• Anonym (Mamma)

Han vägrar låta dem lägga till namnet

Mina barn har idag bara pappans efternamn, men vill lägga till mitt. Pappan vägrar godkänna det eftersom min "nya" har samma namn. Finns det vägar runt det?

• Svar på tråden Han vägrar låta dem lägga till namnet
  • Anonym (Samförstånd)

Det är endast i samförstånd sådant går att fixa. 

Det finns en väg runt - men misstänker att det inte är något ni eftersträvar. Det är att få enskild vårdnad. 

En möjlighet kan vara barnets egna önskan om barnet är över 12 år. 

Läste i någon på familjeliv jag hittade om en mamma som sonika sa till alla att barnet hette båda efternamnen. Så överallt där det var "inofficiellt" så hette barnet dubbla efternamn. När det kom till myndighetspapper, i passet och så vidare så var det dock bara ett efternamn. Det är knappast heller något att sträva efter. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Samförstånd) skrev 2023-08-30 21:17:50 följande:

Det är endast i samförstånd sådant går att fixa. 

Det finns en väg runt - men misstänker att det inte är något ni eftersträvar. Det är att få enskild vårdnad. 

En möjlighet kan vara barnets egna önskan om barnet är över 12 år. 

Läste i någon på familjeliv jag hittade om en mamma som sonika sa till alla att barnet hette båda efternamnen. Så överallt där det var "inofficiellt" så hette barnet dubbla efternamn. När det kom till myndighetspapper, i passet och så vidare så var det dock bara ett efternamn. Det är knappast heller något att sträva efter. 

Sjukt att det ska vara så... jag försöker ju inte ta bort hans, bara lägga till mitt.
  • Anonym (+++)

Namnbyte/ändring måste man vänta tills man är 18 år orm inte vh går med på det. 

• Anonym

Nej
    Barnen får vänta till de bestämmer själva

• Anonym (M)

Ska stackars barnen byta namn varje gång du byter kille?

• Anonym (Pfft)
    Anonym (M) skrev 2023-08-30 22:11:19 följande:

Ska stackars barnen byta namn varje gång du byter kille?

Du fattar ju inte. Ts kille råkar bara ha samma efternamn som hon själv. Ts vill att barnet ska bära hennes namn, inte pga någon kille.
  • Aliona
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-30 21:21:10 följande:
    Sjukt att det ska vara så... jag försöker ju inte ta bort hans, bara lägga till mitt.
    Det är väl inte sjukt att båda föräldrarna måste godkänna namnbyte på barnen? Möjligtvis sjukt att han inte vill gå med på det, men det är inte sjukt att en förälder har rätt att ta beslut mot andra förälderns vilja. 
  • Anonym (Fråga)

Är det ens ditt efternamn från början som du vill lägga till på barnen, eller är det ett namn du tagit när du gift dig?

jag hade inte uppskattat att mina barn skulle lagt till ett namn mitt ex gift sig till, men om det är exets ursprungsefternamn (dvs det exet är född och uppväxt med) så hade jag sagt ok.

• Anonym (XXX)

Som andra har skrivit, det finns inget annat sätt än att försöka få enskild vårdnad. Och det vill du nog inte, bara för en sådan skitsak? Dessutom är det svårt att få idag, det är meningen att barn ska ha båda sina föräldrar. 

Sedan är din trådstart oklar. Har din nye man tagit ditt flicknamn, eller har du tagit hans efternamn? Om det är det senare så förstår jag flickans pappa. Självklart vill han inte att hon ska heta som din man! Det är ju inte din dotters släktnamn. Det skulle det bara vara om din man skulle adoptera henne, och det är inte aktuellt i det här fallet eftersom hon redan har en pappa.

Är det däremot ditt flicknamn det handlar om, så är det kanske lite ogint att pappan inte låter henne lägga till det. Men å andra sidan är det normala i Sverige att män och barn har ETT efternamn, sedan kan en del kvinnor ha två när de är vuxna och gifta. Så NEJ jag tycker ändå att pappan har mer rätt än du även i detta fall. 

Svar på tråden Han vägrar låta dem lägga till namnet