• Anonym (Mamma)

Han vägrar låta dem lägga till namnet

Mina barn har idag bara pappans efternamn, men vill lägga till mitt. Pappan vägrar godkänna det eftersom min "nya" har samma namn. Finns det vägar runt det?

• Svar på tråden Han vägrar låta dem lägga till namnet
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (XXX) skrev 2023-08-31 09:52:54 följande:
    Du har fortfarande inte svarat på om det är ditt flicknamn du vill lägga till, eller din nye makes namn. Ditt flicknamn är inte konstigt, för dina barn hör till den släkten också, men det är ändå ONÖDIGT att krångla med detta. Din nye makes namn däremot är ju rent tossigt, eftersom dina barn inte tillhör hans släkt. Det borde inte ens vara lagligt om jag skulle få bestämma. Släktnamn är just SLÄKTnamn och ska följa blodslinjen.
    Mitt är som sagt mitt. Det är ett släktnamn.
  • Sunflora
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-31 09:03:53 följande:

Kul att ni hejar på en människa ni vet absolut ingenting om. En man som psykiskt misshandlat både mig och barnen i alla år och gör det här bara för att fortsätta jävlas med mig. Barnen vill ha mitt namn.

Barnen vill det för att det är viktigt för dig och de vill göra dig glad. Jag tycker du ska släppa det, det finns inget du kan göra i alla fall. Namnet dög då barnen föddes, då var det inte viktigt för dig nu är du osams med ditt ex och drar in barnen i det. Vill barnen verkligen ha ditt efternamn har de möjlighet att byta när de är 18 år. 
  • Anonym (Mamma)
    Sunflora skrev 2023-08-31 12:40:06 följande:
    Barnen vill det för att det är viktigt för dig och de vill göra dig glad. Jag tycker du ska släppa det, det finns inget du kan göra i alla fall. Namnet dög då barnen föddes, då var det inte viktigt för dig nu är du osams med ditt ex och drar in barnen i det. Vill barnen verkligen ha ditt efternamn har de möjlighet att byta när de är 18 år. 
    Det är de själva som tagit upp. Klart namnet dög då, jag hette ju det då..
    Jag drar inte in barnen, det är han som använder dem som vapen. De vill inte ens bo hos honom.
  • Sunflora
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-31 12:46:10 följande:
    Jag drar inte in barnen, det är han som använder dem som vapen. De vill inte ens bo hos honom.
    Hur kan han använda det som vapen om du inte pushar för namnbyte? Det är du som vill ändra något inte han. Jag förstår att er relation inte varit bra men inför barnen bör du vara neutral och inte dra in dem i era stridigheter. 
  • EpicF
    Anonym (XXX) skrev 2023-08-31 07:43:59 följande:

Som andra har skrivit, det finns inget annat sätt än att försöka få enskild vårdnad. Och det vill du nog inte, bara för en sådan skitsak? Dessutom är det svårt att få idag, det är meningen att barn ska ha båda sina föräldrar. 

Sedan är din trådstart oklar. Har din nye man tagit ditt flicknamn, eller har du tagit hans efternamn? Om det är det senare så förstår jag flickans pappa. Självklart vill han inte att hon ska heta som din man! Det är ju inte din dotters släktnamn. Det skulle det bara vara om din man skulle adoptera henne, och det är inte aktuellt i det här fallet eftersom hon redan har en pappa.

Är det däremot ditt flicknamn det handlar om, så är det kanske lite ogint att pappan inte låter henne lägga till det. Men å andra sidan är det normala i Sverige att män och barn har ETT efternamn, sedan kan en del kvinnor ha två när de är vuxna och gifta. Så NEJ jag tycker ändå att pappan har mer rätt än du även i detta fall. 

Kan också vara så att ts och hennes nya råkar ha samma efternamn som de båda är födda med. Ex att båda heter Larsson eller Johnsson. Inte speciellt ovanligt att det händer. 
  • Anonym (Fråga)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-31 12:46:10 följande:
    Du skrev faktiskt tidigare att du hade samma efternamn då.
    mina barn heter samma som mitt ex, men det är det beslutet vi tog då när de föddes och känns som en rätt onödig ändring nu om inte exets efternamnet har ett "dåligt rykte om sig" som man inte vill att barnen ska associeras med.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Fråga) skrev 2023-08-31 13:29:46 följande:
    Du skrev faktiskt tidigare att du hade samma efternamn då.
    mina barn heter samma som mitt ex, men det är det beslutet vi tog då när de föddes och känns som en rätt onödig ändring nu om inte exets efternamnet har ett "dåligt rykte om sig" som man inte vill att barnen ska associeras med.
    Jag sa att jag hade samma som barnen.
  • Anonym (Mamma)

Han använder BARNEN som vapen, inte namnbytet i sig. Han svartmålar mig inför dem och gör allt möjligt som inte alls är okej.

• Anonym (Xd)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-31 10:36:56 följande:
    Mitt är som sagt mitt. Det är ett släktnamn.
    Men.. det är alltså ditt släktnamn, och din "nya" har också samma släktnamn?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Xd) skrev 2023-08-31 13:56:55 följande:
    Men.. det är alltså ditt släktnamn, och din "nya" har också samma släktnamn?
    Vi är gifta, så ja han har mitt namn nu.
Svar på tråden Han vägrar låta dem lägga till namnet