• Anonym (I-landsproblem?)

Hur kan en del snygga eller hyfsat snygga människor trivas så illa med sig själva?

Blir lika förvånad varje gång en person som ser hyfsat bra ut eller tillochmed är riktigt snygg ser negativt på sitt utseende och nojar över småsaker, som att öronen är "för stora", streck under ögonen som är ganska normalt och inte behöver betyda att man är på väg att få "påsar", för tjocka eller för smala läppar, lite osymmetrisk i någon del av kroppen osv.

Jag pratar alltså om sådant som folk i gemen knappast lägger märke till (förutom då sanna utseendefascister kanske). Jag förstår inte heller snygga människor eller människor som ser bra ut som faktiskt blir på dåligt humör över dessa "skavanker" som knappt någon lägger märke till, och låter detta dåliga humör gå ut över sina liv och sin omgivning.

Kan det egentligen inte sägas vara ett "I-landsproblem" att se bra ut/ vara snygg och ändå inte trivas med sig själv och sitt utseende?

• Svar på tråden Hur kan en del snygga eller hyfsat snygga människor trivas så illa med sig själva?
  • Anonym (Badbollen)
    Anonym (Badbollen) skrev 2023-10-18 11:10:28 följande:
    Jag hävdade att många kvinnor inte bara går efter utseendet, utan mycket annat kan spela in, om man har kemi t ex. Jag har fel, svarade de flesta. Utseendet var viktigast.
    Det ironiska är att jag var i bättre form än jag varit på många år. Superkondis, magrutor. Jag kände mig glad och attraktiv, hade bra självförtroende. Annars hade jag inte vågat försöka med henne. Men män får inte känna så, då är det patetiskt. Kvinnor får känna sig fina och uppmuntras och lyfts på ett annat sätt. Män ska helst må dåligt.
  • Anonym (Badbollen)
    Anonym (Kalle) skrev 2023-10-18 11:17:52 följande:
    Nu har du sabbat en tråd till bara för att rapa upp samma sak du rapat upp 2000 ggr tidigare.  Hoppas du är nöjd.
    Själv verkar du inte ha nåt att tillföra i tråden. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Badbollen) skrev 2023-10-18 10:25:54 följande:
    Klart det gör. Om du får negativa kommentarer från män och män klankar ner på ditt utseende, får du bättre självförtroende då?
    Tro mig, jag har sett väldigt olika ut och är långt ifrån lika snygg idag som jag var när jag var 20. Ändå har jag bättre självförtroende trots att män inte visslar efter mig idag som de gjorde då. Det har verkligen inte något med varandra att göra. Att vara trygg i sig själv och ha ett inre lugn har med ens inre mående att göra. 

Om någon skulle säga något negativt till mig skulle jag förmodligen säga något tillbaka som fick honom att förstå att jag inte är hans emotionella soptunna där han kan kasta all skit han kommer på. Hur många män i min ålder (50+) är bildsköna? Inte särskilt många. Inte för att det gör något, vi är alla människor och både tjockisar och tunnisar förtjänar kärlek och kramar. 
  • Anonym (Badbollen)
    Anonym (Badbollen) skrev 2023-10-18 11:26:59 följande:
    Det ironiska är att jag var i bättre form än jag varit på många år. Superkondis, magrutor. Jag kände mig glad och attraktiv, hade bra självförtroende. Annars hade jag inte vågat försöka med henne. Men män får inte känna så, då är det patetiskt. Kvinnor får känna sig fina och uppmuntras och lyfts på ett annat sätt. Män ska helst må dåligt.
    Så ja, det fick mig att må dåligt. Det påminde mig om när jag var ung och också i bra form, ändå så klankade ner på min kropp. Och det har hängt i, jag kan inte bada ute bland folk sen många år.
  • Bis mis

En sak dom här personerna med bra utseende och dålig självkänsla inte tänker på är vilka nackdelar som följer med skönhet. Större utsatthet för trakasserier och ja faktiskt våldtäkt om man ska hårdra det. Så om nån har lite utstående öron kan vara en klar fördel i vissa lägen ;)

• Anonym (Snyggo)
    Mrs Moneybags skrev 2023-10-18 11:53:01 följande:
    Tro mig, jag har sett väldigt olika ut och är långt ifrån lika snygg idag som jag var när jag var 20. Ändå har jag bättre självförtroende trots att män inte visslar efter mig idag som de gjorde då. Det har verkligen inte något med varandra att göra. Att vara trygg i sig själv och ha ett inre lugn har med ens inre mående att göra. 

Om någon skulle säga något negativt till mig skulle jag förmodligen säga något tillbaka som fick honom att förstå att jag inte är hans emotionella soptunna där han kan kasta all skit han kommer på. Hur många män i min ålder (50+) är bildsköna? Inte särskilt många. Inte för att det gör något, vi är alla människor och både tjockisar och tunnisar förtjänar kärlek och kramar. 
    Jag tror ändå att man, om man blivit uppmärksammad som barn och ung, har andra förutsättningar att vara trygg i sig själv än om man inte blivit uppmärksammad. 

Livet är orättvist. En del personer med vackra föräldrar och ett ärvt vackert utseende är inte särskilt trygga i sig själva, för att de kommer ut en miljö där man förnedrar och gaslightar varandra. Det kan vara den sortens personer som TS är ute efter här. 

En människa som förnedrar och trycker ner mig förbrukar mitt förtroende. Då drar jag tillbaka min kärlek. Kanske biter jag ifrån. Kanske ganska hårt. 

Det är inte heller alla som har förmågan att bita ifrån i stunden. Men jag håller med om att vi alla är människor som förtjänar kärlek - av någon. Även efter 50.
  • Anonym (Badbollen)
    Anonym (Snyggo) skrev 2023-10-18 12:01:14 följande:
    Jag tror ändå att man, om man blivit uppmärksammad som barn och ung, har andra förutsättningar att vara trygg i sig själv än om man inte blivit uppmärksammad. 

Livet är orättvist. En del personer med vackra föräldrar och ett ärvt vackert utseende är inte särskilt trygga i sig själva, för att de kommer ut en miljö där man förnedrar och gaslightar varandra. Det kan vara den sortens personer som TS är ute efter här. 

En människa som förnedrar och trycker ner mig förbrukar mitt förtroende. Då drar jag tillbaka min kärlek. Kanske biter jag ifrån. Kanske ganska hårt. 

Det är inte heller alla som har förmågan att bita ifrån i stunden. Men jag håller med om att vi alla är människor som förtjänar kärlek - av någon. Även efter 50.
    Ja, min syster är ett bra exempel. Hon har alltid fått höra vad fin hon är. Hon behövde inte göra nåt, för killar raggade på henne. Hon var ihop med en 20 år äldre man. Men sa till mig att tjejen inte var intresserad. Tjejer vill ha jämnåriga. Tjejen hade visat nåt om hon var intresserad. Min syster vågade inte själva visa nåt när hon gillade nån, och hon behövde ju inte heller. Så visst är det orättvist. Och det är lätt för kvinnor att få män att må dåligt.
  • Maahlinn
    Anonym (I-landsproblem?) skrev 2023-10-18 10:03:43 följande:
    Hur kan en del snygga eller hyfsat snygga människor trivas så illa med sig själva?

Blir lika förvånad varje gång en person som ser hyfsat bra ut eller tillochmed är riktigt snygg ser negativt på sitt utseende och nojar över småsaker, som att öronen är "för stora", streck under ögonen som är ganska normalt och inte behöver betyda att man är på väg att få "påsar", för tjocka eller för smala läppar, lite osymmetrisk i någon del av kroppen osv.

Jag pratar alltså om sådant som folk i gemen knappast lägger märke till (förutom då sanna utseendefascister kanske). Jag förstår inte heller snygga människor eller människor som ser bra ut som faktiskt blir på dåligt humör över dessa "skavanker" som knappt någon lägger märke till, och låter detta dåliga humör gå ut över sina liv och sin omgivning.

Kan det egentligen inte sägas vara ett "I-landsproblem" att se bra ut/ vara snygg och ändå inte trivas med sig själv och sitt utseende?

Sjukt stor press från alla håll att man ser bra ut ju. I-landsproblem kanske det är, men mindre jobbigt blir det ju inte för det att känna sig ful. Själv är jag nöjd med hur jag ser ut. Lite jobbigt ibland med kommentarer om hur kort jag är.
  • Anonym (Badbollen)
    Anonym (Snyggo) skrev 2023-10-18 12:01:14 följande:
    Ja, för kvinnor är det självklart att d etar illa upp om män klankar ner på deras utseende. Vem tror han att han är liksom? Kvinnor förstår inte hur det är att vara man, och hur mansrollen ser ut. Man önskar att kvinnor förstod att även män kan bli ledsna över sånt som kvinnor säger.
Svar på tråden Hur kan en del snygga eller hyfsat snygga människor trivas så illa med sig själva?