Inlägg från: Anonym (Badbollen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Badbollen)

Hur kan en del snygga eller hyfsat snygga människor trivas så illa med sig själva?

Jag tycker själv att jag ser ok ut, men jag har dåligt självförtroende och självkänsla. Mycket beror saker som kvinnor har sagt genom åren, påhopp och negativa kommentarer. Det i kombination med att jag aldrig har haft en flickvän bidrar till mitt dåliga självförtroende. Jag tycker att många kan tänka på vad de säger till andra människor.

• Anonym (Badbollen)
    Anonym (Snyggo) skrev 2023-10-18 10:18:50 följande:

De vackra som har fastnat i sitt utseende jämför sig med andra, ännu vackrare människor.

Skönhetens fördelar är globala, och därför är det inget i-landsproblem.

Även om man aldrig kommer att vara oberörd av vare sig stor skönhet eller grotesk fulhet så kan det vara klokt att träna på att fokusera på en helhet om man vet med sig att man är väldigt fixerad vid hur man själv eller andra ser ut.

Jag tror att det skulle vara bra för dig att fokusera bort från utseende. Det känns som en av de saker som du tänker lite för mycket på. 

Om det är mig du menar så går inte jag bara efter utseendet på kvinnor. Jag tänkte på mitt utseende när jag var yngre, så som de flesta gör, men det blev värre när kvinnor uppenbarligen hade problem med mitt utseende och kände att de behövde tala om för mig hur jag skulle se ut.
  • Anonym (Badbollen)
    Mrs Moneybags skrev 2023-10-18 10:22:31 följande:

Det är väl för att självförtroende inte sitter i utseendet. 

Klart det gör. Om du får negativa kommentarer från män och män klankar ner på ditt utseende, får du bättre självförtroende då?
  • Anonym (Badbollen)

Många tränar för att må bättre och känna att de har snyygare kropp, de får bra självförtroende av det.

Träning kan hjälpa en att få självförtroende. Fysisk träning gör att kroppen mår bättre, vilket även påverkar självförtroendet. Om man tränar i en lagsport kan det också stärka ens tankar om sig själv. Man behövs, är en viktig del av en helhet.

• Anonym (Badbollen)
    Agda90 skrev 2023-10-18 10:35:44 följande:
    Om män gnäller på mitt utseende så får de fingret och sen går jag. Varför lägga energi på idioter? 

När jag var yngre behövde jag sminka mig innan jag ens kunde gå till ica. Som tur är växte jag ifrån det. Behöver jag springa till ica i mjukisar idag så gör jag det. Behöver jag köpa en blomma på väg till en fest uppklädd till tänderna så gör jag det. 

Jag är jag och tänker inte ändra på mig. Om andra ogillar mitt utseende så är det deras problem, inte mitt.
    Så män som klankar ner på kvinnors utseende är idioter? Kan jag säga samma om kvinnor?
    Kvinnor tycker ju att män ska kunna skratta åt sig själva, inte ta sig själva på så stort allvar. Lite ska en man tåla.
  • Anonym (Badbollen)

Det är intressant när kvinnor säger att utseendet inte är det viktigaste. Det vet jag också. Men jag ser också ofta att utseendet ÄR viktigt för kvinnor. Det är viktigt för kvinnor själva, att de trivs med sitt utseende. Och det är viktigt för kvinnor hur män ser ut. Många kvinnor tycker det är så viktigt så att de känner att de måste tala om för män hur män ska se ut, och vad som är fel på hans utseende.

• Anonym (Badbollen)

Jag själv har aldrig sagt till en kvinna att hon är för smal, har för många kilon, anmärkt på nån kroppsdel, osv. Jag skulle känna mig taskig om jag gjorde nåt sånt, det skulle kännas fel för mig att göra det.

• Anonym (Badbollen)
    Agda90 skrev 2023-10-18 10:49:18 följande:
    Jodu, jag har haft enormt snygga tjejkompisar och hamnat i skymundan väldigt mycket. Men ju mer jag iakttog dem desto mer insåg jag att det var extremt ytliga män som de attraherade. Det fanns bara en fokus och det var utseendet. Dessa män hade aldrig kunnat utmana mig mentalt eller föra en vettig diskussion om dagens politik. De hade blivit en snygg dekoration i bokhyllan typ. 

Någon fotomodell är jag inte och har aldrig varit. 
    Jag har däremot vassa armbågar och tar för mig av livet istället för att ställa mig sist i kön.
    Jag har pratat med snygga kvinnor som var smarta och roliga. En var forskare. Kanske vanligare att kvinnor kan vara både snygga och intelligenta.

Vassa armbågar som i att du är brutalt ärlig?
  • Anonym (Badbollen)
    Agda90 skrev 2023-10-18 10:51:13 följande:
    Jag skiter i vad andra tycker. Det är inte mitt problem eller ansvar att ta. Jag kan bara ta ansvar för mig själv. 

Om en kvinna klankar ner på ditt utseende så får du för sjutton göra något åt det. Säg ifrån! 
    Givet att du som kvinna tar illa upp om män klankar ner på ditt utseende, det vet alla att man inte säger sånt till en kvinna.
  • Anonym (Badbollen)
    Agda90 skrev 2023-10-18 10:56:01 följande:
    Om du hade lagt fokus på dig själv istället för att tänka och skriva om vem som tycker vad så hade du nog mått bättre själv. Istället skriver du en massa om hur människor klankar på andras utseende och vilka förväntningar som finns och gud vet vad.

Jag gör vad jag behöver för att må bra med mig själv. Jag trivs bäst i en fräck kortklipp frisyr så jag ser till att vårda den frisyren.
    Jag tycker om att göra ansiktsbehandlingar för att jag tycker att huden får en härligare lyster. Så gissa vad, jag gör dessa behandlingar 2-3 gånger i månaden.
    Jag tycker om känslan av släta ben så jag rakar benen. 
    Jag tycker om att klä mig snyggt så jag köper kläder som jag tycker är snygga. 
    Jag gillar att sminka mig när vi ska iväg på fester, middagar eller annat. Så då sminkar jag mig. 
    Känner jag för att ha en stor hoodie på jobb en dag för att jag är lite frusen så har jag det och kan känna mig vrålsnygg i den!

Lägg inte så mycket energi på vad andra tycker!
    Jag lägger fokus på mig själv, man har sig själv närmast. Speciellt som singel utan barn. Jag håller mig i form t ex. För jag mår bra av det och så vet jag att kvinnor uppskattar sånt. Oavsett vad många säger.
    Men det känns när kvinnor klankar ner på en och säger att det mesta man gör är fel, att man ser fel ut. Då blir det lätt att man tänker på vad andra ska tycka och tänka. Jag har t ex stött på de tjejerna jag var intresserad av, och jag brydde mig inte om vad kvinnor sa, att jag inte borde göra det. Det är mitt liv. Jag lägger mig inte i vilka de träffar.
Svar på tråden Hur kan en del snygga eller hyfsat snygga människor trivas så illa med sig själva?