Inlägg från: Anonym (I-landsproblem?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (I-landsproblem?)

Hur kan en del snygga eller hyfsat snygga människor trivas så illa med sig själva?

Blir lika förvånad varje gång en person som ser hyfsat bra ut eller tillochmed är riktigt snygg ser negativt på sitt utseende och nojar över småsaker, som att öronen är "för stora", streck under ögonen som är ganska normalt och inte behöver betyda att man är på väg att få "påsar", för tjocka eller för smala läppar, lite osymmetrisk i någon del av kroppen osv.

Jag pratar alltså om sådant som folk i gemen knappast lägger märke till (förutom då sanna utseendefascister kanske). Jag förstår inte heller snygga människor eller människor som ser bra ut som faktiskt blir på dåligt humör över dessa "skavanker" som knappt någon lägger märke till, och låter detta dåliga humör gå ut över sina liv och sin omgivning.

Kan det egentligen inte sägas vara ett "I-landsproblem" att se bra ut/ vara snygg och ändå inte trivas med sig själv och sitt utseende?

• Svar på tråden Hur kan en del snygga eller hyfsat snygga människor trivas så illa med sig själva?
    Anonym (Snyggo) skrev 2023-10-18 10:18:50 följande:

De vackra som har fastnat i sitt utseende jämför sig med andra, ännu vackrare människor.

Skönhetens fördelar är globala, och därför är det inget i-landsproblem.

Även om man aldrig kommer att vara oberörd av vare sig stor skönhet eller grotesk fulhet så kan det vara klokt att träna på att fokusera på en helhet om man vet med sig att man är väldigt fixerad vid hur man själv eller andra ser ut.

Jag tror att det skulle vara bra för dig att fokusera bort från utseende. Det känns som en av de saker som du tänker lite för mycket på. 

Jag tänker väl "måttligt" på det, men har förstått att samhället idag är oerhört utseendefascistiskt, så pass att även människor som ser bra ut/ är snygga inte trivs med sina utseenden.

Man märker ju också skillnaden i hur en snygg och en inte så attraktiv person bemöts av folk. Attityden hos en del mot mindre attraktiva är "Gå och dö", typ,även om dessa personer är trevliga och vänliga.

Agda90 skrev 2023-10-18 10:35:44 följande:
    Om män gnäller på mitt utseende så får de fingret och sen går jag. Varför lägga energi på idioter? 

När jag var yngre behövde jag sminka mig innan jag ens kunde gå till ica. Som tur är växte jag ifrån det. Behöver jag springa till ica i mjukisar idag så gör jag det. Behöver jag köpa en blomma på väg till en fest uppklädd till tänderna så gör jag det. 

Jag är jag och tänker inte ändra på mig. Om andra ogillar mitt utseende så är det deras problem, inte mitt.
    Har för mig om att du skrev i en annan tråd att du ser väldigt bra ut. Men håller med om att man inte ska behöva snygga till sig för minsta lilla ärende man gör, sen är det ju mycket psykologiskt hur ful eller snygg man känner sig.

Anonym (Ensam) skrev 2023-10-18 11:14:46 följande:

Nu är jag väl inte bitter på så vis och lägger en massa tid på att vara irriterad på saker i mitt utseende utan snarare att jag faktiskt kan tycka att jag ser helt ok ut för min ålder och barnafödande. Har snyggare former än väldigt många yngre kvinnor...
    Diskuterar eller nämner aldrig inför andra vad jag tycker om mig själv på det viset.

Får höra att jag ser bra ut, är snygg, att jag är sexig, att jag har snygg rumpa osv.
    men det är svårt och ta till sig det och tro på det när man är ensam.

Jag har aldrig varit prio 1 i någons liv och aldrig känt mig älskad. Inte ens av mina egna föräldrar.  Har varit gift och även haft en annan relation efter det, men jag var aldrig viktig i deras liv utan jag skulle vara på vänt tills det passade dem. När de väl hade tid - aldrig att de tog sig tid.

Har ingen bästa väninna och om jag inte hittar på saker eller bjuder hem folk så blir jag sittandes ensam hemma för ingen bjuder med mig på någonting.
    Vad spelar det då för roll att jag har en snygg rumpa eller ett vackert leende eller detta fantastiska hår... - sagt av andra.

Om du inte är van att bli älskad på riktigt eller aldrig har varit prio nr 1 för någon, vad tror du själv att det beror på, om det inte är något fel på ditt utseende?

Anonym (Snyggo) skrev 2023-10-18 10:39:54 följande:
    Då har du inte upplevt att bli negativt särbehandlad på grund av ditt utseende. Det blir ens eget problem om människor väljer bort dig eller du får vänta hela tiden på grund av hur du ser ut.

Jag har skrivit om detta innan, men jag har haft en tendens att ha väldigt vackra väninnor. Då kan man bli väldigt osynlig. När jag har haft någon mer jämnvacker väninna har det inte blivit lika tydligt vilka nackdelar man kan ha av att inte ha ett prime-utseende. 
    Du pekar på något tyvärr ganska grundläggande. Man ser det hela tiden vid möten mellan människor på stan. Den som är snyggast är den man helst pratar med, står det någon mindre attraktiv person vid sidan av får han / hon ofta inte delta så mycket i samtalet (sedan beror det på vad man pratar OM förstås). Det är nog på liknande sätt vid anställningsintervjuer, arbetsgivaren skulle ljuga om han/hon sa att denne inte går efter utseendet.

Anonym (Badbollen) skrev 2023-10-18 10:30:12 följande:

Många tränar för att må bättre och känna att de har snyygare kropp, de får bra självförtroende av det.

Träning kan hjälpa en att få självförtroende. Fysisk träning gör att kroppen mår bättre, vilket även påverkar självförtroendet. Om man tränar i en lagsport kan det också stärka ens tankar om sig själv. Man behövs, är en viktig del av en helhet.

Precis, regelbunden träning och motion kan även få dig att känna sig yngre, och faktum är ju (enligt forskning som hänvisas till av Anders Hansen bl.a.) att du med målmedveten och regelbunden träning och motion kan sänka din genetiska ålder med hela 10 år. Det syns också ganska väl på folk i omgivningen vilka som har för vana att hålla sig i trim och inte.
    Anonym (Snyggo) skrev 2023-10-18 14:15:21 följande:
    Ja, här håller jag med dig. Dock har jag aldrig sett någon skriva till dig att du inbillar dig att du ser yngre ut än vad du är. Det måste vara länge sedan. Hur många år har du varit här och hur många år har kvinnorna tjafsat med dig 365 dagar om året? 
    De har sagt/ skrivit detta till mig också, senast i tråden om mitt experiment med föryngring som jag skrev för ett antal månader sen. Jag trodde jag skulle inspirera människor men glömde tillfälligt att jag skrev på FL, forumet där ingen får tänka positivt eller tro på sina förmågor och styrkor. Jag fick tonvis med skit av rabiata kvinnor som menade att mitt experiment var hur dumt som helst och de menade att jag borde acceptera att förfalla och bli fulare istället. Jag blev så förbannad efter alla negativa och nedlåtande svar jag fick i den tråden att det faktiskt triggade mig till att gå in ännu hårdare för mitt (frivilliga) experiment. Men, det triggade också igång min ambition att skapa mer rättvisa på forumet. Som det har sett ut har ett gäng kvinnor härskat på forumet i många år och mer eller mindre bestämt vad som får skrivas och inte, anmält allt som de har känt sig kränkta av, samtidigt som de själva har haft carte blanche till att få haspla ur sig vilka elakheter och spydigheter som helst på forumet. Ska inte säga för mycket, men jag är ganska klar över vilka nick det rör sig om.

Känner man sig och ser ung ut, och får höra det från folk i sin omgivning, så är det ett bevis på att man gör just det. Sedan får tanterna på FL bli hur avundsjuka och nedlåtande de vill, det gör knappast att deras liv blir bättre, mer än att de kanske mår bättre för stunden när de får trycka ner någon, helst en man.

Anonym (Snyggo) skrev 2023-10-18 14:38:58 följande:
    Ja, haha, jag är väl lite förutsägbar jag också. 

Ja, vi kanske triggade varandra? Jag såg er också bli utsatta, tror jag skrev i någon tråd samtidigt med er, kanske var det därför det eskalerade?

Min uppfattning är att det inte är många kvinnor. Det finns två som jag identifierat som olika, möjligen tre. För jävla sorgliga. Du har haft ett tufft liv, men är inte i närheten av lika tragisk som människa. 

Sedan är det andra som mest har ett rakt sätt som du kommer ihop dig med ibland.

Jag är väl också en tant enligt dig fast vi är födda samma år om jag fattat saken rätt. 😉

Du är säkert jättefin, men tänk inte så mycket på utseende. 
    Jag kallar dem tanter för att de kallar 40+-män för gubbar (även när de själva är i samma ålder eller äldre) och för att de är elaka och nedlåtande. Du är definitivt ingen tant eftersom du inte har en så tantig attityd som de har. Jag upplever dig som en av de snällare på forumet.

Jag har fått ihop det till att det rör sig om 20-30 personer (majoriteten i medelåldern samt några yngre kvinnor). Vissa låtsas vara snälla under sina ordinarie nick, men råkar ibland "försäga sig" när humöret rinner över och man känner då igen deras uttryck från andra trådar.

Ibland är det kul att lägga pussel för att se vad man får fram.

Svar på tråden Hur kan en del snygga eller hyfsat snygga människor trivas så illa med sig själva?