Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Hur kan en del snygga eller hyfsat snygga människor trivas så illa med sig själva?

Det är väl för att självförtroende inte sitter i utseendet. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Badbollen) skrev 2023-10-18 10:25:54 följande:
    Klart det gör. Om du får negativa kommentarer från män och män klankar ner på ditt utseende, får du bättre självförtroende då?
    Tro mig, jag har sett väldigt olika ut och är långt ifrån lika snygg idag som jag var när jag var 20. Ändå har jag bättre självförtroende trots att män inte visslar efter mig idag som de gjorde då. Det har verkligen inte något med varandra att göra. Att vara trygg i sig själv och ha ett inre lugn har med ens inre mående att göra. 

Om någon skulle säga något negativt till mig skulle jag förmodligen säga något tillbaka som fick honom att förstå att jag inte är hans emotionella soptunna där han kan kasta all skit han kommer på. Hur många män i min ålder (50+) är bildsköna? Inte särskilt många. Inte för att det gör något, vi är alla människor och både tjockisar och tunnisar förtjänar kärlek och kramar. 
  • Mrs Moneybags
    Bis mis skrev 2023-10-18 12:00:59 följande:

En sak dom här personerna med bra utseende och dålig självkänsla inte tänker på är vilka nackdelar som följer med skönhet. Större utsatthet för trakasserier och ja faktiskt våldtäkt om man ska hårdra det. Så om nån har lite utstående öron kan vara en klar fördel i vissa lägen ;)

Våldtäkt av alla hemska saker på jorden har ingenting med utseende att göra. En kvinna i burka blir också våldtagen utan att någon har en aning om hur hon ser ut. Det är en sjuk handling som handlar om makt och våld, inte om hur snygg offret är. Alltifrån spädbarn till åldringar blir våldtagna. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Snyggo) skrev 2023-10-18 12:01:14 följande:
    Jag tror ändå att man, om man blivit uppmärksammad som barn och ung, har andra förutsättningar att vara trygg i sig själv än om man inte blivit uppmärksammad. 

Livet är orättvist. En del personer med vackra föräldrar och ett ärvt vackert utseende är inte särskilt trygga i sig själva, för att de kommer ut en miljö där man förnedrar och gaslightar varandra. Det kan vara den sortens personer som TS är ute efter här. 

En människa som förnedrar och trycker ner mig förbrukar mitt förtroende. Då drar jag tillbaka min kärlek. Kanske biter jag ifrån. Kanske ganska hårt. 

Det är inte heller alla som har förmågan att bita ifrån i stunden. Men jag håller med om att vi alla är människor som förtjänar kärlek - av någon. Även efter 50.
    Om du med uppmärksammad menar att du har fått uppmärksamhet och kärlek från familj och vänner, så ja, det påverkar självförtroendet. Men det påverkar inte alls alltid i rätt riktning om ett barn/ungdom får höra att han eller hon är så snygg och vacker jämt. Att bara ge beröm för yttre egenskaper bygger inte en stark människa. 

Livet är orättvist, även på utseendefronten. Därför är det så viktigt att skapa sig ett liv som är mer än bara en snygg kropp. Det handlar om intressen/hobbies, utbildning, social förmåga, yrkeskunnande och annat. 
Svar på tråden Hur kan en del snygga eller hyfsat snygga människor trivas så illa med sig själva?