• erikaABC

Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?

Tycker du att det ska vara olagligt att bränna koranen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?
  • Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2023-08-24 16:57:53 följande:

Jag skriver att hatbrott mot muslimer är bland de vanligaste hatbrotten.

Det anmäls fler hatbrott mot muslimer än mot alla andra religiösa grupper tillsammans (till exempel judar och kristna).

Fast 9% är fortfarande inte bland de vanligaste. Sedan bör du inte slarva så med begreppen, "vanligaste anmälda" ska det vara, samt "bland de med antireligiösa motiv". De anmälda främlingsfientliga och rasistiska hatbrotten överstiger alla anmälda hatbrott med antireligiösa motiv med råge. Med imamers och främmande makters religiösa ledare och YT:are kan det dock strax komma att utveckla sig i en icke önskvärd riktning, även om hatbrotten inte ökar.
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-08-22 13:49:26 följande:

Nästan alla koranbränningar har någon koppling till SD. SD och folk som sympatiserar med SD sprider hat och splittrar nationen. Det är extremt farligt just nu när krig härjar utanför vår dörr och när hela världen är i kris. Vi behöver ledare som enar folket!

Du menar som framförallt de religiösa ledarna i diktaturer gör? 

Jag har inte sett att du är särskilt intresserad av att diskutera eller exponera mkt farligare krafter som huserar i Sverige än SD, varför inte? Antisemitism, afrofobi och homofobi verkar inte bekymra kosmopoliten alls, hur kan det vara?
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (sluck) skrev 2023-08-24 17:24:42 följande:
    Fast är det inte som med våldtäkter - att den sk anmälningsbenägenheten har blivit större? Inte minst med tanke på all uppmärksamhet som meningslösheter som "koranbränningar" får?
    Och å andra sidan ett enormt mörkertal för hatbrott med homofobiska motiv som aldrig anmäls men begås i hederskulturer mot personer i släkten eller i området. Där ligger det en full avgrund av dolda brott mot hbtq-personer vilket vid en ökad anmälningsbenägenhet inom gruppen skulle göra att den statistiken slog i taket. Det räcker ju nämligen att tro att ngn är hbtq och bete sig mot denne på ett kränkande vis för att det är ett sådant brott. All "antibög"-uppfostran som olika "förebyggande" eller bestraffande kränkningar hamnar alltså här men är totalt osynliga i anmälningsstatistiken.
  • KillBill
    Anonym (sluck) skrev 2023-08-24 17:24:42 följande:
    Fast är det inte som med våldtäkter - att den sk anmälningsbenägenheten har blivit större? Inte minst med tanke på all uppmärksamhet som meningslösheter som "koranbränningar" får?
    Det kan man i så fall bara spekulera i. Jag har inte hittat stöd /fakta som pekar mot att det skulle vara så. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-08-24 17:42:40 följande:
    Fast 9% är fortfarande inte bland de vanligaste. Sedan bör du inte slarva så med begreppen, "vanligaste anmälda" ska det vara, samt "bland de med antireligiösa motiv". De anmälda främlingsfientliga och rasistiska hatbrotten överstiger alla anmälda hatbrott med antireligiösa motiv med råge. Med imamers och främmande makters religiösa ledare och YT:are kan det dock strax komma att utveckla sig i en icke önskvärd riktning, även om hatbrotten inte ökar.

Hatbrott mot muslimer är det 4:e vanligaste hatbrottsmotivet av de 12 motiv som BRÅ har kartlagt så visst tillhör detta ett av de vanligare

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2023-08-24 18:16:02 följande:

Hatbrott mot muslimer är det 4:e vanligaste hatbrottsmotivet av de 12 motiv som BRÅ har kartlagt så visst tillhör detta ett av de vanligare

Du får läsa på om varför man delar på vissa motiv, samt hur många procent det är, annars läser du statistik som fan läser bibeln. Och "anmälda" är fortfarande ett ord du inte borde vara så vårdslös med (läs negligera) mtp de motiv som har enorma mörkertal.
  • Anonym (Kosmopolit)
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-08-24 17:51:26 följande:
    Du menar som framförallt de religiösa ledarna i diktaturer gör? 

Jag har inte sett att du är särskilt intresserad av att diskutera eller exponera mkt farligare krafter som huserar i Sverige än SD, varför inte? Antisemitism, afrofobi och homofobi verkar inte bekymra kosmopoliten alls, hur kan det vara?
    I det här fallet diskuteras koranbränningar och skulle man diskutera något annat soå är det off topic och tas bort. Men jag är lika mycket mot antisemitism och homofobi som jag är mot rasism och islamofobi. Och just nu finns inga farligare krafter än högerextremism som håller på och splittrar nationer i hela Europa. Se bara vad som händer hos oss i Sverige. Koranbränningar har inget med yttrandefrihet att göra. Det är beställda aktiviteter som har ett syfte och det är att destabilisera Sverige. Ja, jag är emot allt som SD står för att de splittras sveriges befolkning, sprider hat med hjälp av rena lögner och desinformation. Det är nazister som har börjat klä sig lite finare men de är fortfarande nazister.
  • Anonym (Fritänkaren)
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-08-24 21:54:54 följande:
    I det här fallet diskuteras koranbränningar och skulle man diskutera något annat soå är det off topic och tas bort. Men jag är lika mycket mot antisemitism och homofobi som jag är mot rasism och islamofobi. Och just nu finns inga farligare krafter än högerextremism som håller på och splittrar nationer i hela Europa. Se bara vad som händer hos oss i Sverige. Koranbränningar har inget med yttrandefrihet att göra. Det är beställda aktiviteter som har ett syfte och det är att destabilisera Sverige. Ja, jag är emot allt som SD står för att de splittras sveriges befolkning, sprider hat med hjälp av rena lögner och desinformation. Det är nazister som har börjat klä sig lite finare men de är fortfarande nazister.
    Det som verkligen destabilserar Sverige är alla gängskjutningar. Ingen tycks gå säker längre. Det kan smälla i nästa gathörn. 
  • Anonym (sluck)
    KillBill skrev 2023-08-24 18:13:57 följande:
    Det kan man i så fall bara spekulera i. Jag har inte hittat stöd /fakta som pekar mot att det skulle vara så. 
    Har du hittat fakta på att  den sk "anmälningsbenägenheten"  för våldttäkt ökat? Alltså inte faktiska våldtäkter, utan benägenheten att anmäla det?
  • Anonym (SJ)

Borde inte vara olagligt, men tycker inte att polisen skulle ge tillstånd till det. Är man en pajas som vill provocera och bränna koranen, gör det utan skydd av poliser. Ta konsekvenserna. Poliserna har bättre saker för sig än att skydda en pajjas som vill provocera en folkgrupp.

Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?