• erikaABC

Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?

Tycker du att det ska vara olagligt att bränna koranen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?
  • Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2023-08-25 21:23:37 följande:

Bra inlägg av Olle Wästrberg i gårdagens Expressen. 

www.expressen.se/kultur/vi-maste-komma-ihag-bokbalen-i-sds-historia/

"vi borde också minnas ett möte i Höör sommaren 1996 där Sverigedemokraternas tidigare vice ordförande Tina Hallgren Bengtsson, som var bekant med unge Jimmie Åkesson, talade under en hakkorsflagga och man brände böcker som redovisade Förintelsen av judar i Nazityskland"

Fast det här är bättre.

https://www.dagensarena.se/essa/bokbal-som-forandrat-samhallet/

Författaren Heinrich Heines tes att där man bränner böcker, bränner man till slut också människor stämmer utmärkt på de blodiga och brutala religionskrig som följde, även om Heine formulerade sin universella tanke först 1823 i tragedin ?Almansor?. Men bokbålet skulle också sända andra gnistor in i framtiden och antända tankestoff som utvecklades till den vetenskapliga revolutionen, upplysningen och så småningom till idéer om mänskliga rättigheter. Även om det inte alls var hans avsikt satte Luther en mångfald krafter i rörelse som skulle bidra till ett helt nytt samhälle där principer som medborgarskap, yttrandefrihet och demokrati har blivit självklara hörnstenar.

• EnAnonumius
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-08-25 14:52:37 följande:
    Men jag skickade ju till dig flera andra länkar från andra medier! Men då blev du tyst om det :) hahah lägg av! 
    Jag lägger av när du har förklarat ditt tramsiga tilltag med den frågan. Inte förr.

Blev du så hårt provocerad av att jag dissade din länk till ETC som har rötter i vänsterextremism så att du kände dig tvingad att ignorera mitt utlåtande att jag inte ville ha länkningar från media som har sitt ursprung från vänster-/högerextremism. 🙄

Blev du då så otroligt provocerad av mitt dissade av länken till ETC så att du var tvungen att ställa din pantade fråga om "Fria Tider"? 🙄

Ja du har länkat till annan media.
    Men du blev ju själv tyst om varför du valde att komma dragandes med din pantade fråga om Fria Tider, som har rötter i högerextremistisk media. Något jag inte ville ha.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • KillBill

Anonym (NEJ!) skrev 2023-08-25 21:54:50 följande:

Fast det här är bättre.

https://www.dagensarena.se/essa/bokbal-som-forandrat-samhallet/

Författaren Heinrich Heines tes att där man bränner böcker, bränner man till slut också människor stämmer utmärkt på de blodiga och brutala religionskrig som följde, även om Heine formulerade sin universella tanke först 1823 i tragedin ?Almansor?. Men bokbålet skulle också sända andra gnistor in i framtiden och antända tankestoff som utvecklades till den vetenskapliga revolutionen, upplysningen och så småningom till idéer om mänskliga rättigheter. Även om det inte alls var hans avsikt satte Luther en mångfald krafter i rörelse som skulle bidra till ett helt nytt samhälle där principer som medborgarskap, yttrandefrihet och demokrati har blivit självklara hörnstenar.

Den 20 augusti skrev Göran Rosenberg också om Heinrich Heines. Den är ännu bättre om du frågar mig..

"Och vad vi alla ser framför oss är de nazistiska bokbålen våren 1933. Vad vi sällan noterar är det faktiska historiska sammanhang i vilket pjäsen utspelar sig. Exempelvis att den muslimska bok som framför allt brändes i den pjäs som Heine skrev, och som inte minst syftas på i den sats som Heine låter Hassan uttala, är Koranen. Koranbränningar har kort sagt också anstiftats och genomförts i namn av kristendomen, vilket i dessa koranbrännartider kan vara bra att hålla i minnet"

www.expressen.se/kultur/goran-rosenberg/da-brandes-koranen-i-kristendomens-namn/
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2023-08-25 21:37:12 följande:

2 års fängelse.. Efter det här så kommer Sverige vara det enda land i Norden där folk alltid har oinskränkta rätt bränna heliga skrifter på offentlig plats. Folk som vill sprida hat mot muslimer och eller judar genom att bränna deras heliga skrifter kommer dras till Sverige som flugor till koskit. Detta kommer skada Sverige internationellt och protesterna mot Sverige och den ökade hotbilden har kommit för att stanna.

Länka till källan där du har skärmdumpat i från är inget alternativ före att < fyll i valfri floskel här>?

Hur var det nu.. Jo det var ju du som svamlade i ett av dina inlägg om upphov och upphovsrättsbrott, till någon annan som hade glömt att länka.

Det gäller även om man skärmdumpar från tidningsartiklar. Då det är aktuell tidning som äger artikeln du skärmdumpar i från.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (JA)
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-08-25 16:41:45 följande:
    Koran är inte bara en bok så som många högerextremister försöker negligera koranbränningar. Koran är också en helig symbol för över två miljarder muslimer. Det är så trivialt att bortse från detta. Sedan pratar vi inte här om någon privat bränning hemma i köket utan om demonstrativt och annonserad bränning framför mosker och under ramadan som är muslimernas heliga dag. Koranbränning på det sättet borde betraktas som nazistiska marscher. Det är lika opassande att bränna koranen som att neka förintelse och jubla hitler.  Som jag ser det syftet med koranbränningar att förnedra, kränka och sprida hat och motsättningar. Sverige behöver enas i dessa farliga tider, inte splittras!
    Håller med. 
  • Trudekt

Ska absolut vara lagligt att bränna allehanda religiösa eller på annat sätt misshagliga böcker, som man själv äger. Om en bok är misshaglig får var och en bestämma.

Däremot bör man inte automatiskt få tillstånd att bränna religiösa böcker precis utanför en helgedom, det kan man göra något hundratal meter bort kanske. 

Att det här ens är en fråga som diskuteras är märkvärdigt. Återinföra hädelselagar? Galet. 

• Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2023-08-25 22:11:10 följande:

Den 20 augusti skrev Göran Rosenberg också om Heinrich Heines. Den är ännu bättre om du frågar mig..

Vet inte varför du klipper in det en gång till, jag tyckte inte det var särskilt bra när jag läste det i Expressen, inte heller när du klippte in det första gången.

Det "rädda vilden från sina okontrollerbara impulser"- perspektiv du och några ännu värre lallare antar i tråden, senast den där rabiata "H", det är förresten rasistiskt om något. 

Fortfarande i förnekelse över var högerextrema krafter frodas utan tillräcklig belysning, ser jag. Eller du kanske står för ett medvetet främjande av mörkerkrafter, så de kommer från så många håll som möjligt? 

Hur gick det med Brå-studien förresten? Du släppte den som en het potatis när du inte kunde vinkla den till islamismens fördel längre?

• KillBill
    EnAnonumius skrev 2023-08-25 22:15:56 följande:
    Länka till källan där du har skärmdumpat i från är inget alternativ före att < fyll i valfri floskel här>?

Hur var det nu.. Jo det var ju du som svamlade i ett av dina inlägg om upphov och upphovsrättsbrott, till någon annan som hade glömt att länka.

Det gäller även om man skärmdumpar från tidningsartiklar. Då det är aktuell tidning som äger artikeln du skärmdumpar i från.
    Jag gjorde ett urklipp från twitter på ett inlägg utan länk. Men då detta har varit dagens stora nyhet så var det en barnlek att hitta..

https://google.gprivate.com/search.php?search?q=Regeringen+vil+give+koranbr%C3%A6nderne+op+til+to+%C3%A5rs+f%C3%A6ngsel
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (JA)
    Trudekt skrev 2023-08-25 22:24:01 följande:

Ska absolut vara lagligt att bränna allehanda religiösa eller på annat sätt misshagliga böcker, som man själv äger. Om en bok är misshaglig får var och en bestämma.

Däremot bör man inte automatiskt få tillstånd att bränna religiösa böcker precis utanför en helgedom, det kan man göra något hundratal meter bort kanske. 

Att det här ens är en fråga som diskuteras är märkvärdigt. Återinföra hädelselagar? Galet. 

Nu dömer man ju inte folk till döden i Finland tex för hädelse/blasfemi och ändå är det inte tillåtet där att bränna religiösa böcker. Så att hänvisa till hädelselagar känns inte helt relevant. 
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (JA) skrev 2023-08-25 22:29:30 följande:
    Nu dömer man ju inte folk till döden i Finland tex för hädelse/blasfemi och ändå är det inte tillåtet där att bränna religiösa böcker. Så att hänvisa till hädelselagar känns inte helt relevant. 
    Vadå "hänvisa till hädelselagar"? Det är per definition ett slags hädelselagar. För övrigt mkt ifrågasatt i Finland och ses som en odemokratisk rest.
Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?