var en riktig hondjävul, hårig och fet och dessutom hade haft sex, det var då det slog slint.

Nu har hon kanske sett en bild på mig? Jag gissar det eftersom det numera är  alldagliga och överviktiga kvinnor som "nästlar sig in" som är i fokus för hennes forumlitteratur.

Så visst har det betydelse, hur man uppfattar någons yta.

"Om det är mig du menar så går inte jag bara efter utseendet på kvinnor. Jag tänkte på mitt utseende när jag var yngre, så som de flesta gör, men det blev värre när kvinnor uppenbarligen hade problem med mitt utseende och kände att de behövde tala om för mig hur jag skulle se ut."

Nej, jag menar inte dig, jag menar TS. Jag skiljer på er, även om jag vet vilka ni är, och jag antar att ni vet vem jag är. 

Jag tror att vi alla haft det gemensamt att vi känt oss lite bortvalda och letar orsaker. Precis som Mrs Moneybags skrev så har det med självförtroende att göra. 

Under förra året ökade TS självförtroende som jag uppfattade det, men han/du skrev också mycket om sitt utseende.

Jag tror att alla tänker på sitt utseende i någon mån men att det är mer än någonsin på grund av bildsamhället. 
  • Agda90
    Anonym (Badbollen) skrev 2023-10-18 10:25:54 följande:
    Klart det gör. Om du får negativa kommentarer från män och män klankar ner på ditt utseende, får du bättre självförtroende då?
    Om män gnäller på mitt utseende så får de fingret och sen går jag. Varför lägga energi på idioter? 

När jag var yngre behövde jag sminka mig innan jag ens kunde gå till ica. Som tur är växte jag ifrån det. Behöver jag springa till ica i mjukisar idag så gör jag det. Behöver jag köpa en blomma på väg till en fest uppklädd till tänderna så gör jag det. 

Jag är jag och tänker inte ändra på mig. Om andra ogillar mitt utseende så är det deras problem, inte mitt.
  • Anonym (Snyggo)
    Agda90 skrev 2023-10-18 10:35:44 följande:
    Om män gnäller på mitt utseende så får de fingret och sen går jag. Varför lägga energi på idioter? 

När jag var yngre behövde jag sminka mig innan jag ens kunde gå till ica. Som tur är växte jag ifrån det. Behöver jag springa till ica i mjukisar idag så gör jag det. Behöver jag köpa en blomma på väg till en fest uppklädd till tänderna så gör jag det. 

Jag är jag och tänker inte ändra på mig. Om andra ogillar mitt utseende så är det deras problem, inte mitt.
    Då har du inte upplevt att bli negativt särbehandlad på grund av ditt utseende. Det blir ens eget problem om människor väljer bort dig eller du får vänta hela tiden på grund av hur du ser ut.

Jag har skrivit om detta innan, men jag har haft en tendens att ha väldigt vackra väninnor. Då kan man bli väldigt osynlig. När jag har haft någon mer jämnvacker väninna har det inte blivit lika tydligt vilka nackdelar man kan ha av att inte ha ett prime-utseende. 
Svar på tråden Hur kan en del snygga eller hyfsat snygga människor trivas så illa med sig själva?