Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?
Tycker du att det ska vara olagligt att bränna koranen?
Tycker du att det ska vara olagligt att bränna koranen?
När folk betraktar en bok eller annan skrift som "helig" och utgöra "guds ord" så tänker jag att den refererade skriften egentligen har tillkommit så här, fast i de flesta fall återgivet av någon annan än den som upplevt det.
SSå vilka belägg eller stöd finns egentligen för att kalla en skrift för "guds ord" och därmed allmänt att betrakta som "helig"?
När folk betraktar en bok eller annan skrift som "helig" och utgöra "guds ord" så tänker jag att den refererade skriften egentligen har tillkommit så här, fast i de flesta fall återgivet av någon annan än den som upplevt det.
SSå vilka belägg eller stöd finns egentligen för att kalla en skrift för "guds ord" och därmed allmänt att betrakta som "helig"?
När det har att göra med tro finns det väl inte så starka krav på stöd för att uppfatta något som heligt. Man får tro som man vill och uppfatta vissa böcker som heliga! Det är det fina med trosfrihet. Om man anser att det är Guds ord får man väl tro det.
Sen är det fina med yttrandefrihet att det står alla fritt att ifrågasätta dessa skrifter som en del anser som heliga. Jag vill ha rätten att kalla dessa heliga skrifter för skräp och påstå att innehållet är människofientligt. För det är min rätt att tro det.
Tycker personligen att det skulle vara respektlöst och fånigt att elda upp en s.k. helig skrift men om någon vill göra det, ok, de har också rätt till sin åsikt och sitt handlande. Ett yttrande för Gud har inte mer rätt än ett yttrande mot Gud. Finns inga vetenskapliga belägg för att det finns någon Gud så handlingar som är negativa till denna upplevda Gud, inklusive brännande av heliga böcker, måste vara tillåtna.
Det måste även vara tillåtet att säga att Jultomten inte finns, bränna julgranar och vägra att äta julskinka.
Det finns vissa kristna och judar som ifrågasätter om muslimerna tror på samma gud men muslimerna själva anser att de tror på samma gud som de kristna och judarna (och här anser jag att de troende (exv. muslimer som säger sig tro på samma gud som kristna och judar) har ett tolkningsföreträde).
Detta är en bra illustration på de abrahamitiska religionernas syn på varandras heliga böcker!
Givetvis ska kritik, även osmaklig sådan, va laglig! Yttrandefriheten ska inte inskränkas!
Tycker det är förvånansvärt lite diskussion om vad som är & inte är tillåtet i alla dessa muslimska länder som protesterar. Homosexuella stenas, men att bränna en bok, där drar de gränsen ????
Är frågan om man skulle ha en separat lag just för koranen? Eller alla heliga skrifter? Skulle det bara gälla böcker? Inte t.ex symboler som krusifix? Slöjan, skulle man få bränna den ? Flaggor?
Vad hade vi kallat det för om en jude i Malmö mottagit en bränd torah i sin brevlåda?
Det finns vissa kristna och judar som ifrågasätter om muslimerna tror på samma gud men muslimerna själva anser att de tror på samma gud som de kristna och judarna (och här anser jag att de troende (exv. muslimer som säger sig tro på samma gud som kristna och judar) har ett tolkningsföreträde).
"Fel"? Frågan är felställd av dig, den säger inget om slitningar, det gör däremot påvens politiska svar.
Finns pedofili i katolska kyrkan om påvar och biskopar förnekar det? Det gjorde visst det. Ett ja eller ett nej kan vara politiskt där religion i högsta grad är politik.
Se till massorna, se till övriga uttolkare (läs bokstavstolkare) och se till det som skiljer i skrifterna. Du vet väl vad straffet enligt islam är för apostasi? Som en apostat som blivit kristen t.ex.