• erikaABC

Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?

Tycker du att det ska vara olagligt att bränna koranen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?
  • Padirac
    Rataxes skrev 2023-09-08 13:38:33 följande:

I Borås stoppas en konstutställning pga ängslighet för att religiösa kanske kan bli ledsna.

Inte pingstvänner eller judar den här gången heller.

Nu ljuger du visst.

Om det nu inte för dig är så att ledsen betyder någonting som påverkar säkerhetsläget...  

www.expressen.se/nyheter/stoppade-utstallningen-visas-hittat-en-losning/

'Men stadens kulturchef, Ida Burén, satte stopp för den ena delen av utställningen, betongskulpturer föreställande kvinnor i den iranska heltäckande slöjan chador, med hänvisning till bland annat det rådande säkerhetsläget.'

Hur som helst har en lösning hittats. Från samma artikel 

'Under fredagen erbjöd chefen för Borås Konstmuseum, Eva Eriksdotter, plats för utställningen, för att lösa konflikten kring var verket ska ställas ut.
    ?Lysande?
     Och efter ett möte mellan parterna under eftermiddagen och kvällen har de nu enats om att skulpturerna i stället ska ställas ut där den 21 oktober.
    ? Jag såg platsen, den var lysande. Det är en stor plats och många människor kan se utställningen samtidigt, säger Sadif Ahmadi till TT.
    ? Nu kommer Konstmuseet emellan och försöker lösa detta problem på ett bättre sätt, fortsätter hon.
    Även Ida Burén är nöjd med lösningen.
    ? Det känns jättebra att vi har hittat en lösning så att vi kan visa verket, säger hon.'

'Ida Burén har fått mycket kritik för sin hantering av utställningen. Flera debattörer har anklagat henne för att vika sig för extremister, något som hon själv tillbakavisar.
    ? Jag känner inte alls igen mig i bilden att vi viker oss. Det är ett narrativ som har blivit gällande, men jag tycker att vi har försökt jobba lösningsorienterat för Sadafs verk, säger hon.
    Hon vill också poängtera att det var hon som bjöd in konstnären.
    ? Det är vi som har bekostat hela den här utställningen. Jag är stolt över hur vi ändå har satsat på ett konstnärskap som Sadafs och försökt hitta en form för att visa det i kulturhuset och nu i Konstmuseet'

Borås Konstmuseum är för övrigt en del av Borås Stad och det var alltså en fråga om säkerhet och att ställa ut en del av konsten i kulturhuset.

• FuckGoggleAskMe
    Padirac skrev 2023-09-08 20:54:10 följande:
    'Men stadens kulturchef, Ida Burén, satte stopp för den ena delen av utställningen, betongskulpturer föreställande kvinnor i den iranska heltäckande slöjan chador, med hänvisning till bland annat det rådande säkerhetsläget.'
    Borås Konstmuseum är för övrigt en del av Borås Stad och det var alltså en fråga om säkerhet och att ställa ut en del av konsten i kulturhuset.

Ja det känns ju betryggande att Borås inte törs ställa ut vad som helst, var som helst, när som helst utan att tänka på att det kan vara en säkerhetsrisk. Inte. 

Hur resonerar de? Var kan vi våga ställa ut något som kan uppfattas som kontroversiellt, och samtidigt kontrollera rasande massor, våldsdåd och hot? Är detta det nya normala? Hurra ? inte. 

• Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-08 22:42:30 följande:

Ja det känns ju betryggande att Borås inte törs ställa ut vad som helst, var som helst, när som helst utan att tänka på att det kan vara en säkerhetsrisk. Inte. 

Hur resonerar de? Var kan vi våga ställa ut något som kan uppfattas som kontroversiellt, och samtidigt kontrollera rasande massor, våldsdåd och hot? Är detta det nya normala? Hurra ? inte. 

Jag tror att begreppet 'törs' är fel. Att de tänker på säkerhetsrisker är som jag ser det betryggande.

Nu ställs ju hela arbetet ut, om än på olika platser men till och med konstnären är är nöjd och kommunen genom kulturchefen är också nöjda.

Det är relevanta frågor du ställer om hur de resonerar. Att frågorna är retoriska och att du menar att du redan vet svaren är mindre relevant.  Har du sett vilka överväganden som gjorts? Varför funkade en plats men inte den andra?

Jag har inte sett någon ställa frågan med genuint intresse för de verkliga svaren. Har du?
  • Faile
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-08-26 06:54:16 följande:

Hädelselag. Paragrafen inleds

"Den som offentligt hädar Gud"

Att klippa ut valda stycken känns kanske inte helt korrekt. I så fall kan man "genom att föra oljud" väljas in i valfritt sammanhang godtyckligt. Cool
    Och du får fortfarande häda gud hur mycket du vill i din trädgård, i internetforum osv. Men du kan inte begära en av staten godkänd demonstration för just det specifika ändamålet. 

1) offentligt hädar Gud eller i kränkande syfte offentligen smädar eller skymfar något som annars hålls heligt inom en kyrka eller ett trossamfund som avses i religionsfrihetslagen (267/1922) eller

2) genom att föra oljud, uppträda hotfullt eller på något annat sätt stör gudstjänst, kyrklig förrättning, annan sådan religionsutövning eller begravning,

skall för brott mot trosfrid dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • FuckGoggleAskMe
    Padirac skrev 2023-09-08 22:50:54 följande:
    Jag tror att begreppet 'törs' är fel. Att de tänker på säkerhetsrisker är som jag ser det betryggande.

Nu ställs ju hela arbetet ut, om än på olika platser men till och med konstnären är är nöjd och kommunen genom kulturchefen är också nöjda.

Det är relevanta frågor du ställer om hur de resonerar. Att frågorna är retoriska och att du menar att du redan vet svaren är mindre relevant.  Har du sett vilka överväganden som gjorts? Varför funkade en plats men inte den andra?

Jag har inte sett någon ställa frågan med genuint intresse för de verkliga svaren. Har du?
    De törs inte pga det rådande säkerhetsläget. Vad är fel med mitt ordval?

Vad får dig att tro att mina frågor är retoriska? Varför drar du slutsatsen att jag tror mig veta svaren?

Hur kan du tro att jag sett vilka överväganden som gjordes? Hur skulle jag kunna veta det? Vad är det som gör att du frågar detta? Hur kan du tro att jag vet varför säkerheten bedömdes som bättre på ett ställe än ett annat? Varför tror du att jag har insyn i Borås inre angelägenheter och tror därmed att mina frågor är retoriska? 

Jag har inte sett någon ställa samma frågor som jag, varken med eller utan genuint intresse för svaren. Har du? Och varför frågar du detta? Är detta relevant? 
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-09 00:48:51 följande:
    De törs inte pga det rådande säkerhetsläget. Vad är fel med mitt ordval?

Vad får dig att tro att mina frågor är retoriska? Varför drar du slutsatsen att jag tror mig veta svaren?

Hur kan du tro att jag sett vilka överväganden som gjordes? Hur skulle jag kunna veta det? Vad är det som gör att du frågar detta? Hur kan du tro att jag vet varför säkerheten bedömdes som bättre på ett ställe än ett annat? Varför tror du att jag har insyn i Borås inre angelägenheter och tror därmed att mina frågor är retoriska? 

Jag har inte sett någon ställa samma frågor som jag, varken med eller utan genuint intresse för svaren. Har du? Och varför frågar du detta? Är detta relevant? 
    Att inte tordas, inte våga har meningen att sakna mod - det är enkelt att kolla upp om det är obekant. Jag menar att ordvalet ger en skev beskrivning av verkligheten.

Är 'att sakna mod' samma sak som att göra en säkerhetsbedömning om lämplighet/olämplighet?

Nää..   ett sådant resonemang liknar ungars och idioters hetsande av/mot andra som fegisar och ynkryggar för att de inte gör något som är osäkert.

www.dagenssamhalle.se/styrning-och-beslut/demokrati/sapo-allvarligt-lage-for-alla-kommuner-inte-bara-ett-stockholmsproblem/
    "Hotbilden mot Sverige har ökat och det försämrade säkerhetsläget kommer att bestå under en längre tid, meddelar Säkerhetspolisens chef Charlotte von Essen på en pressträff i dag, torsdag.
    Sverige har gått från att vara ett legitimt till ett prioriterat mål för attacker.
    ? Beslutet att höja terrorhotnivån är inte föranledd av en enskild händelse, och det vill jag understryka, säger Charlotte von Essen.
    ? Mitt budskap är höjningen sker för att medvetandegöra att det hot vi ser kommer att bestå under en längre tid och att samhället måste skapa uthållighet för att möta det.
    Höjningen är en signal till alla samhällsaktörer att vidta åtgärder för att minska risken för terrordåd. Detta kräver, enligt Säpo, ett långsiktigt och uthålligt jobb.
    Attentatshoten riktade mot Sverige och svenska intressen ökade ?ganska kraftigt? i början av året, efter en händelse i Stockholm där en koran brändes.
    Det har också skett en ökning under sommaren, mycket hat och hot har inkommit mot Sverige efter koranbränningar i Stockholmsområdet, enligt Säpo. Men höjningen är en signal till alla kommuner.
    ? Det är inte Stockholmsfixerat. Det är en bedömning som görs av terrorhotet generellt, inte enbart kopplat till våldsbejakande islamistisk miljö, säger Ahn-Za Hagström, chef för Nationellt center för terrorhotbedömning."

Vilka säkerhetsskäl har anförts då? Är en riskbedöming samma sak som att inte våga. att sakna mod?

www.dagenssamhalle.se/styrning-och-beslut/demokrati/boras-stoppar-konstverk-av-sakerhetsskal/

"Ida Burén, kulturchef i Borås stad, konstaterar att det säkerhetspolitiska läget ändrats sedan initiativet till utställningen togs.
    ? Det har varit ett jättesvårt beslut att fatta med tanke på konstens och kulturens roll i samhället. Men det är en sammanvägd bedömning, som också mycket handlar om verkets placering i vårt kulturhus, en öppen yta där alla boråsare kan komma in, säger Ida Burén.
    Om det ställts ut på konstmuseet hade frågan kunna omhändertas på ett helt annat sätt.
    ? Nu har jag behövt göra en sammanvägd bedömning, baserat på att det är just i vårt öppna kulturhus.
    TT: Hur ser du på att det här kan upplevas som att ni censurerar en konstnär som vill använda sin yttrandefrihet till att kritisera regimen i Iran?
    ? Jag kan förstå det, med Sadafs historia och bakgrund förstår jag hennes upplevelse i frågan. Det är ett dilemma som kulturchef att behöva fatta det här beslutet. Men det är en riskbedömning som gjorts."
  • Anonym (NEJ!)
    Faile skrev 2023-09-08 23:31:47 följande:

Att klippa ut valda stycken känns kanske inte helt korrekt. I så fall kan man "genom att föra oljud" väljas in i valfritt sammanhang godtyckligt.  

1) offentligt hädar Gud eller i kränkande syfte offentligen smädar eller skymfar något som annars hålls heligt inom en kyrka eller ett trossamfund som avses i religionsfrihetslagen (267/1922) 

Det var inte alls "valda stycken" av någon annan anledning än att motbevisa att det inte skulle vara en hädelselag, som du bör ha noterat lyder: "offentligt hädar Gud". Jag är, tack så mycket, väl insatt i hela den mycket kritiserade lagparagrafen Finland med en lättnadens suck dammat av när det började bli skakigt även där. Några fler mycket enkla förklaringar du behöver få upprepade? //Cool

• nattuw
    Padirac skrev 2023-09-08 22:50:54 följande:
    Det finns inget "betryggande" i att kulturen måste anpassas efter terrorhot.
  • Padirac
    nattuw skrev 2023-09-09 18:09:59 följande:
    Det finns inget "betryggande" i att kulturen måste anpassas efter terrorhot.
    Det är betryggande att samhället tar säkerhetshot och terrorism på allvar istället för att 'våga' 

Det är väl bara koranbrännare och is-terrorister som har något mot statyerna som visas på annnan plats..   ja, och så de som hatar islam då.... 
Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?