• Anonym (Mamma)

Han vägrar låta dem lägga till namnet

Mina barn har idag bara pappans efternamn, men vill lägga till mitt. Pappan vägrar godkänna det eftersom min "nya" har samma namn. Finns det vägar runt det?

• Svar på tråden Han vägrar låta dem lägga till namnet
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-30 21:21:10 följande:
    Sjukt att det ska vara så... jag försöker ju inte ta bort hans, bara lägga till mitt.
    Vad är det som är "sjukt" - att inte mammor har ensamrätt om alla beslut för barnen..? Tänk om det skulle vara tvärtom, och ditt barn skulle komma hem en dag och heta som din exmans nya stjärna, utan att du gett ditt samtycke. Skulle DU uppskatta DET?
  • Anonym (Mamma)

Det är mitt namn, det borde jag ha rätt att lägga till, även barnen vill ha det.

Han säger nej bara för att jävlas.

• Anonym (Erfaren_man)

Det är synd om barn som tvingas dras med två efternamn. Krångligt och fult. Hoppas deras far står på sig. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2023-08-31 08:48:58 följande:

Det är synd om barn som tvingas dras med två efternamn. Krångligt och fult. Hoppas deras far står på sig. 

Ja, och speciellt för en flicka är det onödigt, för då måste hon välja bort ett av namnen när hon gifter sig (om hon vill lägga till mannens namn), för i Sverige får man inte ha tre efternamn. Det blir ju som att hon måste välja mellan mamma och pappa, och såra den andra. Mycket bättre att föräldrarna gör sådana val redan när barnet är nyfött.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-31 08:39:44 följande:

Det är mitt namn, det borde jag ha rätt att lägga till, även barnen vill ha det.

Han säger nej bara för att jävlas.

Det blir ju bara tjorvigt med två efternamn. Bara pappans dög ju när de föddes, så varför hålla på och ändra efternamnen nu? Är väl bara skönt för barnen att slippa byta namn? De kan själva välja att lägga till ditt när de är 18.
  • Anonym (Mamma)

Kul att ni hejar på en människa ni vet absolut ingenting om. En man som psykiskt misshandlat både mig och barnen i alla år och gör det här bara för att fortsätta jävlas med mig. Barnen vill ha mitt namn.

• Anonym (Mamma)

Jag hade också hans namn när de föddes, så självklart blev det det namnet för dem då.

• Anonym (spumante)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-31 09:03:53 följande:

Kul att ni hejar på en människa ni vet absolut ingenting om. En man som psykiskt misshandlat både mig och barnen i alla år och gör det här bara för att fortsätta jävlas med mig. Barnen vill ha mitt namn.

Det är ingen som hejar på din exman, det är bara fakta att de inte kan byta efternamn innan de blir 18 år gamla. Då kan de å andra sidan välja att ha bara ditt efternamn eller hur de nu vill göra.

Anledningen till att man inte egenväldigt kan lägga till namn till sina barn är just att det krävs att båda föräldrarna är bekväma med namnet. Det är synd att du har valt just den mannen som pappa till dina barn, men den positionen kan ingen ta ifrån honom. Och då är det som det är. Lagen tar inte hänsyn till anledningarna eller om någon har varit elak etc. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-31 09:03:53 följande:

Ingen hejar på din exman. Det är ju bara ett faktum att du kan inte välja att byta namn på barnen utan hans godkännande, vilket såklart är en bra sak. Har man delad vårdnad måste man ju självklart komma överens om ett namnbyte. Det spelar ingen roll om han varit elak eller inte.

Och ärligt talat tror jag inte att många gör sånt där enbart ?för att jävlas?. Han kanske bara inte har lust att byta namn på barnen.

• Anonym (XXX)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-31 09:04:49 följande:

Jag hade också hans namn när de föddes, så självklart blev det det namnet för dem då.

Du har fortfarande inte svarat på om det är ditt flicknamn du vill lägga till, eller din nye makes namn. Ditt flicknamn är inte konstigt, för dina barn hör till den släkten också, men det är ändå ONÖDIGT att krångla med detta. Din nye makes namn däremot är ju rent tossigt, eftersom dina barn inte tillhör hans släkt. Det borde inte ens vara lagligt om jag skulle få bestämma. Släktnamn är just SLÄKTnamn och ska följa blodslinjen.
Svar på tråden Han vägrar låta dem lägga till namnet