• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-20 12:52:03 följande:
    Men sluta att skriva dåliga egenskaper på dessa män. Det är främsta anledningen till att jag skriver i tråden. För att de här männen skrivs ner så och incels med kassa värderingar och ensamma män vävs in i varandra.

Nästa gång en kvinna går på en dejt med en 30-årig man som inte haft relation kommer hon mycket sannolikt att få inceltankar om honom vilket kommer att försämra hans chanser ytterligare. Detta trots att de flesta ensamma män är vanliga schyssta män men som är tafatta med kvinnor.

Men det är ju exempelvis trådstartaren själv som ger andra sexlösa män ett dåligt rykte. Denne vill ju bli förknippad med trevliga män som inte har sex. 

Det är inte andras fel att incels får ett dåligt rykte, det är incels själva.

Jag lovar att det inte syns på en person om den inte har sex, vad som däremot märks är kassa värderingar, och det är det som får kvinnor att dra åt sig öronen. 

• Anonym (Fol)
    nihka skrev 2023-08-20 13:28:50 följande:
    Varför det?

Den här tråden handlar om någon som beskriver sig själv som en reko ensam man fast han har värderingar, åsikter, tankar och idéer som placerar honom bland de allra mest ljusskygga. Det lite ovanliga är att han går ut så öppet med det bland icke-likasinnade. Dessa män har häckat länge på FL och mer muttrat och släppt fragment, men blivit mer och mer "modiga" på senare år. DET är ett varningstecken i sig. Man ser sig själv som en grupp som halkat efter gällande jämställdhet såsom HBTQ-personer och försöker flytta fram positionerna för sina sjuka åsikter bland vanliga människor. Vanliga i bemärkelsen inte del av incelkulturen.

Du läser in allt för mycket av din egen situation, extremt blyg och ingen framgång med kvinnor förrän senare i livet och vill inte att du och de i en liknande situation ska få ännu mer uppförsbacke. Men du behöver inte skydda personer med sjuka värderingar. Vi kvinnor har faktiskt mer än en hjärncell mellan oss. Det finns ganska säkra tecken på att allt inte står rätt till som vi är kapabla att plocka upp. Vi kan se skillnaden som flera i tråden har vittnat om när de har berättat om sina på riktigt reko ensamma män som blev deras partner.

Lita på att kvinnor har ett lika gott omdöme och kan bedöma människors karaktär som du har när det gäller vem du vill hjälpa och inte.
    Det handlar faktiskt inte om mig. Jag var blyg tills jag var runt 14-15. Sedan förändrades jag radikalt till 17-18 och var därefter öppen och ohämmad. Så jag har aldrig haft problem med sex och kärlek i vuxen ålder. Det har snarare varit så att jag varit framgångsrik på det området och varit extremt kräsen och kunnat vara extremt kräsen.

Däremot känner jag folk som är ensamma män och ser hur de kämpar. Schyssta män som ofta inte behandlas väl. De behöver inte att man svärtar ner deras rykte. 

Och i de här samtalen om incelsen tenderar alltid att utmynna i nedvärderande kommentarer om ensamma män.

Den här gruppen incels som är arga är marginaliserade och har ingen makt. Det problemet ges alldeles för mycket utrymme när det egentliga problemet är de ensamma männen.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-20 14:22:33 följande:

Men det är ju exempelvis trådstartaren själv som ger andra sexlösa män ett dåligt rykte. Denne vill ju bli förknippad med trevliga män som inte har sex. 

Det är inte andras fel att incels får ett dåligt rykte, det är incels själva.

Jag lovar att det inte syns på en person om den inte har sex, vad som däremot märks är kassa värderingar, och det är det som får kvinnor att dra åt sig öronen. 

När han kommer med förslag som att dejting ska vara reglerat så gör han det, ja. För att folk är fördomsfulla och dömmer ut ensamma män baserat på hans åsikt som ensam man.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-20 18:25:30 följande:
    Det handlar faktiskt inte om mig. Jag var blyg tills jag var runt 14-15. Sedan förändrades jag radikalt till 17-18 och var därefter öppen och ohämmad. Så jag har aldrig haft problem med sex och kärlek i vuxen ålder. Det har snarare varit så att jag varit framgångsrik på det området och varit extremt kräsen och kunnat vara extremt kräsen.

Däremot känner jag folk som är ensamma män och ser hur de kämpar. Schyssta män som ofta inte behandlas väl. De behöver inte att man svärtar ner deras rykte. 

Och i de här samtalen om incelsen tenderar alltid att utmynna i nedvärderande kommentarer om ensamma män.

Den här gruppen incels som är arga är marginaliserade och har ingen makt. Det problemet ges alldeles för mycket utrymme när det egentliga problemet är de ensamma männen.
    Vem är det som svärtar ner männens rykten? Det är väl männen själva som svärtar ner sitt rykte? Vill män höja ryktet på män så borde man minska antalet män som begår grova våldsbrott (sexuella ofredanden, våldtäkt, misshandel av såväl kvinnor och män, mord av såväl kvinnor som män, knivhuggningar, skottlossningar och sprängdåd) samt få bukt med incelkulturen som hörs allt mer och mer
  • Anonym (hej)
    nihka skrev 2023-08-20 12:37:33 följande:
    Fast han når botten och går ut och skjuter de han anser är ansvariga för hans bottenstötning. Dig kanske?
    Blanda inte ihop dina egna sjuka fantasier med mig. Din frustration mot samhället är mycket större än vad jag kommer i närheten av. Till skillnad från dig accepterar jag en pluralism av åsikter och att majoriteten bestämmer.

För dig stämmer det säkert att du blir bortvald pga dina åsikter, så jag förstår att du tänker så. De flesta män vill inte träffa en politiskt rabiat kvinna. För ensamma män finns det dock helt andra orsaker. 
  • Anonym (hej)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-20 18:29:17 följande:
    När han kommer med förslag som att dejting ska vara reglerat så gör han det, ja. För att folk är fördomsfulla och dömmer ut ensamma män baserat på hans åsikt som ensam man.
    Snälla, börja inte spela med i det där spelet. Du skrev att du själv har haft andra åsikter än de flesta som du har dejtat och det har aldrig varit ett problem. En åsikt har ingenting att göra med hur någon är som person.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-20 18:29:17 följande:

Det är med andra ord inte andra människor som dömer ut ensamma män. Tvärtom, har inte sett annat än sympatier för män som är ensamma, både här i tråden och övrigt. Du kan ju inte dra dom parallellerna, i så fall så är du ju lika fördomsfull mot andra som du tycker andra är.

Det jag förr ser i tråden är att ts, du och andra vill att incelmannen ska betraktas med sympatier och föreställas vara ensamma män. vad gäller ts så är det uppenbart att han vill kunna komma undan med sitt förakt och fascism och därför vill bli förknippad med ensamma män.

Så fort man gör ts åsikter "normala" så kommer de att accelerera. Vi ser redan nu, som nikha påpekat att ts känner sig så pass bekväm att posta sina bisarra idéer som "normala" argument, vilket indikerar att ts upplever sig befinna sig i en miljö där sånt är normalt och tolererbart. Läser man inläggen i tråden så finns det många med misogyna åsikter som också försöker normalisera det ts skriver. Samtidigt som de "lätt protesterar" så väljer också dessa individer en tillåtande attityd där sånt ska "diskuteras" i "jämlikheten och demokratins" namn tydligen. 

Ts är en incel som sprider fascistisk smörja, han är utan partner inte för att han är en stackars ensam man (som han försöker få det att låta) utan för att han är ett misogynt offer. Varenda jävel fattar att det är skillnad på inceln ts och en ensam, vardaglig man.

• Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-20 18:53:20 följande:
    Vem är det som svärtar ner männens rykten? Det är väl männen själva som svärtar ner sitt rykte? Vill män höja ryktet på män så borde man minska antalet män som begår grova våldsbrott (sexuella ofredanden, våldtäkt, misshandel av såväl kvinnor och män, mord av såväl kvinnor som män, knivhuggningar, skottlossningar och sprängdåd) samt få bukt med incelkulturen som hörs allt mer och mer
    Man borde framförallt få bukt med folk som generaliserar och vigslar upp. För de här ensamma männen har inget med dess våldsverkare att göra. Det är därför jag t.e.x. föreslår att man tar in kön som en grund för hets mot folkgrupp.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Til) skrev 2023-08-19 04:54:01 följande:
    De attraktiva kvinnorna kommer givetvis lämna apparna. Varför skulle de stanna när de kan hitta andra sätt? Vilka tror du blir kvar? Så jo, män kommer givetvis få välja på de kvinnor som har minst möjlighet att träffa män. För dem blir det ju snarare ett annat läge, eftersom det blir färre kvinnor kvar. 
    Det spelar ingen roll om folk skulle lämna apparna för utbudet blir jämnare i det verkliga livet än på nätet. Apparna är vad som skapar problemet.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-20 19:02:12 följande:
    Man borde framförallt få bukt med folk som generaliserar och vigslar upp. För de här ensamma männen har inget med dess våldsverkare att göra. Det är därför jag t.e.x. föreslår att man tar in kön som en grund för hets mot folkgrupp.
    Hur skulle det se ut rent praktiskt? Skulle all "vardagsmisogynitet" här i tråden klassas som "hets mot folkgrupp"?
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?