Inlägg från: Anonym (Snyggo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Snyggo)

Hur kan en del snygga eller hyfsat snygga människor trivas så illa med sig själva?

De vackra som har fastnat i sitt utseende jämför sig med andra, ännu vackrare människor.

Skönhetens fördelar är globala, och därför är det inget i-landsproblem.

Även om man aldrig kommer att vara oberörd av vare sig stor skönhet eller grotesk fulhet så kan det vara klokt att träna på att fokusera på en helhet om man vet med sig att man är väldigt fixerad vid hur man själv eller andra ser ut.

Jag tror att det skulle vara bra för dig att fokusera bort från utseende. Det känns som en av de saker som du tänker lite för mycket på. 

• Anonym (Snyggo)
    "Jag tänker väl "måttligt" på det, men har förstått att samhället idag är oerhört utseendefascistiskt, så pass att även människor som ser bra ut/ är snygga inte trivs med sina utseenden.

Man märker ju också skillnaden i hur en snygg och en inte så attraktiv person bemöts av folk. Attityden hos en del mot mindre attraktiva är "Gå och dö", typ,även om dessa personer är trevliga och vänliga"

Alltså det har ju betydelse. När hon som jag beskrivit i den andra tråden fick för sig att jag var en riktig hondjävul, hårig och fet och dessutom hade haft sex, det var då det slog slint.

Nu har hon kanske sett en bild på mig? Jag gissar det eftersom det numera är  alldagliga och överviktiga kvinnor som "nästlar sig in" som är i fokus för hennes forumlitteratur.

Så visst har det betydelse, hur man uppfattar någons yta.

"Om det är mig du menar så går inte jag bara efter utseendet på kvinnor. Jag tänkte på mitt utseende när jag var yngre, så som de flesta gör, men det blev värre när kvinnor uppenbarligen hade problem med mitt utseende och kände att de behövde tala om för mig hur jag skulle se ut."

Nej, jag menar inte dig, jag menar TS. Jag skiljer på er, även om jag vet vilka ni är, och jag antar att ni vet vem jag är. 

Jag tror att vi alla haft det gemensamt att vi känt oss lite bortvalda och letar orsaker. Precis som Mrs Moneybags skrev så har det med självförtroende att göra. 

Under förra året ökade TS självförtroende som jag uppfattade det, men han/du skrev också mycket om sitt utseende.

Jag tror att alla tänker på sitt utseende i någon mån men att det är mer än någonsin på grund av bildsamhället. 
  • Anonym (Snyggo)
    Agda90 skrev 2023-10-18 10:35:44 följande:
    Om män gnäller på mitt utseende så får de fingret och sen går jag. Varför lägga energi på idioter? 

När jag var yngre behövde jag sminka mig innan jag ens kunde gå till ica. Som tur är växte jag ifrån det. Behöver jag springa till ica i mjukisar idag så gör jag det. Behöver jag köpa en blomma på väg till en fest uppklädd till tänderna så gör jag det. 

Jag är jag och tänker inte ändra på mig. Om andra ogillar mitt utseende så är det deras problem, inte mitt.
    Då har du inte upplevt att bli negativt särbehandlad på grund av ditt utseende. Det blir ens eget problem om människor väljer bort dig eller du får vänta hela tiden på grund av hur du ser ut.

Jag har skrivit om detta innan, men jag har haft en tendens att ha väldigt vackra väninnor. Då kan man bli väldigt osynlig. När jag har haft någon mer jämnvacker väninna har det inte blivit lika tydligt vilka nackdelar man kan ha av att inte ha ett prime-utseende. 
  • Anonym (Snyggo)
    Agda90:

Det stämmer att om man har andra delar av sig som är attraktiva så kan man få en kärleksrelation utan att ens utseende ens kommer upp i alldagligt, utan kanske uppfattas som både avvikande och frånstötande. Tröskeln till att uppfattas så har sänkts. För en man kan det räcka med att inte ha gjort något åt sin tunnhårighet. 

De saker du beskriver, kortklippt frisyr och 2-3 ansiktsbehandlingar per månad kostar pengar. Jag hade inte pengar att lägga på mitt utseende under en lång period, jag hade knappt pengar till mat och definitivt inte näringsriktig mat. Det här pågick en så pass lång period perioden har satt vad jag tror är permanenta spår i mitt utseende utöver vanligt åldrande.

Vad gäller kläder brukade människor reagera på att jag klädde mig bra i de fattiga miljöer där jag rörde mig. Det kunde kommenteras nästan som om jag inte "fick" klä mig bra. Numera är jag väldigt nedklädd för det mesta. Det kan vara på grund av reaktionerna jag fick. Som om de inte fick ihop mig. Det som var kvar av den jag var innan, kläderna, blev som ett märkligt presentpapper på en svältande räv för dem.

Å andra sidan kan man göra som TS, arbeta med det utseende man har, men kanske bara för att upptäcka att omvärlden ändå är "utseendefascistisk".

Jag tycker att det är slarvigt att avfärda mänsklig erfarenhet som offermentalitet bara för att man inte känner igen den hos sig själv.
  • Anonym (Snyggo)
    Mrs Moneybags skrev 2023-10-18 11:53:01 följande:
    Tro mig, jag har sett väldigt olika ut och är långt ifrån lika snygg idag som jag var när jag var 20. Ändå har jag bättre självförtroende trots att män inte visslar efter mig idag som de gjorde då. Det har verkligen inte något med varandra att göra. Att vara trygg i sig själv och ha ett inre lugn har med ens inre mående att göra. 

Om någon skulle säga något negativt till mig skulle jag förmodligen säga något tillbaka som fick honom att förstå att jag inte är hans emotionella soptunna där han kan kasta all skit han kommer på. Hur många män i min ålder (50+) är bildsköna? Inte särskilt många. Inte för att det gör något, vi är alla människor och både tjockisar och tunnisar förtjänar kärlek och kramar. 
    Jag tror ändå att man, om man blivit uppmärksammad som barn och ung, har andra förutsättningar att vara trygg i sig själv än om man inte blivit uppmärksammad. 

Livet är orättvist. En del personer med vackra föräldrar och ett ärvt vackert utseende är inte särskilt trygga i sig själva, för att de kommer ut en miljö där man förnedrar och gaslightar varandra. Det kan vara den sortens personer som TS är ute efter här. 

En människa som förnedrar och trycker ner mig förbrukar mitt förtroende. Då drar jag tillbaka min kärlek. Kanske biter jag ifrån. Kanske ganska hårt. 

Det är inte heller alla som har förmågan att bita ifrån i stunden. Men jag håller med om att vi alla är människor som förtjänar kärlek - av någon. Även efter 50.
  • Anonym (Snyggo)
    Mrs Moneybags skrev 2023-10-18 12:33:36 följande:
    Om du med uppmärksammad menar att du har fått uppmärksamhet och kärlek från familj och vänner, så ja, det påverkar självförtroendet. Men det påverkar inte alls alltid i rätt riktning om ett barn/ungdom får höra att han eller hon är så snygg och vacker jämt. Att bara ge beröm för yttre egenskaper bygger inte en stark människa. 

Livet är orättvist, även på utseendefronten. Därför är det så viktigt att skapa sig ett liv som är mer än bara en snygg kropp. Det handlar om intressen/hobbies, utbildning, social förmåga, yrkeskunnande och annat. 
    Tror du underskattar läsarnas förstånd. 
  • Anonym (Snyggo)
    Anonym (Snowihite) skrev 2023-10-18 13:00:47 följande:

Utseende och självkänsla hör inte ihop. 

När jag var ung blev jag ofta uppskattad för mitt utseende och blev därför behandlad som om jag var utseende fixerad. Detta resulterade i att jag i princip struntade i hur jag såg ut, vilket var ganska lätt att gör a på 70-talet

Eftersom jag ville bli bemött som den konstnärssjäl jag är blev mitt utseende till en nackdel. När jag senare började min utbildning så kändes det också som att mitt utseende låg mig lite i fatet. 

Nu i mogen ålder har jag börjat uppskatta min utsida mer. 

Jag kan delvis relatera, eftersom det även under min ungdomstid fanns platser där man kunde passera utan den förmögenhet det kostar att passera som snyggo idag. Förstår att det inte funkar längre, även om du är en konstnärssjäl. Inte ens konstnärerna lever bohemliv längre. "Fint ska re va, annars kan de va." 
    Det är inget fel på att uppskatta sin utsida. Eller insida. Jag uppskattar hela mig själv, även om det är klart att även jag som Mrs Moneybags var snyggare som yngre. Så är det bara för de flesta. Men problem kan uppstå om man tänker för mycket på det, eller som jag skrev tidigare, ofta står intill någon som är smashing. 
  • Anonym (Snyggo)

"Du pekar på något tyvärr ganska grundläggande. Man ser det hela tiden vid möten mellan människor på stan. Den som är snyggast är den man helst pratar med, står det någon mindre attraktiv person vid sidan av får han / hon ofta inte delta så mycket i samtalet (sedan beror det på vad man pratar OM förstås). Det är nog på liknande sätt vid anställningsintervjuer, arbetsgivaren skulle ljuga om han/hon sa att denne inte går efter utseendet."

Ja, exakt. Tråden handlar om utseendefascism, men har kapats av snygga människor som saknar förståelse för vad det är att alltid få vänta, och nu senast jämföra med vilka kvinnor som blir våldtagna i krig. 

Det flyttar fokus från din vardagliga frågeställning på ett rätt osmakligt sätt - på våldtäktsoffrens bekostnad.

Men du gör ju vad du kan för ditt utseende. Tränar, håller koll på håret. Mer kan du inte göra. Sedan får man acceptera att man främst blir uppskattad för sina andra egenskaper istället, och akta sig för att bli utnyttjad till skitgöra och dörrmatta. 

• Anonym (Snyggo)
    Anonym (Badbollen) skrev 2023-10-18 14:11:39 följande:
    Jag ser yngre ut än vad jag är, det säger alla. Men när jag har skrivit det här, så svarar de flesta att jag inbillar mig. Nu är det främlingar som inte vet hur jag ser ut, som vill trycka ner män som tror att yngre tjejer är attraherade, men det säger lite om folks fördomar om utseende. Och att man vill få andra att må dåligt.
    Ja, här håller jag med dig. Dock har jag aldrig sett någon skriva till dig att du inbillar dig att du ser yngre ut än vad du är. Det måste vara länge sedan. Hur många år har du varit här och hur många år har kvinnorna tjafsat med dig 365 dagar om året? 
  • Anonym (Snyggo)

Okej, då läste jag in något som inte fanns där. Många fattiga tar hand om sig och är alls inte offerkoftor för att de har för lite pengar.

Det är bra att ta hand om sig och något helt annat än sjuklig fåfänga. 
  • Anonym (Snyggo)
    Anonym (Badbollen) skrev 2023-10-18 14:21:36 följande:
    Nej, jag vet, det är många som säger att ingen har skrivit det som jag påstår. Huvudsaken är att jag vet vad andra har sagt. Jag har varit här i ca 10 år.
    Så känner jag också. Man kanske inte alltid förstår allt, man kan bli dribblad som en boll (om man uppfattas som oattraktiv finns det människor som tar chansen med det de uppfattar som ett lätt offer). Men huvudsaken är att man vet själv, och lita på att de som läser kan bilda sig sin egen uppfattning.
  • Anonym (Snyggo)
    Anonym (Badbollen) skrev 2023-10-18 14:28:45 följande:
    Jag var ett lätt offer när jag var olyckligt kär för några år sen och skrev om det här. Många tar chansen då att sparka på den som är sårbar. Väldigt tråkigt att se hur många människor är.
    Ja, och jag var ett lätt offer som sökte vänner, av samma anledning, att sparka på den som är sårbar, och som man får för sig är en fet och hårig varelse, ett missfoster på cirkus. Så jävla pinsamma. Men sådana människor skäms aldrig. De har inte förmågan. Jag önskar dock att du kunde se att det finns fler än Flygrl som bryr sig om dig. Jag har tröttnat på att försöka hjälpa dig, kan bara bekräfta dig när jag håller med. Men det finns andra som säkert är kvar här om 10 år till. 
  • Anonym (Snyggo)
    Anonym (I-landsproblem?) skrev 2023-10-18 14:33:30 följande:
    De har sagt/ skrivit detta till mig också, senast i tråden om mitt experiment med föryngring som jag skrev för ett antal månader sen. Jag trodde jag skulle inspirera människor men glömde tillfälligt att jag skrev på FL, forumet där ingen får tänka positivt eller tro på sina förmågor och styrkor. Jag fick tonvis med skit av rabiata kvinnor som menade att mitt experiment var hur dumt som helst och de menade att jag borde acceptera att förfalla och bli fulare istället. Jag blev så förbannad efter alla negativa och nedlåtande svar jag fick i den tråden att det faktiskt triggade mig till att gå in ännu hårdare för mitt (frivilliga) experiment. Men, det triggade också igång min ambition att skapa mer rättvisa på forumet. Som det har sett ut har ett gäng kvinnor härskat på forumet i många år och mer eller mindre bestämt vad som får skrivas och inte, anmält allt som de har känt sig kränkta av, samtidigt som de själva har haft carte blanche till att få haspla ur sig vilka elakheter och spydigheter som helst på forumet. Ska inte säga för mycket, men jag är ganska klar över vilka nick det rör sig om.

Känner man sig och ser ung ut, och får höra det från folk i sin omgivning, så är det ett bevis på att man gör just det. Sedan får tanterna på FL bli hur avundsjuka och nedlåtande de vill, det gör knappast att deras liv blir bättre, mer än att de kanske mår bättre för stunden när de får trycka ner någon, helst en man.
    Ja, haha, jag är väl lite förutsägbar jag också. 

Ja, vi kanske triggade varandra? Jag såg er också bli utsatta, tror jag skrev i någon tråd samtidigt med er, kanske var det därför det eskalerade?

Min uppfattning är att det inte är många kvinnor. Det finns två som jag identifierat som olika, möjligen tre. För jävla sorgliga. Du har haft ett tufft liv, men är inte i närheten av lika tragisk som människa. 

Sedan är det andra som mest har ett rakt sätt som du kommer ihop dig med ibland.

Jag är väl också en tant enligt dig fast vi är födda samma år om jag fattat saken rätt. 😉

Du är säkert jättefin, men tänk inte så mycket på utseende. 
  • Anonym (Snyggo)
    "Ja, det har varit ett par stycken som kändes som varma och omtänksamma människor. flygrl i synnerhet, minns även FilippaFL, och Eurydike som är så rolig. Kallade du dig Snyggo då?"

Fan Badbollen, du låter inte som Badbollen alls. Det är för jävla sjukt här alltså. Snyggt trollat hittills ändå. Kan inte önska dig att ha det bra efter vad du utsatt mig för. Kan inte det. Du är sjuk. Sök hjälp. 
  • Anonym (Snyggo)
    Anonym (I-landsproblem?) skrev 2023-10-18 14:45:49 följande:
    Jag kallar dem tanter för att de kallar 40+-män för gubbar (även när de själva är i samma ålder eller äldre) och för att de är elaka och nedlåtande. Du är definitivt ingen tant eftersom du inte har en så tantig attityd som de har. Jag upplever dig som en av de snällare på forumet.

Jag har fått ihop det till att det rör sig om 20-30 personer (majoriteten i medelåldern samt några yngre kvinnor). Vissa låtsas vara snälla under sina ordinarie nick, men råkar ibland "försäga sig" när humöret rinner över och man känner då igen deras uttryck från andra trådar.

Ibland är det kul att lägga pussel för att se vad man får fram.
    Ja, den senaste biten i mitt pussel fanns i inlägg #64.

Hela året blev en jävla pusseldeckare. Men nu försa hon sig till sist, forumängeln. Jag är snäll. Jag önskar dig gott. 
  • Anonym (Snyggo)
    editedit skrev 2023-10-18 19:30:41 följande:

Det här är så jag. Kanske det är därför vi ser snygga ut. Vi spenderar tid och energi på makeup, hår, naglar, hudvård, kläder, träning.. Det är alltid något mer som kan ändras till det bättre. Jag är över 40 nu, så det är mycket botox och andra skönhetsingrepp. Jag är snygg men känner mig jätteful 9 av 10 dagar. Att träna och använda kroppen gör att jag känner mig bättre över den FWIW. 

Kan du fokusera på dig själv bara eller tänker du att andra också är fula de där dagarna? Alltså kan du typ bli arg för att nån annan kommer lite tjock och osminkad och med ofilade naglar och står och går i din närhet? För så kan jag uppleva såna som dig ibland om vi går samtidigt på toaletten i ett köpcentrum eller så. 🙂
  • Anonym (Snyggo)
    Anonym (everybody hurts) skrev 2023-10-18 21:15:15 följande:

Min "snygghet" är mitt självskadebeteende. Jag har kallats snygg, vacker, 10a, fin, söt, gullig sen jag var barn. Men jag har aldrig kallats snäll, älskad, duktig, smart. 

Jag är tydligen vacker som en dag, men vad gör det när det tydligen är det enda jag är? Jag gör allt för att vara snygg och det inkluderar självskada för det är det enda jag har. Min högsta önskan är att min mamma skulle se på mig och istället för att säga "du är så vacker" säga "jag älskar dig för du är min dotter och jag är så stolt över den du är".

Jag tycker att du verkar smart. Snällhet kan man jobba på. 💜
Svar på tråden Hur kan en del snygga eller hyfsat snygga människor trivas så illa med sig själva?