• erikaABC

Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?

Tycker du att det ska vara olagligt att bränna koranen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?
  • Bejje
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-09-13 14:27:02 följande:
    Det är också viktigt att komma ihåg att det är tillåtet att uttrycka sig kritiskt om till exempel en viss religion. Men uttalanden som överskrider gränsen för en saklig kritik kan däremot vara straffbara, förutsatt att de är menade att uttrycka missaktning för en hel folkgrupp och sprids utanför en omedelbart privat krets. 
    Jag är verkligen inte beredd att "betala priset" för att en idiot ska ha rätt att gång på gång , dag efter dag, bränna Koran och sprida sina hatiska åsikter. Det samma tycker jag om nazister och rasister och alla slags extremister.

Håller helt med dig.

Jag tycker att det ska vara fullt tillåtet att kritisera en religion, men det finns för mig en gräns när man gör det för att förstöra för landet.

Just nu är det en sådan tidpunkt.
    Vi har en natoansökan och vi har aldrig förr sett så många koranbränningar tidigare. Det är uppenbart att det sker för att förstöra för Sveriges natoansökan. Varför annars skulle det vara så mycket just nu? Någon annan som kan ge sken av varför det skulle vara mer bränningar just nu?

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-09-13 14:04:50 följande:
    Vilka inskränkningar finns det i den svenska yttrandefriheten?
    Yttrandefriheten kan inskränkas genom lag enligt 2 kap 20 ? 24 §§ regeringsformen, för bland annat rikets säkerhet, folkförsörjningen, allmän ordning och säkerhet, enskildas anseende, privatlivets helgd eller för förebyggande och beivrande av brott.
    Konstig fråga. Jag skrev att om man anpassar samhället totalt för att göra andra länder nöjda, kan man i slutändan få sluta med demokrati och yttrandefrihet. 
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-13 00:49:33 följande:
    Naturligtvis ska man göra riskbedömningar och skydda befolkningen. Men om man därigenom måste anpassa samhället totalt för att dansa efter någon annans pipa, är det inte värt att göra dessa anpassningar. Då ger man upp tanken på att vara en självständig stat. Slutet på demokrati och yttrandefrihet. 

• Anonym (BURN!)
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-09-13 14:27:02 följande:
    Det är också viktigt att komma ihåg att det är tillåtet att uttrycka sig kritiskt om till exempel en viss religion. Men uttalanden som överskrider gränsen för en saklig kritik kan däremot vara straffbara, förutsatt att de är menade att uttrycka missaktning för en hel folkgrupp och sprids utanför en omedelbart privat krets. 
    Jag är verkligen inte beredd att "betala priset" för att en idiot ska ha rätt att gång på gång , dag efter dag, bränna Koran och sprida sina hatiska åsikter. Det samma tycker jag om nazister och rasister och alla slags extremister.
    Definiera ordet sakligt. Vem bestämmer vad som är sakligt? Du? Arga Magda? Ännu värre den intellektuella dvärgen Mollgan? Får man ljuga?
    Det du inte fattar är att yttrandefrihet är binärt, antingen har vi det eller inte.
  • Anonym (Kosmopolit)
    Anonym (BURN!) skrev 2023-09-14 13:24:38 följande:
    Definiera ordet sakligt. Vem bestämmer vad som är sakligt? Du? Arga Magda? Ännu värre den intellektuella dvärgen Mollgan? Får man ljuga?
    Det du inte fattar är att yttrandefrihet är binärt, antingen har vi det eller inte.
    Nej, du har fel. Du får inte säga vad du vill och jag har precis förklarat i vilka fall.
    Yttrandefriheten kan inskränkas genom lag enligt 2 kap 20 ? 24 §§ regeringsformen, för bland annat rikets säkerhet, folkförsörjningen, allmän ordning och säkerhet, enskildas anseende, privatlivets helgd eller för förebyggande och beivrande av brott.
  • Anonym (Kosmopolit)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-14 00:09:38 följande:
    Konstig fråga. Jag skrev att om man anpassar samhället totalt för att göra andra länder nöjda, kan man i slutändan få sluta med demokrati och yttrandefrihet. 
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-13 00:49:33 följande:
    Naturligtvis ska man göra riskbedömningar och skydda befolkningen. Men om man därigenom måste anpassa samhället totalt för att dansa efter någon annans pipa, är det inte värt att göra dessa anpassningar. Då ger man upp tanken på att vara en självständig stat. Slutet på demokrati och yttrandefrihet. 

Jasså? Om det är något konstigt så är det din respons. Varför tycker du att den är konstig? Den är högst relevant i sammanhanget. 
  • Anonym (BURN!)
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-09-14 13:38:03 följande:
    Nej, du har fel. Du får inte säga vad du vill och jag har precis förklarat i vilka fall.

Och så långt håller jag med om att det är vettigt. Problemet är tillämpandet.

Som när Stenevi jämför kravet på att vi inte längre skall ange personer som uppehåller sig illegalt i landet med förintelsen så är det okej men inte om en iransk kvinna vill ställa ut konst mot kvinnoförtryck.

• Anonym (Kosmopolit)
    EstherNilsson skrev 2023-09-14 13:47:26 följande:

Ger du lillfingret tar de hela armen. Man ska aldrig gå med på utpressning, då är det kört. Dra in bistånd till de länder som hotar och för varje attentat i Sverige stäng 10 moskeer. Bråkar muslimer i Sverige utvisa dessa, är de födda i landet sätt dem på läger sådana de har i Kina för ommprogramering. Eller gör arbetsläger typ gulag

Du är ganska extrem kan man säga. Arbetsläger för muslimer? Du borde polisanmälas.
  • Anonym (BURN!)
    EstherNilsson skrev 2023-09-14 13:47:26 följande:

Ger du lillfingret tar de hela armen. Man ska aldrig gå med på utpressning, då är det kört. Dra in bistånd till de länder som hotar och för varje attentat i Sverige stäng 10 moskeer. Bråkar muslimer i Sverige utvisa dessa, är de födda i landet sätt dem på läger sådana de har i Kina för ommprogramering. Eller gör arbetsläger typ gulag

Interneringsläger är onödigt, finns fängelser så det är bara för rättsväsendet att börja fungera. Tyvärr är det svenska förfarandet väldigt tandlöst med orimlig bevisbörda och där ingen tjänar på att erkänna brott för att få strafflindring. Se på Danmark, där får det att fungera.
  • Anonym (Wtf)

Ser ingen anledning till förbud att bränna koranen men se heller ingen anledning varför det ska vara tillåtet att bränna något alls i samband med demonstrationer. Det är förbjudet i ordningslagen att elda på allmän plats och ser ingen anledning varför man ska bevilja tillstånd för det i samband med en demonstration. 

Håll upp  ett plakat och skandera det du vill ha sagt. 

• Anonym (Kosmopolit)
    Wildcard skrev 2023-09-14 18:08:28 följande:
    Dom har haft 1500 år på sig och det funkar inte.. Ska de vara här i Sverige 1500 år in i framtiden så är det precis vad som krävs. 
    Hoppas att polisen följer detta. Det du föreslår att man ska göra med muslimerna är samma sak man gjorde med judarna i nazityskland. 
Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?