• Anonym (Mamma)

Han vägrar låta dem lägga till namnet

Mina barn har idag bara pappans efternamn, men vill lägga till mitt. Pappan vägrar godkänna det eftersom min "nya" har samma namn. Finns det vägar runt det?

• Svar på tråden Han vägrar låta dem lägga till namnet
  • Anonym (vilken ålder på barnen?)

Hur gamla är barnen?

Är dom äldre typ tonåringar och dom själva säger att dom vill lägga till ett namn tycker jag att deras önskan skulle få bli av, annars kommer dom ju bara bli irriterade och besvikna på sin pappa och han kommer själv att förlora på det.
    Är dom små och inte riktigt förstår allt är det bara att vänta ett tag och ta upp det igen om ett par år, som sagt när dom blir 18 kan dom ändå välja själva och pappan blir förloraren om han motsatt sig det tidigare, då kanske dom istället väljer bort pappans namn helt.

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-31 13:55:36 följande:

Han använder BARNEN som vapen, inte namnbytet i sig. Han svartmålar mig inför dem och gör allt möjligt som inte alls är okej.

Fast barnen vill ju inte ens bo hos honom..? Hur mycket kan han svartmåla dig då?
  • Sunflora
    Anonym (Xd) skrev 2023-08-31 13:56:55 följande:
    Men.. det är alltså ditt släktnamn, och din "nya" har också samma släktnamn?
    Mannen kan ta kvinnans efternamn också det har man kunnat ett bra tag. 
  • Anonym (Mamma)

Barnen VILL inte vara där, men är det ändå. Han går inte med på annat än vv och de vågar inte säga nej heller. De mår jättedåligt varje gång de kommer därifrån och pratar
    om hur han betett sig. Mycket skrik, hot, nedvärderande kommentarer etc etc.

Barnen är 8, 13 och 14 år.

• sofhia
    Anonym (XXX) skrev 2023-08-31 08:59:05 följande:
    Ja, och speciellt för en flicka är det onödigt, för då måste hon välja bort ett av namnen när hon gifter sig (om hon vill lägga till mannens namn), för i Sverige får man inte ha tre efternamn. Det blir ju som att hon måste välja mellan mamma och pappa, och såra den andra. Mycket bättre att föräldrarna gör sådana val redan när barnet är nyfött.
    Eller så kan hon strunta i sådana gammalmodiga traditioner och behålla dom namn hon har...
  • EpicF

Ts: Både 13- och 14-åringen behöver inte åka ditt om de inte vill. De är stora nog att själva välja var de ska bo.

• Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2023-08-31 15:23:13 följande:

Ts: Både 13- och 14-åringen behöver inte åka ditt om de inte vill. De är stora nog att själva välja var de ska bo.

Ja, men de vågar inte ta steget. De är så rädda för att såra... och så vill de inte lämna den yngsta ensam med honom heller...
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-31 14:50:57 följande:

Barnen VILL inte vara där, men är det ändå. Han går inte med på annat än vv och de vågar inte säga nej heller. De mår jättedåligt varje gång de kommer därifrån och pratar
    om hur han betett sig. Mycket skrik, hot, nedvärderande kommentarer etc etc.

Barnen är 8, 13 och 14 år.

Så varför ser du inte till att få enskild vårdnad då? Om barnen dessutom har det så extremt otryggt och hemskt hos pappan bör du väl också ha orosanmält honom? Var någonstans är du i processen där?

Känns som att det torde vara viktigare att få gjort än att tjafsa om ett efternamn..
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Alexandra) skrev 2023-08-31 15:42:55 följande:
    Så varför ser du inte till att få enskild vårdnad då? Om barnen dessutom har det så extremt otryggt och hemskt hos pappan bör du väl också ha orosanmält honom? Var någonstans är du i processen där?

Känns som att det torde vara viktigare att få gjort än att tjafsa om ett efternamn..
    Enskild vårdnad är inte samma sak som att han inte kommer ha dem vv ändå.

Han är orosanmäld flera gånger, men det händer absolut ingenting så vitt jag vet. Utåt sett är allt jättebra. Han är framgångsrik och omtyckt, det är bara vi som levt med honom som vet hur han är privat. 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-31 15:47:57 följande:
    Enskild vårdnad är inte samma sak som att han inte kommer ha dem vv ändå.

Han är orosanmäld flera gånger, men det händer absolut ingenting så vitt jag vet. Utåt sett är allt jättebra. Han är framgångsrik och omtyckt, det är bara vi som levt med honom som vet hur han är privat. 
    Vid enskild vårdnad kan han ha umgängesrätt, inte vv. Men umgängesrätt är "lättare" för barnen att komma undan om de inte är trygga där. 

Umgängesrätten är dessutom barnas rätt till sin pappa, och inte tvärt om.
Svar på tråden Han vägrar låta dem lägga till namnet