• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-20 19:05:08 följande:
    Det spelar ingen roll om folk skulle lämna apparna för utbudet blir jämnare i det verkliga livet än på nätet. Apparna är vad som skapar problemet.
    Hur skulle en misogyn incel kunna ragga på tjejer? Vad är skillnaden. Ingen kvinna vill ju riskera att ge sig i lag med någon som föraktar henne.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-20 19:02:12 följande:
    Man borde framförallt få bukt med folk som generaliserar och vigslar upp. För de här ensamma männen har inget med dess våldsverkare att göra. Det är därför jag t.e.x. föreslår att man tar in kön som en grund för hets mot folkgrupp.
    du har sagt att du har barn. Har du en dotter? Kommer du inte lära henne att akta sig för vissa människor? eller kommer du låta henne gå på nitar och riskera bli våldtagen, misshandlad eller mördad för att du inte vill *generalisera*? 
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-20 19:01:51 följande:

Så fort man gör ts åsikter "normala" så kommer de att accelerera. Vi ser redan nu, som nikha påpekat att ts känner sig så pass bekväm att posta sina bisarra idéer som "normala" argument, vilket indikerar att ts upplever sig befinna sig i en miljö där sånt är normalt och tolererbart. Läser man inläggen i tråden så finns det många med misogyna åsikter som också försöker normalisera det ts skriver. Samtidigt som de "lätt protesterar" så väljer också dessa individer en tillåtande attityd där sånt ska "diskuteras" i "jämlikheten och demokratins" namn tydligen. 

Jag har rätt att ha vilka åsikter jag vill och du har inte med det att göra. Det är en grundläggande demokratisk rättighet.

Du ska inte tro att du kan skrämma mig eller få mig att känna mig obekväm så att jag blir rädd och tystnar. Dina värderingar är odemokratiska. Det inskränkta synsätt på andras åsikter som du står för är ett stort problem som plågar det svenska samhället. Det är något vi behöver göra upp med en gång för alla om den svenska demokratin ska överleva i framtiden.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-20 19:12:33 följande:
    du har sagt att du har barn. Har du en dotter? Kommer du inte lära henne att akta sig för vissa människor? eller kommer du låta henne gå på nitar och riskera bli våldtagen, misshandlad eller mördad för att du inte vill *generalisera*? 
    Lever du som du lär? Eller är du en hycklare?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-20 19:06:53 följande:
    Hur skulle en misogyn incel kunna ragga på tjejer? Vad är skillnaden. Ingen kvinna vill ju riskera att ge sig i lag med någon som föraktar henne.
    En lögn blir inte mer sanna för att de upprepas 500 gångar. Det är därför lögnare ofta blir väldigt upprörda, för de vet att det som de säger inte stämmer överens med verkligheten.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-20 19:05:14 följande:
    Hur skulle det se ut rent praktiskt? Skulle all "vardagsmisogynitet" här i tråden klassas som "hets mot folkgrupp"?
    Hur det skulle fungera i praktiken? Att man kan dömas för hets mot folkgrupp om man hetsar mot män eller kvinnor på samma sätt som man idag kan dömas för hets mot folkgrupp om man hetsar mot religiösa grupper eller specifika etniciteter.

Det är klart att om personer som hetsar mot kvinnor  eller män döms för det, att det skulle påverka normer kring hur man pratar i de frågorna. Det skulle helt enkelt bli mindre accepterat att komma med dömande kommenterar baserat på kön. Även kommentarer som är lagliga.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-20 19:12:37 följande:
    Jag har rätt att ha vilka åsikter jag vill och du har inte med det att göra. Det är en grundläggande demokratisk rättighet.

Du ska inte tro att du kan skrämma mig eller få mig att känna mig obekväm så att jag blir rädd och tystnar. Dina värderingar är odemokratiska. Det inskränkta synsätt på andras åsikter som du står för är ett stort problem som plågar det svenska samhället. Det är något vi behöver göra upp med en gång för alla om den svenska demokratin ska överleva i framtiden.
    Borde nog också införa:
    - bankid på alla internettjänster så när man sprider incelpropaganda, rasism, nazism, barnporr etc blir man bannad från internet.
    - någon form av iq/eq test efter man fyllt 18 för att säkerställa att man kan betraktas som en vuxen myndig person
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-20 19:12:37 följande:

Jag är inte förvånad över att du tycker dig vara "offret" som vanligt. Så för att jag kallar dina bisarra idéer för fascistisk smörja så skrämmer JAG dig?

Jag ser komiken i det hela, ändå är det lätt att hålla sig för skratt.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-20 19:15:52 följande:
    Hur det skulle fungera i praktiken? Att man kan dömas för hets mot folkgrupp om man hetsar mot män eller kvinnor på samma sätt som man idag kan dömas för hets mot folkgrupp om man hetsar mot religiösa grupper eller specifika etniciteter.

Det är klart att om personer som hetsar mot kvinnor  eller män döms för det, att det skulle påverka normer kring hur man pratar i de frågorna. Det skulle helt enkelt bli mindre accepterat att komma med dömande kommenterar baserat på kön. Även kommentarer som är lagliga.
    Jag förstår fortfarande inte hur du ser det fungera i praktiken, så med andra ord är åsikter som att "Det var ett misstag av män att "ge upp" ekonomisk makt till kvinnor" inte tillräckligt för att dömas för "hets mot folkgrupp"? Eller är det det?

Kan du ge ett praktiskt exempel på när du anser att någon ska dömas för "hets mot folkgrupp"
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-20 19:14:46 följande:
    En lögn blir inte mer sanna för att de upprepas 500 gångar. Det är därför lögnare ofta blir väldigt upprörda, för de vet att det som de säger inte stämmer överens med verkligheten.
    tror du att en person med dina värderingar skulle få det lätt att ragga om apparna försvann? Varför?
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?