Anonym (Snyggo) skrev 2023-10-18 12:01:14 följande:
Jag tror ändå att man, om man blivit uppmärksammad som barn och ung, har andra förutsättningar att vara trygg i sig själv än om man inte blivit uppmärksammad.
Livet är orättvist. En del personer med vackra föräldrar och ett ärvt vackert utseende är inte särskilt trygga i sig själva, för att de kommer ut en miljö där man förnedrar och gaslightar varandra. Det kan vara den sortens personer som TS är ute efter här.
En människa som förnedrar och trycker ner mig förbrukar mitt förtroende. Då drar jag tillbaka min kärlek. Kanske biter jag ifrån. Kanske ganska hårt.
Det är inte heller alla som har förmågan att bita ifrån i stunden. Men jag håller med om att vi alla är människor som förtjänar kärlek - av någon. Även efter 50.
Om du med uppmärksammad menar att du har fått uppmärksamhet och kärlek från familj och vänner, så ja, det påverkar självförtroendet. Men det påverkar inte alls alltid i rätt riktning om ett barn/ungdom får höra att han eller hon är så snygg och vacker jämt. Att bara ge beröm för yttre egenskaper bygger inte en stark människa.
Livet är orättvist, även på utseendefronten. Därför är det så viktigt att skapa sig ett liv som är mer än bara en snygg kropp. Det handlar om intressen/hobbies, utbildning, social förmåga, yrkeskunnande och annat.