• Anonym (I-landsproblem?)

Hur kan en del snygga eller hyfsat snygga människor trivas så illa med sig själva?

Blir lika förvånad varje gång en person som ser hyfsat bra ut eller tillochmed är riktigt snygg ser negativt på sitt utseende och nojar över småsaker, som att öronen är "för stora", streck under ögonen som är ganska normalt och inte behöver betyda att man är på väg att få "påsar", för tjocka eller för smala läppar, lite osymmetrisk i någon del av kroppen osv.

Jag pratar alltså om sådant som folk i gemen knappast lägger märke till (förutom då sanna utseendefascister kanske). Jag förstår inte heller snygga människor eller människor som ser bra ut som faktiskt blir på dåligt humör över dessa "skavanker" som knappt någon lägger märke till, och låter detta dåliga humör gå ut över sina liv och sin omgivning.

Kan det egentligen inte sägas vara ett "I-landsproblem" att se bra ut/ vara snygg och ändå inte trivas med sig själv och sitt utseende?

• Svar på tråden Hur kan en del snygga eller hyfsat snygga människor trivas så illa med sig själva?
  • Bis mis
    Mrs Moneybags skrev 2023-10-18 12:29:28 följande:
    Våldtäkt av alla hemska saker på jorden har ingenting med utseende att göra. En kvinna i burka blir också våldtagen utan att någon har en aning om hur hon ser ut. Det är en sjuk handling som handlar om makt och våld, inte om hur snygg offret är. Alltifrån spädbarn till åldringar blir våldtagna. 
    Jag håller inte med dig helt där. Av dom nära vänner jag har som blivit våldtagna/får många jobbiga meddelanden på sociala medier/blir kontaktade av män på gatan är en gemensam nämnare att dom är uppseendeväckande vackra och attraktiva. I krig t ex är det ingen bra grej att se bra ut som kvinna.

Det är många olika faktorer som styr våldtäkt, utseende kan vara en sådan.
  • Anonym (Snyggo)

"Du pekar på något tyvärr ganska grundläggande. Man ser det hela tiden vid möten mellan människor på stan. Den som är snyggast är den man helst pratar med, står det någon mindre attraktiv person vid sidan av får han / hon ofta inte delta så mycket i samtalet (sedan beror det på vad man pratar OM förstås). Det är nog på liknande sätt vid anställningsintervjuer, arbetsgivaren skulle ljuga om han/hon sa att denne inte går efter utseendet."

Ja, exakt. Tråden handlar om utseendefascism, men har kapats av snygga människor som saknar förståelse för vad det är att alltid få vänta, och nu senast jämföra med vilka kvinnor som blir våldtagna i krig. 

Det flyttar fokus från din vardagliga frågeställning på ett rätt osmakligt sätt - på våldtäktsoffrens bekostnad.

Men du gör ju vad du kan för ditt utseende. Tränar, håller koll på håret. Mer kan du inte göra. Sedan får man acceptera att man främst blir uppskattad för sina andra egenskaper istället, och akta sig för att bli utnyttjad till skitgöra och dörrmatta. 

• Anonym (Badbollen)
    Anonym (I-landsproblem?) skrev 2023-10-18 13:31:34 följande:
    Precis, regelbunden träning och motion kan även få dig att känna sig yngre, och faktum är ju (enligt forskning som hänvisas till av Anders Hansen bl.a.) att du med målmedveten och regelbunden träning och motion kan sänka din genetiska ålder med hela 10 år. Det syns också ganska väl på folk i omgivningen vilka som har för vana att hålla sig i trim och inte.
    Jag ser yngre ut än vad jag är, det säger alla. Men när jag har skrivit det här, så svarar de flesta att jag inbillar mig. Nu är det främlingar som inte vet hur jag ser ut, som vill trycka ner män som tror att yngre tjejer är attraherade, men det säger lite om folks fördomar om utseende. Och att man vill få andra att må dåligt.
  • Agda90
    Anonym (Snyggo) skrev 2023-10-18 11:25:02 följande:
    Agda90:

Det stämmer att om man har andra delar av sig som är attraktiva så kan man få en kärleksrelation utan att ens utseende ens kommer upp i alldagligt, utan kanske uppfattas som både avvikande och frånstötande. Tröskeln till att uppfattas så har sänkts. För en man kan det räcka med att inte ha gjort något åt sin tunnhårighet. 

De saker du beskriver, kortklippt frisyr och 2-3 ansiktsbehandlingar per månad kostar pengar. Jag hade inte pengar att lägga på mitt utseende under en lång period, jag hade knappt pengar till mat och definitivt inte näringsriktig mat. Det här pågick en så pass lång period perioden har satt vad jag tror är permanenta spår i mitt utseende utöver vanligt åldrande.

Vad gäller kläder brukade människor reagera på att jag klädde mig bra i de fattiga miljöer där jag rörde mig. Det kunde kommenteras nästan som om jag inte "fick" klä mig bra. Numera är jag väldigt nedklädd för det mesta. Det kan vara på grund av reaktionerna jag fick. Som om de inte fick ihop mig. Det som var kvar av den jag var innan, kläderna, blev som ett märkligt presentpapper på en svältande räv för dem.

Å andra sidan kan man göra som TS, arbeta med det utseende man har, men kanske bara för att upptäcka att omvärlden ändå är "utseendefascistisk".

Jag tycker att det är slarvigt att avfärda mänsklig erfarenhet som offermentalitet bara för att man inte känner igen den hos sig själv.
    Ansiktsbehandlingarna är inget jag gör på salong. De gör jag hemma själv. 

Och offerkoftan som du nämner är en person i denna tråden som återkommande klagar på exakt samma, 
  • Anonym (Snyggo)
    Anonym (Badbollen) skrev 2023-10-18 14:11:39 följande:
    Jag ser yngre ut än vad jag är, det säger alla. Men när jag har skrivit det här, så svarar de flesta att jag inbillar mig. Nu är det främlingar som inte vet hur jag ser ut, som vill trycka ner män som tror att yngre tjejer är attraherade, men det säger lite om folks fördomar om utseende. Och att man vill få andra att må dåligt.
    Ja, här håller jag med dig. Dock har jag aldrig sett någon skriva till dig att du inbillar dig att du ser yngre ut än vad du är. Det måste vara länge sedan. Hur många år har du varit här och hur många år har kvinnorna tjafsat med dig 365 dagar om året? 
  • Anonym (Snyggo)

Okej, då läste jag in något som inte fanns där. Många fattiga tar hand om sig och är alls inte offerkoftor för att de har för lite pengar.

Det är bra att ta hand om sig och något helt annat än sjuklig fåfänga. 
  • Anonym (Badbollen)
    Anonym (Snyggo) skrev 2023-10-18 14:15:21 följande:
    Ja, här håller jag med dig. Dock har jag aldrig sett någon skriva till dig att du inbillar dig att du ser yngre ut än vad du är. Det måste vara länge sedan. Hur många år har du varit här och hur många år har kvinnorna tjafsat med dig 365 dagar om året? 
    Nej, jag vet, det är många som säger att ingen har skrivit det som jag påstår. Huvudsaken är att jag vet vad andra har sagt. Jag har varit här i ca 10 år.
  • Anonym (Badbollen)
    Anonym (Snyggo) skrev 2023-10-18 14:07:32 följande:

"Du pekar på något tyvärr ganska grundläggande. Man ser det hela tiden vid möten mellan människor på stan. Den som är snyggast är den man helst pratar med, står det någon mindre attraktiv person vid sidan av får han / hon ofta inte delta så mycket i samtalet (sedan beror det på vad man pratar OM förstås). Det är nog på liknande sätt vid anställningsintervjuer, arbetsgivaren skulle ljuga om han/hon sa att denne inte går efter utseendet."

Ja, exakt. Tråden handlar om utseendefascism, men har kapats av snygga människor som saknar förståelse för vad det är att alltid få vänta, och nu senast jämföra med vilka kvinnor som blir våldtagna i krig. 

Det flyttar fokus från din vardagliga frågeställning på ett rätt osmakligt sätt - på våldtäktsoffrens bekostnad.

Men du gör ju vad du kan för ditt utseende. Tränar, håller koll på håret. Mer kan du inte göra. Sedan får man acceptera att man främst blir uppskattad för sina andra egenskaper istället, och akta sig för att bli utnyttjad till skitgöra och dörrmatta. 

Jag gör också så gott jag kan, angående utseendet. Sen är smaken olika. Om vi tar t ex unga tjejer. De flesta attraheras nog inte av mig, men jag tror det finns några som gör det. Jag har fel, säger de flesta. De attraheras inte heller av mina andra egenskaper. Utan det handlar bara om utseendet.
  • Agda90
    Anonym (I-landsproblem?) skrev 2023-10-18 13:17:33 följande:
    Har för mig om att du skrev i en annan tråd att du ser väldigt bra ut. Men håller med om att man inte ska behöva snygga till sig för minsta lilla ärende man gör, sen är det ju mycket psykologiskt hur ful eller snygg man känner sig.
    Jag tror att du har förväxlat mig med någon annan
    Ska man jämföra med andra så ser jag ok ut. Ingen fotomodell.
    Många tror dock att jag är 7-10 år yngre än vad jag är. 

Jag önskar att fler kunde förstå att man utstrålar något speciellt när man känner sig snygg invändigt. 

Om jag ser till mig själv så är det ofta träning som gör att jag känner mig snyggare. Ja, när jag har svettats som en gris och använt den råa styrkan som jag kan hitta under boxningsträningen då känner jag mig som snyggast! Det bror på att jag vet att jag är stark och jäkligt bra på den träningen som jag älskar. Så när jag travar hem från gymmet med mjukisbyxor och en stor collage tröja över träningskläderna känner jag mig snyggare än i en klänning och pumps!
  • Anonym (Snyggo)
    Anonym (Badbollen) skrev 2023-10-18 14:21:36 följande:
    Nej, jag vet, det är många som säger att ingen har skrivit det som jag påstår. Huvudsaken är att jag vet vad andra har sagt. Jag har varit här i ca 10 år.
    Så känner jag också. Man kanske inte alltid förstår allt, man kan bli dribblad som en boll (om man uppfattas som oattraktiv finns det människor som tar chansen med det de uppfattar som ett lätt offer). Men huvudsaken är att man vet själv, och lita på att de som läser kan bilda sig sin egen uppfattning.
Svar på tråden Hur kan en del snygga eller hyfsat snygga människor trivas så illa med sig själva?