• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-29 00:02:46 följande:
    Hur kan du påstå att jag betraktar kvinnor som objekt mer än som människor? Menar du att jag inte ser mina kvinnliga vänner som människor när jag umgås med dem? Vad baserar du det på?

Du borde stå till svars för alla falska nedsättande påståenden du har gjort i den här tråden. Om du sade det här till någon offentligt är det inte omöjligt att du hade kunnat bli dömd i en förtalsrättegång.
    Det finns ju en anledning till att du skriver dina tankar anonymt på ett forum istället för att diskutera dem i verkligheten med kvinnor i din närhet, och på så vis få perspektiv från andra.  Antagligen för att du vet att de skulle uppfatta det som de flesta av oss: att du ser kvinnor som objekt som ska manipuleras för dina syften. Du har en på förhand bestämd uppfattning utifrån dina egna erfarenheter av att inte attrahera, som du tycker, tillräckligt attraktiva kvinnor. Du sveper nej på 50% och är missnöjd med utbudet. Detta vill du ändra till din egen fördel, utan att bry dig ett dugg om något annat än egen vinning. 

Du anser att kvinnor ska bli mindre kräsna, samtidigt som du inte själv har för avsikt att bli det, tvärtom. Du vill förbättra det som står dig till buds medan kvinnor ska sänka sina krav. Det är inte "rättvisa". Vilket för övrigt är ett absurt begrepp att använda i samband med mänskliga relationer. Ska vi göra likadant med vänner? Se till att det blir rättvist fördelat bland befolkningen? Den "orättvisan" verkar du märkligt nog inte alls intresserad av att rätta till, du som låtsas att du vill förbättra världen och inte alls agerar pga egennytta. 
  • molly50
    Anonym (hej) skrev 2023-08-28 23:33:20 följande:
    Nej, en vanlig ensam man har inte lika störa möjligheter att få matchningar och träffar på en dejtingapp som en kvinna. Detta har även Palle skrivit flera gånger i tråden, men ni vill inte ta till er det.

Det som du påstår stämmer helt enkelt inte.
    Om man lägger manken till och försöker göra sig intressant så lyckas även ensamma män.
    Ett exempel är ju min man,
    Vi träffades på nötet.
    Han hade inte så mycket profiltext. Men det lilla som stod fick mig att skratta. Det var humor.
    Han hade inte ens en profilbild på sig själv.
    Inte heller jag,även om jag hade bilder i i ett bildgalleri som fanns på den sidan.
    Men hans beskrivning av sig själv utstrålade en värme och trygghet. Och han hade en humor som stod ut bland andra meddelanden jag fick från män.
    Det gjorde att jag ville träffa honom IRL och föreslog en dejt.
    Och det klickade direkt. Det var som om vi hade känt varandra hur länge som helst.
    Jag köpte grisen i säcken,kan man säga,som inte ens visste hur han såg ur mer än det han hade beskrivit i text.
    Han var kanske ingen fotomodell. Men han såg bra ut.
    Var trevlig,hel och ren och luktade gott.
    Och fick mig att känna en värme och trygghet som ingen annan man har gjort.
    Det kändes bara så rätt.
    Och efter det var det vi. Och vi är fortfarande tillsammans och dessutom gifta och har barn 21 år senare.
    Så det kan gå bra bara man lägger ner lite energi på det och inte försöker lägga ansvaret på alla andra.
  • molly50
    Anonym (hej) skrev 2023-08-28 23:36:14 följande:
    Jag tycker att ni uttrycker förakt mot incels. Borde jag börja kalla er för incel-hatare för att markera att jag inte respekterar era åsikter i såna fall? (Ett hypotetiskt scenario)
    Det är ingen här som har uttryckt förakt mot incels.
    Däremot kritiserat de åsikter om kvinnor som dessa män har.
    Det är en annan sak.
    Och vill man inte ha den kritiken så kanske man inte ska slänga ur sig dessa åsikter helt öppet?

Och att komma med förslag om att staten ska reglera dejtingappar så att kvinnor inte kan välja attraktiva män eller att man ska framställa en drog som ska öka kvinnors sexlust är inte kvinnofientligt,menar du?
  • molly50
    Anonym (hej) skrev 2023-08-29 02:04:17 följande:
    När ni hävdar att incels är misogyna är det en ren och skär lögn. En lögn. Det är inte sant. Hur många gånger ska det behöva upprepas? Det går inte att gömma sig bakom en sån falsk förevändning för att sprida sina föraktfulla nedvärderande kommentarer.
    Så vad tycker du då om de incels som startar trådar här dör de kallar kvinnor för hycklare,bitterfittor,surkärringar eller feminister?
    Det sistnämnda brukar ju vara ett populärt tillmäle bland misogyna män här i forumet.
    Anser du att dessa män inte heller är misogyna? 
  • Anonym (....)
    molly50 skrev 2023-08-29 10:24:08 följande:
    Det är en annan sak.
    Och vill man inte ha den kritiken så kanske man inte ska slänga ur sig dessa åsikter helt öppet?

Och att komma med förslag om att staten ska reglera dejtingappar så att kvinnor inte kan välja attraktiva män eller att man ska framställa en drog som ska öka kvinnors sexlust är inte kvinnofientligt,menar du?
    Då är det manshat ifall man vill att olika män ska ta någon drog så de får lägre sexlust. 
  • Anonym (....)
    Det är en annan sak.

Så det är kvinnohat ifall män och kvinnor får liknade sexlust? 
  • Anonym (....)
    Det är en annan sak.

Det är friviligt om någon vill öka sin sexlust. 
  • molly50
    Anonym (....) skrev 2023-08-29 11:38:11 följande:
    Då är det manshat ifall man vill att olika män ska ta någon drog så de får lägre sexlust. 
    Det är det väl ingen som ens har nämnt?
  • Anonym (....)
    Det är en annan sak.

Finns redan kvinnor som tar lusthöjande medel utan att du protesterar mot det. 
  • Anonym (....)
    molly50 skrev 2023-08-29 11:40:14 följande:
    Det är det väl ingen som ens har nämnt?
    Att de vill att man ska sänka sin sexlust. 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?